Annons

Sony eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Martin!
Googlar för fullt om vilket system jag ska välja! Blir bara lite klokare...Men eftersom jag är ute och fotar mycket i naturen och gärna då fåglar och flygande insekter blir jag osäker på om Sony hinner med att ställa in skärpan...
//Elisabeth

Som Fredrik är inne på så måste man någonstans välja och prioritera vad som är viktigast för dig (om du inte vill ha flera kamerasystem, vilket inte behöver vara fel om man har råd/möjlighet till det).

För att förenkla/generalisera och göra tydliga svar så skulle jag personligen grovt tänka och föreslå något liknande som detta:

För att främst fota djur och fåglar; DSLR från Canon eller Nikon.

För att främst filma, och speciellt i 4K, så skulle jag föreslå spegellöst från Panasonic eller Sony.

Skulle nog i detta fallet (utan att veta mer) skippa Fuji och Olympus. Gör fantastiskt fina kameror, med stort ekosystem av bra optik, men blir lite av "varken eller" i dessa fallen som du anger.
 
Som Fredrik är inne på så måste man någonstans välja och prioritera vad som är viktigast för dig (om du inte vill ha flera kamerasystem, vilket inte behöver vara fel om man har råd/möjlighet till det).

För att förenkla/generalisera och göra tydliga svar så skulle jag personligen grovt tänka och föreslå något liknande som detta:

För att främst fota djur och fåglar; DSLR från Canon eller Nikon.

För att främst filma, och speciellt i 4K, så skulle jag föreslå spegellöst från Panasonic eller Sony.

Skulle nog i detta fallet (utan att veta mer) skippa Fuji och Olympus. Gör fantastiskt fina kameror, med stort ekosystem av bra optik, men blir lite av "varken eller" i dessa fallen som du anger.
Tack Martin!
Så himla bra att kunna bolla tankar med er som är mer erfarna! Har blivit en hel del klokare samt fått tänk som jag inte haft tidigare!
Tack igen för den tid du lagt ner på min fråga!
//Elisabeth
 
Om du tror att du vill ha en del tillbehör till kameran så anser jag att det bara är två märken du kan välja: Canon och Nikon. Utbudet av objektiv, blixtar, fjärrkontroller med mera är begränsat om du använder andra märken.

Tack Staffan!
Tror på att Canon blir ett bra val!
//Elisabeth
 
77D är nyaste modellen, men sökaren kanske inte är så stor i den. Canon har instegs serien som din 1000D och nu senast 1300D, sedan kommer mellan serien, där före 77D hette 750D/760D, strax under Pro semi ( 7DMKII ) fins då 70D och lite nyare 80D, som förmodligen snart är dags för en ersättare 90D. Kolla och känn på 80D. har du bara ett objektiv till din 1000D, så titta även på Nikons D7200.

Tack Bengt, för tips och råd gällande mitt kamerainköp!
//Elisabeth
 
Är fågel med som motiv då behöver man ju lång tele och då blir det gärna 400mm tele eller mer och då är det lättare att nå dit med Canon (eller Nikon i o f s) p g a stort utbud av hög kvalitet. Det kan gå att adaptera Canonobjektiv till Sony E/FE fattning med adapter men autofokusprestanda är varierande. Man kan även montera objektiv för Sony A fattning till E/FE men autofokusprestandan med LA-EA2/4 är enklare än i de hus du tittar på. I den mån det går med LA-EA1/3 och hur det blir med objektiv gjorda för separat PDAF sensor får någon annan uttala sig om.

Är däremot 4k filmning med bra kvalitet ett måste då är Sony E eller FE kameror (t ex A6300/A6500/vissa i A7 serien) eller moderna Panasonic med m43 fattning bättre. Däremot blir gärna kostnaden och utbudet för fågelfoto mer begränsat inom måttlig budget. Man får prioritera helt enkelt.
Inte jätte intresserad av att filma utan mer att ta foton. Tack för svar !//Elisabeth
 
Stirra dig inte blint på ISO. Med de kameror du tittat på blir i praktiken maximalt acceptabla ISO för utskrifr i A4 format ändå någonstans runt ISO 6400 beroende på krav. Bry dig överhuvudtsget inte om maximalt inställbara ISO. I regel är det ett marknadsföringsknep utan praktisk betydelse.

Ok, bra att veta detta med ISO! Trodde det var viktigt!
//Elisabeth
 
Att inte kunna filma i 4K är ingen jättenackdel. Du producerar ohyggligt många gigabyte till begränsad nytta. Du har till exempel inte ultra-HD (sämre än 4K) i teven ens.

Bra tänkt att klämma lite på olika kameror för att få lite känsla. 70D/80D har till exempel mycket bättre sökare än de lägre modellerna, betyder mycket för själva plåtandet.

Tack Per-Anders!
Visste inte det om sökarna!
//Elisabeth
 
Enligt mig så är det ingen tvekan på vad jag skulle välja!
Jag sålde min nikon D800 med 24-70 70-200 2,8
För att helt gå över till sony.
Jag har vunnit så mycket på detta då den har finesser som aldrig gå på en spegelkamera.
Kameran väger hälften så mycket o tar så mycket mindre plats än spegelkameror,
Man blir inte så trött av att bära en sån kamera en hel dag heller.
läser man på nätet så är det flera proffs som förespråkar spegellöst. Jason lanier, Gary fong för att nämna några.
Sony har dessutom bättre dynamik i sina bilder än canon alltså bränner inte ut i högdagarna.
Jag har tex fotograferat 2 bröllop med en sony A6000 samt en hel del fotouppdrag.
Jag använder ofta adapter o vissa utan af och då använder jag fokus-peaking som är helt oslagbart vid manuell fokus.
Om jag vore du skulle jag jämföra sony med canon o skaffa dig en bra bild av vad du faktiskt får i dom olika husen, men titta då på sony E kameror typ A6000-A6300-A6500 eller A7 serien


Jag vill på intet sätt förta din tillfredsställelse till att hitta ett system du trivs med, var och en blir ju lycklig på sin fason, men eftersom din råd får konsekvenser för andras köpbeslut så är det viktigt att fakta blir rätt.

Canon 77D har i princip helt identiskt dynamiskt omfång som Sony A6000, och som mest ett knappt steg sämre än A6300, vid ISO upp till 400 är skillnaden lite mer än ett halvt steg. Sonys sensorer är jättefina men jag skulle säga att ett halvt stegs skillnad saknar praktisk betydelse.

Ett skäl till att man på Sony ofta använder adapterade objektiv är ju att många objektiv helt enkelt inte finns med autofocus. Focus peaking är jättetrevligt för de som fotar med objektiv med manuell fokus, eller med adapterade objektiv. En fördel med att välja Canon är ju att objektivutbudet är enormt och att det faktiskt finns autofocus-objektiv för alla ändamål. Om jag skulle gissa så tror jag TS inte tillhör den kategorin som primärt fokuserar manuellt.

Sony A6300 väger 360 gram, Canon 77D väger 540 gram. Lägger man till ett extra-batteri för Sonyn (vilket alla gör) så är skillnaden 130 gram, vilket igen är så litet att det saknar betydelse.

Sony A6300 är, precis som Canon 77D, en mycket bra kamera och TS gör klokt i att beakta båda två, men det är ju viktigt att vara sakligt korrekt när man beskriver skillnaderna, så TS kan fatta ett välinformerat beslut utifrån vad hon tycker är viktigt hos en kamera.
 
Även viktigt att beakta är att objektivutbudet till Sonys APS-C kameror som A6x00 och A5x00 serien är väldigt begränsad mer än till fullformats A7 serien (inte på tal i denna diskussion). Tyvärr är Sonys standard "kit" zoom 16-50 inte så bra och den dyrare 16-70/4 Zeiss är OK men inte i relation till priset. Här ligger de flesta andra bättre till. Objektivet är en minst lika viktig del som kameran då en aldeles så bra kamera inte är bättre än objektivet som sitter framför. Är däremot 4k och kompakthet klart viktigast skall man ändå överväga Sonyn.

På Canonsidan är 77D absolut ett bra val men har man råd med 80D är den förstås bättre, ffa avseende reglage och sökare. Ibland har rajala lite extrapris på 80D för runt 9000kr och kit med 18-200 Canon original för 12.000kr. Man kan ibland t o m få Canon 7D mark II för 9995kr och det är en synnerligen kapabel kamera men 77D räcker mer än väl för behoven (bortsett om 4k filmning är kritiskt). Canon har ännu inte infört 4k i sina DSLR.
 
A6500 har några mm tjockare grepp än A6300, och är ytterligare lite tyngre, Kruxet är bristen på objektiv för APS-C sensorformatet som den har, här är tex Fuji överlägsen.

Full HD räcker länge och vi vill väl titta på dom filmer som redan är tagna så att säga även om 10-20 år. om bara några år så kommer nog 4K ( UHD ) TV-apparater att dominera hos El-Giganten och blir det som folk köper även om man inte använder sig av det så mycket.
 
Jag vill på intet sätt förta din tillfredsställelse till att hitta ett system du trivs med, var och en blir ju lycklig på sin fason, men eftersom din råd får konsekvenser för andras köpbeslut så är det viktigt att fakta blir rätt.

Canon 77D har i princip helt identiskt dynamiskt omfång som Sony A6000, och som mest ett knappt steg sämre än A6300, vid ISO upp till 400 är skillnaden lite mer än ett halvt steg. Sonys sensorer är jättefina men jag skulle säga att ett halvt stegs skillnad saknar praktisk betydelse.

Ett skäl till att man på Sony ofta använder adapterade objektiv är ju att många objektiv helt enkelt inte finns med autofocus. Focus peaking är jättetrevligt för de som fotar med objektiv med manuell fokus, eller med adapterade objektiv. En fördel med att välja Canon är ju att objektivutbudet är enormt och att det faktiskt finns autofocus-objektiv för alla ändamål. Om jag skulle gissa så tror jag TS inte tillhör den kategorin som primärt fokuserar manuellt.

Sony A6300 väger 360 gram, Canon 77D väger 540 gram. Lägger man till ett extra-batteri för Sonyn (vilket alla gör) så är skillnaden 130 gram, vilket igen är så litet att det saknar betydelse.

Sony A6300 är, precis som Canon 77D, en mycket bra kamera och TS gör klokt i att beakta båda två, men det är ju viktigt att vara sakligt korrekt när man beskriver skillnaderna, så TS kan fatta ett välinformerat beslut utifrån vad hon tycker är viktigt hos en kamera.

Tack snälla rronnbach!
Lutar åt en Canon då jag efter att ha köpt själva kamerahuset antagligen bara har råd med begagnade objektiv, och då är ju den marknaden större än hos Sony! Men som sagt, Sony verkar också vara en mycket bra kamera!
//Elisabeth
 
A6500 har några mm tjockare grepp än A6300, och är ytterligare lite tyngre, Kruxet är bristen på objektiv för APS-C sensorformatet som den har, här är tex Fuji överlägsen.

Full HD räcker länge och vi vill väl titta på dom filmer som redan är tagna så att säga även om 10-20 år. om bara några år så kommer nog 4K ( UHD ) TV-apparater att dominera hos El-Giganten och blir det som folk köper även om man inte använder sig av det så mycket.

Nu har jag tittat på Sonyn och känner att jag gärna vill ha den lilla displayen uppe till höger på kameran, som Canon har. Känner mig hemma med det systemet! Har två objektiv till min Canon 1000D, 55-250 och ett 18-55.
//Elisabeth
 
Nu har jag tittat på Sonyn och känner att jag gärna vill ha den lilla displayen uppe till höger på kameran, som Canon har. Känner mig hemma med det systemet! Har två objektiv till min Canon 1000D, 55-250 och ett 18-55.
//Elisabeth

Det blir ju bra. Sätter du ut din 1000D begagnat vill en köpare ha ett objektiv med (skillnad då man säljer semiproffsgrejer då enbart kamerahuset räcker). Sälj då ditt 18-55 (misstänker att det är det utan IS som d u är mindre skarpt än IS versionen) med 1000D. Skaffa 77D med något kitobjektiv eller den Tamron jag visade.
 
Det blir ju bra. Sätter du ut din 1000D begagnat vill en köpare ha ett objektiv med (skillnad då man säljer semiproffsgrejer då enbart kamerahuset räcker). Sälj då ditt 18-55 (misstänker att det är det utan IS som d u är mindre skarpt än IS versionen) med 1000D. Skaffa 77D med något kitobjektiv eller den Tamron jag visade.

Ja, så får det bli Fredrik! :)
//Elisabeth
 
Nu har jag tittat på Sonyn och känner att jag gärna vill ha den lilla displayen uppe till höger på kameran, som Canon har. Känner mig hemma med det systemet! Har två objektiv till min Canon 1000D, 55-250 och ett 18-55.
//Elisabeth

I och för sig får du hela menysystemet i EVF:n hos Sony, efter en tid hittar du knapparna och kan ha kvar ögat mot sökaren, samtidigt ser du hur bilden blir i EVF:n före du tar bilden, och kan se bilden som du tagit i EVF:n, behöver inte kolla varje bild på skärmen. För och nackdelar fins mellan OVF-sökare och EVF.

Canon är ett bra köp och några objektiv har du redan, det kommer att bli bara bra.
 
I och för sig får du hela menysystemet i EVF:n hos Sony, efter en tid hittar du knapparna och kan ha kvar ögat mot sökaren, samtidigt ser du hur bilden blir i EVF:n före du tar bilden, och kan se bilden som du tagit i EVF:n, behöver inte kolla varje bild på skärmen. För och nackdelar fins mellan OVF-sökare och EVF.

Canon är ett bra köp och några objektiv har du redan, det kommer att bli bara bra.

Tack, tror också det blir bra Bengt!
//Elisabeth
 
Hallå!

Jag skulle personligen rekommendera A6300 t.ex. över A68, men det ser jag att flera gjort. Är en himla smidig kamera som inte tar stor plats alls. Vet att batteriet inte är det bästa, men det är tillräckligt bra för att hålla för vanlig fotografering. Annars så kan man ladda kameran via USB och jag har alltid med ett batteriepack till mobilen och det funkar för att ladda kameran med.

När det gäller utbud av objektiv till Sonys e-mount så finns det väldigt många att välja på, dock inte så många långa proffs telen. Men kanske inte det du behöver ändå. Det fina med en spegellös kamera är att man kan använda alla typer av objektiv enbart med en adapter, vissa märken funkar bättre än andra, som Canons glas. Jag har hängt på en Canon 400mm F2.8 på en A9 och det har funkat bra.

I slutändan så brukar det vara bra att kolla vad ens kompisar fotar med och kanske skaffa något liknande. Personligen så har jag kört med Sony många år nu för att de är innovativa och kommer på med nya spännande saker, de är dessutom väldigt bra med Video. Vilken kamera du än väljer så blir du säkert nöjd.
 
Hallå!

Jag skulle personligen rekommendera A6300 t.ex. över A68, men det ser jag att flera gjort. Är en himla smidig kamera som inte tar stor plats alls. Vet att batteriet inte är det bästa, men det är tillräckligt bra för att hålla för vanlig fotografering. Annars så kan man ladda kameran via USB och jag har alltid med ett batteriepack till mobilen och det funkar för att ladda kameran med.

När det gäller utbud av objektiv till Sonys e-mount så finns det väldigt många att välja på, dock inte så många långa proffs telen. Men kanske inte det du behöver ändå. Det fina med en spegellös kamera är att man kan använda alla typer av objektiv enbart med en adapter, vissa märken funkar bättre än andra, som Canons glas. Jag har hängt på en Canon 400mm F2.8 på en A9 och det har funkat bra.

I slutändan så brukar det vara bra att kolla vad ens kompisar fotar med och kanske skaffa något liknande. Personligen så har jag kört med Sony många år nu för att de är innovativa och kommer på med nya spännande saker, de är dessutom väldigt bra med Video. Vilken kamera du än väljer så blir du säkert nöjd.

Tack, Johan!
Just batteritiden när det gäller spegellösa kameror gör att jag blir lite tveksam samt avsaknaden av en optisk sökare.
// Elisabeth
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.