Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte jag, har senaste Samsung, så är jag inte inne på ett tag får jag jag allt leta med inställningar " var var det nu igen " telefonen tipsar om än det ena och andra, men inte hur jag skall gå till väga, många kamera inställningar har den, flera av dom är inte så smidiga att snabbt använda, stå och mickla en stund går det nog, den frågar söker du något annat, då har man redan färdiga val att välja på, då kommer det upp 10-saker till, jaha vad har man här att kunna använda, finns ingen sökknapp här, man provar slå på eller slå av, Googel är inne och frågar om man vill använda olika saker som jag inte förstår vad det är. förutom det så håller jag på och skickar min S205G till Samsung Service och infocare, för att dom som tar i mot mina samtal hör brus och störningar, flera inskick har inte hjälpt ännu, och läget ser mörkt ut, jag har en telefon som kostade 12000 kr med lite extra grejer, dom jag ringer till undrar vad som är fel, för jag försvinner i bland, mystiskt fel för jag själv hör inga fel, bara mina mottagare.
 
Dpreview är en av de största sidorna i världen som testar kameror. Det väger lite tyngre av att de säger att menysystemet i a7sIII borde bli bättre än att någon random youtuber, bloggare, forumanvändare säger det.
Och vad menar du att de sagt om att menysystemet i A7sIII borde bli bättre?
Både dpreview och chris/jordan verkar vara mycket nöjda med ändringarna av menyerna. Det enda jag hört chris säga är att han tycker att några förkortningar kunde vara bättre, så förstår inte vad du menar.

Tony Northrup nämnde också att han tycker hjälptexten på vissa val är dåliga. Annars är nog du är den ende person jag fortfarande hört hacka på menyerna.

Låter ju bra att du skaffat en R5 då så kan du släppa det här med Sony menyerna om det är ett sånt stort problem för dig.

Själv gick ju igenom ett demo av R5:ans menyer och som Sony/Nikon-användare skulle jag inte hitta där heller utan att ha använt det ett tag. Var en massa numrerade tabbar som jag skulle behöva memorera.

Men skulle inte ha något som hest problem med det är jag säker på, eftersom jag aldrig tyckt Sonys menysystem varit något problem heller.
 
Har också kollat på R5:ans upplägg ( YouTube !!! )- och visst jäklar är det många flikar att dribbla med, är det inte så att dom flesta kameror numera har otroligt många menyval, och mycket är för jpeg-inställningar, autofokus inställningar kan vara väldigt omfattande på många kameror, vet inte riktigt allt vad just R5 kan justera, men deras DSLR hade flera så kallade Case där var och en då skulle passa olika bra beroende på motiv, och att varje Case hade justeringar man fick göra själv, så nog behövde man vara förberedd även där, i EOS5DIV trådar så valde ändå många singelfokus och struntade i dessa Case tydligen.

Nu har också nyhetsbyrån AP valt Sony för sina användare, så det kan nog komma mera förbättringar av Menyer framöver. A7RII var andra generationen från Sony och skulle då ställas mot tex Canons yrkes kameror som har finslipats efter påtryckningar om användar vänlighet i decennier.

Nackdelen i dag för en pensionär är att det blir för dyrt att satsa på dom senaste bästa kamerorna hur snitsiga moderna dom än är, får hålla till godo med gamla A77, den har väldigt enkel autofokus så inte mycket att joxa med den.
 
Med Sony ställer man in den en gång. Alla funktionsknappar man brukar använda och menyvalen man ofta behöver och snabbt.
Efter det är det sällan man behöver leta i den krångliga menyn som är ologisk. Men precis som allt annat så använder man sina grejer ofta och har någorlunda bra minne så blir det inga problem i längden.

/Stefan
Ja, så enkelt är det, det har vi många Sony användare tidigare påpekat,
- bra att du även tar upp det igen!
I den markerade knappen "Fn", som finns på mina Sony kameror, RX100 och A7, har jag lagt in följande funktioner, som nås snabbare än om det hade varit rattar på kamerahusen.
Exp. komp. - ISO - Vitbalans - Dyn.omr. - AF omr. - Fokusläge
Alltså, endast 6 st funktioner, som nås blixtsnabbt, - efter ha använt direkt knappen "Fn" några gånger, även i mörker, hur enkelt som helst!
Vadå, ologiska menyer?
Skitsnack!
Hela den här tråden är startad av en person, som försöker hitta fel/krångel,
- när allt ändå hänger på användaren själv, ingenting annat!
 
Hela den här tråden är startad av en person, som försöker hitta fel/krångel,
- när allt ändå hänger på användaren själv, ingenting annat!

Som enbart startar klagotrådar :)
Det är verkligen sällan jag behöver gå in i de andra menyvalen som inte redan finns där jag placerat dom själv. Jag undrar verkligen vad folk går in och ändrar hela tiden som de inte redan lagt till i sina snabbmenyer/knappar. Och är det så ofta de går in så undrar jag varför de aldrig kommer ihåg var de ligger.

/Stefan
 
Som enbart startar klagotrådar :)
Det är verkligen sällan jag behöver gå in i de andra menyvalen som inte redan finns där jag placerat dom själv. Jag undrar verkligen vad folk går in och ändrar hela tiden som de inte redan lagt till i sina snabbmenyer/knappar. Och är det så ofta de går in så undrar jag varför de aldrig kommer ihåg var de ligger.

/Stefan
Troligen går trådskaparen planlöst in i olika menyer, i en Sony kamera,
- då kan det bli svårt att hitta ut igen eller hitta det man tidigare fann, för några
dagar sedan .... ;)
Saxat från trådskrivarens tidigare svar:

Vi har väl alla olika erfarenheter men jag står heller med ett dålig designad kamera när jag ska fota barn än när en vd, politiker,artist osv ska fotas.
Läser jag mellan raderna så förstår nog möjligheter mer än de flesta i denna tråd om både denna kamera och andra system.


..... vd, politiker, artist, osv ..... både denna kamera och andra system.
En yrkesfotograf använder ofta samma kamerasystem, för att bli snabbt inkörd, hitta alla funktioner utan fummel, i taskigt väder och i dåligt ljus.
Ganska självklart, allt skall sitta i "skallen", - gå automatiskt till handling!
De yrkesfotografer jag känner, har alltid ett enda favorit kamerasystem,
sedan flera år tillbaka, - ingen pratar nedlåtande över andra kamerasystem,
för de vet, alla är lika bra!
Är trådskaparen verkligen en bland dessa yrkesfotografer, då han använder flera olika kamerasystem, - enligt egen uppgift?
Vid skarpt läge, - fotografera vd, politiker, artist osv, finns inte tid till, att kanske blanda ihop, var funktionerna sitter på just den kamera, som används! :eek:
 
Ja, så enkelt är det, det har vi många Sony användare tidigare påpekat,
- bra att du även tar upp det igen!
I den markerade knappen "Fn", som finns på mina Sony kameror, RX100 och A7, har jag lagt in följande funktioner, som nås snabbare än om det hade varit rattar på kamerahusen.
Exp. komp. - ISO - Vitbalans - Dyn.omr. - AF omr. - Fokusläge
Alltså, endast 6 st funktioner, som nås blixtsnabbt, - efter ha använt direkt knappen "Fn" några gånger, även i mörker, hur enkelt som helst!
Vadå, ologiska menyer?
Skitsnack!
Hela den här tråden är startad av en person, som försöker hitta fel/krångel,
- när allt ändå hänger på användaren själv, ingenting annat!
Inget skitsnack

Där ger de båda en känga till menyerna på a7Siii att de inte är helt nöjda men visst det är ju bara dpreview.

Tillskillnad från många här har jag belägg på mina påstående.
 
Som enbart startar klagotrådar :)
Det är verkligen sällan jag behöver gå in i de andra menyvalen som inte redan finns där jag placerat dom själv. Jag undrar verkligen vad folk går in och ändrar hela tiden som de inte redan lagt till i sina snabbmenyer/knappar. Och är det så ofta de går in så undrar jag varför de aldrig kommer ihåg var de ligger.
Troligen går trådskaparen planlöst in i olika menyer, i en Sony kamera,
- då kan det bli svårt att hitta ut igen eller hitta det man tidigare fann, för några
dagar sedan .... ;)
Saxat från trådskrivarens tidigare svar:

Vi har väl alla olika erfarenheter men jag står heller med ett dålig designad kamera när jag ska fota barn än när en vd, politiker,artist osv ska fotas.
Läser jag mellan raderna så förstår nog möjligheter mer än de flesta i denna tråd om både denna kamera och andra system.


..... vd, politiker, artist, osv ..... både denna kamera och andra system.
En yrkesfotograf använder ofta samma kamerasystem, för att bli snabbt inkörd, hitta alla funktioner utan fummel, i taskigt väder och i dåligt ljus.
Ganska självklart, allt skall sitta i "skallen", - gå automatiskt till handling!
De yrkesfotografer jag känner, har alltid ett enda favorit kamerasystem,
sedan flera år tillbaka, - ingen pratar nedlåtande över andra kamerasystem,
för de vet, alla är lika bra!
Är trådskaparen verkligen en bland dessa yrkesfotografer, då han använder flera olika kamerasystem, - enligt egen uppgift?
Vid skarpt läge, - fotografera vd, politiker, artist osv, finns inte tid till, att kanske blanda ihop, var funktionerna sitter på just den kamera, som används! :eek:

Tvärtom så använder de som jobbar med kameror olika saker för olika tillfällen
Jag började använde Sony främst för att canon var flera år efter med både video och sensorteknik. De flesta i denna tråden verkar ha minimala erfarenheter av kameror mer än sitt egna märke eller veta hur man jobbar med kameran.

Dessutom verkar kritiskt tänkande hjärnhalvan vara bortblåst på de flesta utan de felsta sitter och copy/pastar från sonys marknadsförningmaterial
 
Och vad menar du att de sagt om att menysystemet i A7sIII borde bli bättre?
Både dpreview och chris/jordan verkar vara mycket nöjda med ändringarna av menyerna. Det enda jag hört chris säga är att han tycker att några förkortningar kunde vara bättre, så förstår inte vad du menar.


De säger att det blivit bättre men det finns de inte bra det är detta denna tråd handlar om. Sony har gjort om sitt menysystem tre gånger men inte lyckats få till det 100 i alla fall. Vilket är svagt.

Tony Northrup nämnde också att han tycker hjälptexten på vissa val är dåliga. Annars är nog du är den ende person jag fortfarande hört hacka på menyerna.

Tony Northrup är ju lika bra som att låta Bert Karlsson, Jimmy Åkesson eller Trump sköta politik. Den tomten har väl blivit totaltsågad sedan länge.



Låter ju bra att du skaffat en R5 då så kan du släppa det här med Sony menyerna om det är ett sånt stort problem för dig.

Om det är ett stort problem att diskutera det eller att någon har kritik på ett system då är det väl enklare att du slutar bry dig & diskutera helt enkelt?

Själv gick ju igenom ett demo av R5:ans menyer och som Sony/Nikon-användare skulle jag inte hitta där heller utan att ha använt det ett tag. Var en massa numrerade tabbar som jag skulle behöva memorera.

Men skulle inte ha något som hest problem med det är jag säker på, eftersom jag aldrig tyckt Sonys menysystem varit något problem heller.

Problemet är väl att de flesta inklusive du bygger sin erfarenhet på att man testat kameran på en demo, mässa eller butik. Kanske har man lånat kameran och tagit några bilder på frugan eller på en tegelvägg. Det är skillnad när man står i en kritisk situation och behöver lösa problem som uppstår i stunden men det tror jag är något som är helt okänt för de flesta här.
 
Inget skitsnack
...

Där ger de båda en känga till menyerna på a7Siii att de inte är helt nöjda men visst det är ju bara dpreview.

Tillskillnad från många här har jag belägg på mina påstående.

Har du missuppfattat dom?
Först pratar han om Sonys äldre menyssystem hur krångliga de var/är, sen säger han hur bra de lyckats med den nya, men...

Chris: "...now we only have a couple of minor quivels with this new menu system..."
han nämner att allt inte får plats i samma ruta. 7st rader får plats. Sen får man scrolla ner, samt att deras val av funktionsnamn kunde vara mer lättförståeligt,
Och använder man dessa så lär man sig att det heter så :)

och Jordan säger typ "...Hey, now the menus interface is actually fun to use..."
Men att han föredrar annat. Vilket inte alls betyder att den är dålig utan mer att han är mer van vid annat system. Han har ju sprungit omkring länge med sin kamera att filma med trots han haft många han testat som ansett vara bättre på flera punkter, men ändå har han klängt sig fast på det han kan innan och utantill som är "tillräckligt bra!"

/Stefan
 
Senast ändrad:
Inget skitsnack

Där ger de båda en känga till menyerna på a7Siii att de inte är helt nöjda men visst det är ju bara dpreview.

Tillskillnad från många här har jag belägg på mina påstående.
Har du ens lyssnat på vad de säger?
- “A very simple vertical interface, three separate pages, its all touch-screen to make it easier to scroll up and down through the pages...”
- ”And now the menu and interface is kinda fun to use...”

Som sagt allt de klagar på är ju några småsaker. Det är långt ifrån någon sågning. Finns inget gränssnitt som är perfekt, de har alla sina egenheter.

Edit: Ops, Stefan hann före.
 
Har du ens lyssnat på vad de säger?
- “A very simple vertical interface, three separate pages, its all touch-screen to make it easier to scroll up and down through the pages...”
- ”And now the menu and interface is kinda fun to use...”

Som sagt allt de klagar på är ju några småsaker. Det är långt ifrån någon sågning. Finns inget gränssnitt som är perfekt, de har alla sina egenheter.

Edit: Ops, Stefan hann före.

mmm Jonas18z är inte den enda som följer duon :)
Fast man hör ju det man vill höra. Jag hörde att dom gillade menystemet och andra upfattar visst att de sågar den.
Som det kan bli.


Richard Butlers snabbrecension, Technical Editor på DPreview

"I've been a constant critic of Sony's increasingly complex menu systems over the years, and my first impressions are that this addresses nearly all my major concerns: it's both quicker and easier to navigate, with much clearer indication of where to find the options you're looking for. It also gives priority to the My Menu tab, which encourages its use as a place to collect the menu options you regularly change. "

Huruvida man uppfattar Richard som sågning eller hyllning får var och en avgöra.
(Jag upfattar det som hyllning)


/Stefan
 
Senast ändrad:
Ja, så enkelt är det, det har vi många Sony användare tidigare påpekat,
- bra att du även tar upp det igen!
I den markerade knappen "Fn", som finns på mina Sony kameror, RX100 och A7, har jag lagt in följande funktioner, som nås snabbare än om det hade varit rattar på kamerahusen.
Exp. komp. - ISO - Vitbalans - Dyn.omr. - AF omr. - Fokusläge
Alltså, endast 6 st funktioner, som nås blixtsnabbt, - efter ha använt direkt knappen "Fn" några gånger, även i mörker, hur enkelt som helst!
Vadå, ologiska menyer?
Skitsnack!
Hela den här tråden är startad av en person, som försöker hitta fel/krångel,
- när allt ändå hänger på användaren själv, ingenting annat!
Hade du läst mina trådar så har jag gjort många med bra saker.

kolla den om ursan men då var det inte någon som brydde sig
 
nej ni har tyvärr fel, de säger ju klart och tydligt att det är mycket bättre / bra men inte perfekt.
Vi har fel? För att du säger så? Uppenbarligen är vi fler som tolkar det dom säger helt annorlunda än du.

Och som sagt, inget gränssnitt är perfekt.

Tony Northrup är ju lika bra som att låta Bert Karlsson, Jimmy Åkesson eller Trump sköta politik. Den tomten har väl blivit totaltsågad sedan länge.
Anledningen till att jag nämnde honom är för att han är den enda andra som jag har hört säga något negativt om Sonys senaste menyer, då är det också en liten grej som inte har att göra med hur den är strukturerad utan just hjälptexten han klagar på.

Problemet är väl att de flesta inklusive du bygger sin erfarenhet på att man testat kameran på en demo, mässa eller butik. Kanske har man lånat kameran och tagit några bilder på frugan eller på en tegelvägg. Det är skillnad när man står i en kritisk situation och behöver lösa problem som uppstår i stunden men det tror jag är något som är helt okänt för de flesta här.
Har jag fel i att undermenyerna består av ett gäng numrerade flikar? Att för att veta var en funktion är måste jag veta vilken flik det är:
 
Jonas, du skriver,
- de som jobbar med kameror, använder olika kameror, för olika tillfällen,
- du menar då olika tillverkares kameror?
Varför?
Stor risk, att vid en viktig tagning, inte vara lika snabb, göra en ändrad inställning, jämfört med använda bara ett kamerasystem.
Det vanligaste är, utan tvekan, men inget måste, köra ett och samma märke, med ett likartat menysystem.
Man kan naturligtvis komma från ett kamerasystem, - gå över helt till något annat kamerasystem, som faller yrkesfotografen i smaken, för både foto/video.
De flesta, på FS forum, har prövat olika kamerasystem, - har knappast då
minimala erfarenheter av kameror.
Du underskattar andra fotografer, på FS forum, överskattar själv dina kunskaper inom fotografering.

.... Dessutom verkar kritiskt tänkande hjärnhalvan vara bortblåst på de flesta utan de felsta sitter och copy/pastar från sonys marknadsförningmaterial ....

Jag har mycket svårt, att hänga med i ditt kritiska tänkande, över Sonys menysystem, behöver inte något marknadsföringsmaterial heller!
 
Senast ändrad:
Hade du läst mina trådar så har jag gjort många med bra saker.

kolla den om ursan men då var det inte någon som brydde sig

Nej Jonas
Din attityd är för det allra mesta negativ mot allt och alla.
Därför kändes det lite kul att du ändå i början av tråden var positiv över din R5:a.
Sen blev det snabbt tillbaka till den gamla, vanliga Jonas.

Likt Don Quijote fajtades mot sina väderkvarnar, svingar du mot Canon, Apple, Adobe och nu mot Sony – utgångspunkten är att DU har rätt och alla andra är idioter.
Färgskalan är enbart Svart och Vit – utan gråtoner eller några nyanser.
Kul att du jämför med Trump – du är inte så olik honom själv.

För inte så länge sen spådde du såväl Apples som Canons och Adobes nära förestående undergång. Kul att du investerar i en Canon R5 då.

Det kanske är så att ditt fel-letande går ut på rättfärdiga din senast inköpta utrustning?

Din attityd mot externa aktörer såväl som andra medlemmar på fotosidan är jävligt tråkig. Hade jag vart moderator hade du åkt ut för längesen. Det är ok att vara hård mot stora företag. Men att vara elak och mer eller mindre idiotförklara de fotosidanmedlemmar som fotograferar annat än det du gör, t ex barn är dålig stil.
 
Det största problemet är att personer vill försvara sina egna beslut eller hävda sig själva istället för att tänka ett steg längre och tänka kritiskt. Ingen kamera eller produkt är perfekt men alla tillverkare har en hel del saker som man undrar hur de tänkte.

Sony, har sin användareupplevelse menysystem. De har till och med klantat sig och glömt att lägga in nya menysystem i a7c. Formateringen tar för lång tid. Du har haft problem med batteritid och


canon
Har sin eftersläpade sensortekniken och varit helt efter på videosidan i 5-10 år. Är väl knock med r5 som de fått tummen ur.


Nikon
De har haft dålig video
Deras objektivpark på z-system är riktigt amatörmässigt.

Olympus
Deras system har spelat ut sin roll
Nishprodukt som kommer försvinna om några år om de inte gör npgot radikalt.

Pentax
Total fail, har inte släppt något vettigt på flera år om ens alls. Pentax 645 är ju riktigt klassiker

Panasonic
Har jag mest använt de för video däremot är de svaga på foto

Sen finns det ju andra produkter som har misslyckats totalt och gjort bra saker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.