Annons

Objektiv tillbaka från reparation!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm, menar du då att inte förstora upp till 1:1 när man tittar på bilden? Lite obekant med uttrycket, men som sagt så är jag nybörjare!

Javisst, om man ändå inte använder bilderna i den storleken så är det egentligen bara dumt. Det motsvarar ju en enorm utskrift t.ex. Jag försöker själv leva efter devisen att om det blir bra nog till det jag använder bilderna till (sällan till annat än att visa dem för vänner och bekanta, ytterst sällan i storlekar större än 1920x1080)... men visst är det lätt att sitta och granska bilderna i 1:1 och hitta saker man inte är nöjd med.

Dela gärna med dig av en råfil vid tillfälle, jag vet inte exakt hur dina program fungerar men jag kan lägga upp en version konverterad med något program jag har koll på. Kan låta bli hård kontrast och uppskärpning samt med säkerhet låta bli att lägga på någon brusreducering så får vi se om det blir någon skillnad :)
 
Glöm inte bort att ditt objektiv (de flesta objektiv ska jag säga) blir bättre när man bländar ner ett par steg.

Det ser inte ut som om objektivet är dåligt eller sämre än det bör vara. Prova att ta ett par bilder till och blända ner till bländare 8, det brukar göra avsevärd skillnad. Lägg dessutom till lite skärpa i ett bildbehandlingsprogram.

Fotar du i RAW utan att lägga till skärpa i ett program så kommer bilden ut till JPG helt oskärpad vilket gör att de flesta bilder ser mjuka ut.
 
Javisst, om man ändå inte använder bilderna i den storleken så är det egentligen bara dumt. Det motsvarar ju en enorm utskrift t.ex. Jag försöker själv leva efter devisen att om det blir bra nog till det jag använder bilderna till (sällan till annat än att visa dem för vänner och bekanta, ytterst sällan i storlekar större än 1920x1080)... men visst är det lätt att sitta och granska bilderna i 1:1 och hitta saker man inte är nöjd med.

Dela gärna med dig av en råfil vid tillfälle, jag vet inte exakt hur dina program fungerar men jag kan lägga upp en version konverterad med något program jag har koll på. Kan låta bli hård kontrast och uppskärpning samt med säkerhet låta bli att lägga på någon brusreducering så får vi se om det blir någon skillnad :)

www.mattiaslindvall.com/bilder/blomma-1.dng den råfilen til jpg-filen "blomma"

www.mattiaslindvall.com/bilder/hus-1.dng råfilen till jpg-filen "hus"

:)
 
Jag kikade på råfilen med sköldpaddan, jag får tyvärr inget bättre ur den än vad du själv fått (utan att börja peta på kontrast/skärpa). Så, om det inte hänt något konstigt i konverteringen nef-dng (för visst gör du en sådan?) så kanske det helt enkelt är som så att din kamera har högre upplösning än ditt objektiv. Men bara för att utesluta att det händer något i din nef-dng-konvtertering så kikar jag gärna på nef-filen också, det räcker bra med den med sköldpaddan :)
 
Jag kikade på råfilen med sköldpaddan, jag får tyvärr inget bättre ur den än vad du själv fått (utan att börja peta på kontrast/skärpa). Så, om det inte hänt något konstigt i konverteringen nef-dng (för visst gör du en sådan?) så kanske det helt enkelt är som så att din kamera har högre upplösning än ditt objektiv. Men bara för att utesluta att det händer något i din nef-dng-konvtertering så kikar jag gärna på nef-filen också, det räcker bra med den med sköldpaddan :)

yes, nef-filen ligger på:

www.mattiaslindvall.com/bilder/_DSC0021.NEF
 
Jag får samma resultat från NEF-filen som DNG-filen. Typiskt. Det hade varit en sådan lätt fix ;)

Har du testat att jämföra autofokusen med manuell fokus? Om du t.ex har liveview kanske du kan förstora bilden och fokusera mycket exakt. I annat fall kan du ta flera bilder och vrida fokus en liten bit för varje och sedan jämföra autofokusbilden med den bästa av dessa. Jag tycker att gräset närmast i bild på sköldpaddsbilden känns skarpare, men tycker att det är svårt att avgöra.

Jag har tyvärr varken erfarenhet av så högupplösta kameror som du har och ej eller den typ av zoomobjektiv du har, så jag har ingen bildkvalitetsreferenspunkt.

En nödlösning tills vidare är att försöka peta in lite mer uppskärpning, kontrast och kanske framförallt lokal kontrast någonstans i din efterbehandling. Ett sätt att uppnå det sistnämnda är att köra unsharp mask med stor radie, men kanske har din mjukvara enkom verktyg. Tyvärr är de ofta konstigt namngivna, typ "Clarity" och dylikt nonsens ;).

Förutom uppenbara saker, som att det vore intressant om du kunde låna ett likadant objektiv av någon och jämföra, eller om någon med canonhus kunde testa ditt objektiv och jämföra... så har jag slut på idéer :(
 
Förutom uppenbara saker, som att det vore intressant om du kunde låna ett likadant objektiv av någon och jämföra, eller om någon med canonhus kunde testa ditt objektiv och jämföra... så har jag slut på idéer :(

Jag tycker du har kommit med väldigt många bra ideér och varit till en stor hjälp! Ska arbeta på och se om jag kan låna lite saker av någon annan. Mest intressant tycker jag det vore att låna ett annat hus eftersom objektivet nyss är tillbaka från service och se om det kan vara någon justering i huset. Men jag ska fråga runt lite i den närmre kretsen!
 
Jag tycker du har kommit med väldigt många bra ideér och varit till en stor hjälp! Ska arbeta på och se om jag kan låna lite saker av någon annan. Mest intressant tycker jag det vore att låna ett annat hus eftersom objektivet nyss är tillbaka från service och se om det kan vara någon justering i huset. Men jag ska fråga runt lite i den närmre kretsen!

Lycka till!
Gör ett fokustest om du orkar: http://photo.net/learn/focustest/
och/eller jämför manuell fokus med autofokus.
 
Fick ett förslag att "skruva upp skärpan i kameran några steg", så vitt jag kan tolka det hela så är det under "Picture Control" och under respektive kan jag gå in och ändra skärpan, men:

1. Kan förslaget avse något annat än inställningarna under Picture Control (Jag har inte hittat några på D3100)

2. Ökad skärpa i Picture Control bör väl inte påverka resultatet på RAW (NEF/DNG) utan enbart appliceras på JPEG (om man inte via NX2 väljer att ta fram de inställningarna på NEF-filerna)
 
Helt riktigt. Om du använder andra program att öppna dina RAW filer med kan du där ställa in en grundinställning som kommer att apliceras på dina bilder.

JB
 
Fick ett förslag att "skruva upp skärpan i kameran några steg", så vitt jag kan tolka det hela så är det under "Picture Control" och under respektive kan jag gå in och ändra skärpan, men:

1. Kan förslaget avse något annat än inställningarna under Picture Control (Jag har inte hittat några på D3100)

2. Ökad skärpa i Picture Control bör väl inte påverka resultatet på RAW (NEF/DNG) utan enbart appliceras på JPEG (om man inte via NX2 väljer att ta fram de inställningarna på NEF-filerna)



Jag har åxå d3100. Jag kör; picture controll - SD - skärpa +8, resten neutral. tycker den inställningen ger "bäst" resultat i mina ögon.
mvh jens
 
fotar både jpg/rå. kan ta nåra bilder i mårrn som du kan jämföra med
. har inte kameran med mig på jobbet idag...
mvh jens
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.