Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony FE vs Sony E optik
- Trådstartare Bollero
- Start datum
JoakimOlsson
Aktiv medlem
Fattningen är samma. FE är fullformatsobjektiv. E tecknar "bara" APS-C.
Kvalitet beror på objektiv, inte fattningen.
Ett FE blir dock "onödigt" stort om det bara används på en APS-C kamera.
jonas18z
Avslutat medlemskap
Sony FE optik på en APS-c kamera.
Högre kvalitet än med E optik?
generellt är svaret nej utan det beror på optiken men i Sonys fall finns det väldigt få och särskilt bra objektiv till E (aps-c ) så vill du ha det bästa så då får du köpaFE optik särskilt i GM seriern
matnyttige
Aktiv medlem
Jag skulle säga tvärtom - det är enklare att göra skarpa objektiv till mindre format MEN som Jonas säger finns det få bra objektiv som SONY själva har gjort men det finns en hel del bra "piratobjektiv" dvs från andra tillverkare.
Här är en bra lista på objektiv som är bra: https://sonyalpha.blog/2020/03/02/which-lenses-are-the-sharpest-for-a-a6xxx/
Men googla gärna själv på de objektiven som är i toppen av listan. De flesta tester kommer fram till gemensamt resultat men ibland skiljer det och måndagsexemplar finns även på de dyraste objektiven (även om det är mindre vanligt).
Här är en bra lista på objektiv som är bra: https://sonyalpha.blog/2020/03/02/which-lenses-are-the-sharpest-for-a-a6xxx/
Men googla gärna själv på de objektiven som är i toppen av listan. De flesta tester kommer fram till gemensamt resultat men ibland skiljer det och måndagsexemplar finns även på de dyraste objektiven (även om det är mindre vanligt).
matnyttige
Aktiv medlem
och här en lista på fullformatsobjektiv. Jämför gärna priserna med APC-listan: https://sonyalpha.blog/2019/11/10/which-lenses-to-maximise-the-potential-of-the-sony-a7riv/
Bollero
Aktiv medlem
g men kan inte hitta något.generellt är svaret nej utan det beror på optiken men i Sonys fall finns det väldigt få och särskilt bra objektiv till E (aps-c ) så vill du ha det bästa så då får du köpaFE optik särskilt i GM seriern
Ditt svar var kanske ingetFattningen är samma. FE är fullformatsobjektiv. E tecknar "bara" APS-C.
Du förstod nog inte min frågeställningFattningen är samma. FE är fullformatsobjektiv. E tecknar "bara" APS-C.
JoakimOlsson
Aktiv medlem
Du förstod nog inte min frågeställning
Du frågade om det är skillnad på kvalitet mellan FE och E och jag svarade att det beror på objektivet och inte fattningen
Det finns säkert E som är bättre än FE och FE som är bättre än E.
Precis som det finns Canon som är bättre än Sony och det finns Sony som är bättre än Canon.
Vet inte hur jag annars ska tolka din frågeställning?
Bollero
Aktiv medlem
Att det inte beror på fattningen fattar jag och även att det självklart beror på optiken Tänkte mer generellt på Sonys FE och E optik om någon vet kvalitetsskillnaden mellan dem.Du frågade om det är skillnad på kvalitet mellan FE och E och jag svarade att det beror på objektivet och inte fattningen
Det finns säkert E som är bättre än FE och FE som är bättre än E.
Precis som det finns Canon som är bättre än Sony och det finns Sony som är bättre än Canon.
Vet inte hur jag annars ska tolka din frågeställning?
Om det finns ngr testresultat
Bollero
Aktiv medlem
Tackgenerellt är svaret nej utan det beror på optiken men i Sonys fall finns det väldigt få och särskilt bra objektiv till E (aps-c ) så vill du ha det bästa så då får du köpaFE optik särskilt i GM seriern
Tack för en bra listaJag skulle säga tvärtom - det är enklare att göra skarpa objektiv till mindre format MEN som Jonas säger finns det få bra objektiv som SONY själva har gjort men det finns en hel del bra "piratobjektiv" dvs från andra tillverkare.
JoakimOlsson
Aktiv medlem
Att det inte beror på fattningen fattar jag och även att det självklart beror på optiken Tänkte mer generellt på Sonys FE och E optik om någon vet kvalitetsskillnaden mellan dem.
Om det finns ngr testresultat
Du menar snittet av alla E mot snittet av alla FE. Vilket format som har högst andel bra objektiv? Är det din fråga? I så fall skulle jag säga att FE har störst andel bra objektiv, men också dyrast.