Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Just det, du har ju en av varje.

Klart att man ska dra nytta av A77ans högre upplösning i ett test för att det ska bli rättvist. Dessutom vinner alla bilder på en nedskalning.

Jag tycker man fotograferar med samma utsnitt och samma exponering, dvs tid och bländare och har samma ISO inställt. Blir bilderna olika ljusa är det nåt lurt.

Sen skalar man ner bilderna till 12 megapixel. Då skalar man alltså A77an med 50% och A580 med bara 25%, vilket är fair. Då har man underlag för att kunna göra en bra A2 print och den kraftigare nedskalningen minskar efffekterna av brus en del. Undrar om det räcker till för att överglänsa 16 megapixel sensorns bättre prestanda i det området.

/Mats

Kan låna dotterns i morgon.
Vilket ISO
Hur ska jag skala ner? Vilken metod i PSE

underexponera för att de mörka delarna är huvudmotivet?

Jag vet inte riktigt om du missuppfattat det, eller så har jag gjort det.

Alltså, det är ALLTID bäst att ge kameran så mycket ljus som det är möjligt utan att bränna ut högdagrarna och med hänsyn till fotosituationen.

Sedan kan man låta ISO stå på lägsta värdet, men även om det blir mörkt då så kan man öka exponeringsförstärkningen digitalt i rawkonverteraren.

När jag kör med mitt tele i skogen sätter jag det på M och bländare 6,3 ISO 2OO och 1/320S.

Det är maxljus som jag kan släppa in. Större bländare går inte och längre tideer vill jag inte ha.

Den enda skillnaden med olika ISO då är när förstärkningen görs. Ökar man på kameran så förstärks signalen analogt innan DA-omvandlingen, medan om man ökar exponeringen i ACR så görs det digitalt. Om jag förstått det rätt som Risedal kom fram till var att särskilt den sensorn jag har lämpade sig utmärk för detta och att man därför kunde köra isolöst, till skillnad från Canon som du sprack upp i band istället. Jag har provat på olika ISO och tycker det blir bäst på 200 och att det blir minst lika bra att lyfta i efterhand om det behövs, men om det inte skulle behövas så blir det definitivt bättre för att då slipper man den extra förstärkningen som gjorts.

Det där med att medvetet underexponera är väl ingen ide. Anledningen till det var som jag förstått det bara för att testa gränsen och kunna jämföra. Inget som man bör syssla med i verkligheten.

/Mats

OM jag nu bara ville ha en vacker bild på dörrjäveln skulle jag givetvis inte exponerat så. Men nu ville jag kolla hur mycket man kunde lyfta skuggorna utan att tappa högdagarna. Precis som du skriver: Testa gränserna. D800 kan fixa saker som det annars fordras hoplagda exponeringar för att uppnå p g a av sitt DR utan att det ser ut som HDR. Så ibland är en sådan underexponering lika med RÄTT exponering.

16Mp-sensorn du har är ssv lämpad för samma sak om resten av signalbehandlingen är något så när lika som i D7000.
Jag har kört A900 "isolöst" också och det har gått bra med ungefär -3EV

Jag ska hur som helst kolla hur 1/320 och f/6.7 kan se ut med A77 på högiso och därefter skala ned till 16 Mp.

//Lennart

PS. Skuggorna var inte huvudmotivet. Det var helheten. Men dörren var ett bra ställe att lyfta fram detaljer som låg i skugga. Det föreligger ingen missuppfattning, bara lite begreppsförvirring.DS

.

Alltid redo att stå till tjänst! ;)

(Nu är det inte längre midsommar, annars hade det kanske varit "alltid redlös".)

F.ö. sitter jag här och funderar på Lennarts A900. Vore det bättre att köpa den än Nikons kommande D600? Jag har fler Nikkor-objektiv än Minolta-objektiv, men det kanske jag inte ska låta styra mig för mycket?

Kan låna dotterns i morgon.
Vilket ISO
Hur ska jag skala ner? Vilken metod i PSE

Kör på t.ex 3200 i lagom möörker, t.ex. inomhus på kvällen med f/5,6 eller nåt.

Skala ner i ps med bicubic sharper. Samma inställningar på kameran med brusred avstängd så got det går.

Ska bli riktigt intressant. En viktig grej för mig.

Min gissning är att A99 när den kommer blir GRYM på detta, OM den kommer vill säga...

/Mats

. Det föreligger ingen missuppfattning, bara lite begreppsförvirring.DS
.

Ttrodde egentligen inte det heller, mest orolig för att jag skulle fått allt om bakfotten.

DEt jag kommit fram till är att det blir minst lika bra att köra på ISO 200 och sen lyfta i ACR som att ha högre ISO från början och då kan man köra manuellt med de värden jag kommit fram till.

Så himla enkelt. Bara att tuta och köra och man får alltid ut max vad kameran kan ge och full koll på slutartiden. Bländaren är max, så den är inte mycket att göra åt.

Hittade ett par kråkor på kvällen som retade mina hundar genom att flyga omkring på låg höjd och kraxa och satte sig sedan i ett träd nära. Får se om jag hinner plocka fram bilderna ikväll.

/Mats

(Nu är det inte längre midsommar, annars hade det kanske varit "alltid redlös".)

F.ö. sitter jag här och funderar på Lennarts A900. Vore det bättre att köpa den än Nikons kommande D600? Jag har fler Nikkor-objektiv än Minolta-objektiv, men det kanske jag inte ska låta styra mig för mycket?

Det är ju stort att äga en fd. Lennart Aspmanner kamera.
Be honom signera den innan du köper den för då ökar ju värdet rejält.

Mvh. /LEE

Vad har du för Nikkorgluggar? Och vilka Minolta-dito? Om det är manuella Nikongluggar finns adapters för att köra på Sonys A-serie. Även gamla AF-D gluggar fungerar med MF bara de har bländarring.

Kör på t.ex 3200 i lagom möörker, t.ex. inomhus på kvällen med f/5,6 eller nåt.

Skala ner i ps med bicubic sharper. Samma inställningar på kameran med brusred avstängd så got det går.

Ska bli riktigt intressant. En viktig grej för mig.

Min gissning är att A99 när den kommer blir GRYM på detta, OM den kommer vill säga...

/Mats

Om den kommer med 24Mp och helt ny sensor kan DR bli mycket bra. Tycker dock att man borde lägga in samma sensor som i D800. Men som vi redan noterat är 24Mp inte kattskit precis.

//Lennart

Vad har du för Nikkorgluggar? Och vilka Minolta-dito? Om det är manuella Nikongluggar finns adapters för att köra på Sonys A-serie. Även gamla AF-D gluggar fungerar med MF bara de har bländarring.

Nikkor: 28/2.0 AI, 35/2.0 AI-converted, 35/2.0 AI, 50/2.0 pre-AI, AF 50/1.4D, 50/1.2 AI, 85/2.0 AI, 105/1.5 AI, 135/2.8 Series E, 180/2.8 AI samt 43-86/3.5 AI.

Minolta: 35-70/4 AF, 50/1.7 AF (och ett ljussvagt 28-90 eller nåt sånt).

Med Nikkor på Sony med adapter slipper man väl fullöppningsmätning?

Som du ser av listorna ovan så är jag nog lite mer benägen att satsa på ett Nikon-hus. VI får väl se om D600 har lika bra mattskiva för manuellt fokus som D800 har.

(Fortsättning i någon annan tråd, kanske. Även om det här är OT-forumet så kanske det börjar bli lite väl mycket Nikon.)

Hej Mats jag körde den sista raden i Google Translate och efter en timmes avkodning så översattes allt till denna text.
Jäklar va dumt, jag får nog köpa en Nikon D800E då !

Mvh. /LEE

Exakt, det är faktiskt precis det som jag kommit fram till!

Eller alternativt en Canon 5DmkIII (trot eller ej).

D800E + Tamron 24-70VC + Sigma 70-200/2,8 + Nikkor 50/1,4 + VG + D3200 + 1,4TC
Sitter och räknar på det. Får se hur enkelt det är att avvyttra allt jag råkar ha redan.

Får se, inget är omedelbart förestående ändå.

/Mats

ÄH, lite förhastat. Ska tänka igenom lite mer noga vilka gluggar man ska ha.

Sigma 120-300/2,8 finns ju faktiskt för låga 17000 kr.
Börjar dregla :)

Ett frö har såtts. Egentligen långt tidigare, mrn nu har det börjat gro :)

/Mats

Sitter och räknar på det. Får se hur enkelt det är att avvyttra allt jag råkar ha redan.

/Mats

Ja det där låter ju som ett bra kombo system men hamnar vi inte över 70 papp där ?
Ränte fritt köp finns upp till 24 månader hos Handelsbanken multicard.
Eller Elgigantens kampanjer har varit upp till 30 månader ränte fritt.

Mvh. /LEE

Nikkor: 28/2.0 AI, 35/2.0 AI-converted, 35/2.0 AI, 50/2.0 pre-AI, AF 50/1.4D, 50/1.2 AI, 85/2.0 AI, 105/1.5 AI, 135/2.8 Series E, 180/2.8 AI samt 43-86/3.5 AI.

Minolta: 35-70/4 AF, 50/1.7 AF (och ett ljussvagt 28-90 eller nåt sånt).

Med Nikkor på Sony med adapter slipper man väl fullöppningsmätning?

Som du ser av listorna ovan så är jag nog lite mer benägen att satsa på ett Nikon-hus. VI får väl se om D600 har lika bra mattskiva för manuellt fokus som D800 har.

(Fortsättning i någon annan tråd, kanske. Även om det här är OT-forumet så kanske det börjar bli lite väl mycket Nikon.)

En bra lineup. De gluggarna du räknar upp (förutom pre-AI) ger fullöppningsmätning precis som de Manuella Zeissgluggarna i ZF-serien på en Nikonkamera med AI-koppling (gäller hela pro- och semiprosegmentet). Fungerar bra på D800 och liknande. D800 har för övrigt en bra och kontrastrik mattskiva för MF. Och i kritiska fall får man ta till LV med förstorad "sökarbild" när det blir för mörkt för OVF.
Tror nog du ska satsa på en Nikonkamera av något slag.
Men vi kanske inte ska dra in Nikon mer i denna tråd, annat än som jämförelseobjekt eftersom Nikon oftast delar sensor med Sony.

//Lennart

/Mats

Jesus Christ!!!!! . Besinna dig en smula, ta 10 Valium och en whiskypinne och tänk efter på vad du verkligen behöver.

Vad plåtar du nu? Vad vill du plåta i framtiden? Hur stora printar vill du göra? Måste du ha FF? Varför slänga den stora fokusfördelen med focuspeaking?
Ingen vet om Tamrons 24-70 är värt att ropa Hallelujah för ännu.

//Lennart

Jesus Christ!!!!! . Besinna dig en smula, ta 10 Valium och en whiskypinne och tänk efter på vad du verkligen behöver.

Vad plåtar du nu? Vad vill du plåta i framtiden? Hur stora printar vill du göra? Måste du ha FF? Varför slänga den stora fokusfördelen med focuspeaking?

//Lennart

Det kostar att ligga på kung nivå hehe !
Mr. Sony eran tar ju slut om du byter märke Mats tänk på det.

Får verkligen hoppas Tamron Sp 24-70 blir bra för jag har ju beställt det men ej fått det levererat.
Har känt på Nikon 24-70 och tycker det är vädligt tungt och långt som gör att kameran blir framtung samt saknar stab och kostar mer.

Joakin nämnde ett nytt Nikon 24-85 VR som jag annars ska titta på.
Vad synd att Sony inte fått fram A99:an än men när den kommer så drägglar man väl lite som vanligt över ny teknik.

Mvh. /LEE

//Lennart

Behöver???

Vad skulle DET ha med saken att göra?

/Mats
(Bessinnar mig allt vad jag orkar)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar