Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony V1 en bra ingångskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
MacL3an skrev:

Sen var det någon som sa att Sony F828 inte var en systemkamera? Vad är det då? Tycker iaf det ser ut som en systemkamera ;-)

Håkan, du måste inse att termen "systemkamera" används för de kameror du kan byta objektiv på. De flesta övriga kameror kallas för kompaktkameror oavsett om de är små som en Ixus eller stora som en F828.

/Markus
 
Oj oj oj vilket skojjigt tragglande!

Håkan, jag tror du nu börjat fatta skillnaden mellan systemkameror och kompaktkameror (systemkameror = utbytbara objektiv och som regel större fysisk sensorstorlek).

Jag skall vara fräck och ge dig ett konkret tips som jag tror passar dina behov ypperligt. Köp en begagnad Minolta A1!!! Denna kamera har ett väldigt bra "icke utbytbart objektiv" (alltså icke en systemkamera ;-) och har alla inställningsmöjligheter du kan önska och ett väldigt bra makroläge för närbilder. En stor fördel är att handhavandet hos A1:an liknar det hos en systemkamera väldigt mycket och det är en stor fördel om du vill utveckla din fotografi. Sökaren är helt OK för att vara "icke optisk", zoomningen är manuell (BRA!!!) och fokusinställning kan göras manuellt via en ring på objektivet (BRA!!!).

A1:an kom för bara nåt år sedan men nu har det kommit en A2:a som har 8 Mpixels nånting (onödigt mycket!!!) jämfört med A1:ans 5 Mpixel. A1:an är en suverän kamera som är förhållandevis kompakt och som nu är löjligt billig på begagnatmarknaden. Alla teknikfreaks vill ju byta sina A1:eek:r mot en A2:a och säljer därför de förra för mellan 6-7000kr. Kolla tex på cyberbörsen på www.cyberphoto.se eller på radannonserna på denna sajt (Fotosidan).

Med vänlig hälsning / Matti
 
Senast ändrad:
MacL3an skrev:
Ja, A1 såg ganska intressant ut!
Hur presterar A1 jämfört med Nikon 5700? Vad säger ni om 5700? Kan man ta kort med lågt skärpedjup med dem även när det inte är macro?

Nej, eller i vart fall inte så bra som du kanske önskar. Det finns ingen annan lösning för kort skärpedjup än att köpa en systemkamera!
Därmed inte sagt att dessa kameror är dåliga, tvärt om. Jag tror dock fortfarande att du klarar dig utmärkt med tex V1, A80 eller någon annan liknande modell. Dessa har alla funktioner man kan behöva och ger finfin bildkvalitet.
Inga modeller som inte är rena systemkameror klarar av kortare skärpedjup idag tyvärr.

Alltså, kort skärpedjup får du enkom, endast och allena med en riktig, klumpig, stor och dyr systemkamera!

//
 
Hehehe, jo, jag börjat förstå det nu. Trodde tidigare att allt större än IXUS 400 var systemkamera typ ;-). Tack för att ni orkar förklara iaf!
Jag ska ta en närmare titt på A1 då jag tycker EOS300 är lite för dyr. Men vad säger ni om Nikon 5700? De verkar ju vara ungefär motsvarande om man tittar på specarna, men mycket billigare!

Men kan man ta bilder i stil med
http://www.d.kth.se/~d94-mae/photo_nocomment_04.html
http://www.d.kth.se/~d94-mae/photo_monument_02.html
med A1 eller 5700?
 
Megapolare skrev:
Nej, eller i vart fall inte så bra som du kanske önskar. Det finns ingen annan lösning för kort skärpedjup än att köpa en systemkamera!
Därmed inte sagt att dessa kameror är dåliga, tvärt om. Jag tror dock fortfarande att du klarar dig utmärkt med tex V1, A80 eller någon annan liknande modell. Dessa har alla funktioner man kan behöva och ger finfin bildkvalitet.
Inga modeller som inte är rena systemkameror klarar av kortare skärpedjup idag tyvärr.

Alltså, kort skärpedjup får du enkom, endast och allena med en riktig, klumpig, stor och dyr systemkamera!

//
Oj, såg inte ditt inlägg innan jag svarade. Tack - då vet jag!
 
MacL3an skrev:
Jag ska ta en närmare titt på A1 då jag tycker EOS300 är lite för dyr. Men vad säger ni om Nikon 5700? De verkar ju vara ungefär motsvarande om man tittar på specarna, men mycket billigare!

