Annons

Sony teleadaptrar

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej!

Har fått erbjudande om mycket bra villkor på teleadaptrar, Sony 1,4X resp. Sony 2,0X.

Passar dessa på Tamron 70-200/2,8 och Tamron 200-500?
Hur är det på Sigma 150-500? Sigmas 1,4X passar ju på det, men alla adaptrar är ju bara specade för samma fabrikat.

Borde funka på Tamron 70-200/2,8 eftersom de är specade för Sony 70-200/2,8G. Dessa är väl väldigt lika?

Har för migt att man förlorar AF och Steadyshot på objektiv med mindre maxbländare än 5,6 (?), men det kan vara ok ändå. Tamron 70-200/2,8 borde väl vara toppen om inte bildkvaliten blir för lidande. Eller?

Någon som har bra erfarenhet av adaptrarna?
Kan Tamron 70-200/2,8 och en 2X teleadapter vara ett vettigt val för att få vettigt långt tele i smidigt format.

Adaptern går ju "in i" objektivet, så objektivet kan inte ha bakre linselementen i höjd med bajonettfattningen.

/Mats

Sonys (och Minoltas) originaladaptrar passar bara på vissa objektiv! Tamron 70-200 fungerar sannolikt inte (det funkade inte med mitt Tamron 70-210). Läs mer på Dyxum. http://www.dyxum.com/lenses/teleconverters.asp

Jo jag har läst det och vet om att det är begränsat vilka det passar till.
Problemet är att Sony bara listar Sony-objektiv som det passar till och Sigma bara listar sigma-objektiv. Jag läste tidigare en review på Tamron 200-500 där dom skrev att det fungerar utmärkt tillsammans med Sigma 1,4X TC.

Sonys TC är specade för bl.a. Sony 70-200/2,8, så då är det inte omöjligt att det även funkar på Tammy 70-200/2,8 tänkte jag.

Får ta med mig kamera och objektiv till affären och prova helt enkelt.

Någon som har erfarenhet av 1,4X resp. 2,0X TC vilken bildkvalitetsförsämring de ger?

/Mats

Så vitt jag vet funkar bara Sonys TC på deras egna 70-200 G SSM och 70-400 G SSM modellerna.
Kanske nån enstaka mer men absolut inte på 3:e parts gluggar.

Så vitt jag vet funkar bara Sonys TC på deras egna 70-200 G SSM och 70-400 G SSM modellerna.
Kanske nån enstaka mer men absolut inte på 3:e parts gluggar.

Jag har idag varit och provat och kan bekräfta att Sonys TC inte passar på mitt Tamron 70-200/2,8.

Annars har jag förstått att just det objektivet är en mycket bra kandidat för TC och jag ska ta och titta på Tamrons konverters. Det är ju faktiskt riktigt smidigt att kunna ha med sig och få betydligt större omfång utan att behöva släpa med sig ett stort tele också.

/Mats

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto