Annons

Sophögen för Tamron 28-75/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Dags att förpassa mitt Tamron 28-75 till sophögen. På min Canon 300D hamnar skärpan långt framför (0,5-1 m) den punkt jag siktar på. Prylar som inte går att lita på ska inte finnas i en kameraväska.
 
Lite samma problem med ett Tokina 28-75/2.6-2.8, men den frontfokuserar bara ca 5cm. Får se vad man ska hitta på...
 
Jag gräver gärna fram din "Tammy" från sophögen och får den justerad! Är mycket nöjd med mitt! Att optik kan felfokusera drabbar även Canon och av Sigmas tidigare optik fick ju en del chippas om för att fungera på Canon-hus.
 
Den är numera källsorterad enligt lokala förskrifter i byn. Plast i en hög och glasbitar i en annan hög. Defekta produkter ska inte finnas. Köper fortsättningsvis endast optik med samma tillverkare som kamerahuset.
 
Jag skulle nog ge Tamron en ny chans. Personligen är jag jättenöjd med mitt 28-75 f/2,8. Det har en skärpa som kostar många gånger mera om samma namn ska stå på objektivet och kameran. Visst är det billigare gjort än "märkestillverkarnas" men mitt har hållit i ur och skur i snart tre år nu och ännu märks inte någon form av slitage. Och då har det använts vid ett antal fjällvandringar med mera och fått utstå en del dåligt väder!
 
Per skrev:
Jädrar va gôtt det måste vara att driva storföretag med såna kunder!
Vilket svar vill man ha när kameran och objektivet inte fokuserar riktigt tillsammans?

A) Vi tar inte i ditt objektiv även om du tar med en tång (olika märken kamera/objektiv)
B) Ojdå, felfokusering. Måste du använda så stor bländare? (serviceverkstaden för ett "visst" objektiv)
C) We will fix. Kom tillbaks om ett par dagar så har kalibrerat dina pryttlar. (samma ställe som A, dock med samma märke på kamera och objektiv)
 
Har haft mitt Tamron i Tyskland för justering två gånger utan förbättring. Måste alltid användas rejält nerbländad över brännvidd 35mm!!
Nikon 18-70mm ger mycket bättre skärpa mellan 35 - 70mm om jag jämför vid bländare 4,5!
 
RolandM skrev:
Dags att förpassa mitt Tamron 28-75 till sophögen. På min Canon 300D hamnar skärpan långt framför (0,5-1 m) den punkt jag siktar på. Prylar som inte går att lita på ska inte finnas i en kameraväska.

Känner igen reaktionen. Köpte själv det omtalade Sigma 100-300 (något beg.) men mitt ex var riktigt dåligt - mår sedan dess illa bara jag hör talas om detta "enländiga objektiv".

Mitt Tamron 28-75 är knivskarpt, en absolut favorit!
 
Är det någon som har orkat försökt sammanställa, eller hittat en sammanställning, på hur stor andel av respektive 'pirat'-tillverkat objektiv som är kasst?
 
RolandM skrev:
Dags att förpassa mitt Tamron 28-75 till sophögen. På min Canon 300D hamnar skärpan långt framför (0,5-1 m) den punkt jag siktar på. Prylar som inte går att lita på ska inte finnas i en kameraväska.
Jag fick ett ex som hade lite frontskärpa i utzoomat läge. Jag testade det med sneplansskala och skickade det och testprotokollet till Focus Trading som är Tamrons svenska agent. Dom skickade det i sin tur till Tamron i Köln för justering.

Nu har jag fått tillbaks ett objektiv som har kanonskärpan exakt på millimetern rätt i både in- och utzoomat läge.
Jag är jättenöjd nu och med FTs service.
 
RolandM skrev:
Den är numera källsorterad enligt lokala förskrifter i byn. Plast i en hög och glasbitar i en annan hög. Defekta produkter ska inte finnas. Köper fortsättningsvis endast optik med samma tillverkare som kamerahuset.
 

Bilagor

  • worthless.gif
    worthless.gif
    41.6 KB · Visningar: 231
RolandM skrev:
Den är numera källsorterad enligt lokala förskrifter i byn. Plast i en hög och glasbitar i en annan hög. Defekta produkter ska inte finnas. Köper fortsättningsvis endast optik med samma tillverkare som kamerahuset.

Hur kom det sig att det blev så här dåligt egentligen? Det låter ju som om gluggen blivit överkörd med ångvält! Var det verkligen bara fokusfel på den?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.