Annons

Sony A900 toppklass i FOTO nr 12/2008

Produkter
(logga in för att koppla)
Vari grundar sig din oro? Är det oro för att Sony ska lägga ner kamerautvecklingen och du blir sittandes med ett system som inte går att uppgradera? Det skulle ju förvisso kunna hända, men det vette tusan om sannolikheten är så stor att det kan vara hälsosamt att gå och oroa sig över det.

Hejsan. Till karaktären är jag sådan person Stefan. Att jag har ett starkt intresse av orsak och verkan. Det gäller det mesta i samhället,det kan vara politik,vetenskap,Bilar,Mat. Köpte en V70-beg för ett år sen. Frugan ville ha en volvo.Jag hade kunnat valt en annan bil. Okej den fungerar bra,no deal. Minolta sedemera konika-Minolta. kom tidigt in i mitt liv som ung man. Fick köpa en Konika autoreflex TC, med 200mm objektiv mm. en stor tung bastant pjäs, av min bror. Den vägen ledde mig vidare till minolta. En stor och mycket betydande orsak.var det rimliga priset. Även om min sista analoga var lite dyr, en Dynax 7000 si priset kamerahus var 6300Kr kunde inte vänta ville ha. den sjönk ganska rejält sedemera. Det fina 70-210 mycket billigt efter några år. Du känner ju väl till att Canon- Nikon har släppt mycket fina modeller sedan lång tid tillbaka. Vet inte om Sony fanns när dom stora elefanterna började producera. Och fick grepp om världens kamera marknad. Många fler än mig har skrivet bakåt i trådarna om att sony kan inte lägga sig för högt i pris. A700-A900 när konkurenterna är billigare och bjuder på mer. Läs vad Nikon D90 bjuder för 8990Kr nyligen släppt. A700 är ju 1,6 år gammal. A700 är ju en mycket bra kamera som skulle glädja dom flesta. men det går ju inte att ta mer betalt än Nya D90. Sony gör Mycket bra kameror men det är för tidigt att leka Hasselblad. Det är vad som oroar mig. / Bengt
 
Därmed är nog inte A700 så död som man (även jag) trott..

6300,,,,,,,Skit man inte har bolag.. Hade omgående satt ut min kamera samt Tamron 17-50 2,8 och köpt en A700... hade inte tvekat en sekund..Hade accepterat den rätt stora förlusten då grejorna mina är nya..

Går det inga tunnelbaner till England. A700 kanske säljs bra i Albanien med (kunde inte låta bli). Vänligen. Bengt.
 
Hejsan. Till karaktären är jag sådan person Stefan. Att jag har ett starkt intresse av orsak och verkan. Det gäller det mesta i samhället,det kan vara politik,vetenskap,Bilar,Mat. Köpte en V70-beg för ett år sen. Frugan ville ha en volvo.Jag hade kunnat valt en annan bil. Okej den fungerar bra,no deal. Minolta sedemera konika-Minolta. kom tidigt in i mitt liv som ung man. Fick köpa en Konika autoreflex TC, med 200mm objektiv mm. en stor tung bastant pjäs, av min bror. Den vägen ledde mig vidare till minolta. En stor och mycket betydande orsak.var det rimliga priset. Även om min sista analoga var lite dyr, en Dynax 7000 si priset kamerahus var 6300Kr kunde inte vänta ville ha. den sjönk ganska rejält sedemera. Det fina 70-210 mycket billigt efter några år. Du känner ju väl till att Canon- Nikon har släppt mycket fina modeller sedan lång tid tillbaka. Vet inte om Sony fanns när dom stora elefanterna började producera. Och fick grepp om världens kamera marknad. Många fler än mig har skrivet bakåt i trådarna om att sony kan inte lägga sig för högt i pris. A700-A900 när konkurenterna är billigare och bjuder på mer. Läs vad Nikon D90 bjuder för 8990Kr nyligen släppt. A700 är ju 1,6 år gammal. A700 är ju en mycket bra kamera som skulle glädja dom flesta. men det går ju inte att ta mer betalt än Nya D90. Sony gör Mycket bra kameror men det är för tidigt att leka Hasselblad. Det är vad som oroar mig. / Bengt