A1:an är en mer "systemkameralik kompakt" vad gäller handhavandet än Nikon 5700, om du förstår vad jag menar ;-)

Fördelar med Minolta A1 jämfört med Nikon 5700:

# Bättre vidvinkel på zoomobjektivet. Går ner till 28mm vilket är MYCKET användbart.
# Manuell zoomning => mycket trevligare känsla under fotograferandet.
# Möjlighet till bra manuell fokusering => mycket viktigt för trevligt makrofotograferande.
# Mekanisk (dvs ej digital) bildstabilisator => nästan ett krav för att kunna hantera brännvidder uppåt 200mm med så pass lätta kameror som dessa är.
# Minoltan har en snabbare autofokus än Nikonkameran.
# Vad gäller upplösning och bildkvalitet är kamerorna jämförbara.
# Byggkvalitet är också jämförbara mellan de bägge, dvs i bägge fallen bra med kåpor av metall och gediget hopskruvade.
# Bägge dessa kameror har snäppet större sensorstorlek än de "vanliga" kompaktkamerorna, men ändå långt från storleken hos D-SLR:erna. Du tar således lättare bilder med lite kortare skärpedjup med dessa än andra kompakter, men ändå långt ifrån vad du kan åstadkomma med en D-SLR (och ändå längre ifrån vad du får med en hederlig film-SLR, eller en Canon EOS D1s då (men den kostar runt 80000kr ;-))


mvh / Matti
 
Hehe, tack för alla tips grabbar! (speciellt matti för det genomgående inlägget av alla skillnader)

Ska kika närmare på en A1, den verkar vara "lagom" för mig.
 
Aaah, detta svåra begär...

Igelkott skrev:
Jag blir ju själv sugen på en A1.. Illa illa..

Inte lätt när suget efter nåt nytt dyker upp ;-)

Det finns en gentleman på detta forum som har ett närmast passionerat förhållandet till sin A1:a ("Aette"). KG, kom igen nu med några känslomässiga argument till Håkan för en A1:a ;-)))

/Matti
 
Re: Aaah, detta svåra begär...

matti skrev:
Inte lätt när suget efter nåt nytt dyker upp ;-)

Det finns en gentleman på detta forum som har ett närmast passionerat förhållandet till sin A1:a ("Aette"). KG, kom igen nu med några känslomässiga argument till Håkan för en A1:a ;-)))

/Matti


Efter att ha haft en Dimage 7i i nu ett år kan jag konstatera att det är en bra kamera.
Och troligen är A1 och A2 mycket bättre kameror.
Men ändå är det mycket som saknas i de. Bruset är högre än vad som går att få med en EOS 300D eller EOS 10D där bruset är obefintligt i jämförelse.

Skärpan kan man definitivt få bättre med en bra optik till en EOS och så kommer vi till det som jag anser är en stor nackdel med SLR-liknande kameror. Man kan inte få till ett kort skärpedjup vid vanlig fotografering.

Tyvärr.
Och med tanke på att en A1 kostar nästan lika mycket som en Canon 300D eller Nikon D70 så tycker jag att det är ett dåligt val om man vill hålla på med seriös fotografering.
Visst är det behändigt och bra, men fortfarande så saknas det många möjligheter som man kunde utnyttja.
 
Håller med.....

....i allt du säger ovan Pavel!

Men när jag pratar om A1:an som riktigt prisvärd talar jag om de som nu börjat dyka upp på begagnatmarknaden för 6-7000kr.

En EOS 300D med en 28-200 glugg med ljusstyrka 2,8-3,5 lär du inte hitta för det priset ännu på ett tag ;-) Objektivet på A1 anser jag håller väl sån klass som Canons och Nikons "mellanklassgluggar", du måste upp på L-gluggar för att få bättre och då kostar det därefter.

Men som sagt, allt du säger om högre brus, svårt att få riktigt kort skärpedjup mm stämmer bra när du jämför 2/3" CCD:erna i Minolta A1 och Nikon 5700 med dom större CMOS-sensorerna i Canons D-SLR:er.

mvh / Matti
 
Tycker du skall kika på A1:an, jag gjorde ett impuls köp i Singapore & är mycket nöjd. Att jag fick den för 7000 kr är väl inte heller fy skam.
Det enda är väl det det brusar så det bubblar om man kör ISO 400/800 på A1:an, men håller man sig till 100 & 200 så är det ingen fara. Annars finns ju Neat Image...
 
Nu tycker jag att alla ska ta och lugna ner sig några snäpp.

Det är tydligt att Håkan inte är så inläst på hur kameror fungerar jämfört med vissa av er som skrivit här.

Det jag fått ut av tråden är att killen vill ha en kamera som har ungefär likande funktioner som en system, men inte kosta allt för mycket. Men sen säger han emot sig själv och vill kunna ta bilder med kort skärpedjup men inte köra macro. Då kan man ju glömma alla kameror för runt 5000kr.
Att kameran skall vara kompakt i likhet med V1:an kan man ju också glömma.

