MacL3an skrev:
Jag ska ta en närmare titt på A1 då jag tycker EOS300 är lite för dyr. Men vad säger ni om Nikon 5700? De verkar ju vara ungefär motsvarande om man tittar på specarna, men mycket billigare!
A1:an är en mer "systemkameralik kompakt" vad gäller handhavandet än Nikon 5700, om du förstår vad jag menar ;-)
Fördelar med Minolta A1 jämfört med Nikon 5700:
# Bättre vidvinkel på zoomobjektivet. Går ner till 28mm vilket är MYCKET användbart.
# Manuell zoomning => mycket trevligare känsla under fotograferandet.
# Möjlighet till bra manuell fokusering => mycket viktigt för trevligt makrofotograferande.
# Mekanisk (dvs ej digital) bildstabilisator => nästan ett krav för att kunna hantera brännvidder uppåt 200mm med så pass lätta kameror som dessa är.
# Minoltan har en snabbare autofokus än Nikonkameran.
# Vad gäller upplösning och bildkvalitet är kamerorna jämförbara.
# Byggkvalitet är också jämförbara mellan de bägge, dvs i bägge fallen bra med kåpor av metall och gediget hopskruvade.
# Bägge dessa kameror har snäppet större sensorstorlek än de "vanliga" kompaktkamerorna, men ändå långt från storleken hos D-SLR:erna. Du tar således lättare bilder med lite kortare skärpedjup med dessa än andra kompakter, men ändå långt ifrån vad du kan åstadkomma med en D-SLR (och ändå längre ifrån vad du får med en hederlig film-SLR, eller en Canon EOS D1s då (men den kostar runt 80000kr ;-))
mvh / Matti