Intressant om A99. Funderar på just snabb AF, det har A77 redan den ligger bland dom bästa intialt. Menar dom här snabb AF vid filmning. frågan är hur dom löser följande autofokus, det visade sig som bekant att det felade några inställningsparametrar på 2011-års version av A77 för att på riktigt nå fram till konkurenternas följande AF-system.
5DMKIII har fått en förbättrad och utvecklad lösning, som också då verkar bättre än sin lillebror EOS 7D vad gäller följande AF. Rycktena talar om 101 AF-sensorer, men inga uttalande om förbättrade inställningsmöjligheter vid följande AF.
Hög hastighet och kanske 12-15b/s ser jag som en sak, A77 klarar som sagt 12b/s. A77ans motivföljande läge som finns att välja in hänger bara med vid långsammare rörelser, och det kan så klart också vara bra, man fotograferar inte alltid vesslor.
Hög bildkvalitet tvivlar jag inte på att A99 får, högisolägen blir nog också bättre genom FF-sensorn, och 15b/s klarar dom nog också, Skall i alla fall bli spännade och se hur dom kan förbättra följande AF i A99.
Martin Agfors med flera anser följande AF som en viktig punkt i konkurensen bland dom ledande modellerna och jag tror honom, 36Mp-kameror får inte samma bildseriekrav på sig för tillfället då dom har mycket att skyffla med.
//Bengt.
A77an är snabb så det räcker. Det som tydligen saknas tycker de som håller på med sportfoto och sånt är lite inställningar för låsningsfördröjning osv., men det är en enkel sak i sammanhanget.
Sen har ju en hel del av de som klagat och är insatta i Canons och Nikons system helt enkelt bristande kunskap om A77. "Sportskjutaren" var ju t.ex. här inne och ojade sig över hur överlägsna Nikon och Canon är för att de har så fantastiska algoritmer för predictive AF, alltså att kameran är intelligent och kan gissa vart motivet flyttar sig medan AF-systemet får blackout mellan exponeringarna osv.
Sony har ju istället löst problemet så att AF-systemet inte får någon blackout och istället kan veta hela tiden och följa ett mål.
Förutsättningarna för ett överlägset system finns redan där inbyggt i konceptet.
A77 är dock inte fulländad. Jag skrev tidigare att den inte nått ända fram och kunde bli det som sony hade tänkt. Vet att du tolkade det som att det var saker jag totat ihop i mitt eget huvud, men jag är helt övertygad om att Sonys planer var att nå längre. Dessutom drabbades de precis vid lanseringen av olyckliga yttre händelser och gjorde en del misstag vid lanseringen.
A77 utnyttjar på långt när inte den nya teknikens möjligheter och har en del brister som t.ex. för klen processorkraft och buffertminne, lagg i sökaren och vid vissa operationer. När man kollar bilder på displayen t.ex. och bläddrar bland dem eller med joy-sticken eller zoomar med inställningshjulen så uppdateras bilden långt efteråt.
A900 hade exakt samma funktion och den var också på 24 megapixel så det är samma datamängd och där var alla såna operationer helt i realtid utan minsta lagg, så allting står faktiskt inte rätt till med A77.
Jag har blivit emotsagd om detta förut med uppmaning att skaffa en egen A77. Har gjort det. Lagget finns där. Så är det. Sedan att det inte har någon större praktisk betydelse är en annan sak.
Trots allt detta är A77 en helt fantastisk kamera som ändå ligger långt före konkurrenterna i många stycken, men den kunde som sagt varit ännu bättre och det var nog Sonys avsikt från början, det är jag helt övertygad om.
Jag tror A99 blir en mycket mer mogen och färdig kamera med en del noga genomtänkta nya funktioner och att all de små bristerna med A77 är åtgärdade. Förväntar mig en kamera som ger ännu mer omedelbar respons.
Framförallt att sökaren blir mer flytande även vid serietagning och den funktion blir en riktig killer feature och kommer ge Sony stora försäljningsframgångar, nämligen att kunna filma och mitt under detta ta stillbilder av högsta kvalitet utan avbrott.
Sedan kommer nog ganska tidigt under 2013 en uppdatering av alla APS-C kamerorna för att det ska passa ihop med den nya blixtskon mm. och då blir även A77-A78 uppfräschad så att den funkar bättre.
Sitter med en A77 i handen och tycker den är fantastisk, men den är inte riktigt "klar" och drar inte full nytta av den underliggande tekniken.
AF-mässigt kan nog A99 inte bara nå fram till konkurrenterna, utan det finns potential att överträffa funktionerna på alla plan. AF vid filmning behöver normalt inte vara så snabb, utan viktigare med följsamhet, mjukhet och exakthet.
Nu lär det ju komma som ett brev på posten en massa mothugg om att jag ska nog inte förvänta mig så mycket och att AF skulle rå på konkurrenternas alldeles otroliga komplexa system som de har filat på till fulländning i tiotals år och har tusen inställningar osv kan de såklart inte komma i närheten av, "fattar du dumskalle" i förtäckta ordalag.
Men jag tror det.
konkurrenterna gör ju också framsteg iofs. Nu har ju Canon äntligen lyckats få till ett system som fungerar utan att varenda kamera måste lämnas in på service för kalibrering tillsammans med objektiven osv. Det är ju bra, men jag tror Sonys lite annorlunda tekniska lösningar med ett annat angreppssätt har möjlighet att runda problemen som finns och totalt eliminera dem istället. Förväntar mig ett mycket snabbt system som "per design" gör AF exakt och snabbt, samt att de lagt in alla funktioner som det nu klagas på att de inte finns.
Det här är en milstolpe för Sony helt klart.
/Mats