Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys ultrakompakta EVIL-kameraserie på video

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Det har nyligen kommit upp en video-snutt med Sonys nya ultrakompakta EVIL-kameraserie (spegellösa).
Länk: http://www.sony.se/hub/dslr/2

Klicka sedan antingen på "Få mer information" eller på "Ta reda på mer".

Vad som är speciellt intressant med Sonys inmarch i denna nisch är att de har fått in en större sensor än Olympus/Panasonics micro FourThirds-system men ändå lyckas göra kamerahusen lika små som de minsta micro 4/3-kamerorna. Citerar mig själv från en annan tråd:

"Det tycks som att Sony verkligen har ansträngt sig, och inte gett sig innan de lyckades med att få in en APS-C sensor i ett hus som inte är större än Oly och Pannys minsta spegellösa micro FourThirds-kameror. Vilket Samsung enligt min mening totalt har misslyckats med - deras NV10 (vars sensor tydligen också ska ha APS-C storlek) ser ju i jämförelse minst sagt klumpig ut!"

Från denna video-snutt kan vi bl.a. se att dessa nya Sony EVIL-kameror kommer att ha:

* Touch Screen
* SuperSteadyShoot (om det blir sensorshift och/eller optisk stabilisering återstår att se)
* Precisionsbatterimätare i % (gillar jag verkligen!)
* Hjälpfunktioner
* Fotograferingstips
* Inbyggd blixt
* P, A (och högst sannolikt även S och M), Scene, 16:9, mm.
* LiveView med Preview (nedbländning)
* Smile Detect :)
* Full HD video 1920 x 1080 AVCHD (förväntar mig att Sonys video kommer att utklassa de bristfälliga videofunktioner som hittills har implementerats i DSLR-kameror från Canon, Nikon etc.)
* RAW + JPEG (antagligen enbart cRAW för de billigare modellerna).
* Där finns också en "Background Defocus" knapp.
* Den kommer att klara åtminstone 1/1000 sekund (kommer säkerligen att ha hela det vanliga intervallet) och sannolikt kommer det också åtminstone ett 1:2,8 objektiv spedifikt för denna fattning.

Och till sist, Sonys nya, stolta EVIL-motto: Anytime. Anywhere. DSLR Quality.
:)

Har säkert missat någonting (förutom specs som har kommit från andra håll än från denna video-snutt).

Tack för dina kontenueliga rön på Sony-fronten! Keep up the good work!

Från denna video-snutt kan vi bl.a. se att dessa nya Sony EVIL-kameror kommer att ha:

* Touch Screen
* SuperSteadyShoot (om det blir sensorshift och/eller optisk stabilisering återstår att se)
* Precisionsbatterimätare i % (gillar jag verkligen!)
* Hjälpfunktioner
* Fotograferingstips
* Inbyggd blixt
* P, A (och högst sannolikt även S och M), Scene, 16:9, mm.
* LiveView med Preview (nedbländning)
* Smile Detect :)
* Full HD video 1920 x 1080 AVCHD (förväntar mig att Sonys video kommer att utklassa de bristfälliga videofunktioner som hittills har implementerats i DSLR-kameror från Canon, Nikon etc.)
* RAW + JPEG (antagligen enbart cRAW för de billigare modellerna).
* Där finns också en "Background Defocus" knapp.
* Den kommer att klara åtminstone 1/1000 sekund (kommer säkerligen att ha hela det vanliga intervallet) och sannolikt kommer det också åtminstone ett 1:2,8 objektiv spedifikt för denna fattning.

Och till sist, Sonys nya, stolta EVIL-motto: Anytime. Anywhere. DSLR Quality.
:)

Har säkert missat någonting (förutom specs som har kommit från andra håll än från denna video-snutt).

Sony's EVIL

Sony's bedrift är större än Samsungs, om man betänker att Sony förmodligen även lagt till IBIS, dvs bildstabilisering i själva kamerahuset, vilket varken Panasonic eller Samsung gör.

Men som redan visats i Samsungs fall, knappast är det mer än pankake-objektivet som blir något så när kompakt. Normalzoomen och teleobjektivet behöver en längre motsvarande brännvidd än för m4/3 objektiven. Intressant är att se huruvida Sony till skillnad mot Samsung, även lyckas göra bajonetten tillräckligt kort för att kunna ta objektiv med Leica M fattning. Samt om man likt Samsung bara erbjuder en ytterst rudimentär manuell kompatibilitet med existerande objektivpark.

Panasonic & Sony har tillsammans definierat AVCHD-standarden. Samsung använder inte den kodningen, ej heller Olympus. Mycket handlar om hur bra sensorn blir för video, kanske får den redan från start en "global shutter"? Men hur bra blir en sådan kamera för stillbildsfoto i så fall?

Lite förvånande ändock att Sony ger sig in i detta spegellösa produktområde, kanske vid åsynen av att Panasonic lyckats så bra med just GH1 för video. Sony har inte heller haft någon P&S-modell att konkurrera med Pansonic LX3 alt. Canon G11. Knappast att motsvarigheten till en 2.5x-5.0x zoom för en APS-C kan göras så kompakt att kunna konkurrera med P&S segmentet heller. Återstår för Sony att klämma sig in mellan Olympus PEN och Panasonic GF1, men behöver nog något bättre att komma med än det universella riktmärket Panasonics 20mm/F1.7 pancake i så fall. Full-HD kanske, men varken en PEN eller GF1 behöver mer än 720p HD, 1280p är overkill på en sådan formfaktor.

Första gången jag höll i en spegellös systemkamera, så tog jag instinktivt upp den till ögat, för att finna att den saknade sökare. För en del är avsaknad av en optisk/elektronisk sökare en omöjlighet, för andra är det dock helt acceptabelt, åtminstone tillsammans med de lättare objektiven.

Tack för dina kontenueliga rön på Sony-fronten! Keep up the good work!
Glad att mitt "dykande" uppskattas!

Egentligen handlar det hela i stort sett bara om att man kan avsätta tillräckligt med tid (som jag ser det). Finns bara tiden, så kan ju i stort sett allting grävas fram.

...
Men som redan visats i Samsungs fall, knappast är det mer än pankake-objektivet som blir något så när kompakt. Normalzoomen och teleobjektivet behöver en längre motsvarande brännvidd än för m4/3 objektiven.
...
Jo, det är ju främst pannkakorna som är intressanta, tycker även jag.

...
Intressant är att se huruvida Sony till skillnad mot Samsung, även lyckas göra bajonetten tillräckligt kort för att kunna ta objektiv med Leica M fattning.
...
Ska verkligen bli spännande att se! Har några Summicron-objektiv liggande (inte rört dem sedan jag fick min första DSLR-kamera).

...
Samt om man likt Samsung bara erbjuder en ytterst rudimentär manuell kompatibilitet med existerande objektivpark.
...
Det blir tydligen inte riktigt så rudimentärt. Det kommer en adapter som passar till alla Minolta AF och alla Sony-objektiv. SAM- och SSM-objektiv får autofokus, medan de skruvdrivna får fokuseras manuellt. Det ska bli mycket intressant att se hur Sony har lyckats lösa detta. Contrast detect AF lär knappast fungera på de hittillsvarande objektiven, det krävs nya objektivkonstruktioner för detta. Fast Sony har ju tagit ett patent på en bildsensor med integrerade AF-sensorer. Detta skulle göra det möjligt att kombinera liveview med snabb Phase detection AF.

Ifall folk skriar tillräckligt högt och tillräckligt länge, så kan det ju senare också komma en adapter med motor, vilket skulle ge AF med även de skruvdrivna objektiven.

...
Panasonic & Sony har tillsammans definierat AVCHD-standarden. Samsung använder inte den kodningen, ej heller Olympus. Mycket handlar om hur bra sensorn blir för video, kanske får den redan från start en "global shutter"? Men hur bra blir en sådan kamera för stillbildsfoto i så fall?
...
Med tanke på att Sony tydligen anser att det skulle vara skamligt av dem att börja sälja systemkameror med lika crappy videofunktion som alla de andra gör, så ska det bli intressant att se ifall de verkligen har lyckats klura ut någonting som är bättre än de andras, utan att det går över stillbildskvaliteten.

...
Lite förvånande ändock att Sony ger sig in i detta spegellösa produktområde, kanske vid åsynen av att Panasonic lyckats så bra med just GH1 för video.
...
Jag är för min del inte alls förvånad, tvärtom. Ju mindre speglar och annan mekanik i kamerorna, ju bättre kan Sony konkurrera, eftersom då mera av konstruktionen hamnar inom Sonys kärnområde - elektronik. Där är de ju mycket starkare än Canon, Nikon, Pentax eller Olympus. Går utvecklingen åt det hållet så kommer detta att gynna även Panasonic. Samt i och för sig även Samsung (som jag dock inte tror kan konkurrera i de högre kvalitetssfärerna - Sonys ledstjärna är ju - If we will do something, we will do it better - medan Samsungs företagskultur snarare kan karakteriseras som - If we will do something, we will do it cheaper than anybody else).

Kineserna har ju möjlighet att tillverka prylar till sanslöst låga priser, men min uppfattning är att det kommer att ta MYCKET lång tid innan de har kommit i närheten av den kvalitetsnivå som japanerna länge har legat på.

...
Första gången jag höll i en spegellös systemkamera, så tog jag instinktivt upp den till ögat, för att finna att den saknade sökare. För en del är avsaknad av en optisk/elektronisk sökare en omöjlighet, för andra är det dock helt acceptabelt, åtminstone tillsammans med de lättare objektiven.
Det gjorde jag också. :)

Till kamerorna högre upp i hierarkin av Sonys spegellösa kameror kommer det att finnas elektroniska sökare.

... medan Samsungs företagskultur snarare kan karakteriseras som - If we will do something, we will do it cheaper than anybody else).

Kineserna har ju möjlighet att tillverka prylar till sanslöst låga priser, men min uppfattning är att det kommer att ta MYCKET lång tid innan de har kommit i närheten av den kvalitetsnivå som japanerna länge har legat på.

Samsung = Sydkorea, inte Kina.

Samsung = Sydkorea, inte Kina.
Det ver jag förstås mycket väl.

Stycket jag skrev om den kinesiska tillverkningsmarknaden syftade inte alls på Samsung (vilket tydligen inte blev helt klart), utan på kommande, ännu ej existerande kinesiska digitala systemkameratillverkare (har ännu så länge inte sett mycket mer från Kina än några analoga systemkameror som Phenix och Seagull).

För att förtydliga ytterligare - min uppfattning är att det kommer att ta ett bra tag innan det kommer att finnas kinesiska digitala systemkameror som når upp ens till Samsungs nivå - men också ATT de kommer dit framöver, och på ännu längre sikt mycket väl kan komma att slå ut de japanska tillverkarna, på samma sätt som japanerna tidigare tog kål på nästan hela den (på den tiden i mångas ögon helt oomkullrunkeliga) tyska kameraindustrin, som ju länge hade totalt dominerat kameravärldsmarknaden.

För att förtydliga ytterligare - min uppfattning är att det kommer att ta ett bra tag innan det kommer att finnas kinesiska digitala systemkameror som når upp ens till Samsungs nivå - men också ATT de kommer dit framöver, och på ännu längre sikt mycket väl kan komma att slå ut de japanska tillverkarna, på samma sätt som japanerna tidigare tog kål på nästan hela den (på den tiden i mångas ögon helt oomkullrunkeliga) tyska kameraindustrin, som ju länge hade totalt dominerat kameravärldsmarknaden.

OM de kommer dit återstår att se. Hittills har Kina inte lyckats, vad jag vet, att både utveckla och tillverka en enda bra hi-tech fotoprodukt, eller elektronikprodukt överhuvudtaget. Rätta mig om jag har fel.

Kanske är den mesta elektronik vi köper tillverkad i Kina men under stenhård kontroll av Canon, Sony etc. Skulle tro att all utveckling är helt gjord eller dikterad av företag från väst, Japan och Sydkorea.
Undrar om det har med kommunismen att göra, vad annars? Utbildning saknar de ju knappast.

Rätta mig om jag har fel

...eller elektronikprodukt överhuvudtaget. Rätta mig om jag har fel.

-Hört talas om Huawei?
-Säljer t.ex. LTE-system inom Telecom. Avancerade mobilsystem med OFDM-teknik.

-ZTE Mobil är sjätte största mobiltillverkaren.

Att tillverkningen i Kina har bra kvalitetskontroll råder ingen tvekan om, ta t.ex. min Olympus E-3 eller min Sony Ericsson mobiltelefon.

-Hört talas om Huawei?
-Säljer t.ex. LTE-system inom Telecom. Avancerade mobilsystem med OFDM-teknik.

-ZTE Mobil är sjätte största mobiltillverkaren.

Att tillverkningen i Kina har bra kvalitetskontroll råder ingen tvekan om, ta t.ex. min Olympus E-3 eller min Sony Ericsson mobiltelefon.

Fast att påstå att SE har kvalitetskontroll är i sig en oxymoron.

Enligt de senaste ryktena så kommer tydligen NEX-kamerorna överraskande nog inte att köra med IBIS (In Body Image Stabilization), utan med IS i objektiven. Det måste finnas starka skäl för att Sony ska ha gjort denna koncept-ändring. Det första man kommer att tänka på är förstås att IBIS gör kamerahuset markant tjockare, vilket väl gick tvärs emot deras ambitioner. Det kan också handla om att IBIS är svårare att förena med Contrast Detect AF, och kanske också med main sensor Phase Detect AF. Eller att det är svårare att kombinera med video-funktionen, som ju kommer.

Tror filmfunktionen är den största anledningarna till att dom valt att slopa IBIS...på tex Olympus EP-1 så stängs den inbyggda bildstabiliseringen av vid filmning pgr av att den inte lirar bra ihop med filmning när sensorn rör på sig...Olympus kör med en digital bildstabilisering av bilden vid filmning som verkar fungera bra.

Pentax har iaf en väl fungerande IBIS för videoinspelning, men den använder lite annorlunda teknik jämfört med de övriga tillverkarna med IBIS.

Får hoppas att Sony tar fram kitobjektiv både med och utan stabilisering, för optisk stabilisering brukar påverka storlek och vikt hos objektiven rätt rejält.

Pentax har iaf en väl fungerande IBIS för videoinspelning, men den använder lite annorlunda teknik jämfört med de övriga tillverkarna med IBIS.

Får hoppas att Sony tar fram kitobjektiv både med och utan stabilisering, för optisk stabilisering brukar påverka storlek och vikt hos objektiven rätt rejält.

Ok där ser man...tror dock Sony valt det som är mest optimalt för filmning och formfaktor för huset.

Ja det hoppas jag också på.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto