Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha 350 - Något att satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka j-la tramsdiskussioner (excuse my french...)

Jag är Nikonist sedan 1968. Nikons system har bevisligen ALLT som vilken fotograf som helst kan önska. PRECIS SOM Canon, Sony, Pentax, Leica m.fl. har. Vad man väljer beror INTE på objektivutbud, stabilisering i eller utanför kamerahuset etc., utan på vilka behov man har som fotograf just nu plus hur man bedömer sina framtida behov - eftersom det initiala valet kommer att avgöra de framtida (om man inte har en plånbok som är outsinlig). Sluta märkestramsa!!! En amatörfotograf kan idag inte välja en dålig systemkamera! Ingen kan se skillnad i bildkvaliet om vi pratar systemkamera 6 MP och uppåt i förstoring A4, prisklass 4000-80 000 kr och relativt vanliga ljusförhållanden. Frågan är istället: Vad vill du plåta och hur funkar du som fotograf? = märkes-/systemval/ FiCa1
 
Senast ändrad:
Läser du vad jag skriver över huvud taget?

Gå ner till sandlådan nu va´ och sprätt runt en stund - vi har faktiskt fattat vad Du vill säga; "Alla Sony-ägare är idioter som inte förstår eget bästa och byter till Nikon". Du behöver inte veva runt som Don Qixote..

Själv rekommendade jag en Pentax, men va f-n spelar det för roll. Du har ju inte läst vad jag skrivit.

Om du tycker folk ska läsa den rekommendationen som något som talar för Nikon så visst gör det.

* Ingen här verkar ha sett de positiva saker jag skrivit om Sony.
* Ingen verkar ha sett att jag kontinuerligt säger att utbudet av objektiv räcker för de allra flesta.
* Ingen har sett att jag påpekar att bildstabilisering i huset är en fördel för Sony.
* Ingen såg att jag påpekade brister i Nikons objektivutbud.

VARFÖR? Jag är inte den som började veva i den här tråden ber jag att få påpeka!


Det hade varit skitenkelt att svara så här på mitt första inlägg:

"Visst 17st objektiv är sämre än de andra men det spelar inte så stor roll, det täcker in behovet riktigt bra"

Så blev det ju inte så klart, genast började det grävas skyttegravar på Sony-sidan. Nu drar vi till batalj!! Blås i trumpeterna!
 
Ok jag ger upp. Fortsätt att försvara Sony och tala för guds skull inte om några som helst fördelar för andra märken.

Mörka helst nackdelar med det egna märket också, det är ju inte bra om det kommer ut att det finns nackdelar med Sony också. Det gäller ju bara de dom andra märkena.

Hitta genast motargument som egentligen inte har med saken att göra, det kan förvirra tillräckligt mycket så man tappar fokus på ev. problem.

Att ge sig in i Sony-land är förenat med livsfara, inga argument är giltiga, inga fakta för stora för att ignorera.


Har det erfterfrågats inputs av mig efter andra märken?
Nej!

Har jag nämnt att det inte finns några nackdelar?
Nej!

Motargument?
Nej, jag rättade dig!
Vem är det som börjar tjafsa sen?
Jo, DU! Börjar med ditt tjafs om de miljontals objektiv som finns till Nikon!
 
Själv rekommendade jag en Pentax, men va f-n spelar det för roll. Du har ju inte läst vad jag skrivit.

Om du tycker folk ska läsa den rekommendationen som något som talar för Nikon så visst gör det.

* Ingen här verkar ha sett de positiva saker jag skrivit om Sony.
* Ingen verkar ha sett att jag kontinuerligt säger att utbudet av objektiv räcker för de allra flesta.
* Ingen har sett att jag påpekar att bildstabilisering i huset är en fördel för Sony.
* Ingen såg att jag påpekade brister i Nikons objektivutbud.

VARFÖR? Jag är inte den som började veva i den här tråden ber jag att få påpeka!


Det hade varit skitenkelt att svara så här på mitt första inlägg:

"Visst 17st objektiv är sämre än de andra men det spelar inte så stor roll, det täcker in behovet riktigt bra"

Så blev det ju inte så klart, genast började det grävas skyttegravar på Sony-sidan. Nu drar vi till batalj!! Blås i trumpeterna!

I have, didn't you notice?
 
Sony har bara 17 objektiv att välja på, det är absolut sämst bland alla tillverkare, bara Olympus är i närheten med sina 19st.

Som lågvattenmärke så har A350 2x digital zoom, något som inte hör hemma på en seriös DSLR anser jag.
Spelar mindre roll men den funktionen är kopplad till en knapp som kunde användas till något bättre.

Vart någonstans nämner du att du tittar på NYA objektiv från CYBERPHOTO?
Nyfiken nämligen...

Nikon D90 - 1x digital zoom
Canon 50D - 1x digital zoom
Sony A350 - 1x digital zoom
Do you see a pattern?
 
Än en gång - SLUTA tramsa!

Märkestramsdiskussionerna måste få ett slut - ALLA större märken erbjuder bra kameror. Men Nikon + Canon, möjligen också Pentax har de största utbuden. Och även kvaliteten. Ok, Olympus är möjligen också på banan. Sony? Nja, knappast sett ur ett helhetsperspektiv, men gör inte dåliga kameror. En annan sak att tänka på är att Sigma, Tamron + några till gör utmärkta objektiv för flera system. Jag valde Nikon för exakt 41 år sedan och har fortsatt med det av följande skäl:
- oslagbar hållbarhet
- "seg" kompatibilitet när utvecklingen går framåt
- fullt tillräckligt utbud av objektiv + tillbehör
- bildkvalitet
- suverän ergonomi, du hittar möjligen motsvarande men inte bättre
- perfekt funktionalitet

Om du lider av pixelmani, viktnoja, har aversion mot bokstaven N etc. då är kanske inte Nikon ditt förstahandsval ... Observera att Canon-anhängaren kan resonera exakt likadant; men Pentax- och Olympusfreaksen får lite mer problem och Sonyanhängarna är totalt förbisprungna. Enligt min uppfattning. Sen får Myro & co säga vad dom vill.
 
Har det erfterfrågats inputs av mig efter andra märken?
Nej!

Har jag nämnt att det inte finns några nackdelar?
Nej!

Motargument?
Nej, jag rättade dig!
Vem är det som börjar tjafsa sen?
Jo, DU! Börjar med ditt tjafs om de miljontals objektiv som finns till Nikon!

Du är inte trådskaparen som faktiskt skrev om både Canon & Nikon i det inledande inlägget.

När jag skrev om antalet nya objektiv så var det inte jag som gick igång på begagnade objektiv.

Fast det är klart Göran lägger fram fakta när han talar om begagnade Minoltaobjektiv, det gör han ska jag villigt erkänna.

Är det verkligen bara jag som finner det lite roligt att ett stort utbud beskrivs som en nackdel? Varför tror du det fanns en :) i inlägget.

För att sedan genast klaga på att två objektiv saknas i samma utbud i nästa inlägg, men hallå.

Hoppa mellan begagnatutbud & nya för att bevisa att jag har fel.

Därav LOL i mitt sista inlägg, fast du är uppenbarligen så arg att du inte ser det roliga.
 
Märkestramsdiskussionerna måste få ett slut - ALLA större märken erbjuder bra kameror. Men Nikon + Canon, möjligen också Pentax har de största utbuden. Och även kvaliteten. Ok, Olympus är möjligen också på banan. Sony? Nja, knappast sett ur ett helhetsperspektiv, men gör inte dåliga kameror. En annan sak att tänka på är att Sigma, Tamron + några till gör utmärkta objektiv för flera system. Jag valde Nikon för exakt 41 år sedan och har fortsatt med det av följande skäl:
- oslagbar hållbarhet
- "seg" kompatibilitet när utvecklingen går framåt
- fullt tillräckligt utbud av objektiv + tillbehör
- bildkvalitet
- suverän ergonomi, du hittar möjligen motsvarande men inte bättre
- perfekt funktionalitet

Om du lider av pixelmani, viktnoja, har aversion mot bokstaven N etc. då är kanske inte Nikon ditt förstahandsval ... Observera att Canon-anhängaren kan resonera exakt likadant; men Pentax- och Olympusfreaksen får lite mer problem och Sonyanhängarna är totalt förbisprungna. Enligt min uppfattning. Sen får Myro & co säga vad dom vill.

Det var det mest motsägelsefulla inlägg jag har läst på länge på fotosidan.

"- Sluta tramsa" och sedan skriva ner så grova generaliseringar som inte stämmer för någon märke.


Michael - Är fascinerad av vad folk kan göra för ett varumärke -
 
Det är bra pojkar! Fortsätt bråka! Det är nog precis det trådskaparen önskade sig när han ställde frågan. (ironi)

För mig som gillar att analysera så är den här tråden däremot suverän. Väldigt mycket stämmer överens med hur bråk makar emellan uppstår. Det enda som jag inte har lyckats lista ut är vem av er som har kvinnorollen... ;O)
 
Det är bra pojkar! Fortsätt bråka! Det är nog precis det trådskaparen önskade sig när han ställde frågan. (ironi)

För mig som gillar att analysera så är den här tråden däremot suverän. Väldigt mycket stämmer överens med hur bråk makar emellan uppstår. Det enda som jag inte har lyckats lista ut är vem av er som har kvinnorollen... ;O)

Hahahahaha.. Härligt att se humor.... tackar för ett gott skratt!!

:))

Mvh
Tobbe.
 
Det ar väl inte riktigt detta jag ville med tråden som Magnus Grimmer skriver. Har inte varit inne på forumet på ett tag så jag fick chocken när jag såg att den har blivit 4 sidor lång. Mycket är bara munhuggning som jag inte har läst.

Har tagit det råden en del har skrivit om, att man ska klämma och och att det ska vara en bra känsla. Har ganska stora händer och nu när jag har känt på kameran på MediaMarkt, så jag mina fingertoppar tagit i själva huset mellan där avtryckaren sitter och objektivet. Detta var ett stort minus för mig.
Jag kände på Pentax K200 D-kameran bredvid, som jag också har tittat på, och den satt som handen i handsken. Något större grepp så att man inte behövde greppa så hårt om kameran.
Så jag tror att jag ska satsa på en sådan. Och det blir nog med Tamrons 18-200 F/3,6-F/6,3 objektiv till att börja med. Hörde med han som var där som var kunnig, och han sa att det var ett bra objektiv att börja med för det priset...5690:- tror jag det var.

Men det ska inte diskuteras i denna tråden, som jag för övrigt tycker är avslutad...

Tack allihop för era svar och synpunkter!!

///Anders S
 
Jag har en Sony A350 och jag tycker det är en mycket trevlig kamera. Har du väldigt stora händer är den kanske för liten. Den är med sin utfällbara skärm perfekt för gatufoto och makro. Autofokusen i liveview är snabb (kanske t o m snabbast av alla) och du kan fotografera som vanligt.Då jag sällan använder ISO över 800 anser jag att bruset inte är något problem. Om du ständigt fotar i dåligt ljus finns andra lösningar.
Det här snacket om att det finns för få objektiv till Sony verkar vara ett utslag av dålig kunskap eller ren desperation. För normal fotografering finns allt du behöver från Sony, Minolta, Tamron, Sigma och Pentax m fl. Jo du läste rätt. Pentax har fantastiskt fina objektiv med s k M 42-gänga. Det finns adaptrar att köpa som indikerar när motivet ligger i skärpa. Med lite träning går det väldigt smidigt och lätt. Så tillgången på objektiv är inget avgörande skäl till att inte köpa Sonys DSLR.
 
Lycka till med din nya kamera då du nu närmar dig sista beslutet att även bära hem den.. :)

Mvh
Tobbe.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.