Ja, märkligt tycker jag ockå att det skulle vara svårare att följa ett mål med lägre serietagningshastighet än med högre. Måste nog kolla i verkligheten för att förstå vad han menar.
Det vi talar om här är en eftersläpning. Den är säkert förbättrad gentemot A77. Frågan är hur mycket.
Lagg däremot menar jag är något helt annat. Bra så att vi talar om samma sak.
Vad jag menar med lagg är en fördröjning från att man ger kameran en instruktion tills det händer. T.ex. när man trycker av för att ta en bil med blixt och att det dröjer en halv sekund innan bilden tas. Eller att man säter upp kameran till ögat och tittar i sökaren och den då är helt svart och inte tänder förrän efter en halvsekund eler så. Eller att man vrider på styrratten för att ändra ländare och värdet uppdateras på displayen litegrann efter det.
Visst, uppdatering av bländarvärdet är ju skitsamma egentligen, utom att det förmedlar en seghetskänsla. De andra däremot var riktiga showstoppers för mig. Hoppas att allt laggande är undanröjt i den nya versionen.
Egenheten med att se en lite fördröjd bild i sökaren vid serietagning tycker inte jag personligen är lika illa, men med en snabbare EVF och mera processorkraft och snabbare sensorutläsning, eller att de lyckats att spara undan samma data som skickas till sökaren kan nog förbättra det betydligt. Jag förväntar mig en drastisk förbättring av allt detta, frågan är hur långt de lyckats dra det.
Mätvärden i millisekunder eller så säger mig nog ingenting, det måste upplevas för att det är subjektivt. Jag är tydligen väldigt känslig mot detta och tyckte jag tappade kontrollen över fotograferandet, medan andra inte störs eller bryr sig alls verkar det som och det är nog lite därför den här pajkastningen som varit tidigare uppstått.
/Mats