Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett exempel på det om tolerans gäller den nya muskelkompakten Canon G1X som har en för tiden förvånansvärt långsam autofokus ( obs Canons paradgren ) Då skriver Mr Canon Fröderberg him self att Canon prioiterar inte snabb autofokus med G1X, det är både snällt och lite gulligt att skriva så, jag tycker Magnus skulle ha visat lite muskler i stället, och sagt hallå där Canon detta duger inte.

Snabb autofokus må vara prioriterat för Canon när det gäller systemkameror, men G1X använder som nästan alla andra kompaktkameror kontrastavkännande AF. När det gäller CDAF handlar det inte om vem som är snabbast, utan vem som är minst långsam :)

Jag håller inte alls med om att Canon skulle ha något slags fördel hos kameratestare, utan om en testare föredrar ett märke före ett annat är det nog för att han eller hon själv använder det märket och helt enkelt inte har hunnit sätta sig in i alla miljarder inställningar som finns i moderna kameror. Jag är inte professionell kameratestare, men när jag och Martin Agfors jämförde 1DX och D4 var vi rörande överens om att Canon gjort en mycket bra kamera - trots att vi båda är klart mer vana vid Nikon. Vi hakade upp oss på ungefär samma detaljer i hanteringen, och jag misstänker att Canonägare inte alls tänker på just de detaljerna utan i stället hittar motsvarande i D4.

A99 kommer säkerligen att få bättre omdömen av recensenter som själva använder Sony, än av de som huvudsakligen använder något annat. Dessa är förstås i minoritet än så länge, och det kommer att göra att antalet recensenter som hakar upp sig på detaljer är fler.

Sony var ganska snabba på att fixa en del irriterande saker i A77, men vi som kör NEX-7 står fortfarande och stampar otåligt i väntan på en ny firmware. Den berömda "laggen" som till stor del är bortopererad i A77 finns i mångt och mycket kvar i NEX:en. Ibland känns det som att det går snabbare att stänga av kameran och slå på den igen än att vänta på en del operationer. Videoknappen är det också många som är irriterade över att den inte går att stänga av, och har i stället löst det med tejp, fastklistrade oringar, gem och andra MacGyver-lösningar :)

Det är mycket möjligt att Sonys utvecklare är fullt upptagna med de nya kamerorna, men om vi som äger de "gamla" modellerna får känna oss bortglömda allt för länge är det inte så säkert vi uppgraderar till nya modeller. Sonyalpharumors.com skrev ett tänkvart inlägg om just det.

Ett annat rykte som borde oroa Sony en del om det stämmer är att en kommande Nikon D600 med samma sensor som i A99 kommer att kosta ungefär 1500 Euro: http://www.sonyalpharumors.com/niko...at-3000-euro-what-price-is-right-for-the-a99/

Även om A99 kommer att ha ungefär 2749 fler funktioner än D600 kommer den få svårt att sälja bättre än en D600 som kostar 1000 Euro mindre och har samma sensor - åtminstone till dem som mest intresserar sig för stillbildsfotografering. Däremot kan den bli en hit för de som satsar mer på filmning, om alla rykten om just videofunktionerna stämmer.

Vi har en spännande höst och vinter framför oss. Tror det är viktigt för Sonys tjockkameraavdelning hur det utvecklar sig den närmsta tiden.

...stänga av kameran och slå på den

Tycker du inte om din kamera Anders?

Ett annat rykte som borde oroa Sony en del om det stämmer är att en kommande Nikon D600 med samma sensor som i A99 kommer att kosta ungefär 1500 Euro: http://www.sonyalpharumors.com/niko...at-3000-euro-what-price-is-right-for-the-a99/

Det är ju bra!

Jag är såpass egoistisk att jag faktiskt inte bryr mig så mycket om Sony tjänar pengar eller inte. Om Nikon släpper en kamera med samma sensor till ett lågt pris så sätter det bara press på Sony att också sätta ett lågt pris för att inte bli utkonkurrerade.

Sen om Nikon-kameran blir väldigt bra och väldigt billig och sony-kameran blir dyr och inte så speciell så kan man ju alltid byta märke och köpa Nikon istället.

Jag tror dock att Sony A99 visserligen har gazzillioner finesser som kanske inte är det viktigaste, men ett par nyckelfunktioner som gör att den står ut. Avancerade filmmöjligheter är just det och möjligheten att kunna ta stillbilder mitt under filmning.

Sen håller jag nu för fullt på att träna inför A99 genom att köra in mig på EVF. det är inte gjort i en hast :)

/Mats

Tycker du inte om din kamera Anders?

Jo, mycket. Det finns nog ingen kamera som passar den typ av fotografering jag ägnar mig åt nu bättre. Den är dock irriterande seg ibland när det gäller just att växla mellan skärm och sökare eller gå från meny till fotoläge. Jag har inte kollat exakt vilka växlingar som ställer till det, men det är definitivt så pass lång tid som går åt att jag kan missa motiv.

Det är ju bra!

Jag är såpass egoistisk att jag faktiskt inte bryr mig så mycket om Sony tjänar pengar eller inte. Om Nikon släpper en kamera med samma sensor till ett lågt pris så sätter det bara press på Sony att också sätta ett lågt pris för att inte bli utkonkurrerade.

Jag bryr mig inte ett skvatt huruvida Sony tjänar pengar, men det vore onekligen trist om koncernledningen skulle lägga ner Sony Fat Camera Division för att de är olönsamma.

Sen om Nikon-kameran blir väldigt bra och väldigt billig och sony-kameran blir dyr och inte så speciell så kan man ju alltid byta märke och köpa Nikon istället.

Självklart, men det skulle vara bättre om A99 blir fantastiskt bra utan att kosta jättemycket mer :)

Jag tror dock att Sony A99 visserligen har gazzillioner finesser som kanske inte är det viktigaste, men ett par nyckelfunktioner som gör att den står ut. Avancerade filmmöjligheter är just det och möjligheten att kunna ta stillbilder mitt under filmning.

Sen håller jag nu för fullt på att träna inför A99 genom att köra in mig på EVF. det är inte gjort i en hast :)

Filmmöjligheterna, i den mån de stämmer, kan onekligen göra kameran till en höjdare (som jag skrev), men för oss som ännu inte förstått tjusningen med filmning är de fullständigt ointressanta. Du brukar hävda att det där med utbudet av supertelen och en del autofokusinställningar bara är av intresse för sportfånar, och precis så är det för mig när det gäller filmning - när det gäller tjockkameror fotograferar jag mycket hellre sport (som jag klarar av med bra resultat) än leker Tarantino :D

Eftersom jag gillar min NEX och gärna ser att det kommer ännu bättre varianter av den vill jag att det går bra också för tjockkamerorna, i och med att de i mångt och mycket delar teknik. Jag är inte särdeles intresserad av m43 av olika anledningar, så för mig är just nu Fuji X-Pro1 enda alternativet till NEX-7. Det är förvisso en synnerligen trevlig kamera på många sätt, och jag skulle nog valt den om haft vettig manuell fokusering. Nu när jag vant mig vid vinklingsbar skärm är det också ett krav för framtida kamerahus.

Något jag upptäckt med NEX, som med säkerhet inte drabbar tjockisar som A77 (eller en kommande A99) är att den ibland fokuserar tokfel. Verkar vara när det är väldigt stor skillnad i ljus mellan det man vill fokusera på och bakgrunden, eller starka ljuskällor. Där hjälper tyvärr inte peaking eller MF assist heller, då peakingen också visar fel och det är snudd på omöjligt att se i sökaren eller på skärmen om skärpan ligger rätt. Detta borde inte kunna uppstå med PDAF.

Det där med tycka om var ett skämt för att du skrev att du skulle SLÅ på den (inte i meningen sätta på den, fast å andra sdan om man "sätter på" sin kamera borde det vara tecken på att man tycker väldigt mycket om den). Nog om det stickspåret som var ett misslyckat skämt .-)

Att sony lägger ner kameror kommer inte att hända. Tror inte de tjänar dåligt, utan kan gå ordentligt med vinst, oavsett vilka siffror som Peter och Joakim gräver fram som om de hade någon insiderinformation som de inte har. Tror på en alldeles lysande framtid för Sonys systemkameradivision.

Förstår vad du menar med nisch-funktioner som supertele respektive filmning.
Jag är inte heller någon filmare, men har en son som är det och jag kommer mycket billigare undan om A99 skulle uppfylla hans krav så jag slipper tjatet om att köpa en RED eller Sony FS-700 eller Canon 1Dc ;-).

Canon fick en ordentlig skjuts framåt med 5DMk2 so de nog inte räknat med när de införde filmfunktionen i kameran. Nu vill de kapitalisera på det och har skapa Cinema 1 (1Dc) och strypt funktionerna i 5Dmk3. Om Sony lanserar en kamera med liknande filmegenskaper som 1Dc, fast som inte kostar 100 000 som Canons gör så kan de överrta initiativet där.

Det som "vi" som kunder skulle tjäna på om Sony fick stora framgångar är ett större utbud av 3:e- parts produkter. jag retar mig t.ex. på att Sigma drog in 120-300/2,8 till Sony, verkligen ett objeektiv jag skulle vilja ha.

Det som å andra sidan är bra för oss kunder att Sony inte säljer lika mycket är att de tvingas vara på tå och leverera mer bra funktionalitet och hålla lägre priser. om de skulle klättra upp på tronen så skulle de säkert bli bekväma och inte behöva göra lia bra grejer och snåla och höja priserna, så som Canons kunder drabbas av nu.

Min gissning är i alla fall att Nikons lågpris FF kommer att bli en hit. Att A99 blir lite dyrare, men inte alltför mycket och ända ge mest bang-for-the-buck och att Canon inte släpper någon billig 6D, utan fortsätter med sin högprispolitik så absolut länge de kan och inte motvilligt presenterar nått nydanande förrän de är så illa tvungna.

Vi får se.

Nu ryktas det om presentation den 28 augusti, precis som jag förutspådde :)

/Mats

Jag förstod det misslyckade skämtet efter att jag svarat :)

Naturligtvis kan Sony lägga ner kameratillverkningen, precis som Konica-Minolta gjorde, men jag tror inte heller det kommer att hända (åtminstone inte inom den närmsta tiden). NEX-serien säljer såvitt jag förstått bra, så åtminstone den lär de villa behålla ;)

Vi får se vad de pillat in för videofunktioner i den kommande kameran, och hur de står sig mot andra kameror i samma prisklass. Är det riktigt bra så kan det nog bli ett lyft för Sony.

Nikons D600 (eller vad den nu kommer att heta) blir självklart en hit om de inte gjort bort sig kapitalt på nåt sätt. Den är förmodligen en senare konstruktion än D800 som sägs ha dröjt mycket längre än tänkt, och kan tänkas ha funktioner som klår den på fingrarna i en del avseenden. Om Nikons kamera också är bra på video kan det bli tufft för Sony.

Canon kommer defintivt inte sitta i soffan och suga på gamla meriter, men de ligger just nu efter vad gäller sensorerna. De kommer inte låta Nikon och Sony sno videomarknaden tror jag, men jag vet inte hur de löser det (förstås).

Du har nog en poäng i att det finns en risk att Sony skulle slå sig till ro om de blev stora och inte hitta på lika mycket kul längre - de har gjort så förr med andra prylar som det var stora i (teve t.ex.). Visserligen bra prylar, men inte tillräckligt för att möta konkurrensen från andra som gör bättre (Samsung).

---
Du har nog en poäng i att det finns en risk att Sony skulle slå sig till ro om de blev stora och inte hitta på lika mycket kul längre - de har gjort så förr med andra prylar som det var stora i (teve t.ex.). Visserligen bra prylar, men inte tillräckligt för att möta konkurrensen från andra som gör bättre (Samsung).
Mja, när det gäller nedgången av TV-apparatsförsäljningen så har det nog inte så mycket att göra med innovationer. Man behöver inte vara så förbaskat innovativ för att kränga TV-apparater. Samsung kommer ju undan med att betala löner till sina anställda som ligger en storlektsordning under vad de japanska tillverkarna måste betala till sina, och DET är ju förstås av minst sagt synnerlig vikt när det gäller konsumentprodukter!

Det väsentliga för kunderna är lågt pris och någorlunda hyfsad kvalitet. Att det sedan generellt har varit mycket färre returer på Sonys TV-apparater är ju något som kunden inte har en aning om (olika handlare jag haft tillfälle att fråga har uppgivit detta). Sedan tycker jag själv att Sonys Bravia-modeller har bättre bild än konkurrenterna (speciellt de lite dyrare modellerna), Färgerna på personer etc. var mera tilltalande, och bilden såg mycket verkligare ut. Man såg någon slags 3D-effekt (med 2D-utsändningar). Konturerna smetades inte ut, utan det föreföll som att huvudmotivet stog ut framför bakgrunden.

Faktiskt något i stil med det som tilltalar den kräsne vid användning av G eller Zeiss objektiv. :)

Det här var för ett par år sedan, när jag fick möjlighet att själv ställa in de olika modellerna optimalt. Så som de råkar vara inställda i affärerna kan ju bilden bli precis hur som helst...

En storleksordning är för mig som ingenjör omkring en faktor gånger 10.
.

Min gissning är i alla fall att Nikons lågpris FF kommer att bli en hit. Att A99 blir lite dyrare, men inte alltför mycket och ända ge mest bang-for-the-buck och att Canon inte släpper någon billig 6D, utan fortsätter med sin högprispolitik så absolut länge de kan och inte motvilligt presenterar nått nydanande förrän de är så illa tvungna.

Jag hoppas att du har rätt. Jag kommer i så fall att köpa Nikons "lågpris FF" eftersom jag har köpt på mig (hyfsat billigt!) en hel drös gamla Nikkor AI-objektiv under det senaste året. Någon ny Canon-kamera är nog inte aktuell inom en överskådlig framtid trots att jag har över dussinet EF-objektiv. Jag har bara ett fåtal Minoltaobjektiv så en A99 känns som ett sämre alternativ just nu.

Canon kommer defintivt inte sitta i soffan och suga på gamla meriter, men de ligger just nu efter vad gäller sensorerna..

Säkert inte. Nu ska jag dock vara lite mot strömmen här och samtidigt lite OT eftersom jag så sent som idag (fasiken, klockan säger att det var igår) körde en 5DMkIII med 24-105/4 L is usm mot en D800+ 14-24/2.8 AF-S G ED i 24mm-läge vid iso 200 och f=8.0.

Jag vet att Canonsensorn lackar vad gäller DR mot Sonysensorn som sitter i D800. Icke desto mindre blev jag förvånad över hur pass bra 5D3:an stod sig mot D800 vad gäller detaljering.

Gjorde därför på skoj en ganska drastisk uppskalning. D800 till dubbla storleken=72 Mp och gjorde 5D3-filen också till 72Mp, d v s mer än 3 ggr de 22 Mp den kameran har. Mycket svårt att skilja dem åt vid utprintning. Noterade dock att jag borde ställt in båda kamerorna via LV för det skiljer lite grann i skärpeplanet. Men huvudmotiv (en gräsklippare) var helt i fokus med skärpa både framför och bakom.

Nu är ju zoomar just zoomar. Med en fast gammal 35:a eller 24:a så hade D800:an ryckt ifrån rejält vid en sådan drastisk uppskalning. Ska göra om testet med fast 85:a.

Nu har jag inte min A77 kvar, ej heller min A900 så den jämförelsen kunde jag inte göra. NEX-7 ska jag göra så här med vid ett annat tillfälle.

Vad jag vill ha sagt är att Canons sensor inte ligger så jäkla långt efter Sonysensorn i D800 så länge tonomfånget inte är för brett.

I övrigt tror jag att en "billig" D600 kan bli livsfarlig för A99. Såvida man inte fastnat för focuspeaking, fällbar display med mera. Vilket många gjort, men ännu fler känner inte till de fördelarna.

Mailar jämförelsefilen till dig. Starkt komprimerad. Bör ses i 100%.

//Lennart

Snabb autofokus må vara prioriterat för Canon när det gäller systemkameror, men G1X använder som nästan alla andra kompaktkameror kontrastavkännande AF. När det gäller CDAF handlar det inte om vem som är snabbast, utan vem som är minst långsam :)

Jag håller inte alls med om att Canon skulle ha något slags fördel hos kameratestare, utan om en testare föredrar ett märke före ett annat är det nog för att han eller hon själv använder det märket och helt enkelt inte har hunnit sätta sig in i alla miljarder inställningar som finns i moderna kameror. Jag är inte professionell kameratestare, men när jag och Martin Agfors jämförde 1DX och D4 var vi rörande överens om att Canon gjort en mycket bra kamera - trots att vi båda är klart mer vana vid Nikon. Vi hakade upp oss på ungefär samma detaljer i hanteringen, och jag misstänker att Canonägare inte alls tänker på just de detaljerna utan i stället hittar motsvarande i D4.

A99 kommer säkerligen att få bättre omdömen av recensenter som själva använder Sony, än av de som huvudsakligen använder något annat. Dessa är förstås i minoritet än så länge, och det kommer att göra att antalet recensenter som hakar upp sig på detaljer är fler.

Sony var ganska snabba på att fixa en del irriterande saker i A77, men vi som kör NEX-7 står fortfarande och stampar otåligt i väntan på en ny firmware. Den berömda "laggen" som till stor del är bortopererad i A77 finns i mångt och mycket kvar i NEX:en. Ibland känns det som att det går snabbare att stänga av kameran och slå på den igen än att vänta på en del operationer. Videoknappen är det också många som är irriterade över att den inte går att stänga av, och har i stället löst det med tejp, fastklistrade oringar, gem och andra MacGyver-lösningar :)

Det är mycket möjligt att Sonys utvecklare är fullt upptagna med de nya kamerorna, men om vi som äger de "gamla" modellerna får känna oss bortglömda allt för länge är det inte så säkert vi uppgraderar till nya modeller. Sonyalpharumors.com skrev ett tänkvart inlägg om just det.

Även om A99 kommer att ha ungefär 2749 fler funktioner än D600 kommer den få svårt att sälja bättre än en D600 som kostar 1000 Euro mindre och har samma sensor - åtminstone till dem som mest intresserar sig för stillbildsfotografering. Däremot kan den bli en hit för de som satsar mer på filmning, om alla rykten om just videofunktionerna stämmer.

Vi har en spännande höst och vinter framför oss. Tror det är viktigt för Sonys tjockkameraavdelning hur det utvecklar sig den närmsta tiden.

Ja nu skriver du också runt Canons G1X problem med långsam autofokus, G1X ställdes mot Panasonic´s GX1 och Panasonic har tydlingen löst problemen med långsam AF, för den var nästan dubbelt så snabb som Canon´s. Varför vill du inte ge kritik för den svagheten hos modellen, det kanske kommer ett FirmWare så småningen som rättar till det, kommer du då att skriva att det var inte nödvändigt för dom kör med kontrastavkännande.

För övrigt gällande uppdateringar så håller jag med fullt ut, Visserligen så dröjde det 3 år innan nu 7D då fick sin uppdatering, Jag hoppas att det inte dröjer så länge med Nex 7 och A77 för då får vi vänta till 2014

Det kostar pengar även för Canon att ta fram en helt ny ersättare till 7D, deras nya satsning på yrkeskameror som 1DX var nog ganska kostsamt skulle jag tro, men Canon har stora resurser, deras uppdatering av 7D var nog inte enbart för att fjäska för kunderna utan absolut nödvändigt för att möta den ökade konkurensen från Nikon och klart billigare än att bygga en helt ny.

Nya FW till 7D skall öka bufferten för Raw-bilder till 25st, men flera 7D-ägare har hört av sig och säger att det kunde den redan klara av, det var då när dom första rycktena kom om en ny FW.

Nu är Canon/Nikon ett så betydligt mycket starkare varumärke och bästsäljande under så himla många år än andra märken, så det blir inte lätt för något märke att plocka vinster från dom, att Nikon har så stora resurser att dom kan rea ut nya FF-modeller, hur i hellskotta skall en liten kamerafirma som Sony kunna möta det, och samtidigt ha nya finesser som inte Nikon har. Jag tror säkert att nya A99 kommer att bli en mycket bra kamera, varför kräva att Sony måste bygga någon form av överjordisk modell med kanske egna små robotben så den kan knalla i väg själv och fotografera.

Sony´s chans som jag ser det är att försöka hitta nya unga köpare som bland annat inte använt OVF under 30 år, det går inte nu att bryta sig in hos dom lite äldre konservativa som är så vana vid sina C/N det tror jag är lönlöst, hitta dom unga tekniska som inte har skygglappar för ögonen som förstår att uppskatta en snabb Live View, en rörlig/vridbar skärm mm.

//Bengt.

I övrigt tror jag att en "billig" D600 kan bli livsfarlig för A99. Såvida man inte fastnat för focuspeaking, fällbar display med mera. Vilket många gjort, men ännu fler känner inte till de fördelarna.

D600 kan också mycket väl ha fällbar display.

Tycker det bara är bra med billigare alternativ. Det är inte lika supersvårt idag att göra sensorer i FF-storlek. Tidigare var det en så pass mycket fördyrande faktor att det inte fanns någon anledning att göra annat än de mest påkostade husen i fullformat.

Nu blir det istället mer lika APS-C marknaden med flera oliga nivåer av hus där t.ex. Nikon har D3200, D5100 Caon gar 1100D, 600D och Sony har A37, A57.

Det är alltid bra med konkurrens.
inte alls omöjligt at sony släpper TVÅ kameror preci som A77/A65 och att A86-modellen blir den direkta konkurrenten mot Nikon D600 och Canon 6D.

Små prisskillnader blir inte avgörande här. Det viktigaste är vissa nyckelfunktioner och prestanda.

Samma sak med FF som i APS-C segmenten. Sony ar lång väg att kämpa för att Nikon och Canons varumärken är mycket större. Dessutom får EVF svårt att hävda sig för den som inte är så insatt eller bara tittar sporadiskt p kamerorna i en affär. jag tycker själv att SLT-lösningen har stora fördelar och är modern och framtiden, men vid första anblicken märks inte det utan de flesta rear sig på den artificiella sökarbilden.

Däremot tror jag att mycket bra video-implementation är det som kan ge Sony en rejäl skjuts framåt. Här och på andra ställen med i huvudsak stillbildsfotografer gnälls det lite att det inte behövs osv, men de största målgrupperna ser det nog eom en väldigt viktig egenskap, plus de mer avancerade filmarna som vil kunna utnyttja stor sensor utan att köpa PRO video-utrustning för 300 000 kr eller så, so ären mindre grupp men desto mer insatt och inte heller lika negativt inställd till Sony som varumärke eftersom Sony redan är starkt etablerat på videosidan.

Vi får se.
För oss kunderna är det bara positivt med konkurrens och att Nikon lanserar en lågpris FF.

/Mats

--- en väldig massa om Canon-modeller och 7D firmwareuppgradering ---

Varför detta intresse och grävande i detaljer om 7D mm. Det finns andra forum för det.

Tror också att man inte kan dra för mycket paralleller med de kamerorna i utvecklingstakt. Sonys kameror har en mycket mer elektronikinriktad plattform och det blir det även i de andra tillverkarnas, så du kan nog räkna med en betydligt snabbare utvecklingstakt och kortare produktcykler i framtiden än det har varit historiskt. Det gamla är passé. Mekanikdelen i DSLR har nått vägs ände. Canons problem är snarare vilken sensor de ska återanvända ytterligare en gång i en uppdatering till 7D. Men som sagt, det är en cropsensor-modell av ett annat fabrikat och har lite att göra med det här ämnet. Här borde vi diskutera FF-modellen från Sony istället.

... att Nikon har så stora resurser att dom kan rea ut nya FF-modeller, hur i hellskotta skall en liten kamerafirma som Sony kunna möta det, och samtidigt ha nya finesser som inte Nikon har. Jag tror säkert att nya A99 kommer att bli en mycket bra kamera, varför kräva att Sony måste bygga någon form av överjordisk modell med kanske egna små robotben så den kan knalla i väg själv och fotografera.

Tror inte de rear ut FF-modeller. Tekniken för sensortillverkning har ändrats så det är idag inte så mycket dyrare att göra en FF än en APS-C som det tidigare varit.

Tror det helt enkelt är vanlig hederlig sund affärsmässighet att även ta fram enklare mindre kostsamma kameror med större sensor.

Kanske tom. blir mainstream med FF i fullstora kamerahus. APS-C hamnar då istället i de kompakta spegellösa systemen.

Det är väl ingen som kräver av Sony att göra något extra superduper. Däremot pga deras lägre ställning så måste de erbjuda något mer än bara ungefär samma för att kunna konkurrera ordentligt. Nu har ju sony hittat på en ny teknisk lösning som har potential att ge en rasande mängd stora fördelar och då vore det ju ganska dumt av dem att inte utnyttja det. A77 drar inte nytta av SLT-teknikens fördelar alls så mycket som den skulle kunna. A99 kan kanske göra det.

Sony´s chans som jag ser det är att försöka hitta nya unga köpare som bland annat inte använt OVF under 30 år, det går inte nu att bryta sig in hos dom lite äldre konservativa som är så vana vid sina C/N det tror jag är lönlöst, hitta dom unga tekniska som inte har skygglappar för ögonen som förstår att uppskatta en snabb Live View, en rörlig/vridbar skärm mm.

Så tror jag med!

Ett par snäpp upp i kvaliten hos EVF så kan de nog ta andelar även från inbitna DSLR-användare.
Vissa sökar-fetischister kommer dock aldrig att byta till EVF så länge det finns OVF-alternativ.

men det gör det ju. Ingen tror väl att Nikon och Canon kommer att bli utrotade över en natt med sina traditionella kameror. För Sonys del skulle det räcka alldeles gott om de ökade sin andel med kanske 10 procentenheter eller så för att bli ytterst välmående.

Som jag sa tidigare, att det skulle gå för bra för dem är inte säkert bra för oss kunder om det leder till att de tacklar av och höjer priser osv.

Kniven på strupen-läget är bra! Stenhård konkurrens är det likaså.
Hur det än går så gynnar det oss, kunderna.
Om inte Sony lyckas utan att t.ex. Nikon gör en fantastisk kamera till lägt pris som överträffar modellerna från Sony så är det också bra, då får man väl byta system då. Inget besvär med det.

Jag ser bara fördelar med den här utvecklingen!

/Mats

A77an är snabb så det räcker. Det som tydligen saknas tycker de som håller på med sportfoto och sånt är lite inställningar för låsningsfördröjning osv., men det är en enkel sak i sammanhanget.

Sen har ju en hel del av de som klagat och är insatta i Canons och Nikons system helt enkelt bristande kunskap om A77. "Sportskjutaren" var ju t.ex. här inne och ojade sig över hur överlägsna Nikon och Canon är för att de har så fantastiska algoritmer för predictive AF, alltså att kameran är intelligent och kan gissa vart motivet flyttar sig medan AF-systemet får blackout mellan exponeringarna osv.

Sony har ju istället löst problemet så att AF-systemet inte får någon blackout och istället kan veta hela tiden och följa ett mål.

Förutsättningarna för ett överlägset system finns redan där inbyggt i konceptet.

....

/Mats

Den stora nackdelen med A77 och panorering på flygande fåglar, snabb sport mm är ju den ständiga växlingen mellan två historiebilder av olika aktualitet man ser i EVF-sökaren vilket ju är väldigt förvirrande för fotografen. Detta gör ju vilket AF-system som helst värdelöst eftersom fotografen genom historiebilderna lurar fotografen som i sin tur lurar AF. Jag hade nog hellre sett att EVF-sökaren blev redigt svart istället, som på en hederlig OVF-sökare, och enbart visade den färskaste "historian".

Kan man inte i framtida kameror som A99 m.fl. använda den halvgenomskinliga spegeln att kontinuerligt mata en OVF-sökare med information istället så man verkligen ser vad som händer i realtid hela tiden?

En EVF-sökare kommer ju aldrig att klara det då den ständigt visar en historiebild som fotografen använder att sikta med och siktar fotografen fel så blir ju oxå fokus fel så det spelar ju ingen roll att AF i en EVF-kamera kan fokusera kontinerligt. Här måste ju Sony fixa en förutsägande AF utifrån en historiebild vilket jag tror är mycket svårare än att fixa en förutsägande AF utifrån realtid som ju sker i en OVF-kamera.

För övrigt gällande uppdateringar så håller jag med fullt ut, Visserligen så dröjde det 3 år innan nu 7D då fick sin uppdatering, Jag hoppas att det inte dröjer så länge med Nex 7 och A77 för då får vi vänta till 2014

Det kostar pengar även för Canon att ta fram en helt ny ersättare till 7D, deras nya satsning på yrkeskameror som 1DX var nog ganska kostsamt skulle jag tro, men Canon har stora resurser, deras uppdatering av 7D var nog inte enbart för att fjäska för kunderna utan absolut nödvändigt för att möta den ökade konkurensen från Nikon och klart billigare än att bygga en helt ny.

Nya FW till 7D skall öka bufferten för Raw-bilder till 25st, men flera 7D-ägare har hört av sig och säger att det kunde den redan klara av, det var då när dom första rycktena kom om en ny FW.
Den här sortens firmware-uppdatering är en rätt ny företeelse hos Canon. Tidigare kom det uppdateringar till kamerorna som fixade buggar, men den här inför en hel drös nya finesser.

Nikon gjorde på liknande sätt när D70s kom ut. Då kom en firmware-uppdatering till D70 som gjorde att D70 fick alla nya mjukvarufinesser som D70s hade.

Folk klagade på att Canon inte gjorde på liknande sätt, men på den tiden var det Canon som ledde stort i nästan allting gällande digitala systemkameror så de såg knappast någon anledning att göra annat än sälja nya kameror. Nu är det andra tider.

Det finns gubbar som har använt OVF i över 30 år men som uppskattar EVF ändå. :)

Sony hade nog fått mig som kund om de hade haft bildstbilisering i NEX-husen.

Senast ändrad:
Sonys kameror har en mycket mer elektronikinriktad plattform och det blir det även i de andra tillverkarnas

Jag tror att det är en överdrift att säga att Sonys kameror har en mycket mer elektronikintriktad plattform. Alla systemkameratillverkares kameror är redan nu mycket mer elektronikprodukter än mekaniska produkter. Skillnaden är att Sony slipper förfina en spegelmekanism för att få bättre prestanda.

Den stora nackdelen med A77 och panorering på flygande fåglar, snabb sport mm är ju den ständiga växlingen mellan två historiebilder av olika aktualitet man ser i EVF-sökaren vilket ju är väldigt förvirrande för fotografen.
Två? Varför det? Visas inte bildströmmen från sensorn?

Här måste ju Sony fixa en förutsägande AF utifrån en historiebild vilket jag tror är mycket svårare än att fixa en förutsägande AF utifrån realtid som ju sker i en OVF-kamera.

Hur lång är fördröjningen?

(F.ö. så tror jag inte att AF baseras på en "historiebild". AF i SLT-kameror görs ju med en PDAF-modul som ser motivet direkt genom den halvtransparenta spegeln.)

Två? Varför det? Visas inte bildströmmen från sensorn?

Hur lång är fördröjningen?

(F.ö. så tror jag inte att AF baseras på en "historiebild". AF i SLT-kameror görs ju med en PDAF-modul som ser motivet direkt genom den halvtransparenta spegeln.)

Jo, men även skärmen i EVF har ju en uppdateringsfrekvens och det räcker ju med 30 visningar per sekund för att lura ögat. 1/30 sekund är en väldigt lång tid för rörliga motiv. En bra sprinter som springer 10 m/s hinner förflytta sej 30-40 cm på 1/30 s vilket ju är den historiebild fotografen siktar med och som AF modulen i realtid ska jobba efter. I det här fallet har vi alltså två historeibilder. En "akutell" som är 1/30s gammal den som precis togs och visas, under bildsensorns "blackout", i EVF-sökaren som är typ 1/10 s gammal.

Jag vet inte vad EVF-skärmen i t.ex A77 har för uppdateringsfrekvens, det vet tyvärr bara Sony, men jag skulle tro att den behöver vara på minst 100 uppdateringar per sekund även om den uppdateringen oxå innebär att ett motiv som rör sej med ca 100 km/h hinner förflytta sej 30-40 cm på 1/100 sekund. Det är ju under dessa villkor förutsägande AF i OVF-kameror jobbar utifrån samma realtidsinformation som fotografen.

Senast ändrad:
Den stora nackdelen med A77 och panorering på flygande fåglar, snabb sport mm är ju den ständiga växlingen mellan två historiebilder av olika aktualitet man ser i EVF-sökaren vilket ju är väldigt förvirrande för fotografen. Detta gör ju vilket AF-system som helst värdelöst eftersom fotografen genom historiebilderna lurar fotografen som i sin tur lurar AF. Jag hade nog hellre sett att EVF-sökaren blev redigt svart istället, som på en hederlig OVF-sökare, och enbart visade den färskaste "historian".

Kan man inte i framtida kameror som A99 m.fl. använda den halvgenomskinliga spegeln att kontinuerligt mata en OVF-sökare med information istället så man verkligen ser vad som händer i realtid hela tiden?

En EVF-sökare kommer ju aldrig att klara det då den ständigt visar en historiebild som fotografen använder att sikta med och siktar fotografen fel så blir ju oxå fokus fel så det spelar ju ingen roll att AF i en EVF-kamera kan fokusera kontinerligt. Här måste ju Sony fixa en förutsägande AF utifrån en historiebild vilket jag tror är mycket svårare än att fixa en förutsägande AF utifrån realtid som ju sker i en OVF-kamera.

Du är ute och cyklar och vet tydligen inte hur det funkar.

Vid panorering visas bilden i realtid (eller i det närmaste eftersom signalbehandlingen har en minimal fördröjning, men den är försumbar då detta tas igen genom kortare avtrycksfördröjning så att det blir snabbare än DSLR ändå).

Vid serietagning är det som du säger att bilden hackar och visar en preview av det som skedde nyss på A77. Detta är dock ingen självklar egenskap för att det är en EVF, bara så som det är implementerat på A77. Detta är inte helt optimalt, men beror sannolikt på att processorkraften och utläsningen inte klarar av att läsa ut och visa information på displayen samtidigt som bilden processas och lagras.

Någon OVF via SLT-spegeln lär inte komma. Tack och lov. Yuäck!

Däremot ska den nya kameran kunna visa en liveström från sensorn helt opåverkat av att kameran samtidigt tar hand om bilden, processar och lagrar ner den. Det kommer såklart att uppstå korta blackouts då slutaren skymmer sensorn, men dessa blackouts blir betydligt kortare än på en DSLR där den mesta skymningstiden utgörs av spegels flippflappande som är avsevärt längre än slutarrörelsen och dessutom används ju first electronic curtain. Kan de dessutom hantera korta slutartider helt elektroniskt blir det inga avbrott alls.

Det gör att fljsamheten med EVF kan bli större än med OVF och rörliga speglar.

AF-systemet får inte blackout någonting alls, men kräver en del processning som ska multitaskas med bildhanteringen via timesharing om det inte finns en separat prop som hanterar den.

Jag tror att bristerna i implementeringen i A77 helt och hållet hänger ihop med att den inte har tillräckligt kraftig dataprocessningskapacitet. Jag är säker på att det finns rejält mycket mer pulver i A99 och det är det som alt hänger på.

Konceptet är inget fel på. Det är implementringen i A77 som inte når riktigt ända fram.

Att gå tillbaka till gammaldags mekaniska system och optiska sökare är definitivt inte någon vettig väg att gå. Bättre att AF-systemet får allt detta ljus och slipper dela det med en optisk sökare och att man inte behöver ta bort ännu mer ljus från det som når sensorn eller AF-systemet. Då har man inte riktigt koll på tekniken om man föreslår det.

AF-systemet använder inte sensordata, det får direkt optiskt speglad information från spegeln.

Förmågan att klara av att hantera sensordata i realtid till sökare och video samtidigt som stillbilder hanteras och lagras ner i snabb följd kräver mer kraft än A77 har, men det gör också att det kommer att bli möjligt att filma och mitt under detta samtidigt ta stillbilder i högsta kvalitet för första gången och DET är en riktig killer feature. Att man får helt opåverkad och följsam sökare är bara en bra sidoeffekt av detta. Att det inte går på A77 är inte konceptets fel.

Att ta bort ännu mer ljus än den knappa tredjedel som idag går till AF-systemet till en optisk sökare som då dessutom skulle bli väldigt örk är ju bara dumheter. Lär absolut inte komma.

/Mats

---
Detta är inte en helt korrekt beskrivning. Såhär är det.

När man ska ta den första bilden finns ingen fördröjning. Därefter tilltar fördröjningen helt riktigt mer och mer ju längre skurar man drar av, eftersom det som kommer upp i sökaren är den nyss tagna bilden. Dagens teknik klarar ännu inte av att hinna växla mellan liveview och den utlästa och processade bilden vid 8 eller 12 b/s. Däremot gör den det vid 3 b/s. Där har man liveviewbild också, men då blir det också "redigt svart" mellan skotten.

Å andra sidan är det för MIN DEL med det jag fotar (vanligen motiv som håller sig på ungefär samma fläck) dels VÄSENTLIGT fördelaktigare att få den "historiska" bilden i sökaren (dvs se vad kameran faktiskt fångade) trots fördröjningen i dagens EVF:er, och dels eftersom dessa "historiska" bilder visas direkt efter varandra UTAN NÅGOT SOM HELST FLIMMER. Med mina DSLR:er och deras optiska sökare går det bra upp till cirka 5 b/s, men när jag använder 7 b/s eller mer så gör det tilltagande flimret att jag (för min del, med tämligen måttlig erfarenhet av aktionfoto), inte hinner se vad det är som händer framför mig - vet aldrig ifall jag lyckades fånga det jag ville. Får ibland titta över kanten på kameran, men vet ju ändå inte ifall jag fick exakt den position jag ville ha vid judokastet, svärdsfäktningen, det snurrande dansparet etc.

MEN!

Som sagt var, det för mig mest väsentliga är att jag med den serie av "historiska" bilder som sökaren visar DIREKT kan se resultatet utan att behöva ta ner kameran, trycka på bildvisning och "chimpa". För det är ju, ja just det, precis det jag får i A77:ans EVF som är exakt det kameran faktiskt fångade! Jag behöver aldrig vara osäker på ifall jag måste ta ytterligare serier för att få de bilder jag är ute efter. Detta är en av de minst sagt signifikanta fördelar med den nya tekniken som det kan ta ett tag att finna, ifall man är helt insnöad i den gamla tekniken...

Dessutom, som redan påpekats, fördröjningen i dagens EVF:er GÖR INTE ALLS AF:en värdelös på något sätt. AF:en fungerar naturligtvis precis lika bra som ifall kameran har en OVF.

Ifall man måste panorera, t.ex. att för att följa en flygande fågel, så kommer dagens EVF:er alltmer efter. Därför kommer den centrala AF-punkten alltmer bakom den flygande fågeln, ifall man inte lär sig att kompensera genom att sikta lite mera framför fågeln (inte så svårt för min del - fick öva en hel del på framförhållning under militärtiden när det gällde att skjuta på förbipasserande flygplan...)

F.ö. kan jag väl också i detta sammanhang meddela att jag håller på att fila på ett inlägg eller tråd med titeln:

"Att komma runt eftersläpningen i EVF:er vid seriebildstagning"

Initiala försök indikerar att min metod kommer att funka. Det blir noll fördröjning (och inte heller något som helst flimmer som i OVF:erna).

Behöver dock skaffa lite bättre material från utlandet. Avser alltså att publicera mina resultat efter detta och lite mer testande.

---
---
Det kommer inte att behövas. EVF-utvecklingen kommer att gå andra vägar för att lösa detta.

---
Det kommer EVF-sökarna visst att klara! Du har inte lagt märke till att elektronisk konstruktioner hela tiden blir snabbare och snabbare, möjligen? Medan mekaniska konstruktioner snabbt når en övre (och i jämförelse med elektroniska) synnerligen låg maxhastighet? Har själv jobbat med elektronik som jobbat med frekvenser runt 30.000.000.000 Hz. I framtiden kommer förmodligen alla att anse att OVF-sökarnaspeglarnas begränsning till 12 Hz är en smula futtigt...

Sony kommer således INTE ALLS att behöva utveckla avancerade "förutsägande AF" (vilket inte är någonting annat än rena gissningar baserade på hur objektet ifråga har rört sig tidigare). Dessa algoritmer blir helt reduntanta när allt som SLT-AF-systemet behöver göra är att kontinuerligt mäta vad objektet hittar på. Sedan har Sony i A77:an ännu inte kommit så långt med mjukvaran att de alltid kan följa "vimsiga" objekt. Vid någorlunda jämn rörelse har i alla fall hittills alla bilder i en skur haft bra skärpa (har dock inte gjort särskilt många prov).

För detta ändamål behöver Sony också lägga till en funktion där man kan välja AF-fördröjning, ifall någon / något skulle råka passera framför det tilltänkta motivet (bl.a. Lennart har påpekat detta tidigare).

Det är,och kommer alltmer framöver, att vara av AVGÖRANDE betydelse att SLT-systemet är kapabelt att fokusera kontinuerligt. Detta ger möjlighet till väldiga tekniksprång. OVF:ernas flaxande speglar gör att det som sagt inte är möjligt att komma upp till nämnvärt högre seriebildshastighet än cirka 12 b/s, ungefär där ligger väl den övre bandbreddsgränsen.

"Speglarna" i SLT-kamerorna rör sig ju däremot inte alls, så de har inte ens en teoretisk övre bandbreddsgräns (bortsett från ljushastigheten då). Detta innebär att det inte föreligger några hinder för att utveckla kameror som klarar 50 b/s med följande AF. Eller 50.000 b/s för den delen, eller mer... Begränsningen ligger nu vid vilken snabbhet det går att läsa ut bilden från sensorn (vet ej exakt, men med videoteknik kan det väl idag ligga på några tusen b/s kanske).

Edit: Leif, medan jag skrev har Per och Mats redan hunnit påpeka en del av de "fakta" baserade på okunnighet, och därmed förstås galna påståenden som du hela tiden dränker dessa trådar med. Har du inte skymten av självinsikt, så att du kan skilja på det du TROR, eller har NEGATIVA ÖNSKNINGAR OM, och verkligheten?
.

Senast ändrad:
Skrev ovan:
"Ifall man måste panorera, t.ex. att för att följa en flygande fågel, så kommer dagens EVF:er alltmer efter."

Förtydligar genom att lägga till:
... vid snabb seriebildstagning. Inte när man använder sökaren annars, då har man hela tiden liveview med mycket snabbare uppdatering.

Det finns en del annat ovan som jag höll på med att redigera för att göra det tydligare och fullständigare men när tidsgränsen slog till, men ifall detta inte går att räkna ut hur jag har tänkt så är det förstås bara att fråga.
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar