Annons

Spännande nytt från Sony...

Produkter
(logga in för att koppla)
Men framöver, släng ut speglarna! Dom har spe(g)lat ut sin roll. -fniss..

/Bengan, (som fortfarande grämer sej över att han sålde sin LP12 för en spottstyver)

Detta ämne diskuterades otroligt mycket och de flesta seriösa fotografer förlitar sig fortfarande mer på det de ser genom pentaprismen än på skärmen. Det kanske handlar också om generationsskillnad...
 
ISO 25000? Det är märkliga tider vi lever i. Förut sökte fotograferna dagsljuset nu verkar det som om mörkret lockar mer. Betyder det att dagsljuset har blivit ointressant?
 
Man vill väl fortfarande ha ett hål att glo i som komplement till skärmen, om inte annat för att stabilisera huset mot pannan. Men om sökaren är elektrisk eller optisk borde inte behöva ha nån betydelse. Med upplösning runt megapixlen är man nog inte långt efter sökarn i tex A200. Den upplösningen har man ju redan i skärmarna där bak idag.

Jag tänker mej en tillräckligt högupplöst EVF som:
Förstorar upp mitten vid manuell fokusering.
Stabiliserar sökarbilden.
Har fokuspunkten flytande flyttbar.
Lyser upp sökarbilden vid mörker.
Visar histogram i realtid och varnar för utfrätning.
Faktiskt visar vad sensorn fångar med gällande inställning och inte vad ögat ser, för det kan ju skilja.

Dessa fördelar övertygar nog vem som helst som får prova, men som sagt, då måste det bli en rejält bättre implementation än i R1.

Det kanske dröjer innan man slår sökaren i A900 på elektronisk väg, men nu snackar jag om instegsmodeller. Att slå sökaren i A200 på fingrarna är nog inte så svårt, och vad jag förstår så är sökarna i A300/350 ännu sämre.
 
ISO 25000? Det är märkliga tider vi lever i. Förut sökte fotograferna dagsljuset nu verkar det som om mörkret lockar mer. Betyder det att dagsljuset har blivit ointressant?

Mörkret har väl alltid lockat mer, fråga Ozzy :)

Jag hade faktiskt ett ilandsproblem när jag skulle fota vattenfall med lång slutartid idag. Vattenfallet låg i skugga - i januari - och jag fick ändå inte tiden över halvsekunden, trots ISO100 och f/22. Jag ville ha ett par sekunder helst.

Jag tänker mej om jag kommer tillbaka om 5,5 år mitt på dagen när solen ligger på, med min nya Sonynikon alfaD99000x med basISO3200. Hur fan gör jag då? ND-filter för jämnan?
 
Ett alternativ för att förlänga slutartiden är annars att använda multiexponering. Antingen direkt i kameran eller lägga ihop flera bilder i photoshop.
 
...
Det kanske dröjer innan man slår sökaren i A900 på elektronisk väg, men nu snackar jag om instegsmodeller. Att slå sökaren i A200 på fingrarna är nog inte så svårt, och vad jag förstår så är sökarna i A300/350 ännu sämre.
Inte så svårt? Det är omöjligt f.n. EVF-tekniken är inte ens i närheten av att kunna slå A200:ans OVF, och när det gäller att slå A900:ans sökare, så är jag helt övertygad om att det i alla fall inte kommer att ske under min livstid!

Kanske bäst att tala om att jag är elektronik-ingenjör till yrket, så jag är definitivt inte någon gammal mossig bromsare när det gäller detta område - har väl snarare istället bidragit till att öka takten... :)
 
Ok, är EVF-tekniken inte där den behöver vara så är den inte. Det var lite min fråga egentligen, var är EVF-tekniken idag?

Jag vet däremot var den var igår. Har försökt att fokusera manuellt med EVFen i R1an. Det går inte, trots automatiskt förstoring i mitten.

Har nyligen kompletterat med en A200 och 1.8 optik och försökt fokusera manuellt (eftersom det är bakfokus på den rackarn). Det går inte heller.

Dock. Hurdan OFV-en hos den genomsnittlige instegsmodellen än är, så har den icke en enda av de fördelar jag räknade upp, dess spegel är dessutom ivägen för att kunna montera kostnadseffektiva vidvinkelobjektiv. Kan inte teorin exakt här, men det pratas om retrofokus-principer som måste tas till och som är knöliga/dyra. Finns trådar om detta.

