Annons

Sony NEX-5N / canon g12

Produkter
(logga in för att koppla)

k-persson

Aktiv medlem
hej!
är ute efter en mindre kamera men som jag fortfarande får fina och bra bilder med. Då min nikon d90 är lite stor.
jag har funderat på en Canon g12!

men sen har jag sett Sony NEX-5N. jag tycker den tar otroliga bilder.

Men är de stor skillnad på kamerorna?
(jag är inte så insatt och vet inte så mycket)

mvh kajsa

japp, stor skillnad. NEX'en har ju en APS-C sensor, samma som i många systemkameror, så den kommer ge dig bättre bildkvalle. Möjlighet att byta optik är inte heller helt tråkigt

dock är den större än g12, men bättre bilder och snabbare.

kännt på båda i nån butik? finns även en nex f3 eller något ute, som ska vara lite billigare :)

Har haft en Nex-5n
Blir riktigt bra bilder, Och det bästa är att du kan använda lite "exklusivare" objektiv som Zeiss,Voigtländer m.m. med hjälp av adapter.

Här har du en forumtråd, bilder tagna med Nex kameror med olika objektiv
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/969329/0

Jag rekommenderar Nex, antingen en 5'a eller 7'a

NEX-5N har en helt suverän sensor, och själva kameran är inte så mycket större än en kompakt, det är ju optiken som förstör lite för Nex serien gällande storlek, men det är natt och dag mellan gällande bildkvalité, kompakterna är inte ens nära, inte ens min Nikon J1 kan ge min NEX-F3 en match. Då har J1 troligtvis bättre bildkvalité än en g12.

Sony NEX 5N är en aning vassare än en D90. Sensorn har några fler pixlar och lite högre dynamik och färgdjup, men skillnaden är närmast hårfin. Själv skulle jag föredra NEX 7, för den fina sökaren, eftersom det i många lägen är besvärligt att inte ha ett titthål, och dessutom är sjuan lättare att jobba med, då den har fler rattar att vrida på och i viss mån kan programmeras så att man får den så som man trivs.

Jag gissar att med NEX 7 skulle det vara logiskt att sälja Nikon D90, eftersom NEX 7 på många sätt är ganska mycket bättre. Jag tror att det knappast är läge att behålla den annat än om man har behov av den snabba följande AF som finns i D90, genom att den har faskännande AF.

De här spegelfria kamerorna är inte underlägsna DSLR, utan på många sätt är de bättre, och det gäller i synnerhet när man använder äldre optik med adaptrar. Exempelvis med en tiltadapter kan man med en vidvinkel för ett annat system få en bättre tiltlösning än med någon SLR-kamera, eftersom det är mycket lättare att fokusera över hela bildytan med en NEX.

Men bortsett från ett par pannkaksobjektiv är NEX ganska stora och klumpigare när man sätter på längre zoomobjektiv eller teleoptik. Det lilla kamerahuset får en ganska stor klump frampå om man inte har exempelvis pannkaksnormalen. Micro 4/3 är smidigare, men har inte fullt samma bildkvalité, även om den är bättre än kompaktkamerornas.

Om man vill ha ett kompakt paket med god kvalité och kan tänka sig att välja en med fast zoomobjektiv, finns ju också Canons G1X, som är jämförbar med micro 4/3.

tänk på att g1x är ganska långsam dock, och har "powershot"-menyer. Inte samma "klipp" i menyer och inställningar som nex'en eller andra SLR'er. Närgränsen är inte superhipp heller, så man har inte jättemöjligheter att jobba med kort skärpedjup, trotts den stora sensorn.
Men bildkvallen är toppen!

Närgränsen är inte superhipp heller, så man har inte jättemöjligheter att jobba med kort skärpedjup, trotts den stora sensorn.
Men bildkvallen är toppen!

Det gäller alla Canon G-kompakter, att om man ska ta nära, använder man en adapter som sätts på bajonetten som sitter runtom objektivet på kamerahuset, och fäster filter och närbildslinser på adaptern. Då kan man ta närbilder på lite större avstånd än i makroläget med ganska smal bildvinkel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar