Annons

Sony eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack, Johan!
Just batteritiden när det gäller spegellösa kameror gör att jag blir lite tveksam samt avsaknaden av en optisk sökare.
// Elisabeth

Vet att det är som att svära i kyrkan men jag föredrar elektroniska sökare så länge de är bra. Får ju väldigt mycket mer information av dom.

Du skulle kunna kolla på en begagnad A7 med, då får du en fullformatskamera som är väldigt kompakt.
 
Nu kör rajalaproshop sin rabatt igen - 9999kr för 80D - bara 1500kr mer än 77D - det kan det vara värt. I kit med Tamrons bildstabilisersde 17-55/2,8 VC blir det 12.999kr - inte så dumt.
 
Hallå!

Jag skulle personligen rekommendera A6300 t.ex. över A68, men det ser jag att flera gjort. Är en himla smidig kamera som inte tar stor plats alls. Vet att batteriet inte är det bästa, men det är tillräckligt bra för att hålla för vanlig fotografering. Annars så kan man ladda kameran via USB och jag har alltid med ett batteriepack till mobilen och det funkar för att ladda kameran med.

När det gäller utbud av objektiv till Sonys e-mount så finns det väldigt många att välja på, dock inte så många långa proffs telen. Men kanske inte det du behöver ändå. Det fina med en spegellös kamera är att man kan använda alla typer av objektiv enbart med en adapter, vissa märken funkar bättre än andra, som Canons glas. Jag har hängt på en Canon 400mm F2.8 på en A9 och det har funkat bra.

I slutändan så brukar det vara bra att kolla vad ens kompisar fotar med och kanske skaffa något liknande. Personligen så har jag kört med Sony många år nu för att de är innovativa och kommer på med nya spännande saker, de är dessutom väldigt bra med Video. Vilken kamera du än väljer så blir du säkert nöjd.

Finns det verkligen så många nativa E mount objektiv som därmed ger full problemfri kompatibilitet i synnerhet som är normal eller vidvinkelobjektiv på APS-C? Betänk att man kan få en billig nativ uppsättning till Canon med beg 17-55/2,8 IS och 70-200/4 L för 7000kr. Lägg till 3000kr för IS varianten av 70-200. Då har vi inte diskuterat alla tredjepartsobjektiv. Det blir dyrare till Sony som d u saknar en normalzoom med f/2,8 och Zeiss f/4 är inte så vass enl tester. Tyvärr är inte heller den billiga kitzoomen 16-50 Sony så vass heller jf med alla andra systems motsvsrigheter tyvärr. Sonys 55-200 är väl i linje med de flesta andras men Canon 55-250 är ovanligt lyckad. Sedan har Sony andra fördelar men objektivuppsättning med full kompatibilitet till E mount (alltså för APS-C) är inte en stark sida.
 
Vet att det är som att svära i kyrkan men jag föredrar elektroniska sökare så länge de är bra. Får ju väldigt mycket mer information av dom.

Du skulle kunna kolla på en begagnad A7 med, då får du en fullformatskamera som är väldigt kompakt.

Ja, råkade se den när jag googlade runt! Inte bra! Till butik och pröva hur de sitter i handen! Men om man med hjälp av adapter kan använda vilka objektiv som helst till Sony så finns det ju en uppsjö möjligheter! Sony har ju så väldigt många fler fokuspunkter...Om det nu är viktigt i längden. Har för mig att Sony hade lite svårare med fokuseringen på ett föremål som kommer emot den med lite högre hastighet...
//Elisabeth
 
Men om man med hjälp av adapter kan använda vilka objektiv som helst till Sony så finns det ju en uppsjö möjligheter! Sony har ju så väldigt många fler fokuspunkter.
Men det är inte speciellt många objektiv som ger fungerande autofokus med adapter till Sony A7-serien (eller övriga med E-fattning). För de flesta gäller manuellt fokus och då är alla fokuspunkterna helt ointressanta.

Så se upp med vilka objektiv du kan tänkas vilja använda.
 
Ja, råkade se den när jag googlade runt! Inte bra! Till butik och pröva hur de sitter i handen! Men om man med hjälp av adapter kan använda vilka objektiv som helst till Sony så finns det ju en uppsjö möjligheter! Sony har ju så väldigt många fler fokuspunkter...Om det nu är viktigt i längden. Har för mig att Sony hade lite svårare med fokuseringen på ett föremål som kommer emot den med lite högre hastighet...
//Elisabeth

Skall du som sagt prioritera att fota djur/fåglar så är det ingen bra kamera alls för det. Hjälper inte med många fokuspunkter om du skall sätta fokus på djur som sällan är helt stilla. Då passar den snabbare följande AF som DSLR:er från Nikon, Canon och Pentax bättre.

Behöver du inte så snabb AF så kan jag hellre rekommendera Fujifilm som har ett i mitt tycke klart bättre objektivutbud av "native"-objektiv än Sony (speciellt på APS-C så gäller det extra mycket).

Men, iaf. så som du beskrivit dina krav och formuleringar, så tror jag att spegellöst är helt fel (även om jag själv fotar allra mest spegellöst).

Skulle du däremot haft film som högsta prio så hade Sony och Panasonic varit de som jag hade kikat närmare på.

Kika på både Nikon och Canon APS-C DSLR:er är mitt förslag (även om jag själv endast har fullformats DSLR:er).

Förutom de kameror som Fredrik nämnt på Canonsidan (som är utmärkta förslag) så kan du då alltså även kika på Nikons D5000-serie och D7000-serie om du vill ha några alternativ att utvärdera (använder sig av IMO något lite bättre sensorer från Sony, även om du normalt inte kommer att märka någon stor praktisk skillnad).
 
Men det är inte speciellt många objektiv som ger fungerande autofokus med adapter till Sony A7-serien (eller övriga med E-fattning). För de flesta gäller manuellt fokus och då är alla fokuspunkterna helt ointressanta.

Så se upp med vilka objektiv du kan tänkas vilja använda.

Tack, för bra info! Lätt att bli imponerad av teknik som saknar betydelse i bidda fall. I alla fall om man inte är så i satt!
//Elisabeth
 
Skall du som sagt prioritera att fota djur/fåglar så är det ingen bra kamera alls för det. Hjälper inte med många fokuspunkter om du skall sätta fokus på djur som sällan är helt stilla. Då passar den snabbare följande AF som DSLR:er från Nikon, Canon och Pentax bättre.

Behöver du inte så snabb AF så kan jag hellre rekommendera Fujifilm som har ett i mitt tycke klart bättre objektivutbud av "native"-objektiv än Sony (speciellt på APS-C så gäller det extra mycket).

Men, iaf. så som du beskrivit dina krav och formuleringar, så tror jag att spegellöst är helt fel (även om jag själv fotar allra mest spegellöst).

Skulle du däremot haft film som högsta prio så hade Sony och Panasonic varit de som jag hade kikat närmare på.

Kika på både Nikon och Canon APS-C DSLR:er är mitt förslag (även om jag själv endast har fullformats DSLR:er).

Förutom de kameror som Fredrik nämnt på Canonsidan (som är utmärkta förslag) så kan du då alltså även kika på Nikons D5000-serie och D7000-serie om du vill ha några alternativ att utvärdera (använder sig av IMO något lite bättre sensorer från Sony, även om du normalt inte kommer att märka någon stor praktisk skillnad).

Tack Martin,
ja eftersom jag vill ha snabb AF när jag fotar så blir det en
DSLR-kamera!
Tack för tiden du lagt ut för att ge svar på min fråga!
//Elisabeth
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.