Den stora nackdelen med A77 och panorering på flygande fåglar, snabb sport mm är ju den ständiga växlingen mellan två historiebilder av olika aktualitet man ser i EVF-sökaren vilket ju är väldigt förvirrande för fotografen. Detta gör ju vilket AF-system som helst värdelöst eftersom fotografen genom historiebilderna lurar fotografen som i sin tur lurar AF. Jag hade nog hellre sett att EVF-sökaren blev redigt svart istället, som på en hederlig OVF-sökare, och enbart visade den färskaste "historian".
---
Detta är inte en helt korrekt beskrivning. Såhär är det.
När man ska ta den första bilden finns ingen fördröjning. Därefter tilltar fördröjningen helt riktigt mer och mer ju längre skurar man drar av, eftersom det som kommer upp i sökaren är den nyss tagna bilden. Dagens teknik klarar ännu inte av att hinna växla mellan liveview och den utlästa och processade bilden vid 8 eller 12 b/s. Däremot gör den det vid 3 b/s. Där har man liveviewbild också, men då blir det också "redigt svart" mellan skotten.
Å andra sidan är det för MIN DEL med det jag fotar (vanligen motiv som håller sig på ungefär samma fläck) dels VÄSENTLIGT fördelaktigare att få den "historiska" bilden i sökaren (dvs se vad kameran faktiskt fångade) trots fördröjningen i dagens EVF:er, och dels eftersom dessa "historiska" bilder visas direkt efter varandra UTAN NÅGOT SOM HELST FLIMMER. Med mina DSLR:er och deras optiska sökare går det bra upp till cirka 5 b/s, men när jag använder 7 b/s eller mer så gör det tilltagande flimret att jag (för min del, med tämligen måttlig erfarenhet av aktionfoto), inte hinner se vad det är som händer framför mig - vet aldrig ifall jag lyckades fånga det jag ville. Får ibland titta över kanten på kameran, men vet ju ändå inte ifall jag fick exakt den position jag ville ha vid judokastet, svärdsfäktningen, det snurrande dansparet etc.
MEN!
Som sagt var, det för mig mest väsentliga är att jag med den serie av "historiska" bilder som sökaren visar DIREKT kan se resultatet utan att behöva ta ner kameran, trycka på bildvisning och "chimpa". För det är ju, ja just det, precis det jag får i A77:ans EVF som är exakt det kameran faktiskt fångade! Jag behöver aldrig vara osäker på ifall jag måste ta ytterligare serier för att få de bilder jag är ute efter. Detta är en av de minst sagt signifikanta fördelar med den nya tekniken som det kan ta ett tag att finna, ifall man är helt insnöad i den gamla tekniken...
Dessutom, som redan påpekats, fördröjningen i dagens EVF:er GÖR INTE ALLS AF:en värdelös på något sätt. AF:en fungerar naturligtvis precis lika bra som ifall kameran har en OVF.
Ifall man måste panorera, t.ex. att för att följa en flygande fågel, så kommer dagens EVF:er alltmer efter. Därför kommer den centrala AF-punkten alltmer bakom den flygande fågeln, ifall man inte lär sig att kompensera genom att sikta lite mera framför fågeln (inte så svårt för min del - fick öva en hel del på framförhållning under militärtiden när det gällde att skjuta på förbipasserande flygplan...)
F.ö. kan jag väl också i detta sammanhang meddela att jag håller på att fila på ett inlägg eller tråd med titeln:
"Att komma runt eftersläpningen i EVF:er vid seriebildstagning"
Initiala försök indikerar att min metod kommer att funka. Det blir noll fördröjning (och inte heller något som helst flimmer som i OVF:erna).
Behöver dock skaffa lite bättre material från utlandet. Avser alltså att publicera mina resultat efter detta och lite mer testande.
---
Kan man inte i framtida kameror som A99 m.fl. använda den halvgenomskinliga spegeln att kontinuerligt mata en OVF-sökare med information istället så man verkligen ser vad som händer i realtid hela tiden?
---
Det kommer inte att behövas. EVF-utvecklingen kommer att gå andra vägar för att lösa detta.
---
En EVF-sökare kommer ju aldrig att klara det då den ständigt visar en historiebild som fotografen använder att sikta med och siktar fotografen fel så blir ju oxå fokus fel så det spelar ju ingen roll att AF i en EVF-kamera kan fokusera kontinerligt. Här måste ju Sony fixa en förutsägande AF utifrån en historiebild vilket jag tror är mycket svårare än att fixa en förutsägande AF utifrån realtid som ju sker i en OVF-kamera.
Det kommer EVF-sökarna visst att klara! Du har inte lagt märke till att elektronisk konstruktioner hela tiden blir snabbare och snabbare, möjligen? Medan mekaniska konstruktioner snabbt når en övre (och i jämförelse med elektroniska) synnerligen låg maxhastighet? Har själv jobbat med elektronik som jobbat med frekvenser runt 30.000.000.000 Hz. I framtiden kommer förmodligen alla att anse att OVF-sökarnaspeglarnas begränsning till 12 Hz är en smula futtigt...
Sony kommer således INTE ALLS att behöva utveckla avancerade "förutsägande AF" (vilket inte är någonting annat än rena gissningar baserade på hur objektet ifråga har rört sig tidigare). Dessa algoritmer blir helt reduntanta när allt som SLT-AF-systemet behöver göra är att kontinuerligt mäta vad objektet hittar på. Sedan har Sony i A77:an ännu inte kommit så långt med mjukvaran att de alltid kan följa "vimsiga" objekt. Vid någorlunda jämn rörelse har i alla fall hittills alla bilder i en skur haft bra skärpa (har dock inte gjort särskilt många prov).
För detta ändamål behöver Sony också lägga till en funktion där man kan välja AF-fördröjning, ifall någon / något skulle råka passera framför det tilltänkta motivet (bl.a. Lennart har påpekat detta tidigare).
Det är,och kommer alltmer framöver, att vara av AVGÖRANDE betydelse att SLT-systemet är kapabelt att fokusera kontinuerligt. Detta ger möjlighet till väldiga tekniksprång. OVF:ernas flaxande speglar gör att det som sagt inte är möjligt att komma upp till nämnvärt högre seriebildshastighet än cirka 12 b/s, ungefär där ligger väl den övre bandbreddsgränsen.
"Speglarna" i SLT-kamerorna rör sig ju däremot inte alls, så de har inte ens en teoretisk övre bandbreddsgräns (bortsett från ljushastigheten då). Detta innebär att det inte föreligger några hinder för att utveckla kameror som klarar 50 b/s med följande AF. Eller 50.000 b/s för den delen, eller mer... Begränsningen ligger nu vid vilken snabbhet det går att läsa ut bilden från sensorn (vet ej exakt, men med videoteknik kan det väl idag ligga på några tusen b/s kanske).
Edit: Leif, medan jag skrev har Per och Mats redan hunnit påpeka en del av de "fakta" baserade på okunnighet, och därmed förstås galna påståenden som du hela tiden dränker dessa trådar med. Har du inte skymten av självinsikt, så att du kan skilja på det du TROR, eller har NEGATIVA ÖNSKNINGAR OM, och verkligheten?
.