Det är en äppel/päronjämförelse helt enkelt, nej det är det inte. Det är en ärtsoppa/oxfilejämförelse.

Jag provar multiexponering nästa gång.

/Bengan, också elektronikingenjör, som inte gillar ärtsoppa.
 
Vad är det man behöver flera av för att man inte ska se dem?

Jo pixlarna i EVF:en, höhöhö.

Fast hur många behöver man egentligen? Eller rättare sagt hur många dpi (eller motsv enhet) behövs?
 
Det har man nog insett från början men utveckling tar tid och under tiden behöver man sälja kameror för att kunna bekosta den här utvecklingen.

Då blir det jobbigt för dem att fortsätta utveckla tekniken eftersom deras kameradivision blöder, samt att de dessutom har alldeles för låg marknadsandel world wide.
Nä, tekniken är först och främst till för att säljas till andra intressenter d.v.s. precis som de alltid har jobbat.

Det går också hand i hand med deras "nya" strategi - nu i ekonomikrisens spår så skall de koncentrera sig på sin kärn business = sensortillverkning, playstation, TV etc.

//Adam
 
Detta ämne diskuterades otroligt mycket och de flesta seriösa fotografer förlitar sig fortfarande mer på det de ser genom pentaprismen än på skärmen. Det kanske handlar också om generationsskillnad...

Det är exakt samma argumentation som farbror barbro och andra hifinördar använder när dom diskuterar hur mycket bättre vinyl är än CD :D
 
Då blir det jobbigt för dem att fortsätta utveckla tekniken eftersom deras kameradivision blöder, samt att de dessutom har alldeles för låg marknadsandel world wide.
Nä, tekniken är först och främst till för att säljas till andra intressenter d.v.s. precis som de alltid har jobbat.

Det går också hand i hand med deras "nya" strategi - nu i ekonomikrisens spår så skall de koncentrera sig på sin kärn business = sensortillverkning, playstation, TV etc.

//Adam

Dina inlägg genom åren är minst sagt anmärkningsvärt negativa gentemot Sony - många gånger fullständigt dryper de av hat! Din högsta önskan är uppenbarligen att det ska gå riktigt illa för Sony, och du missar aldrig ett tillfälle att svartmåla dem (och du bryr dig inte det minsta om ifall det skulle vara befogat eller ej).

Därför skulle det vara av värde för oss andra att du berättade om orsaken till detta. Att du är kommersiellt involverad i ett konkurrerande märke är inte särskilt svårt att räkna ut, men enbart detta kan ju inte rimligen räcka för att instigera ett så stort Sony-hat som du uppvisar!?!?!
 
Då blir det jobbigt för dem att fortsätta utveckla tekniken eftersom deras kameradivision blöder, samt att de dessutom har alldeles för låg marknadsandel world wide.
Nä, tekniken är först och främst till för att säljas till andra intressenter d.v.s. precis som de alltid har jobbat.

Det går också hand i hand med deras "nya" strategi - nu i ekonomikrisens spår så skall de koncentrera sig på sin kärn business = sensortillverkning, playstation, TV etc.

//Adam
Nu får Du allt putsa kristallkulan - Sony har lanserat sin "nya" sensor Exmor R enligt PhotoclubAlpha, inte sålt av tekniken.
 
Här är en länk till pressreleasen igår från Sony själva om deras nya "back-illuminated Exmor R CMOS sensor". Kommer i mars i två nya videokameror - HDR-XR520V och HDR-XR500V.

http://news.sel.sony.com/en/press_r...camcorders/high_definition/release/38257.html

Denna teknik har uppenbarligen intressanta fördelar, och vi väntar förstås ivrigt på om/när den kan implementeras i våra DSLR-kameror. Ett problem med att använda denna teknik i DSLR-sammanhang kan vara att sensorplattan blir betydligt tunnare, (och därmed ömtåligare) än med traditionell sensorteknologi. Det kan finnas även andra faktorer som begränsar användbarheten för DSLR-kameror - det är avsevärda skillnader mellan sensorer för video- och för stillbildskameror.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.