Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony alpha 100 autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

screamin-daemon

Aktiv medlem
Jag har en Konica/Minolta 7D och jag tycker AF är lite slö.....Vid 18-100mm är det ok, men typ 300mm tele zzzz.....

Det jag undrar är om Sony´en är snabbare? Sony´en använder ju också motorn i huset. Jämför också gärna med Canon o Nikon.

Jag vet, att Sony har SSM i några av objektiverna, men bra priser!

Mvh

Kent

Ursäkta min stavning, jag är dansk.

Skulle tro att det är ungefär samma, vissa hävdar att A100 är liiiiite snabbare, men inget betydligt.
Tråkigt att dom bytte ner sig i 7D/5D/A100. 7:ans motor är ruskigt kvick och fick massor med beröm för den snabba AF:en, men av någon anledning valde dom en mesigare motor i dom digitala.

Beror det inte dessutom på "utväxlingen" i objektivets fokusmekanism? Äldre objektiv kanske också är långsammare, p.g.a. att man måste snurra mera på fokusringen från näravståndet till oändligt?

Jag kan vara ute och cykla.

Har sett en del rapporter om att den nya Sony 70 - 200 f2.8 SSM-gluggen ska vara rejält slö på vissa KM 7D hus, t.o.m. slöare än vissa ordinära Sigmor, trots att den har inbyggd AF-motor. Har inte sett liknande rapporter från Alphan dock, så kanske autofokusen i 7D-serien inte var helt robust för alla objekiv?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto