MattiasBredberg
Aktiv medlem
Alltså - jag är lite insnöad på detta med ISO (eftersom jag vet att det är en grej jag retar mig på med nuvarande kamera + att det är det vanligaste minus för a77 som jag läser om) och måste fråga lite igen. Jag läser den här recensionen: http://www.photographyblog.com/reviews/sony_a77_review/image_quality/
men fattar inte riktigt.
RAW-bilderna ser ju hiskliga ut jämfört med jpg-bilderna - vilket är ungefär tvärtemot vad jag väntar mig. Jag fotograferar alltid i RAW sen några år tillbaka - och jag TROR inte att det är ett "sämre val" egentligen (oavsett kamera). Men varför ser de här bilderna ut som de gör då? Och hur sjutton ska man kunna tolka dem i ett test som detta...?
(Och jag pratar förstås om den första omgången bilder, under rubriken Noise.)
(Det här är tekniskt sett inte en ren A77-fråga, men nu hamnar frågan här ändå eftersom den är exempelkamera. Hoppas det är okej för Herr Moderator!)
Om nån ger sig på att förklara, tänk på att jag är måhända inte dum, men tekniska grejer är jäkligt abstrakta för mig, och det är där jag så att säga snubblar på begreppen... :-/
Sen var det nån som nämnde "kunnig raw-hantering" här i tråden för lite sedan. Eh - det där känns också som ett abstrakt begrepp för mig. Vad betyder det, egentligen? Ingen risk att jag ÄR där idag, men vad är det jag behöver lära mig...?
//Jenny
Måste kommentera även om det är svårt att följa den här typen av tråd. Ja, RAW bilderna ser hemska ut när man öppnar dem OM inte bildbehandlingsprogrammet redan lagt på en default behandling av bilden. Öppna en RAW bild utan applicerad brusreducering och uppskärpning tagen i ISO1600, man ser knappt vad det är för något. Öppna en tagen på bas-iso(ISO 100-200) och du kommer blir REJÄLT besviken på bildkvaliteten oavsett hur fin kamera du har (ok har inte testat någon FF alls, men tom A580 är sådan).
Min poäng är att vet man inte något om fundamenta runt den här problematiken så är det absolut bäst att fota i JPG.
Jag måste erkänna att jag inte fattar varför du bara fotar RAW.
Kameran gör en hel del Photoshopande som någon skrev innan data blir en JPG bild i kameran. Kamerornas inbyggda JPG motor är oftast ett rätt kompetent photshop alternativ. Problemet är bara att precis som kameran inte vet vad du fotograferar och av det skälet kan exponera helt fel (typexempel, fota med kamerans inbyggda ljusmätning i Auto, P, S eller A läge i en skidbacke och det kommer se grått och mörkt och tråkigt ut) så kan den också göra helt fel avvägningar mellan brusreducering och hur mycket detaljer du vill ha kvar. Och i vilket område du vill applicera brusreduceringen.
Men det är väldigt svårt att klara av själv i efterhand också. Man måste veta om det är luminansbrus, om det är färgbrus, vilka färgkanaler som är mest drabbade. Man måste veta hur man sedan skärper upp bilden på bästa sätt, man skall också helst skala ner den. Man måste också veta hur man exponerar bäst för att inte få så mycket brus att börja bearbetningen med. Man kan tex förlänga slutartiden från 1/320 till 1/60 och då få ner ISO talet. Då får man rörelsoskärpa istället, man måste alltså hitta rätt balans.
Jag har sett bilder tagna av A580/Pentax K5/Nikon D7000 i ISO8000 som sett otroligt skarpa och detaljrika ut. Men det beror på att fotografen vet hur man exponerar optimalt och sedan bildbehandlat riktigt bra.