Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony NEX-3 & NEX-5
- Trådstartare FlyerOne
- Start datum
snysop
Aktiv medlem
Bengf
Aktiv medlem
Har alldrig varit med om maken vad snabbt tillbehör dyker upp till Nexarna, kameran är ju så färsk.
ÅkeK
Aktiv medlem
Efter att ha haft en NEX-3 i 4 veckor tycker jag att det är en utmärkt andrakamera.
Var inne på en G11/G12 eller S90 men detta blev mycket bättre med en APS-C sensor.
Den är ett klart alternativ till en kompaktkamera, man får pruta lite på storlekskrav jämfört med t.ex. S90/S95 men får betydligt bättre bildkvalité.
Vad jag främst saknar är en optisk sökare, men det får jag leva med.
Sen finns det ju också lekfunktioner som t.ex. 3D panorama som kan vara roligt ibland
Var inne på en G11/G12 eller S90 men detta blev mycket bättre med en APS-C sensor.
Den är ett klart alternativ till en kompaktkamera, man får pruta lite på storlekskrav jämfört med t.ex. S90/S95 men får betydligt bättre bildkvalité.
Sen finns det ju också lekfunktioner som t.ex. 3D panorama som kan vara roligt ibland
Peter-L
Aktiv medlem
Läckert! Nog den enda "större" invändningen jag hade på kameran.
Bilagor
Bengf
Aktiv medlem
Reborne skriver han, vilket ovanligt snabbt genomslag och reaktion från köpare och testare, där ser man vad viktigt det kan vara att vara kritisk även när teknikexperter ( inom menyhantering) helt plösligt slarvar en aning, att omedelbart gå i försvarsställning för en sak som sedan uppenbart visar sig vara en menyfadäs från tillverkarna. Någonting som gäller alla tillverkare är ju dom återkommande diskussionerna att dom släpper sina modeller lite väl snabbt ibland, och att kunderna sedan faktiskt tillfälligt blir gratis anställda för att rätta till genom firmware, att möjligheten kommer genom firmware är givetvis mycket bra inte tu tal om det, våga kritisera något som mer erfarna snabbt upptäcker med en modell kan hjälpa mycket och komma till godo när nya modeller tas fram. I detta fallet hoppas man att Nex-teknikerna har lärt sig lite mer.
FlyerOne
Aktiv medlem
Den optiska sökaren FDA-SV1 finns ju:Efter att ha haft en NEX-3 i 4 veckor tycker jag att det är en utmärkt andrakamera.
---
---
http://www.sony.se/product/dsa-viewfinder-accessories/fda-sv1
Rekommenderat pris är 1.950 kr.
Sedan kan man förvänta sig att EVF-sökare kommer framöver, antingen externa eller inbyggda (i senare modeller).
ÅkeK
Aktiv medlem
Den optiska sökaren FDA-SV1 finns ju:
http://www.sony.se/product/dsa-viewfinder-accessories/fda-sv1
Rekommenderat pris är 1.950 kr.
Sedan kan man förvänta sig att EVF-sökare kommer framöver, antingen externa eller inbyggda (i senare modeller).
Bra tack, då är det bara för mig att beställa.
FlyerOne
Aktiv medlem
Visst. Verkar som att den finns inne på lager också.
Gör också att du får Leica-stuk på din NEX...
Vill du gå hela vägen ut så gräver du förstås fram ett Leica-objektiv också, och monterar detta med hjälp av en av alla de otaliga adaptrar som finns tillgängliga numera...
Gör också att du får Leica-stuk på din NEX...
Vill du gå hela vägen ut så gräver du förstås fram ett Leica-objektiv också, och monterar detta med hjälp av en av alla de otaliga adaptrar som finns tillgängliga numera...
Sabud
Aktiv medlem
NEX lär vara världens minsta systemkamera om man undantar optiken. Har dock hittat något som bygger på minimalt.
PERAR 35/3,5 från MS OPTICAL, Japan är en 3 linsers-konstruktion som härstammar från 1893. Förfinad med dagens teknik påstås denna PERAR vara överlägsen den mycket senare Tessaren från Zeiss. Hur det ligger till med den saken får väl någon testare utreda
Linsen görs i 200 ex. och den kanske trevligaste egenskapen är att den endast bygger 4,2mm. Får enkelt plats i min trånga LX3 väska. Har använt den under två mulna dagar och oftast på full glugg samt ISO 400.
PERAR 35/3,5 från MS OPTICAL, Japan är en 3 linsers-konstruktion som härstammar från 1893. Förfinad med dagens teknik påstås denna PERAR vara överlägsen den mycket senare Tessaren från Zeiss. Hur det ligger till med den saken får väl någon testare utreda
Linsen görs i 200 ex. och den kanske trevligaste egenskapen är att den endast bygger 4,2mm. Får enkelt plats i min trånga LX3 väska. Har använt den under två mulna dagar och oftast på full glugg samt ISO 400.
Bilagor
Sabud
Aktiv medlem
Lägger upp några bilder från NEX-5 med PERAR 35/3,5
Bilagor
-
NEX-PERAR.2010-09-26.Täby-C.frimärke.jpg96.8 KB · Visningar: 477
-
NEX-PERAR.2010-09-26.2841.Slussen.Frimärke.jpg95.8 KB · Visningar: 475
-
NEX-PERAR.2010-09-26.2901.Söder.Frimärke.jpg96.2 KB · Visningar: 472
-
NEX-PERAR.2010-09-26.2933.Söder.Frimärke.jpg99.3 KB · Visningar: 471
-
NEX-PERAR.2010-09-26.2944.Söder.Frimärke.jpg99.4 KB · Visningar: 475
Sabud
Aktiv medlem
pet
Aktiv medlem
Intervju med Tôru Katsumoto och Masaaki Kojima:
http://translate.google.com/transla...nterview-toru-kastumoto-masaaki-kojima-1.html
http://translate.google.com/transla...nterview-toru-kastumoto-masaaki-kojima-1.html
Bengf
Aktiv medlem
Och fyra till!
Skarpa fina bilder, snyggt.
FlyerOne
Aktiv medlem
NEX = New E-mount eXperience
.
Enligt Sony-höjdaren Toru Katsumoto (Senior General Manager, Sony Personal Imaging & Sound Business Group, Sony Corporation) så är "NEX" förkortning för "New E-mount eXperience".
Källa:
Videosnutt gjord av David Kilpatrick från
Sony Photokina 2010 Press Conference, Part 2.
Länk:
http://www.photoclubalpha.com/2010/09/27/sony-photokina-press-conference-video-in-full/
.
Enligt Sony-höjdaren Toru Katsumoto (Senior General Manager, Sony Personal Imaging & Sound Business Group, Sony Corporation) så är "NEX" förkortning för "New E-mount eXperience".
Källa:
Videosnutt gjord av David Kilpatrick från
Sony Photokina 2010 Press Conference, Part 2.
Länk:
http://www.photoclubalpha.com/2010/09/27/sony-photokina-press-conference-video-in-full/
Peter-L
Aktiv medlem
NEX lär vara världens minsta systemkamera om man undantar optiken. Har dock hittat något som bygger på minimalt.
Läckra bilder!! Rent bildmässigt och tekniskt.... Hmmmm teckning.... ligger i mina ögon i optiken. Men lite, börjar jag undra om inte NEX'en bidrager även här..... Oavsett, fina bilder!