Annons

Sony A900 toppklass i FOTO nr 12/2008

Produkter
(logga in för att koppla)
... och av det kan jag bara extrapolera att jag inte räknas till kategorin "seriös fotograf" - känns väldigt befriande att veta att de är högt i tak på fs.se.
 
... och av det kan jag bara extrapolera att jag inte räknas till kategorin "seriös fotograf" - känns väldigt befriande att veta att de är högt i tak på fs.se.

He, he, hobbyfotografer ("amatörer") är synnerligen seriösa, vi också, för det allra mesta. Vi klarar oss många gånger med enklare utrustning genom att kompensera det med en större insats av tid. Allt går att lösa bara man klurar, klättrar o kryper lite.
 
Några gånger har jag använt LV på min D3, när jag fotograferat över stängsel och liknande (LV + horisontindikatorn är bra i de lägena). Kan också tänka mig att det kommer att användas lite vid produktfoto. Annars måste jag nog säga, att det är rätt skralt med användandet av LV för min del. Men visst, när det verkligen behövs (som i exemplet med stängslet), så är det ju en väldigt behändig finess.
 
För oss som gillar spontana bilder, gatufoto och dylikt där en riktad kamera kan förstöra mycket av stämningen är LV synnerligen nyttigt också. Visst kan man höfta, men chansen att träffa är myyyycket större med LV.
 
Några gånger har jag använt LV på min D3, när jag fotograferat över stängsel och liknande (LV + horisontindikatorn är bra i de lägena). Kan också tänka mig att det kommer att användas lite vid produktfoto. Annars måste jag nog säga, att det är rätt skralt med användandet av LV för min del. Men visst, när det verkligen behövs (som i exemplet med stängslet), så är det ju en väldigt behändig finess.

Går det ens att se något utan en vinklingsbarskärm då ?
 
Det är det som är den springande punkten - Nej, för att LiveView ska vara användbar krävs det en vinklingsbar skärm och en sådan är, hur gärna vi än inbillar oss motsatsen, en uppenbar svaghet vad gäller hållfasthet.
 
Det är det som är den springande punkten - Nej, för att LiveView ska vara användbar krävs det en vinklingsbar skärm och en sådan är, hur gärna vi än inbillar oss motsatsen, en uppenbar svaghet vad gäller hållfasthet.

Funkade utmärkt på min A2 genom många exponeringar och i alla möjliga miljöer och vädertyper (och jag var inte ens första ägare till den).

Såvitt jag vet fungerar den än...

Moderna skärmar kan man dessutom vrida runt så de ligger skyddade mot kamerakroppen.
 
Visst, när skärmen är utfälld är den utsatt. Men infälld är den faktiskt inte särskilt ömtålig. Dessutom kan man vända skärmen inåt i extrema fall, det är svårt med fasta skärmar...

Och LV passar bäst på stativ.
 
Pressfotografer får ofta trängas i stora hopar och då måste det vara oerhört värdefullt att kunna sikta säkert ur udda vinklar.
Ja, isåfall får vi hoppas att Sony identifierar det skriande behovet bland pressfotograferna när de någon gång gör en presskamera med 10 fps, billiga 400 - 600mm telen, prosupport, små bildfiler som är snabba att överföra etc. etc.

För A900ans målgrupp är nog live view mer en rolig grej.

Kan också tänka mig att det kommer att användas lite vid produktfoto.
Det tänkte jag också länge, men de flesta produktfotografer använder studioblixtar, och då är det ju fortfarande testbild som gäller iom att man ändrar ljus och bländare i exponeringsögonblicket.
 
Det tänkte jag också länge, men de flesta produktfotografer använder studioblixtar, och då är det ju fortfarande testbild som gäller iom att man ändrar ljus och bländare i exponeringsögonblicket.
Det är enbart fokusering jag tänkte på.

I övrigt kör jag med 3-4 trådlösa Nikonblixtar och ev. ljustält.
Fungerar utmärkt för mina behov.
 
Ja, isåfall får vi hoppas att Sony identifierar det skriande behovet bland pressfotograferna när de någon gång gör en presskamera med 10 fps, billiga 400 - 600mm telen, prosupport, små bildfiler som är snabba att överföra etc. etc.

För A900ans målgrupp är nog live view mer en rolig grej.


Det tänkte jag också länge, men de flesta produktfotografer använder studioblixtar, och då är det ju fortfarande testbild som gäller iom att man ändrar ljus och bländare i exponeringsögonblicket.


då borde snarare a900ans intelligent preview vara till mer nytta än lieview, eller?
 
Det vill till ha en strutsliknande hals för att kunna se skärmen om kameran befinner sig på raka armar ovanför huvudet och det är ju en ganska ovanlig egenskap hos oss människor - stutshals menar jag, inte strutsbeteende - det är betydligt vanligare.
 
Jo, visst gör det det. Skärmen på D3 är så pass bra, att man även i dagsljus ser bilden helt OK, även om man har kameran "på raka armar".

Håller med när det gäller skärmsynbarheten på D3 etc, men har för min del ingen nytta av en Liveview-funktion utan utvinklingsbar skärm. Tycker att jag ser i stort sett ingenting när jag håller kameran över huvudet utan att ha vinklat ner skärmen (har Lievview och utvinklingsbar skärm på min Minolta DiMAGE A200 långzoomare). Det enda jag saknar på den är snabb autofokus (den har ju kontrastmätande AF). Det problemet är som bekant löst i Sony A300/A350, de hittills enda i världen som har implementerat en Liveviewfunktion som skulle vara praktiskt användbar för min del - dvs LV med autofokus i full fart + utvinklingsbar skärm. Enda anledningen till att jag inte innehar någon av dessa är en mager kassa, förstås...

Helt klart är skärmarna på Nikon D3/D300 samt Sony A700/A900 underbart skarpa och fina, det håller jag med dig om, och de är enda jag hittat där man kan se något i dagsljus.

Men så är ju alla dessa skärmar gjorda av Sony också... :)


Edit: Min poäng var väl precis vad Lennart (tannler) i inlägget ovan lyckades uttrycka på ett betydligt mindre långrandigt sätt... :)
 
Senast ändrad:
då borde snarare a900ans intelligent preview vara till mer nytta än lieview, eller?
Tveksamt, den funktionen är ju mer en smartare form av exponeringskompensation så inget man använder i studio.

Funderar på att försöka stänga av den funktionen också eftersom jag kommit åt även den knappen vid konstiga grepp nära objektivfästet och råkat trigga blixtarna i onödan. Dessutom använder jag fortfarande av gammal vana den normala exponeringskompensationen när jag plåtar i naturligt ljus, men jag kanske lär mig... kan dock lätt tänka på andra funktioner jag hellre skulle sett än den.
 
Det vill till ha en strutsliknande hals för att kunna se skärmen om kameran befinner sig på raka armar ovanför huvudet och det är ju en ganska ovanlig egenskap hos oss människor - stutshals menar jag, inte strutsbeteende - det är betydligt vanligare.
Jag får väl förtydliga mig lite då... :)

Om man håller kameran på raka armar -- och någon dm eller två framför sig -- upplever jag inga större problem med synbarheten. Och det är ju så man i allmänhet håller; att hålla den *rakt* upp är ju ganska jobbigt (och dessutom vinner man väl inget på det?).
 
Läser Du andras inlägg innan Du svarar? Pressfotografer? Att leka kompaktkamera med en systemkamera är något helt annat.
 
Live view borde ha funnits där utan snack anser jag.. Speciellt då det står Sony på huset... Så bra denna funktions uteblivande markeras med en negativ markering,,,, tycker jag...

Man måste vara rak samt konsekvent även om man gillar märket..

kanske får man en förklaring nån gång varför det inte byggdes dit...

Och jag skulle vilja ha en förklaring varför Sony inte har byggt bort fadäsen från A700 att över 35mm brännvidd vill autofokusen fininställa skärpan en extra gång. Vid 50mm vart väl tiden 0.45 sek på A900. A700-50mm-0.50 sek. Canon 40D-50D är då otroliga 3gg så snabb. Men inte behöver vi Sony-typer någon snabbhet vi vill bara fota stenar,träd och hus. Sony tänker på oss inte vill vi fota fåglar heller springande barn dom kan väl för tusan stå still. och fågeln han lär väl sätta sig nån gång. inte behöver Sony mer än ett mittkors förr hade vi inga kors. det gick bra då med. Stor Sony vän som vill att Sony tar upp kampen. När man läser dom tre stora fototidningarna och dom pratar om jämförelser så är det Nikon-Canon. A700 är mer heller mindre bortglömd. Det svider i Sony hjärtat. Mvh. Bengt.
 
Jag hoppas nästa Sony D-SLR FF har allt, samt lite till, för att kunna sticka ut framför konkurrenterna.

Önskelistan:

FF bildsensor, om 30 Mp, mest power vinner.
Inget brus inom hela känslighets området, upp till ISO 25600.
Sus från fotografer bredvid, när jag visar kamerahuset.
LV med hög upplösning, vridbar via fjärrkontrollen, när jag står en bit ifrån.
Inbyggd telefon G3.
Internetuppkoppling, TV mottagning i LV.
Flera motivprogram, typ " skateboard i regnväder" och "p-vakt vid bil"
Seriebildstagning av 20 bilder/sek, bra att ha vid racing Formel 1, i Monaco.
GPS, mycket viktigt, då kan jag ha kameran med mig, som vägvisare när jag kör bil, vandra säkert i fjällen.
Avancerad HD video, allt-i-ett kamera, stillbild/rörliga bilder
Mycket mindre kamerahus, än dagens "tegelstenar".
Flyter, sänder då vid total vattenkontakt, en lätt pejlbar signal, så jag kan hitta kameran igen..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.