Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, men frågan kvarstår.
Var det arbetarbarnens föräldrar som förbjöd sina barn att leka med ingenjörsbarnen, eller var det ingenjörsbarnens föräldrar som förbjöd sina barn att leka med arbetarbarnen?

(jag vet inte heller hur det låg till :) )

/Mats

Du är skojig du Mats, men det är du som lägger ribban. varför så petimetrisk hela tiden.

Men kanske inte, pappa ingenjören kom ut och motade bort arbetarbarnet som såg dom fina leksakerna som ingenjörsbarnet hade. drabbade så klart inte alla i hela Sverige, och motsatsen fans så klart också.

Senast ändrad:
Jag tycker att det ser ut att finnas rätt stor konkurrens på kameramarknaden. Att komponenter inte är utbytbara mellan olika kamerasystem gör inte marknaden mindre fri.

Precis. Att hjul till en Toyota inte passar på en BMW minskar inte friheten.

Tror Sony har nåt smart i bakfickan och att de gör helt rätt med blixtskon. Talas nu om en 3-fattnings hybridsko...

En bieffekt av det om de ändrar fästet är att det troligen kommer en uppdatering av alla kameror rätt snart efter så att det blir konsekvent över hela linjen. Förmodligen A38,A58och A78 (och så slopar de A65 som ingen köper), samt att nya NEX-6 också får det nya blixt/tillbehörsfästet.

Då passar de nog på att uppgradera lite annat smågrejs på A77 också.
Nya SAM-objektiven som är snabbare och med DMF är också bra, samt att det kommer nya G-objektiv. 70-400 är visst först. 300/2,8 ska tydligen inte vara ett "G". Det kan faktiskt medföra att det kommer ett superobjektiv utan G-prislapp!!! :)

Tror de målat in sig lite i ett hörn med den höga prissättningen på det befintliga 300/2,8G och nya 500/4G. De skulle behöva sänkas till hälften för att få snurr på försäljningen, men så kan man ju inte göra mot de kunder som redan köpt de gamla till det högre priset, skulle bli ett jäkla gnäll. Ungefär som de gjorde med A850. Införde avsiktligt ett par pyttesmå "försämringar" som i praktiken inte betydde något och kunde därmed sänka priset rejält på "samma" kamera.

Det här känns hoppfullt och att det blir alldeles riktigt bra i slutändan. måste dock ge Leif rätt i att
Sonys perfekta system bygger på en del förhoppningar och ibkland grusade, men fasiken, nån gång måste de ju lyckas komma i mål.

Att jag köpte en A77 nu känns alldeles rätt. Behövs lite träning med den nya tekniken innan A99 kommer, men sen kommer den att reas ut för att jag införskaffar A99 plus NEX-6.

Eller så avvaktar jag lite tills Aspman köpt en A99 med objektiv och bråkat med säljarna tills han fått de perfektaste exemplaren, provkör dem ett litet tag, skaffar en ny Canon eller Nikon och säljer A99an till mig för en spottstyver. Rätt bra strategi :)

/Mats

Du är skojig du Mats, men det är du som lägger ribban. varför så petimetrisk hela tiden.

Förstår inte riktigt vad du menar, har jag förolämpat dig nu? Inte alls meningen i så fall.

Nä, jag är helt enkelt nyfiken på svaret på själva sakfrågan. Varför ska man gå runt i cirklar utan att svara på nåt så enkelt?

Men struntsamma då, inte så viktigt. Var mest nyfiken.

/Mats

Förstår inte riktigt vad du menar, har jag förolämpat dig nu? Inte alls meningen i så fall.

Nä, jag är helt enkelt nyfiken på svaret på själva sakfrågan. Varför ska man gå runt i cirklar utan att svara på nåt så enkelt?

Men struntsamma då, inte så viktigt. Var mest nyfiken.

/Mats

Jag har redigerat alldeles nyss och svarat, kom det inte med tro. Inlägg 802.

Emm... Off-Topic igen.

Jag växte upp på "Den gamla goda tiden" (som aldrig någonsin har varit speciellt god vågar jag nog påstå), då klasskillnaderna var mycket TYDLIGARE än nu (trots att de har blivit avsevärt STÖRRE under senare år). Det fanns ABSOLUT klassfördomar från båda hållen. Dock var det helt klart att det förekom väsentligt mycket mera sådant från medelklassens sida än från arbetarhemmens. Vi arbetarbarn var för det det mesa "inte fina nog" för att få umgås med ingenjörens barn etc. Medelklassen ansåg tydligen generellt att de hade "mycket större nytta" av att låta sina ungar umgås med andra medelklassbarn - gav möjlighet för dessa att t.ex. få hjälp i karriären sedan. Vet förstås att det på andra ställen kunde (och kan än idag) förekomma mycket starka antipatier från de s.k. lägsta klasserna gentemot mellanklassen.

Har kanske blivit en aning lättare för min del att få kontakt med medelklassen nu när jag själv är ingenjör...

Överklassen stog så långt över oss i arbetarklassen att det aldrig förekom någon enda kontakt mellan oss överhuvudtaget. Den var närmast oåtkomlig. Då, och kanske ännu mer nu är jag rädd, seglade och seglar de i sina helt egna gräddfil.

Har aldrig tänkt på vilken social klass mina nuvarande vänner kunde tänkas tillhöra. När jag gör det nu så finner jag att det är ungefär fifty-fifty mellan arbetar- och medelklass. Nära nog alla de senare har jag fått kontakt med via mina studier. Dock är vissa av dessa "medelklassare" sysselsatta i arbetarklass-yrken, fr.o.m. morgontidningsutdelare. Vilket gör att det blir en övervikt av "vanliga lönearbetare" i min vänkrets i alla fall.

Har dock aldrig någonsin känt någon som helst "medelklassattityd" från någon enda av dem som blivit mina vänner.
.

Senast ändrad:
Sitter du och snapsar eller vad intar du för drycker mitt på blanka dagen, ( mitt på blanka dagen får du slå upp i svensk ordlista orkar inte att förklara det. )

Nej, jag dricer inte sprit till lunchen en arbetsdag. Vad i all världen fick dig att tro något sånt?

Bland annat varför Canon har så många objektiv att välja på, flyt betyder medgång, men även tur och en del annat.

Du blir alltmer obegriplig. Frågan om att ha flyt som Canonägare och en anekdot om ett misslyckande att starta en bokaffär har föga att göra med mitt resonemang om hur man borde göra när man väljer kamerasystem.

(Jo, jag vet vad "flyt" betyder. Det var sammanhanget du använde ordet i som jag inte begrep.)

Herre gud människa är du uppväxt på Gotska sandön eller vad, hur många tusen filmer finns det inte som beskriver klasskilnader på olika sätt eller tusentals böcker, Det är ju en av världens mesta använda Dramaturgi inom teater, film och böcker.

Läste du min fråga? Jag ifrågasatte inte antalet filmer och böcker som beskriver klasskillnader.

Du blir alltmer obegriplig. Frågan om att ha flyt som Canonägare och en anekdot om ett misslyckande att starta en bokaffär har föga att göra med mitt resonemang om hur man borde göra när man väljer kamerasystem.

(Jo, jag vet vad "flyt" betyder. Det var sammanhanget du använde ordet i som jag inte begrep.)

Mitt kanske lite kryptiska svar hänger ihop med många inlägg som bitvis har dominerat tråden, och där både du och jag varit med.

Anekdoten om bokhandeln var en liknelse av vad som kan vara avgörande för att bli framgångsrik. Canon lyckades så tidigt bli väldigt framgångsrika, från den minsta byhåla till stora städer över hela världen så gick en reporter med en Canon F1-kamera och sedemera olika efterföljare.

Canon lyckades med något som den tänkta bokhandlaren inte gjorde. kalla det flyt, skicklighet eller affärssinne.

tråden har ju dominerats av Leif och Mats och handlat om att Sony måste tillverka fler objektiv som Canon då redan har, Leif menar tydlingen att om Sony skall bli framgångsrika så måste dom ha lika mycke tillgång till objektiv som Canon.

Du har ju själv svarat Mats flera gånger om hur du ser på saken om debatten angående objektiv, om Canon har/är världens största tillverkare av kameror och säljer då 10-15-falt mera kameror än Sony.

Så är det ingen konstigt att Nykameraägaren väljer en Canon. Vi vet att Canon och även Nikon är så otroligt väletablerade och framgångsrika och det är dom kameror som folk känner till allra mest.

Då menar jag att det är mycket svårt för Sony, Pentax och flera andra märken att konkurera, en Canon 1100D säljs inte 10-falt mera än en Sony A37 för att den skulle vara dubbelt så bra, kameran är säkert bra men säljer bättre på grund av namnet och att Canon är så välkänt.

Den sista raden hör jag aldrig att någon Canonägare vill ta i sin mun, det finns några få under åren som tagit upp saken bland annat Mahoody. Vi har några som har godare ögon för Canon/Nikon och som hälsar på tråden och gång på gång redovisar vad dåligt Sony går, samtidigt som dom stolt berättar vad framgångsrika Canon/Nikon är, sedan lämnar dom tråden och återkommer efter någon vecka eller två med en ny redovisning. Till och med dristade sig någon med att säga att flera väljer sämre kameror som Sony för att utmärka sig som annorlunda och udda, istället då för att välja dom bättre modellerna Som Nikon/Canon har.

Jag tycker det börjar kännas lite infantilt och inavlat med chattandet om märkesrivalitet och klasssamhällsanalyser nu. Ta det gärna personligt..

The strategy behind the A99

Finns ett nytt inlägg på SAR nu som är otroligt intressant!
http://www.sonyalpharumors.com/whats-the-strategy-behind-the-a99-via-top-sources/

Det här låter alldeles löjligt bra för min del. Jag vill dels ha en bra stillbilds AF, men video är extra viktigt inom familjen och om det är sant som står i artikeln så är det de bästa nyheterna på länge.

Jag klipper in hela texten rakt av här.

What’s the strategy behind the A99 (via Top Sources)

I had many conversations with my top sources about the upcoming A99. It is very interesting to share the “philosophical” aspects behind the A99 release.

First the A99 is a result of a research made two years ago. Sony asked pro photographers and video makers how they should make the A99 in order to make it a successful camera. The main request was a camera that would have PRO Video quality and support. It should outclass the 5DmarkII an the current 5DmarkIII in that matter. Sony managers and engineers than decided to develop not only an A99 with pro video quality recording but a whole system that can support the camera. So what we will see soon is not just a camera, but a new kind of thinking hybrid still and video in one system. The camera is more mature than the A77. It is all about af speed, video quality, fast and high resolution EVF technology, well thought accessories and clean image quality.

The new Hot shoe, the new Flash Light (with continuous LED light) the new battery grip are all newly developed with photography AND(!) film-making in mind. Maybe this will become the real first professional Full Frame hybrid camera that will bring us a step closer to the merging of the photo and video world.

I think Sony toke a wise decision to follow this route. It’s the only way to break the Nikon and Canon hegemony in the Full Frame world. Now let’s hope the A99 can really archive the goal. The devil as usual is in the detail. And Sony can’t afford to make any mistakes here!

That’s why you have to follow SAR RSS feed or follow me on Twitter and join the super friendly Facebook comunity! It’s going to be hell of rumors the next days and weeks!

P.S.: A higher resolution and more “photo” oriented FF camera will follow in 2013!
P.P.S.: As usal sorry for my bad english. But I hope you got the message!

/Mats

Intressant om A99. Funderar på just snabb AF, det har A77 redan den ligger bland dom bästa intialt. Menar dom här snabb AF vid filmning. frågan är hur dom löser följande autofokus, det visade sig som bekant att det felade några inställningsparametrar på 2011-års version av A77 för att på riktigt nå fram till konkurenternas följande AF-system.

5DMKIII har fått en förbättrad och utvecklad lösning, som också då verkar bättre än sin lillebror EOS 7D vad gäller följande AF. Rycktena talar om 101 AF-sensorer, men inga uttalande om förbättrade inställningsmöjligheter vid följande AF.

Hög hastighet och kanske 12-15b/s ser jag som en sak, A77 klarar som sagt 12b/s. A77ans motivföljande läge som finns att välja in hänger bara med vid långsammare rörelser, och det kan så klart också vara bra, man fotograferar inte alltid vesslor.

Hög bildkvalitet tvivlar jag inte på att A99 får, högisolägen blir nog också bättre genom FF-sensorn, och 15b/s klarar dom nog också, Skall i alla fall bli spännade och se hur dom kan förbättra följande AF i A99.

Martin Agfors med flera anser följande AF som en viktig punkt i konkurensen bland dom ledande modellerna och jag tror honom, 36Mp-kameror får inte samma bildseriekrav på sig för tillfället då dom har mycket att skyffla med.

//Bengt.

Intressant om A99. Funderar på just snabb AF, det har A77 redan den ligger bland dom bästa intialt. Menar dom här snabb AF vid filmning. frågan är hur dom löser följande autofokus, det visade sig som bekant att det felade några inställningsparametrar på 2011-års version av A77 för att på riktigt nå fram till konkurenternas följande AF-system.

5DMKIII har fått en förbättrad och utvecklad lösning, som också då verkar bättre än sin lillebror EOS 7D vad gäller följande AF. Rycktena talar om 101 AF-sensorer, men inga uttalande om förbättrade inställningsmöjligheter vid följande AF.

Hög hastighet och kanske 12-15b/s ser jag som en sak, A77 klarar som sagt 12b/s. A77ans motivföljande läge som finns att välja in hänger bara med vid långsammare rörelser, och det kan så klart också vara bra, man fotograferar inte alltid vesslor.

Hög bildkvalitet tvivlar jag inte på att A99 får, högisolägen blir nog också bättre genom FF-sensorn, och 15b/s klarar dom nog också, Skall i alla fall bli spännade och se hur dom kan förbättra följande AF i A99.

Martin Agfors med flera anser följande AF som en viktig punkt i konkurensen bland dom ledande modellerna och jag tror honom, 36Mp-kameror får inte samma bildseriekrav på sig för tillfället då dom har mycket att skyffla med.

//Bengt.

A77an är snabb så det räcker. Det som tydligen saknas tycker de som håller på med sportfoto och sånt är lite inställningar för låsningsfördröjning osv., men det är en enkel sak i sammanhanget.

Sen har ju en hel del av de som klagat och är insatta i Canons och Nikons system helt enkelt bristande kunskap om A77. "Sportskjutaren" var ju t.ex. här inne och ojade sig över hur överlägsna Nikon och Canon är för att de har så fantastiska algoritmer för predictive AF, alltså att kameran är intelligent och kan gissa vart motivet flyttar sig medan AF-systemet får blackout mellan exponeringarna osv.

Sony har ju istället löst problemet så att AF-systemet inte får någon blackout och istället kan veta hela tiden och följa ett mål.

Förutsättningarna för ett överlägset system finns redan där inbyggt i konceptet.

A77 är dock inte fulländad. Jag skrev tidigare att den inte nått ända fram och kunde bli det som sony hade tänkt. Vet att du tolkade det som att det var saker jag totat ihop i mitt eget huvud, men jag är helt övertygad om att Sonys planer var att nå längre. Dessutom drabbades de precis vid lanseringen av olyckliga yttre händelser och gjorde en del misstag vid lanseringen.

A77 utnyttjar på långt när inte den nya teknikens möjligheter och har en del brister som t.ex. för klen processorkraft och buffertminne, lagg i sökaren och vid vissa operationer. När man kollar bilder på displayen t.ex. och bläddrar bland dem eller med joy-sticken eller zoomar med inställningshjulen så uppdateras bilden långt efteråt.

A900 hade exakt samma funktion och den var också på 24 megapixel så det är samma datamängd och där var alla såna operationer helt i realtid utan minsta lagg, så allting står faktiskt inte rätt till med A77.

Jag har blivit emotsagd om detta förut med uppmaning att skaffa en egen A77. Har gjort det. Lagget finns där. Så är det. Sedan att det inte har någon större praktisk betydelse är en annan sak.

Trots allt detta är A77 en helt fantastisk kamera som ändå ligger långt före konkurrenterna i många stycken, men den kunde som sagt varit ännu bättre och det var nog Sonys avsikt från början, det är jag helt övertygad om.

Jag tror A99 blir en mycket mer mogen och färdig kamera med en del noga genomtänkta nya funktioner och att all de små bristerna med A77 är åtgärdade. Förväntar mig en kamera som ger ännu mer omedelbar respons.

Framförallt att sökaren blir mer flytande även vid serietagning och den funktion blir en riktig killer feature och kommer ge Sony stora försäljningsframgångar, nämligen att kunna filma och mitt under detta ta stillbilder av högsta kvalitet utan avbrott.

Sedan kommer nog ganska tidigt under 2013 en uppdatering av alla APS-C kamerorna för att det ska passa ihop med den nya blixtskon mm. och då blir även A77-A78 uppfräschad så att den funkar bättre.

Sitter med en A77 i handen och tycker den är fantastisk, men den är inte riktigt "klar" och drar inte full nytta av den underliggande tekniken.

AF-mässigt kan nog A99 inte bara nå fram till konkurrenterna, utan det finns potential att överträffa funktionerna på alla plan. AF vid filmning behöver normalt inte vara så snabb, utan viktigare med följsamhet, mjukhet och exakthet.

Nu lär det ju komma som ett brev på posten en massa mothugg om att jag ska nog inte förvänta mig så mycket och att AF skulle rå på konkurrenternas alldeles otroliga komplexa system som de har filat på till fulländning i tiotals år och har tusen inställningar osv kan de såklart inte komma i närheten av, "fattar du dumskalle" i förtäckta ordalag.

Men jag tror det.
konkurrenterna gör ju också framsteg iofs. Nu har ju Canon äntligen lyckats få till ett system som fungerar utan att varenda kamera måste lämnas in på service för kalibrering tillsammans med objektiven osv. Det är ju bra, men jag tror Sonys lite annorlunda tekniska lösningar med ett annat angreppssätt har möjlighet att runda problemen som finns och totalt eliminera dem istället. Förväntar mig ett mycket snabbt system som "per design" gör AF exakt och snabbt, samt att de lagt in alla funktioner som det nu klagas på att de inte finns.

Det här är en milstolpe för Sony helt klart.

/Mats

A77an är snabb så det räcker. Det som tydligen saknas tycker de som håller på med sportfoto och sånt är lite inställningar för låsningsfördröjning osv., men det är en enkel sak i sammanhanget.

Sen har ju en hel del av de som klagat och är insatta i Canons och Nikons system helt enkelt bristande kunskap om A77. "Sportskjutaren" var ju t.ex. här inne och ojade sig över hur överlägsna Nikon och Canon är för att de har så fantastiska algoritmer för predictive AF, alltså att kameran är intelligent och kan gissa vart motivet flyttar sig medan AF-systemet får blackout mellan exponeringarna osv.

Sony har ju istället löst problemet så att AF-systemet inte får någon blackout och istället kan veta hela tiden och följa ett mål.

Förutsättningarna för ett överlägset system finns redan där inbyggt i konceptet.

A77 är dock inte fulländad. Jag skrev tidigare att den inte nått ända fram och kunde bli det som sony hade tänkt. Vet att du tolkade det som att det var saker jag totat ihop i mitt eget huvud, men jag är helt övertygad om att Sonys planer var att nå längre. Dessutom drabbades de precis vid lanseringen av olyckliga yttre händelser och gjorde en del misstag vid lanseringen.

A77 utnyttjar på långt när inte den nya teknikens möjligheter och har en del brister som t.ex. för klen processorkraft och buffertminne, lagg i sökaren och vid vissa operationer. När man kollar bilder på displayen t.ex. och bläddrar bland dem eller med joy-sticken eller zoomar med inställningshjulen så uppdateras bilden långt efteråt.

A900 hade exakt samma funktion och den var också på 24 megapixel så det är samma datamängd och där var alla såna operationer helt i realtid utan minsta lagg, så allting står faktiskt inte rätt till med A77.

Jag har blivit emotsagd om detta förut med uppmaning att skaffa en egen A77. Har gjort det. Lagget finns där. Så är det. Sedan att det inte har någon större praktisk betydelse är en annan sak.

Trots allt detta är A77 en helt fantastisk kamera som ändå ligger långt före konkurrenterna i många stycken, men den kunde som sagt varit ännu bättre och det var nog Sonys avsikt från början, det är jag helt övertygad om.

Jag tror A99 blir en mycket mer mogen och färdig kamera med en del noga genomtänkta nya funktioner och att all de små bristerna med A77 är åtgärdade. Förväntar mig en kamera som ger ännu mer omedelbar respons.

Framförallt att sökaren blir mer flytande även vid serietagning och den funktion blir en riktig killer feature och kommer ge Sony stora försäljningsframgångar, nämligen att kunna filma och mitt under detta ta stillbilder av högsta kvalitet utan avbrott.

Sedan kommer nog ganska tidigt under 2013 en uppdatering av alla APS-C kamerorna för att det ska passa ihop med den nya blixtskon mm. och då blir även A77-A78 uppfräschad så att den funkar bättre.

Sitter med en A77 i handen och tycker den är fantastisk, men den är inte riktigt "klar" och drar inte full nytta av den underliggande tekniken.

AF-mässigt kan nog A99 inte bara nå fram till konkurrenterna, utan det finns potential att överträffa funktionerna på alla plan. AF vid filmning behöver normalt inte vara så snabb, utan viktigare med följsamhet, mjukhet och exakthet.

Nu lär det ju komma som ett brev på posten en massa mothugg om att jag ska nog inte förvänta mig så mycket och att AF skulle rå på konkurrenternas alldeles otroliga komplexa system som de har filat på till fulländning i tiotals år och har tusen inställningar osv kan de såklart inte komma i närheten av, "fattar du dumskalle" i förtäckta ordalag.

Men jag tror det.
konkurrenterna gör ju också framsteg iofs. Nu har ju Canon äntligen lyckats få till ett system som fungerar utan att varenda kamera måste lämnas in på service för kalibrering tillsammans med objektiven osv. Det är ju bra, men jag tror Sonys lite annorlunda tekniska lösningar med ett annat angreppssätt har möjlighet att runda problemen som finns och totalt eliminera dem istället. Förväntar mig ett mycket snabbt system som "per design" gör AF exakt och snabbt, samt att de lagt in alla funktioner som det nu klagas på att de inte finns.

Det här är en milstolpe för Sony helt klart.

/Mats

Hoppas Mats att du tillåter att alla kan inte se samma saker eller tro vad som är möjligt att kunna bygga, min kritik av A77 är lite mindre krävande än dina krav, Varför jag säger så beror på att jag tror att det inte är så lätt att lösa allt på en alltför kort tid. följande AF var inte lika bra i dom gamla 1D och DS-kamerorna som Canon byggde tidigt, fanns säkert många vid den tiden som önskade sig bättre AF och precis som du nu önskar med kommande Sonymodeller, Jag menar att inte ens världsledande Canon kunde på en gång så där bara fixa till allt i en handvändning.

Att jag sedan skulle önska att du liksom den gamle Truxa kunde föra över dina tankar till Sony´s ingenjörer vore väl inte fel eller rättare sagt att Sony hade en Truxa-gubbe som kunde läsa dina tankar.

Tror inte du riktigt förstår vad jag försöker säga.

Jag kritiserar inte. Tycker A77 är en asbra kamera.
Det finns några saker med den som inte är fulländade, t.ex. att den laggar när man hanterar bilderna och zoomar i dem osv, vilket inte A900 gjorde som har precis samma datamängd. Vet inte varför man ska låtsas om att problemet inte finns där.

Det här handlar inte om att förfina en teknisk lösning, t.ex. genom att göra ännu bättre algoritmer i predictive AF osv. Sony har ju istället gjort så att dessa saker inte behövs alls genom en helt annan teknisk lösning. A77 drar inte full nytta av potentialen i den nya plattformen, men det kan mycket väl nästa generation göra och jag tror det. Jag ställer inga krav på att andra ska tro det på något sätt. jag kan också ha fel, det får vi se om inte alltför lång tid.

Att Canon och Nikon har kämpat länge för att minimera problemen som finns inbyggda i DSLR-tekniken är ju bra. Det är fantastiskt hur bra deras AF-system fungerar i en DSLR med pflappande spegel i 12 fps där AF-systemet bara får ytterst kort tillgång till information under pyttesmå blinkningar mellan bilderna när spegeln studsar i golvet och den andra spegeln fälls ut.

Klart att det inte är gjort i en handvändning och att det har förbättrats i små etapper under lång tid. Varje iteration har storleken på förbättringarna blivit mindre och mindre. Har svårt att tro att det kan förbättras ytterligare speciellt mycket mer.

Vad Sony istället har gjort är att införa en lösning där AF-systemet har tillgång till all information kontinuerligt helt utan avbrott tack vare att det inte finns några blackouts alls. Därigenom så har försprånget som de andra skaffat sig med att förfina AF-tekniken på en DSLR totalt spelat ut sin roll. En SLT kan skjuta på i 30 fps utan att AF påverkas om man så vill.

AF kräver en del processning också so ska dela de resurserna med annan bildhantering, vilket är mycket då det är snabb serietagning och hög upplösning. Där räcker A77 inte riktigt till idag. De avancerade pro-kamerorna har separat processor för AF-hanteringen. med lite mera CPU-kräm och bättre parallell tasking så kan en SLT totalt utklassa en DSLR, utan att Sony alls behöver komma i närheten av den erfarenhetsbank som Canon och Nikon har byggt upp. Den behövs inte helt enkelt då man istället radikalt ändrat förutsättningarna.

Det här är ju inte nåt som jag hittat på och behöver föra över till Sony. Det är ju Sony som klurat ut det, jag bara observerar.

"Inte ens världsledande Canon kan fixa till"... Jag tycker det nu är Sony som är världsledande som eliminerar problemet istället för att förbättra en gammal lösning intill perfektion.

