Hallå!
Jag skulle personligen rekommendera A6300 t.ex. över A68, men det ser jag att flera gjort. Är en himla smidig kamera som inte tar stor plats alls. Vet att batteriet inte är det bästa, men det är tillräckligt bra för att hålla för vanlig fotografering. Annars så kan man ladda kameran via USB och jag har alltid med ett batteriepack till mobilen och det funkar för att ladda kameran med.
När det gäller utbud av objektiv till Sonys e-mount så finns det väldigt många att välja på, dock inte så många långa proffs telen. Men kanske inte det du behöver ändå. Det fina med en spegellös kamera är att man kan använda alla typer av objektiv enbart med en adapter, vissa märken funkar bättre än andra, som Canons glas. Jag har hängt på en Canon 400mm F2.8 på en A9 och det har funkat bra.
I slutändan så brukar det vara bra att kolla vad ens kompisar fotar med och kanske skaffa något liknande. Personligen så har jag kört med Sony många år nu för att de är innovativa och kommer på med nya spännande saker, de är dessutom väldigt bra med Video. Vilken kamera du än väljer så blir du säkert nöjd.