Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SONY Alpha similar to KM 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=18566878

Though I am an avid reader of the forums, a couple of nasty, uncalled for replies last year have made me reluctant to post ever since.

However, for the majority of good people that are in the forum, I can relate to the pressing need for information regarding the Sony Alpha system as people want to make buy/sell decisions before the general public knows everything.

The following information is from a source I cannot mention but is, I assure you, 100% accurate:


- new Alpha dimensions: 5.2" x 3.7" x 2.8" similar to 5d
memory: memory stick but also compact flash I and II
sensor APS-C size 23.6" x 15.8" CCD
megapixels : 10.2 effective megapixels
LCD same 2.5", 230 000 pixels
exposure bracketing: 3 increment but in .3 or .7EV
Flash Sync Speed: 1/160 or 1/120 is Anti-Shake
Anti-Shake is now called "Super Steady Shot"
new anti-dust system
new D-Range Optimizer function (seems similar to Fuji's)
processing engine is now called "Bionz"
shooting speed 3fps
new battery NP-fm55h


Flashes now called HVL- f56am and hvl-F36AM but they look to be the same as the 5600 hs and 3600 hs with the same pre-flash/blink issue.

Also, both G and ZEISS, yes ZEISS! lenses are to be released.

Let me know how much more info you guys want,

Photowizard
 
Ser lätt överdrivet ut tycker jag men om det stämmer & denna hamnar i rätt pris så blir den en total killer! Samma sensor som Nikon D200 då antar jag?

Men, antidammpryl också! Som sagt, ser väl optimistiskt ut för en instegskamera...

//Larsa
 
Calleoptik är helt klart uppskattat, gillar även antidamm. Hoppas denna information stämmer, ska bli spännande att se vad som händer efter alphan. Tycker inte den låter så intressant jämfört med min D7D precis, men det lär ju komma motsvarigheter även till den (hoppas jag).
Heja Sony
 
Hahaha jag hoppas verkligen inte att det stämmer, Super Steady Shot var ju det töntigaste jag någonsin hört, bara det skulle kunna få mig att byta system när det är dags för ny kamera :D
 
Andreas Th skrev:
Tycker inte den låter så intressant jämfört med min D7D precis, men det lär ju komma motsvarigheter även till den (hoppas jag).
Heja Sony
Jo, detta är ju instegsmodellen men skulle dessa data stämma så verkar man ju kunna känna sig lugn när ens 7D lämnar in för en storebror kommer ju garanterat, på Photokina i september kanske?

//Larsa
 
Håller med om att SSS låter otroligt larvigt men aja :) Läste om pentax nya att de ska köra med magnetism istället för ett mekaniskt system som i AS. Men det hör inte hit.. Men iaf.
Som du säger Larsa så är detta ju bara en instegsmodell (som dessutom verkar bli en bra sådan). Början på något gott!
Om man nu får vara lite fjantig så gillar jag inte riktigt hur den ser ut just nu. Hoppas de kommer ligga lika bra i handen (iallafall min hand) som KMs.
Jaja, gillar sonys inställning att de siktar på att bli stjärnan inom digitala systemkameror. Visar iaf att de har ambition!
 
Andreas Th skrev:
Om man nu får vara lite fjantig så gillar jag inte riktigt hur den ser ut just nu. Hoppas de kommer ligga lika bra i handen (iallafall min hand) som KMs.
Men ser den verkligen sämre ut än 5D? Det är ju den vi måste jämföra med... Lite rundare i formerna är den ju.

7D är ju som vi alla vet oslagbar i uppbyggnad:)

//Larsa
 
spelar väl ingen roll vad Sony kallar sin antiskakgrej, huvudsaken är väl att det fungerar?

ja, hur som helst,
en "total killer", skrev någon, men det kunde man läsa i varannan recenson av Dynax 5D också, "en fantastiskt bra kamera till ett löjligt lågt pris" och så vidare.
Ändå blev det ingen killer.
Folk gick och handlade Nikon och Canon i stället, fast - ja, det är väl dom det är synd, inte oss :)

Skulle vara intressant att veta hur mycket Konica Minolta sålde av Dynax 5d och Dynax 7d egentligen.
 
christianhylse skrev:
Skulle vara intressant att veta hur mycket Konica Minolta sålde av Dynax 5d och Dynax 7d egentligen.
D7D sålde hyfsat. Om man tittar på registrerade kameror här på FS, åtminstone för ett halvår sedan, så fanns oerhört många fler D7D än Oly:s & Pentaxar tillsammans.

D5D var den mest sålda DSLR:en i Sverige under några månader, kanske p.g.a. kamera & bilds test?

Det var inte DSLR-sidan som gjorde att KM lade ned utan helheten inom foto, dom ville bli av med det & bara satsa på kopiatorer & vad det nu är dom gör, det som genererar mest pengar till dem...

Om nu dessa data skulle stämma så blir den en total killer, så överlägsen var inte D5D. Detta under förutsättning att inte C & N eller Pentax släpper en liknande 10,2 MP med antiskak & antidamm...

//Larsa, fortfarande skeptisk...
 
Interferens mellan AS och slutartid

Följande står att läsa på nedanstående inlägg, en bit ner, av David Kilpatrick. Mycket intressant att vibrationer i kamerahuset efter spegeluppfällning och slutarrörelse kan påverka Anti-shake funktionen. Läs och begrunda.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=18566878&page=3

Anti-shake and very fast shutter and shooting speeds are difficult to match up. At photokina 2004 this was explained to me by KM engineers, quite well. We went through the shortcomings of the 7D and the limits as the AS system in detail. The 7D (and 5D I would guess) use a low-mass, low traverse speed shutter which causes only the minimal amount of energy to be lost into the camera body as 'jolt'. The mirror has a slow, damped action and dissipates energy as sound instead of absorbing that sound into a body component. The flash speed is a result of the slow-traverse shutter design, and the AS, combined. The shooting speed is also partly a result of the original Sony CCD/firmware limits (no other camera with the same innards has done any better - nearly all were 2.7-2.8fps).

Someone else has noted that shooting with 2 second mirror lock up improves AS results. This is because the system really is very sensitive to vibration - it has to be - and the mirror and shutter despite their 'slow gentle' design still tend to set it off. I don't know how they would make a 5 of faster fps body, and faster high shutter, and prevent a good AS system (sensitive) from being triggered incorrectly during sequence shooting. No doubt they will find a way, but this and not any desire to limit specifications is the problem which keeps them down at 1/160th fastest fully open, 1/4000th top speed, 3 fps kind of level.

One advantage of in-lens stabilisation is that the sensor does not live millimetres away from the mirror and shutter mechanism, there a few centimetres of lens mount at least between the vibration of the camera body, and the in-lens sensors. I make this comment in case anyone says 'why doesn't the Canon XX trigger IS if you shoot at 8.5fps'? The question of where best to place the sensors, and how to isolate them from internal micro-shocks caused by the moving parts of the camera, will be something which continues to occupy KM/S R&D staff.

David
 
tack larsa för informationen,
fast jag undrar fortfarande vad det är Konica Minolta tjänar mest pengar på...
---
eftersom Dynax 5d inte går att få tag på numera, verkar det som, så kan den kommande sonykameran bli en fantastiskt bra instegskameran till DSLR-världen.
OM nu priset blir hyfsat lågt, vill säga.
Jag kommer däremot
INTE sälja min Dynax5d ännu. Har bytt kameror med ungefär 3-årsintervaller hittills, och tänker vänta så pass länge innan jag köper en ny.
 
christianhylse skrev:
tack larsa för informationen,
fast jag undrar fortfarande vad det är Konica Minolta tjänar mest pengar på...
---
eftersom Dynax 5d inte går att få tag på numera, verkar det som, så kan den kommande sonykameran bli en fantastiskt bra instegskameran till DSLR-världen.
OM nu priset blir hyfsat lågt, vill säga.
Jag kommer däremot
INTE sälja min Dynax5d ännu. Har bytt kameror med ungefär 3-årsintervaller hittills, och tänker vänta så pass länge innan jag köper en ny.
Kollade registrerade kameror här på FS igen & idag så ser det ut så här:

D5D 368
D7D 271

Som jämförelse, instegsmodeller i D5D-klass:

D50 593
Pentax 2 modeller (instegsmodellerna) 79
Olympus 3 (instegs) modeller 122

EOS 300D/350D samt D70/D70S är helt andra siffror, oerhört många fler...

//Larsa

EDIT: jag har t.o.m. sagt att jag ska köra min D7D tills den rasar, hur det blir med detta får framtiden utvisa men just nu är jag så nöjd sååå...
 
Anddje skrev:
Hahaha jag hoppas verkligen inte att det stämmer, Super Steady Shot var ju det töntigaste jag någonsin hört, bara det skulle kunna få mig att byta system när det är dags för ny kamera :D

Benämningen Super Steadyshot kommer säkert att användas för Alpha-modellerna. Det är ju namnet på bildstabiliseringen i Sonys Cyber-shot-serie, t.ex. T30.

Mvh
/Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.