Så det är ju egentligen en fråga om prioritering.
OM man ändå tänker lägga ut en hel del pengar så kanske en kamera som A1 eller A2 är ett väldigt bra alternativ då dom nästan är som systemkameror fast man inte kan byta ut objektiv. Men då får man ju int en kamera man kan gå runt i skortfickan med.

Om man prioriterar stolek, kombinerat med bra kvalitee, som ifs inte riktigt går att jämföra med kameror i A1/A2 klassen. Så kankse V1:an eller liknande är ett ypperligt alternativ.

Som någon redan har sagt så FINNS det inte någon kamera som är både liten och har stor sensor osv osv. OM det fanns det skulle finnas kunde man lätt kunna anta att alla fotografer som går runt med systemkameror med objektiv som ser ut som nästa genarations massförstörelsevapen vara helt blåsta.

Så håkan, nu får du ta dig en riktig funderare och bestämma dig för vad det är du vill ha. Stor kamera med bra kvalitee, eller liten kamera med hyffsat bra kvalitee.

Sen går du helt enkelt ut och pillar på några kameror i affären och kollar vilken som känns bäst i handen, läser ett par resentioner, och slutligen köper en kamere och lever lyckligt i alla dina dagar (förhoppningsvis)
 
Senast ändrad:
Några felaktigheter ang V1

Att välja kamera är riktigt klurigt, jag är enbart en glad amatör, så försöker undvika de fototekniska aspekterna.
Några småfel ang V1
Någon skrev att man inte kan byta objektiv på V1, det kan man. Det finns teleobjektiv att köpa till kameran.
Tidigt i tråden ställdes frågan vilka bilder man kan ta, bla. ett exempel där man koncentrerar sig på ett objekt ganska nära kameran och vill ha bakgrunden "ur fokus" det går att ta liknande bilder med V1'an om du använder manuell fokus (självklart varierar det hur pass "ur fokus" bakgrunden blir beroende på linsen"

Det ligger även ett faktafel i specifikationerna på V1, om du filmar 640*480 så får du 25b/sek inte 16 som det står i spec, iallafall om du använder ett PRO kort.
 
Re: Några felaktigheter ang V1

boston skrev:
Att välja kamera är riktigt klurigt, jag är enbart en glad amatör, så försöker undvika de fototekniska aspekterna.
Några småfel ang V1
Någon skrev att man inte kan byta objektiv på V1, det kan man. Det finns teleobjektiv att köpa till kameran.
Tidigt i tråden ställdes frågan vilka bilder man kan ta, bla. ett exempel där man koncentrerar sig på ett objekt ganska nära kameran och vill ha bakgrunden "ur fokus" det går att ta liknande bilder med V1'an om du använder manuell fokus (självklart varierar det hur pass "ur fokus" bakgrunden blir beroende på linsen"

Det ligger även ett faktafel i specifikationerna på V1, om du filmar 640*480 så får du 25b/sek inte 16 som det står i spec, iallafall om du använder ett PRO kort.

"Någon skrev att man inte kan byta objektiv på V1, det kan man. Det finns teleobjektiv att köpa till kameran."

Nej, man kan inte BYTA objektiv. Hur kan man byta objektiv när objektivet på V1 sitter fastmonterar i kameran???

Man kan nog köpa en telekonverter, men det är inte samma sak som att "byta objektiv"

Sen kan man inte heller få samma korta skärpedjup och den "suddiga bakgrunden" på samma sätt som man får med en DSLR

Jag har bara lyckats att få någorlunda kort skärpedjup på porträttbilder med min Dimage 7i och då är det ändå inte lika bra som man kan få med en DSLR och exempelvis ett fast 50 mm 1.8
 
40 minuter tog det för mig att läsa alla inlägg fram till nu, och vad har jag lärt mig?

Jo, konktreta svar lönar sig i längden, att läsaren av svaren läser svaret både en och två gånger innan han/hon skriver ett svar på svaret skadar inte heller för att minska detta ordbajseri.

För övrigt skulle jag rekommendera en kompakt för under 6000kr eller en D-SLR för 10000kr, risken man tar när man går upp i pris på kompakterna (över 6000kr) är att man får för höga förväntningar och i slutändan bli missnöjd med att man inte la till några hundralappar och köpte en digital systemkamera (D-SLR) istället.

Om storleken ska ha betydelse (vilket den självklart aldrig har) så finns det ju självklart motiv till att köpa en bättre kompakt istället för system men det är nog den enda anledningen jag ser ur min enkelriktade systemkameraägande synvinkel.

Så, nu har jag dragit mitt strå till denna stora stack. :)
 
Hehehe, tack för alla svar ni skriver. Men jag har sedan några veckor tillbaks köpt mig en Dimage A1 och är mycket nöjd. Tack för era tips!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.