rhaag
Medlem
Hej!
Jag har 15000kr att spendera på en systemkamera.
Först var jag inne på Nikon D3100 pga autofocus vid film och sen Canon 55D pga extern mic.
Men nu är jag helt inne på Sonys EVF eftersom de har väldigt snabb autofocus vilket jag kommer behöva då jag tänkt använda systemkameran främst när jag är och klättrar, vandrar, paddlar.
Jag tänker på 65 och 77 eller kanske den kommande 57an.
Min fråga är. Om jag köper 77an har jag i början råd med max 2 objektiv alt 1 bra. Men köper jag 65an får jag mer pengar till objektiv men får då det sämre huset. Eftersom jag ska filma vill jag helst ha tyst och exakt autofocus på objektivet men det kostar.
Eftersom jag främst ska använda den vid extremsport så gör väderskyddet på 77an den lite mer attraktiv men samtidigt vet jag inte hur bra 65an är i det avseendet, kanske är det marginel skillnad.
Planerar att ha kameran i ~5år.
Vad låter vettigast? ta mina alternativ med en nypa salt är som sagt nybörjare.
alt1: dyrt hus, 1 bra objektvi att börja med (typ 16- 50/2.8 isch)
alt2: dyrt hus, 2 billiga objektiv att börja med(18-55 och 55-200)
alt3: billigare hus, 2 bra objektiv(14/2.8 eller 16- 50/2.8 och telezoom)
alt4: billigare hus, 4 billiga objektiv(18-55, 55-200, 50/2.8)
Vore schysst om någon kunde ge lite tips.
Jag har 15000kr att spendera på en systemkamera.
Först var jag inne på Nikon D3100 pga autofocus vid film och sen Canon 55D pga extern mic.
Men nu är jag helt inne på Sonys EVF eftersom de har väldigt snabb autofocus vilket jag kommer behöva då jag tänkt använda systemkameran främst när jag är och klättrar, vandrar, paddlar.
Jag tänker på 65 och 77 eller kanske den kommande 57an.
Min fråga är. Om jag köper 77an har jag i början råd med max 2 objektiv alt 1 bra. Men köper jag 65an får jag mer pengar till objektiv men får då det sämre huset. Eftersom jag ska filma vill jag helst ha tyst och exakt autofocus på objektivet men det kostar.
Eftersom jag främst ska använda den vid extremsport så gör väderskyddet på 77an den lite mer attraktiv men samtidigt vet jag inte hur bra 65an är i det avseendet, kanske är det marginel skillnad.
Planerar att ha kameran i ~5år.
Vad låter vettigast? ta mina alternativ med en nypa salt är som sagt nybörjare.
alt1: dyrt hus, 1 bra objektvi att börja med (typ 16- 50/2.8 isch)
alt2: dyrt hus, 2 billiga objektiv att börja med(18-55 och 55-200)
alt3: billigare hus, 2 bra objektiv(14/2.8 eller 16- 50/2.8 och telezoom)
alt4: billigare hus, 4 billiga objektiv(18-55, 55-200, 50/2.8)
Vore schysst om någon kunde ge lite tips.