Om SONy kommer med ett hus i klass med D90, mellan A300 och A700 så kommer den säkert matcha D90s prisgrupp.
 
undrar sa flundran om inte priserna för A300 A350 förvirrat synsättet hur uppdelningen sker ifråga om var A700 ligger i förhållande till andra.. Flera som skriver sätter in A350 med rena startseriekameror vilket gissningsvis är "felet".. Den kanske är mer den jämnbördiga med typ den nu senare D90. Bara att dom kommer lite i olika tid. Så nästa A350 Mk II är svaret på D90...

bara en tanke i förvirringen.. För hur det än är har ju A350 totalt försvunnit i samtalen som en likvärdig produkt som typ A200. Vilket väl är aniiingen fel...

Och detta kan ju dessa "tester" ha hjälpt till med.. DVS att det sägs att A300 är bättre val.. Och därmed mellannivåerna i Sonysegmenten "försvann" där.. Och A700 därmed blev en mellanmodell i folks medvetande...

Hajar ni hur jag menar? ... Men som sagt.. Detta är bara en tanke i förvirringen...
 
Tunnelbanor?? Nu är jag inte med riktigt

Snälla Jag vill att Sony skall sälja bra i gamla Svedala. Jag tycker det är trevligt att kunna besöka affären om det är någonting som krånglar. Sen bor inte alla vid Sonycenter i Stockholm.Det kommer ju direkt upp frågor om svenska manualer. Finns det svensk menyer i kameran. DEtta tycker jag är viktigt. Problemen har faktiskt varit många för dom som handlat genom internett. Går bättre inom Sverige doch att handla. dessa frågor kan väl inte vara obekanta. Folk har faktiskt fått kameror med kinesika menyer. En som skrev i Pc för alla. Vänl.Bengt.
 
undrar sa flundran om inte priserna för A300 A350 förvirrat synsättet hur uppdelningen sker ifråga om var A700 ligger i förhållande till andra.. Flera som skriver sätter in A350 med rena startseriekameror vilket gissningsvis är "felet".. Den kanske är mer den jämnbördiga med typ den nu senare D90. Bara att dom kommer lite i olika tid. Så nästa A350 Mk II är svaret på D90...

bara en tanke i förvirringen.. För hur det än är har ju A350 totalt försvunnit i samtalen som en likvärdig produkt som typ A200. Vilket väl är aniiingen fel...

Och detta kan ju dessa "tester" ha hjälpt till med.. DVS att det sägs att A300 är bättre val.. Och därmed mellannivåerna i Sonysegmenten "försvann" där.. Och A700 därmed blev en mellanmodell i folks medvetande...

Hajar ni hur jag menar? ... Men som sagt.. Detta är bara en tanke i förvirringen...
Dom interjuvade en produktman från Sony vid lanseringen av dom 3 han sade att det är samma kameror. Skillnad Live view och att 350 har 14 mp han sade vidare att ni ser nog ingen skillnad på 14MP heller 10Mp men kunderna vill ha pixlar. En Sonyman sade detta inte jag. Är inte 300 1500kr billigare. /Bengt
 
Hej Bengt. Så om jag tolkar dig rätt så kommer oron av att du är rädd att Sony inte kommer få tillräckligt många nya användare för att överleva som tillverkare? Eller är det något jag har missat?

Blir inte du förbannad om dom skiter i sverige. Sverige är trots allt ett mycket lite land. Men Sony måste behandla alla kunder med respekt. /Bengt
 
Som sagt.. Rätt förvirrande uppgifter där det skapas en knepig sitts att sätta in dom olika modellerna i sin rätta plats..

Edit.. Och herrejisses så negativ du är BenktF.. Så otroligt negativ är nog inte ens bra för ens välmående att vara... Försök se världen snäppet mer possetivt.. A900 är en superprodukt.. Likaså A200 A300 A350 samt A700...
 
Senast ändrad:
Som sagt.. Rätt förvirrande uppgifter där det skapas en knepig sitts att sätta in dom olika modellerna i sin rätta plats..

Du måste ha missat Torbjörn fast det har du nog inte. Lanseringen av dom 3 är mycket bra tänkt av sony här tänkte sony förbaskat bra. iden med den finurliga live view,snabb autofokus. Sony har alldrig fått ett rktigt erkännande för den kanongrejen i sverige.Kompakt-folket skulle känna sig hemma och lockas av den finurliga Live View. BRA TÄNKT av Sony. OJ,oj,oj om den finessen suttit på en Canon heller NIkon oj vilka tekniker vilka lovord. Jag kan se framför mig. Men vi är vana. det är inte lätt. Men det är så. Vänl. Bengt
 
Som sagt.. Rätt förvirrande uppgifter där det skapas en knepig sitts att sätta in dom olika modellerna i sin rätta plats..

Edit.. Och herrejisses så negativ du är BenktF.. Så otroligt negativ är nog inte ens bra för ens välmående att vara... Försök se världen snäppet mer possetivt.. A900 är en superprodukt.. Likaså A200 A300 A350 samt A700...

Det hela är mycket enkelt. jag vill bara att så många fler skulle få äga en Sony A700 för det vore den värd. A700 är 1.6 år gammal och man kan inte rättvist jämföra den med D90 som är spritt ny heller hur. då borde den enligt alla gängse normer vara minst 1000-1500Kr billigare än D90(D90 kostar 8990Kr med kitobj. på elgiganten) Om så vore hade du Torbjörn haft en A700 nu. Och ingen hade varit gladare än jag.Mvh. Mrs Negtiv /Bengt.
 
Hej fotobröder och systrar!

Har nyligen lagt in en order hos Robert White, England på en A700 - pris 493 pund + frakt 29 pund, alltså ca 6300 hem till dörr! Har möjlighet att dra deras moms (VAT) så det är vad jag betalat - annars får man räkna på 17,5 % och då kostar den ca 7400 kr. Det är lite märkligt att det skiljer så pass mycket i pris inom EU, tycker jag. Frågade R. White angående om kameran skulle behöva in på service under garantitiden - det var enligt RW inga problem, Sony Sverige sköter detta.
Jag har följt prisutvecklingen på A700 både i Sverige och England och bara på senaste tiden har priset i England sjunkigt rejält - inte hos alla handlare, men de större som främst konkurerar på nätet. Så de som gått och väntat, som jag, på att a700 ska komma ner i pris kan nu handla utan att känna att den "borde" ligga lägre!

Fotohälsningar
Urban H

Ja det där ser ju mycket mer relevant prismässigt ut än det gör i Sverige på de flesta ställen. Det är mer ett pris som harmonierar med "sent i produktcykeln". Grattis till ett bra köp och en bra marknadskoll. Med det priset kan de säkert sälja en hel del men i Sverige däremot måste bara A700 vara stendöd.
 
Är det verkligen växelström i gamla blixtar?
Vi har ju haft 220VAC sen urminnes tider och är blixten tillräckligt gammal så kan mycket väl syncen ligga på 220VAC direkt, men mera troligt är att den ligger på typ 24VDC om den inte är en TTL-blixt, men det räcker åxå med 24 volt för att knäcka TTL-kretsarna i kamerorna om du inte har ett mellanrelä. Betänk att dom gamla kamerorna innan digitaltiden hade mekaniska kontakter som löste ut studioblixtarna, du kunde lägga ut urladdningsströmmen till blixtrören på dom (säkerligen över 5000 volt) om isolationen i kameran hade varit tillräcklig! Men det vet jag inte om dom någonsin har gjort.Däremot gammla elektronikkretsar som drev stroboskoplampor hade en triac som gick direkt på 220VAC och laddade ur kondensatorn och gammla studioblixtar var konstruerade på liknande sätt!
 
du kunde lägga ut urladdningsströmmen till blixtrören på dom (säkerligen över 5000 volt) om isolationen i kameran hade varit tillräcklig!
Det är svårt att tillverka kondensatorer som klarar av att hantera 5000V. Spänningen som genererar urladdningsströmmen i en blixt brukar ligga på några hundra volt.

Diagrammet på denna visa visar tydligt varför kameran kan se några hundra volt (Trigger i diagrammet) i en gammal blixt. Nya blixtar använder någon form av elektronik mellan kameran och tändtransformatorn (Second transformer i diagrammet). http://electronics.howstuffworks.com/camera-flash2.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.