Jag filmar inte mycket , med varken A77 eller RX100. Fast i ungdomen var jag ivrig filmare med super åtta kameror, köpte sedermera en riktigt bra JVC-filmkamera som tog VHS-C kasetter som man då kunde lägga i en adapter-kassett, för att passa i videon. den gav för den tiden riktigt bra bilder.
Nu har RX100 fått goda vitsord för just filmning, så jag skall filma lite mera tror jag, det lär väl gå att ställa in den mera optimalt om man vill så man inte bara kör med automatik. Har köpt en ny fin fotoskärm med upplösningen 1900 X 1200 så både bilder och film ser bättre ut numera.
Vore dock bra om man kunde plocka ut bilder från filmerna, eller att kunna ta bilder medans man filmar, trodde nog att Sony skulle ha fixat det i nya A99, det vore något det.
För övrigt så har väl många väntat på en bättre kompakt från Sony under många år nu, och som man kunde välja in Raw-läge på. Nu kom RX100 i en tid när allt fler väljer endast mobiltelefonen som kamera och som också filmar duktigt.
Här måste ja nämna Canon G-serie som då byggdes för att vara så lik en stor Systemkamera som det bara är möjligt att bygga, med paradgrenen att kunna montera en riktig blixt som då entusiasten anser att man skall kunna göra, men serien hade under alla år en mycket långsam AF och seriebildfunktionen fanns inte ens, att samtidigt försöka att få in en stor sökare var ju inte möjligt ens för Canon.
Foto var så snälla mot G-serien i kritiken att dåliga bitar nämndes bara av pliktskyldighet. RX100 därimot får ta mängder av märklig kritik som självklart det finns delar av som är berättigade. Men det bär iväg så man undrar varför. Den är för liten, Den är för stor, Autofokusen är inte så snabb, ( fast den är dubbelt så snabb som vad G-serien var ) Nu i elfte timmen har G15 fått bättre Autofokus så 10 år av långsam AF är bortsuddat från kartan. Sensorn I G15 kan man lugnt fortsätta med 1/1,7 men i RX100 skulle den väl vart större ändå än en 1-tums sensor, den kritiken finns på nätet.
Berömmen som RX100 får följs alltid av att den är bra JUST NU FÖR DAGEN, möjligtvis kan den vara bäst för tillfället och så vidare. Sådana ordföljder finns inte att läsa om en Canonkompakt att tex S100 är bäst just nu, och att vänta ni bara vad Canon släpper runt hörnet kan lätt läsas mellan raderna på många insändare.
Fokuspeaking är lätt som en plätt att implementera, det kommer allt snart skall ni se i alla kameror, men just nu behövs den inte, Canon-Ingenjörerna prioriterar inte fokuspeaking just nu så är det med det.
//Bengt