Annons

Sony NEX - vilket kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MTN

Aktiv medlem
Hej,
jag funderar på att köpa en Sony NEX (just nu lutar det åt 5R) och undrar:

1. vilket kitobjektiv man ska välja om prio 1 är teknisk bildkvalitet? Storlek och vikt är förstås intressant men kommer i andra hand. Som jag förstår det finns det 18-55 och ett nyare motorzoom 16-50.

2. Jag fotar idag mest med min d300 och 50/1.8 och undrar om jag med en NEX kommer uppleva den tekniska bildkvaliteten med en NEX och kitobjektiv som likvärdig eller bättre? Jag är väldigt nöjd med d300 bildkvalitet sånär som på brus i skuggor, men jag vill ha något mindre som jag lättare tar med mig.

Mvh
Thomas

Båda kitobjektiven ger en helt ok bildkvalitet tycker jag. Jag filmar aldrig med min NEX, och av den anledningen går 16-50 bort - jag tycker motorzoom är förskräckligt vid stillbildsfotografering.

Din 50/1,8 är nog skarpare än kitzoomarna (framför allt i kanterna), men sensorn i 5R är vassare i dåligt ljus än den i D300, så jag tror du blir nöjd i det avseendet.

Ok, tack för input. Min tanke är att förutom få en hyfsat liten och lätt kamera också att börja filma (har mycket begränsad erfarenhet av det). Då kanske det är bra med motorzoom? Om bildkvaliteten är ungefär detsamma som 18-55 vill säga.

Jag anar också att kit-zoomarna kanske inte är de allra vassaste rent skärpemässigt, men ibland får man väl kompromissa. Längre fram köper jag antagligen något fast objektiv med mer skärpa. Egentligen föredrar jag fasta brännvidder ändå.

/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar