Annons

Sony leveransproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Smörgåsmannen

Aktiv medlem
Hejsan!

För de som sett mina trådar tidigare, så vet ni att jag är på väg att köpa en Sony-kamera. För er som inte sett ut dem, så vet ni det nu. Hur som haver har jag sett att fram emot jul så har priserna skjutit höjden (inte så konstigt iom. julhandeln), men de har också tagits ur lager i väldigt stor utsträckning. Och de verkar vara ganska sega på att komma tillbaks.

Det känns ju som om problemen i Thailand borde ha blåst förbi, åtminstone för företagen iom. att ja, de är ju vinst-intresserade. Är det någon annan pinne i hjulet, eller har de helt enkelt tänkt lägga ned tillverkningen på vissa kameror?

Exempel på kameror är: Sony alpha a35, som då endast finns i lager hos 4 butiker i hela Sverige. Både Elgiganten och Media Markt här i stan har dumpat den ur sitt sortiment sedan innan julen. Det finns tex. fler som säljer föregångaren än den nya modellen i dagsläget, trots att den nya fått mer beröm på många plan.

Även Sony HX100v (superzoomare) verkar vara undanlagd. En kamera som tidigare legat på runt 3,5, kostar nu 4000. Man blir alltså inte speciellt sugen av att köpa det med andra ord.

Sony alpha a55 är även den tagen ur lager på mer än hälften av butikerna på prisjakt. Den må ha en ersättare nu, men det känns ändå som den agerar en slags mellanstegs-modell nu när vinklingsbara skärmen är bortplockad på budgetvarianten (a35).

Så ja, är det någon som vet något? Även Nikon verkar ha det lite kärvt, beror det på ovädret nere i Asien, eller har det skett något annat?
 
Sonys leveransproblem beror uteslutande på katastrofen i Thailand...samma sak gäller för Nikon. Vad det gäller A55 så sägs/ryktas det om att den har utgått.
 
Sonys leveransproblem beror uteslutande på katastrofen i Thailand...samma sak gäller för Nikon. Vad det gäller A55 så sägs/ryktas det om att den har utgått.

Aj aj, men slog inte den till i Oktober? Jag menar, de har ju fått ut a65:eek:rna i alla fall. Inte a77 ännu dock. Och det är väl förståeligt om prioritet legat på det, men de borde ju reda upp det där snart. Nu är jag ingen inhuman person som vill driva på utvecklingen fortare än den ska ske. Men Sony borde lida oerhörda förluster pga detta, känns det som. Men det kanske "bara" är kamera-delen som är drabbad.
 
"Ingen inhuman person"?

Mja, men så som du skriver kommer jag osökt att tänka på Povel Ramels "Varför finns det ingen is till punschen?" Rekommenderar att du lyssnar på den och funderar lite över herrskapsfolkens där demonstrerade okänslighet när deras tjänare / tjänstefolk drabbas av katastrofer.

Sedan ska jag återkomma med lite närmare info om hur situationen faktiskt ser ut där på plats.

"Bara kameradelen?" Samtliga produktionslinjer för alla NEX, alla NEX-objektiv, alla SLT-kameror och tillbehör till dessa har översvämmats. Finns inte så mycket kamerarelaterat som INTE drabbats.

De A65:eek:r som du fortfarande kan hitta ute hade tillverkats före översvämningarna och hade hunnit komma till lager i Japan eller fanns redan under transport världen över. Man har fått igång en begränsad tillverkning av NEX-7 på något annat ställe (men ännu inte A77 vad jag vet).


Leverans för Sonys kameraprylar?
Kan ta kanske ytterligare två månader innan full produktionskapacitet är uppbyggd.

Nikon drabbades nästan lika hårt - allt upp t.o.m. D7000 och D300 spolades bort. Pro-kamerorna tillverkas i Japan och verkar inte ha drabbats så mycket.
.
 
Tack för informationen.

"Ingen inhuman person"?

Med mitt uttalande menar jag inte att det ligger i mitt egna intresse att få ut produkterna snabbt. Jag säger bara att det måste kosta Sony oerhört med pengar, och i såna här situationer brukar de vara ganska snabba med att städa upp efter sig och rulla igång igen. Det är en helt annan historia med vanliga privatpersoner i landet.

Visserligen så är det väl inte mycket lönt att bygga upp verksamheten snabbt om deras arbetare inte har tak över huvudet. Då är nog inte jobbet högsta prio direkt.

Angående Nikon så lär det väl vara ett hyfsat bakslag, hade fått för mig att de skulle ut med en del kameror även dem, i år. Men det blir väl uppskjutet till hösten.
 
Oh ja - översvämningarna har naturligtvis kostat Sony oerhört mycket. De har drabbats mångdubbelt värre än både Canon och Nikon, eftersom Sony stod inför sin absolut största kameralansering någonsin. Nu kan de andra hinna att få fram konkurrerande produkter. Eller åtminstone sina egna nya produkter, för att konkurrera med Sonys halsbrytande innovationstakt är det nog ingen annan som kan...

Man kommer osökt att tänka på Enterprise-gubbsens motto: "To seek new frontiers and boldly go where no one has gone before."
:)

Sony hade ju tajmat lanseringen av dessa fyra nya kamerahus för att kunna få en makalös julförsäljning. Men översvämningarna drabbade ju på ett sådant sätt att det bara blev en riktigt stor jul framförallt för Canon istället. Nikon tappade förstås också mycket av julförsäljningen, men eftersom de inte hade några nyheter (förutom de i mitt tycke inte särskilt intressanta J1 och V1:eek:rna) så drabbades de förstås inte lika hårt som Sony.

Du kan vara helt förvissad om att ingen bättre än Sony själva inser vidden av det ekonomiska bakslag som produktions-stoppet åsamkar dem. Såväl arbetarna i Tailand som berörda avdelningar i Japan sliter häcken av sig, och har fått rejäla extraresurser inte bara för att återuppbygga allting igen utan dessutom UTVIDGA produktionskapaciteten. Intresset för och efterfrågan på de nya SLT- och NEX:arna blev långt större än vad de hade vågat drömma om.
.
 
Senast ändrad:
Oh ja - översvämningarna har naturligtvis kostat Sony oerhört mycket. De har drabbats mångdubbelt värre än både Canon och Nikon, eftersom Sony stod inför sin absolut största kameralansering någonsin. Nu kan de andra hinna att få fram konkurrerande produkter. Eller åtminstone sina egna nya produkter, för att konkurrera med Sonys halsbrytande innovationstakt är det nog ingen annan som kan...

Jag måste bryta lite från mitt eget topic och bara hålla med dig. Det doftar verkligen innovation om Sony - alltid. De kombinerar det väl med kvalitet. Samtliga av mina Sony produkter i spannet mellan 1-15 år håller ihop och lever än idag (har inga äldre). Det jag liksom fastnade för med kamerorna var just tekniken, att de lyckas göra något nytt. De nya DSLR kamerorna är, av vad jag har förstått det, samma sak som de gamla, men digitala (givetvis medför det många skillnader). Men det är få som vågat experimentera.

Men så är väl också det enda sättet att konkurrera - innovatera. Ingen köper din produkt om du gör samma sak som de andra, samt inte är lika beprövad. Okej, någon gör det. Men det tar längre tid att slå sig in på marknaden.

Jag är tyvärr lite bi-ased för Sony, det kan jag erkänna här och nu. Skulle kunna köpa en av deras produkter bara för att det är Sony - pretty much. Men jag tycker det verkar som en bra grej.

Var bara tvungen att säga det där. Tackar och bockar dock för svar. Blir väl att vänta till runt mars då, innan det blir någon ny kamera.

Lite spekulationer dock: När a65 börjar rullas fram i större upplagor; tror du/ni priset kommer hoppa ned då, eller förblir det som det är? Det är såklart inget fel på priset eftersom det är en sju helsikes kamera, men jag tänkte eftersom det är lite av en ersättare till a55 då, som var tusenlappen billigare vid release.
 
Jag måste bryta lite från mitt eget topic och bara hålla med dig. Det doftar verkligen innovation om Sony - alltid. De kombinerar det väl med kvalitet. Samtliga av mina Sony produkter i spannet mellan 1-15 år håller ihop och lever än idag (har inga äldre).
---
Men det har jag! Har en 30-40 år gammal portabel liten svartvit TV, som fortfarande funkar... Kanalomkopplaren är glapp så man får vicka lite på den för att det ska bli kontakt. Sen funkar den. Långt efter att alla har slutat att se svartvitt TV, förstås. Jag var nog en av de sista som gjordet det... :)


---
Jag är tyvärr lite bi-ased för Sony, det kan jag erkänna här och nu. Skulle kunna köpa en av deras produkter bara för att det är Sony - pretty much. Men jag tycker det verkar som en bra grej.
---
Tja, risken för att få en riktigt dålig produkt är knappast direkt överhängande ifall du gör detta, så det förefaller väl inte att vara en alldeles huvudlös strategi... :)


---
Var bara tvungen att säga det där. Tackar och bockar dock för svar. Blir väl att vänta till runt mars då, innan det blir någon ny kamera.
---
Väl bekomme!


---
Lite spekulationer dock: När a65 börjar rullas fram i större upplagor; tror du/ni priset kommer hoppa ned då, eller förblir det som det är? Det är såklart inget fel på priset eftersom det är en sju helsikes kamera, men jag tänkte eftersom det är lite av en ersättare till a55 då, som var tusenlappen billigare vid release.
Min bedömning är att detta inte kommer att ske i brådrasket. Först och främst så är A65 INTE en ersättare till A55 - dessa båda ligger i olika segment. Det är väsentliga skillnader mellan dem. Istället kan man förvänta sig att A55:an kommer att ersättas med en variant mera i stil med denna i pris och funktionalitet - en A56, A57 eller nåt.

För det andra så finns det ett stort uppdämt köpbehov av Sonys produkter pga produktonsavbrottet. När det är brist på en produkt är prissänkningar knappast det första som tillverkaren i fråga har i tankarna. Det blir ju alltid stora extrakostnader för att få fram åtminstone ett mindre antal produkter överhuvudtaget - en situation som Sony som bekant befinner sig i just nu och kommer att göra kanske två månader till. De behöver senarelägga ev. planerade prissänkningar för att kunna få igen åtminstone en del av extrakostnaderna.

För det tredje så är A65:an redan från start häpnadsväckande lågt prissatt. Det finns ingen annan kamera att få tag i från annat håll med motsvarande funktionalitet som inte kostar avsevärt mycket mer (i vissa avseenden inte ens oavsett pris). Utanför Sony-världen vill säga, för A77 kan ju allt vad A65:an kan, och ytterligare en del. Men prismässigt kan den förstås inte riktigt konkurrera med A65:an... :)

Jag tror att Sony helt enkelt inte kommer att finna skäl för några prissänkningar under den närmast överblickbara framtiden. Kan ju kännas lite tråkigt för oss spekulanter, men vi får väl som sagt trösta oss med att vi får kolossalt mycket för pengarna redan med dagens priser...


Men nu börjar jag bli pömsig, så jag ska gå och nana och drömma söta drömmar om att jag kan lyckas få ihop tillräckligt med sekiner för att kunna köpa A77 och NEX-7 när de börjar levereras i antal... :)

Natti, natti!
.
 
Jag tänkte väl mest på att butikerna lär väl sänka sina priser när tillgången ökar, blir mer av en konkurrensmarknad då, så att säga. Fast det kanske är lite väl uppenbart. Men så är det ju också, som du säger billigare att tillverka stora upplagor än små, om man ser till styckepriset.

Sony har ju varit väldigt hårt drabbat under 2011, med flera hacker-attacker där de blivit besudlade på konto-uppgifter etc. främst då för de som äger Playstation 3:eek:r, men det drabbade väl även någon film-tjänst.

Men det är ju ett enormt, mångsysslande företag, så chanserna är väl större att de vandrar ut ur detta några erfarenheter rikare, istället för att inte vandra ut alls.

Jag vill dock gärna ställa a65an som en ersättare, prismässigt. För trots att tillgången är liten i dagsläget, så kostar den inte mer än 9000 kr med objektiv. Det är, som sagt, "bara" 1000 kr mer än vad a55 gick lös för. Även så att det är nu de ska visa att det faktiskt går att göra stora skillnader mellan upplagorna, till skillnad från tex. Canon 550D-600D, som, ja. Inte har allt för många skillnader.

Om de däremot planerar en till kamera, med lite mindre funktionalitet, lite mindre sensor etc. som kan trycka in sig mellan a35 och a65, så är det ju förstås inget fel med det!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.