Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Svar på tidigare fråga:

AF-ON: sätt kameran i kontinuerlig AF. Använd AF-ON för att starta fokus och släpp då du nått fokus. Andra lägen än kontinuerlig AF behövs ej. Att köra omvänt på Sony med knapp för att stoppa AF känns - omvänt.

Varför heter kameran inte A78? Det här med att ha samma namn och sätta "II", "III" eller "IV" efter namnet på föregångaren är bara fånigt. Låt Canon hålla på med sånt trams och apa inte efter!

"Se" handlar om att titta. T.ex. på bilder. Den kamera man har tar man oändligt mycket bättre bilder med än den kamera man inte har.

Sluta vela, börja fotografera. ;-)

Jag fotograferar för fullt.
Har idag ägnat 2 timmar med fotogrraferande av Katarina Kyrkogård med specifikt syfte att fånga känslan i platsen. Under natten hade vi gjort om matrummet hemma till fotostudio och satt sen och photoshoppade för att hjälpa min yngre son med ett specialarbete.
[bild boorttagen]

Så här såg "studion" ut
Behind_The_Scene_800.jpg

Blir både fotograferande och filmning i stort sett varje dag. Men när det gäller nästa kamera så visst velar jag :) Brstämmer mig lite då och då, men kommer på nåt annat och ändrar mig ibland...

För att vara säker på att det blir en A77II så kan alla här hjälpa till att göra så min cineast till son kan få det colaste sommarjobbet genom at rösta på honom som recencent på SF. :)

http://www.biosommar.se/entry.php?entryid=222undefined

/Mats

Senast redigerad av en moderator:
Så häftigt att en jätte som Sony på senare tid visar den ena modellen efter den andra som imponerar på andra sätt än de uppenbart självklara. Stor är sällan lika med innovationsrik.

För några år sedan tyckte jag SONY var ett konstigt uddamärke.......................Men efter det jag köpte HX50V och nu A77 så har jag blivit fast :). Dels är det dom fina färgerna men sen tycker jag att dom känns välbyggda och dessutom lätta att arbeta med/lätta att få till bilder som ser ut som det du ser i verkligheten. Det kommer att bli en A77 II längre fram, det ska bli intressant att läsa kommande tester från både experter och glada amatörer dom kommande månaderna!

EVF:n på Nya A77 II är förbättrad med möjligheter till flera justeringar + tydligen dom förbättringar som A7r fick. Men ett visst lagg verkar att vara kvar, tydligen när man väljer in en lägre bildhastighet enligt Fröderberg, fungerade bättre vid 12b/sekund, hur det nu kommer sig.

EVF:er med låg upplösning klarar nog laggning lite bättre, mindre att skyffla men det är bara mina egna teorier. Är nog mycket svårt att få till en perfekt stabil EVF i alla situationer om man jämför med en OVF-sökare.

//Bengt.

EVF:n på Nya A77 II är förbättrad med möjligheter till flera justeringar + tydligen dom förbättringar som A7r fick. Men ett visst lagg verkar att vara kvar, tydligen när man väljer in en lägre bildhastighet enligt Fröderberg, fungerade bättre vid 12b/sekund, hur det nu kommer sig.

EVF:er med låg upplösning klarar nog laggning lite bättre, mindre att skyffla men det är bara mina egna teorier. Är nog mycket svårt att få till en perfekt stabil EVF i alla situationer om man jämför med en OVF-sökare.

//Bengt.

Ja, märkligt tycker jag ockå att det skulle vara svårare att följa ett mål med lägre serietagningshastighet än med högre. Måste nog kolla i verkligheten för att förstå vad han menar.

Det vi talar om här är en eftersläpning. Den är säkert förbättrad gentemot A77. Frågan är hur mycket.

Lagg däremot menar jag är något helt annat. Bra så att vi talar om samma sak.

Vad jag menar med lagg är en fördröjning från att man ger kameran en instruktion tills det händer. T.ex. när man trycker av för att ta en bil med blixt och att det dröjer en halv sekund innan bilden tas. Eller att man säter upp kameran till ögat och tittar i sökaren och den då är helt svart och inte tänder förrän efter en halvsekund eler så. Eller att man vrider på styrratten för att ändra ländare och värdet uppdateras på displayen litegrann efter det.

Visst, uppdatering av bländarvärdet är ju skitsamma egentligen, utom att det förmedlar en seghetskänsla. De andra däremot var riktiga showstoppers för mig. Hoppas att allt laggande är undanröjt i den nya versionen.

Egenheten med att se en lite fördröjd bild i sökaren vid serietagning tycker inte jag personligen är lika illa, men med en snabbare EVF och mera processorkraft och snabbare sensorutläsning, eller att de lyckats att spara undan samma data som skickas till sökaren kan nog förbättra det betydligt. Jag förväntar mig en drastisk förbättring av allt detta, frågan är hur långt de lyckats dra det.

Mätvärden i millisekunder eller så säger mig nog ingenting, det måste upplevas för att det är subjektivt. Jag är tydligen väldigt känslig mot detta och tyckte jag tappade kontrollen över fotograferandet, medan andra inte störs eller bryr sig alls verkar det som och det är nog lite därför den här pajkastningen som varit tidigare uppstått.

/Mats

Enligt specarna som visats har A77 II en lika högupplöst EVF som A77 (och NEX-7), vilket förvånar mig något. I A6000 har de gått ner i upplösning (vilket inte jag kan se), men har en mycket tydligare EVF som såvitt jag kunnat se inte alls laggar och beter sig lika trist som den i NEX-7.

Nu har ju A77 II troligen bättre processorkapacitet, så det kanske är därför de kommer undan med det.

Svar på tidigare fråga:

AF-ON: sätt kameran i kontinuerlig AF. Använd AF-ON för att starta fokus och släpp då du nått fokus. Andra lägen än kontinuerlig AF behövs ej. Att köra omvänt på Sony med knapp för att stoppa AF känns - omvänt.

Sätt kameran på manuell fokus och AF/MF-funktionen fungerar så.

Nej, den är inte kontinuerlig. Man får sikta och trycka för att fokusera. Nytt tryck för att fokusera på nytt.

Härligt och mycket intressant som måste följas.
Tidigare A-77 kändes rätt när den kom men hade sina skavanker som tyvärr inte ledde till ett köp då.

Med vänlig hälsning. /Lennart Edlund

En del av "skavankerna" har nog rättats till under produktionens gång, den NIKON D800 som jag köpte var tyvärr ett tidigt exemplar och hade sina skavanker minst sagt.............A77 II har mycket nytt och avancerat, så jag tänker vänta tills februari 2015 innan köp (vill INTE vara nån försökskanin mer)!

Ja, märkligt tycker jag ockå att det skulle vara svårare att följa ett mål med lägre serietagningshastighet än med högre. Måste nog kolla i verkligheten för att förstå vad han menar.

Det vi talar om här är en eftersläpning. Den är säkert förbättrad gentemot A77. Frågan är hur mycket.

Lagg däremot menar jag är något helt annat. Bra så att vi talar om samma sak.

Vad jag menar med lagg är en fördröjning från att man ger kameran en instruktion tills det händer. T.ex. när man trycker av för att ta en bil med blixt och att det dröjer en halv sekund innan bilden tas. Eller att man säter upp kameran till ögat och tittar i sökaren och den då är helt svart och inte tänder förrän efter en halvsekund eler så. Eller att man vrider på styrratten för att ändra ländare och värdet uppdateras på displayen litegrann efter det.

Visst, uppdatering av bländarvärdet är ju skitsamma egentligen, utom att det förmedlar en seghetskänsla. De andra däremot var riktiga showstoppers för mig. Hoppas att allt laggande är undanröjt i den nya versionen.

Egenheten med att se en lite fördröjd bild i sökaren vid serietagning tycker inte jag personligen är lika illa, men med en snabbare EVF och mera processorkraft och snabbare sensorutläsning, eller att de lyckats att spara undan samma data som skickas till sökaren kan nog förbättra det betydligt. Jag förväntar mig en drastisk förbättring av allt detta, frågan är hur långt de lyckats dra det.

Mätvärden i millisekunder eller så säger mig nog ingenting, det måste upplevas för att det är subjektivt. Jag är tydligen väldigt känslig mot detta och tyckte jag tappade kontrollen över fotograferandet, medan andra inte störs eller bryr sig alls verkar det som och det är nog lite därför den här pajkastningen som varit tidigare uppstått.

/Mats

Vi menar nog samma, laggning, eftersläpning betyder för mig ungefär det samma, men det är strunt samma tycker jag, kamerans förmåga att kvickt svara på det vi vill att den skall göra vill nog dom flesta fotografer skall vara så bra som möjligt.

Det afe nämner om A6000 och den lägre upplösning som den har ,är nog väldigt medveten just för att snabbare hinna med. Skillnad på 1,44 mp och 2,36 mp behöver man nog ha kamerorna sida vid sida, vet inte hur mycket justeringar som finns på A6000 EVF, enligt spec på A77 II så finns det tydligen en hel del att justera in med den.

Att en bra OVF-sökare är mycket trevlig att titta i genom är svårt att komma i från, och en tuff utmaning för vilken EVF som helst även om den kommer från Fuji eller Olympus, men acceptansen för EVF har ökat för varje år tycker jag mig se. själv blev jag imponerad när jag justerade exponeringen i A77 och det var så himla tydligt i EVF:n, måste vara bra för alla som har lite krångel med synen, en sak som sällan tas upp av testare konstigt nog. har man friska unga ögon så tänker man kanske inte på det.

//Bengt.

Apropå EVFoch justering av exponeringen...

Under det lilla jag har provkört a7 och rx10 så har jag tyckt att det där med zebraindikering verkar väldans användbart. När kamerorna har testats har det vanligen bara nämnts att zebraindikering är en bra funktion vid videofilmning. Men jag tycker att det verkar vara en väldigt bra funktion vid stillbildsfotografering.

Tycker rent generellt att a77ii verkar vara en riktigt bra kamera. Funderar på om jag ska börja spara ihop till en uppgradering från min a57.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar