Annons

Sony Alpha 350 - Något att satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony-ägare kan inte få ett 600 f/4 eller ett tilt/shift-objektiv vad jag kan se.

Det finns Minoltas 600/4!
Och Minolta kan ju knappast räknas som tredjepartstillverkare, även om dom nu längre inte tillverkar några objektiv!
Minolta har 94(!!!) stycken objektiv som passar Sony!

Och Sony har inte alls 17 stycken objektiv, de är 21!!
 
Hej Anders.
Jag skall säga vad jag tycker och tänker.Det spelar ingen roll vilken kamera du köper.Det viktiga när du skall köpa kamera är faktiskt att den känns bra för dig att hålla i.För känns den inte rätt så tar du inte några bra bilder,utan det kommer att kännas jobbigt och obekvämt när du skall ta bilder.Själv använder jag både Nikon och Minolta systemkameror analogt och digitalt.Båda märkena har sina för och nackdelar,men dom kompletterar varann perfekt.Sen dom som säger att den ena är bättre än den andra har säkerligen i dom flesta fall inte provat dom andra märkena.Så det är bara att välja:Canon,Fuji,Nikon,Olympus,Panasonic,Pentax,Sigma och Sony.
Lycka till.

//Benny

Instämmer!
 
Tack alla för de svaren jag har fått. Det verkar som det lutar ännu mer åt en Sony nu när jag har läst dessa svar. MediaMarkt har ett paket med en Sony A350 + 18-200 F3,5-5,6<--(tror jag det var) för runt 8700:-. Men hade tänkt att köpa en fast optik typ 50mm f 1,4 till att ha när man är på kalas eller liknande inomhus. Är det dumt tänkt? Men sådana objektiv kostar nästan lika mycket som själva huset. Ska man satsa på det paketet eller ska man bara köpa huset och ett annat objektiv? vilket ska man köpa då i så fall? de som ni har nämnt i tråden tidigare?

Mvh Anders S :)

Något som kanske kan vara av intresse = jag har via jobbet erfarenhet av Sony-kamera (5 M-pix-variant) som helt enkelt vägrar fungera nu 5 år (?) senare. Själv räknar jag kallt med att min Nikon D300 funkar även när jag har gått i pensíon (fyller 59 om några veckor). Det finns mycket att överväga innan man binder upp sig för ett visst system ...
 
Det finns Minoltas 600/4!
Och Minolta kan ju knappast räknas som tredjepartstillverkare, även om dom nu längre inte tillverkar några objektiv!
Minolta har 94(!!!) stycken objektiv som passar Sony!

Och Sony har inte alls 17 stycken objektiv, de är 21!!

Jag skrev att jag refererade till NYA objektiv på CYBERFOTO tillverkade av SONY.

Jag skulle ju kunna referera till alla tredjepartsobjektiv tillverkade till Nikon sedan 1956 och lägga till de de modeller som finns bland de 40milioner objektiv som Nikon tillverkat.

Det finns drygt 20st 50mm normalobjektiv som passar min Nikon enbart i Nikons eget sortiment bara för att ta ett exempel.
Kort sagt: Det skulle bli en hiskelig mängd objektiv.

Dessa siffor är toksvåra att samla ihop och ännu svårare att verifiera och till stor del helt meningslösa.

Kan du inte bara acceptera att utbudet av objektiv är större till Nikon, Canon & Pentax?

Det spelar som jag skriver mindre roll om du hittar de objektiv du vill i det befintliga utbudet.
 
Jag skrev att jag refererade till NYA objektiv på CYBERFOTO tillverkade av SONY.

Jag skulle ju kunna referera till alla tredjepartsobjektiv tillverkade till Nikon sedan 1956 och lägga till de de modeller som finns bland de 40milioner objektiv som Nikon tillverkat.

Det finns drygt 20st 50mm normalobjektiv som passar min Nikon enbart i Nikons eget sortiment bara för att ta ett exempel.
Kort sagt: Det skulle bli en hiskelig mängd objektiv.

Dessa siffor är toksvåra att samla ihop och ännu svårare att verifiera och till stor del helt meningslösa.

Kan du inte bara acceptera att utbudet av objektiv är större till Nikon, Canon & Pentax?

Det spelar som jag skriver mindre roll om du hittar de objektiv du vill i det befintliga utbudet.

Jaja..hur många av de är AF?
Självklart vet jag att utbudet är större, men det råder definitivt ingen brist på objektiv till Sony om man nu behöver det!
 
Så här ser det ut då man skall ha stabiliserat kamerasystem.. Tycker nog siffrorna talar ett tydligt språk för den som vill ha det så att ens kamera hjälper till att minska chansen för skakoskärpa... Och väljer man att inte ha stabilisering så är det ens eget val till sin Nikon eller Canon.. Men jag jämför kamerasystem med att dom skall vara likvärdiga i funktion i alla fall...Och då Pentax/Samsung /Sony har stabiliserade hus så blir ju all optik stabiliserad samt detsamma begoptikerna givetvis..

Och att Sony samt Pentax/samsung har ett stort utbud av optiker som passar samt är dessutom bra står nog klart ... Dessutom många med bra ljuskänslighet som torde göra den som inte är ekonomiskt fet i plånboken glad..

Nikon

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=326#rparams=k=s36983026http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v782#rparams=k=s36982317

Nikon D40 till D60 aatar det gäller även Nijon D5000 därmed..
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1148#rparams=k=s36981651


Sony
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s36981678&o=tillv_pop_produkt_namn#prodlista

Pentax/Samsung
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v784
 
Senast ändrad:
Jaja..hur många av de är AF?
Självklart vet jag att utbudet är större, men det råder definitivt ingen brist på objektiv till Sony om man nu behöver det!

Herrejösses, det var väl det jag skrev? Det finns mest troligt vad du behöver i Sony:s sortiment. De är för de allra flesta fullt tillräckligt. Jag kommer aldrig äga så många gluggar, inte samtidigt i alla fall.

Nikon har för övrigt tillverkat 125AF gluggar och runt 400 totalt som passar min Nikon.

Jag kan välja mellan:
5st 1200mm telen om jag så vill
eller en 1200-1700 Zoom
Varför inte ett 6mm objektiv?

Utbudet finns där och det är rent ut sagt skitstort, de som står inför valet av kamera bör kunna få veta detta faktum även från en Sony-anhängare.
 
Det finns drygt 20st 50mm normalobjektiv som passar min Nikon enbart i Nikons eget sortiment bara för att ta ett exempel.
Tar man bättre bilder om man köper alla varianter?

Jag har fotograferat sedan första halvan av 70-talet, men jag insåg aldrig att det var antalet objektiv som var avgörande för att ta bra bilder.
 
Tar man bättre bilder om man köper alla varianter?

Jag har fotograferat sedan första halvan av 70-talet, men jag insåg aldrig att det var antalet objektiv som var avgörande för att ta bra bilder.

Så klart det inte är, men om du verkligen, verkligen behöver ett 6mm fisheye
Då kan du inte ha en Sony, ledsen men det är den bistra sanningen.

Finns många andra modeller oxo, men det spelar ingen roll vad jag skriver för ingen av sony-anhängarna verkar vilja lyssna. Måste vara en bieffekt av Sonys märkliga spegelljud.
 
Om man vill ha stabiliserat kamerahus, hur många Nikon/Canon finns det då?
Bortser naturligtvis från alla P&S!

Ok jag ger upp. Fortsätt att försvara Sony och tala för guds skull inte om några som helst fördelar för andra märken.

Mörka helst nackdelar med det egna märket också, det är ju inte bra om det kommer ut att det finns nackdelar med Sony också. Det gäller ju bara de dom andra märkena.

Hitta genast motargument som egentligen inte har med saken att göra, det kan förvirra tillräckligt mycket så man tappar fokus på ev. problem.

Att ge sig in i Sony-land är förenat med livsfara, inga argument är giltiga, inga fakta för stora för att ignorera.
 
Du klagar ju på Sonyanhängare då du får svar.. Så varför klagar du på att du inte får svar.. verkar bakvänt det..

Att du blir sur är nog för du inte kan mer än tklaga lite om person i stället då argumenten får motstånd helt enkelt om det du anser va så överlägset...

Men men Vänj dig.. Andra märken än "dom två" kommer ta mer mark undan för undan... Men inte för CaNikon skulle va sämre direkt. Utan för andra är lika bra eller bättre val då plånboken inte är supertjock och man ändå vill ha ljuskänslig optik samt stabilisering...

Och ser man att Nikon nu tar efter Sony med den nya D5000 så är det kanske inte långt borta att dom anammar även stabiliserade hus.. Dom har väl redan om jag inte minns fel en hus-stabiliserad kompaktare??.. Jag är inte säker.. Men tror jag läste det nånstans...
 
Men men Jag har visat på lite om optikfrågan här som jag ser på den.. .. Så det var det ända jag ville bidra med så topicägaren kan skilja ut vad som är vad angående optiker som passar på en stabiliserad Sony samt Pentax/Samsungkamera...Därför länkade jag också för att man själv kan utforska vad som är vad samt ställa dom relevanta frågorna vad man själv behöver...

Mvh
Tobbe.
 
Det finns inga 6mm Nikon-fisheye hos Cyberfoto. Det innebär naturligtvis att du inte heller kan ha en Nikon.

LOL (igen)

Så det passar att bara ta med Cyberfotos objektiv nu, då faller vi väl tillbaka på 17st till Sony också eller ska vi ta med 94 minolta modeller på begagnatmarknaden och 400 Nikon?
 
Gå ner till sandlådan nu va´ och sprätt runt en stund - vi har faktiskt fattat vad Du vill säga; "Alla Sony-ägare är idioter som inte förstår eget bästa och byter till Nikon". Du behöver inte veva runt som Don Qixote..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.