/Mats

Ja, det beror ju på vad man menar med "ledande". Menar man marknadsandelar så är Canon förstås ännu världsledande. När det gäller utveckling av kamerateknologin däremot, så ligger Sony "ljusår" före.

"De stora elefanterna" sysslar nästan enbart med lite ängslig förfining av mekanik-baserade konstruktioner, och de optiska sökarna har ju också tämligen ringa framtida utvecklingspotential.

Det som kommer att bestämma hur den framtida kameramarknaden ska se ut är vilka som behärskar elektronik, miniatyrisering och massproduktion (som Sony har över ett halvt århundrades erfarenhet av, till skillnad från alla de andra traditionella kameratillverkarna). Ifall man ser på allt det nytänkande och de innovationer som hela tiden kommer ut från Sony, och jämför detta med alla de andra, som i stort sett knappast kommer ut med någonting alls, så kan man ju fundera över vem som är den EGENTLIGA ledande kameratillverkaren! Så fort det kommer in elektronik inom ett segment, så blir resultatet stora tekniksprång.

Panasonic och Samsung skulle också ha betydligt bättre framtidsutsikter än Canon, Nikon etc. ifall de hade haft erfarenhet av och intresse för "tjockkameror". Men de har helt inriktat sig på "spegelfria" system. Säkert klokt, för det skulle vara väldigt svårt för dem att konkurrera med de tre "fullprograms-tillverkarna".

Hittar man någon som sitter och knackar på en mekanisk skrivmaskin från Remington, Halda, Facit etc. idag? Eller vevar på en mekanisk räknesnurra från Original-Odhner? Detta gjorde jag själv i unga dar. O-O snurrorna höll mycket hög kvalitet, och de hade en mycket slagkraftig annons-slogan:
"En maskin att räkna med".
Allt hade fungerat förträffligt under decennier.

Men plötsligt gällde inte denna slogan längre. Japanerna tänkte i nya banor, och satte istället in snabb, tyst och billig elektronik i räknesnurrorna. Vilket som bekant på kort tid mosade alla mekanik-baserad produkter.
.

Men plötsligt gällde inte denna slogan längre. Japanerna tänkte i nya banor, och satte istället in snabb, tyst och billig elektronik i räknesnurrorna. Vilket som bekant på kort tid mosade alla mekanik-baserad produkter..

Den mekanik-baserade "räknesnurran" var en bastant kontorsmaskin, av gedigen metall, ändå relativt liten, behövde inga batterier för att fungera, fanns ofta på varje ekonomiavdelning, var säkert inte billig!

Så, i slutet av 70-talet, kom de japanska miniräknarna, av plast, elektroniska underverk, som krävde ström från vägguttaget alt. batterier/solceller för att fungera, - batteritillverkarna jublade! :) :)

Idag, en miniräknare, med alla räknesätt, kostar inte mera än 50 spänn!

Du menar att dagens mekaniktunga värstingkameror för 50-75.000 kr i framtiden kommer att vara ersatta med helelektroniska minikameror för 50 spänn? :)
.

Tror inte du riktigt förstår vad jag försöker säga.

Jag kritiserar inte. Tycker A77 är en asbra kamera.
Det finns några saker med den som inte är fulländade, t.ex. att den laggar när man hanterar bilderna och zoomar i dem osv, vilket inte A900 gjorde som har precis samma datamängd. Vet inte varför man ska låtsas om att problemet inte finns där.

Det här handlar inte om att förfina en teknisk lösning, t.ex. genom att göra ännu bättre algoritmer i predictive AF osv. Sony har ju istället gjort så att dessa saker inte behövs alls genom en helt annan teknisk lösning. A77 drar inte full nytta av potentialen i den nya plattformen, men det kan mycket väl nästa generation göra och jag tror det. Jag ställer inga krav på att andra ska tro det på något sätt. jag kan också ha fel, det får vi se om inte alltför lång tid.

Att Canon och Nikon har kämpat länge för att minimera problemen som finns inbyggda i DSLR-tekniken är ju bra. Det är fantastiskt hur bra deras AF-system fungerar i en DSLR med pflappande spegel i 12 fps där AF-systemet bara får ytterst kort tillgång till information under pyttesmå blinkningar mellan bilderna när spegeln studsar i golvet och den andra spegeln fälls ut.

Klart att det inte är gjort i en handvändning och att det har förbättrats i små etapper under lång tid. Varje iteration har storleken på förbättringarna blivit mindre och mindre. Har svårt att tro att det kan förbättras ytterligare speciellt mycket mer.

Vad Sony istället har gjort är att införa en lösning där AF-systemet har tillgång till all information kontinuerligt helt utan avbrott tack vare att det inte finns några blackouts alls. Därigenom så har försprånget som de andra skaffat sig med att förfina AF-tekniken på en DSLR totalt spelat ut sin roll. En SLT kan skjuta på i 30 fps utan att AF påverkas om man så vill.

AF kräver en del processning också so ska dela de resurserna med annan bildhantering, vilket är mycket då det är snabb serietagning och hög upplösning. Där räcker A77 inte riktigt till idag. De avancerade pro-kamerorna har separat processor för AF-hanteringen. med lite mera CPU-kräm och bättre parallell tasking så kan en SLT totalt utklassa en DSLR, utan att Sony alls behöver komma i närheten av den erfarenhetsbank som Canon och Nikon har byggt upp. Den behövs inte helt enkelt då man istället radikalt ändrat förutsättningarna.

Det här är ju inte nåt som jag hittat på och behöver föra över till Sony. Det är ju Sony som klurat ut det, jag bara observerar.

"Inte ens världsledande Canon kan fixa till"... Jag tycker det nu är Sony som är världsledande som eliminerar problemet istället för att förbättra en gammal lösning intill perfektion.

/Mats

jag ser inget lagg vid ändring av bländare eller tid, det klickar in så fint, vid förstoring av bilder så kanske den inte är extremsnabb, men för mig fullt acceptabelt, kan inte se varför den måste reagera extremsnabbt, så superstressad behöver väl ingen vara att förstoringsögonblicket måste ske på en 100/dels sekund.

Vid bläddring av bilder kan jag uppleva en viss fördröjning, men det ser ut som att kameran behöver bli lite varm så reagerar den lite bättre, joysticken är nog inte hundra % kalibrerad kanske, FW från Sony borde kunna hjälpa det.

Jag har skärmen infälld i skyddat läge och kameran hänger på bröstet, jag slår på strömbrytaren och tar A77 till ögat, gör jag denna manöver en aning lugnt så är EVF-sökaren klar för bildtagning, likadant här kan jag inbilla mig att när kamera har blivit lite varmare så reagerar den snabbare.

Har testat denna manöver som tusan i bland, speciell med tanke på dom tidiga klagomålen som var i början och sedan när FW 1.05 kom så är kameran tillräckligt snabb.

Är man van vid A900 och den stora glasprismasökaren ( tillhör en av kameravärldens bästa sökare )- så är en sådan så annorlunda än EVF du vet precis vad jag menar här. Jag visste så klart efter alla tester av A77 att EVFn inte på alla plan kan mäta sig med en bra OVF.

Samtidigt är betydelsen av en sökare OVF eller EVF i den egenskapen att den måste vara så stor och himla klar ( EVFn visar 100% dock ) lite grann överdriven. Dom som nu äger en dyr 1DX och väljer in 12b/s med den, alltså 12 bilder på bara en sekund är makalöst snabbt, vad tusan hinner dom med att göra även om sökaren är superklar och fin, det är ju ingen avancerad datarobot som tar bilderna utan en vanlig människa som kan vara både trött i kroppen och trött i ögonen efter att ha smällt av en 2 till 3000 bilder under dagen. Han sitter givetvis senare i timtal vid datorn och kämpar med sorteringen av bilderna, oj då säger han till sig själv, den och den bilden blev inte så bra som jag trodde här på den fina 24 tums skärmen, jäklar vad många bilder som går direkt till papperskorgen det tror jag i allafall.

Att Sony nu slavrade rejält vid dom första släppen av A77 var så klart en dundertabbe som inte var roligt att läsa om vid varenda test som gjordes runt världen. A77 var och är trots det endast andra generation av EVF och SLT, som jag ser det så kan ingen kameratillverkare i hela världen lyckas till 100% med allting när man väljer ett helt nytt koncept, speciellt då EVFn och vissa ljusbortfall som då fick en nästan överdriven betydelse bland experter.

Men visst vore det bra om 2015 års version av A77 redan vore här.

//Bengt.

Ser att 7D 3 år efter lanseringen får en fullmatad FirmWare uppdatering, tydlingen behövde både förstoringen och scrollningen av bilder snabbas på även på en sådan högklasskamera från Canonfabriken. undrar varför ingen ersättare kommer från Canon, Väntar dom in Nikons D400 som eller inte ser ut att komma, D300 fyller väl 5 år nu i år tror jag.

//Bengt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar