ANNONS
Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderade mer på att byta nex-7 mot en A7r. Vad tycker du är meningen med båda? Ev APC objektiv p[ A7r 'r v'l n'stan lika bra som nex/7, kanske inte med cz24 men de andra lider val inte av de mindre antalet pixlar...
Skulle dock vilja ha stabilserat macro, Och med priset på EF90 blir A7rII och adapter ett bra alternative. De bilder jags ett på EF90 känns ej superbra typ sigma105 (utan stabiliserig I objektivet(

Jag tycker det varit bra att ha min NEX7 med APSC exv. då jag varit på safari. I de fallen har jag haft adapter 2 med translucentspegeln och fasdetekt AF som NEX7 annars saknar. Med förlängningsfaktorn så får man ännu längre räckvidd med mitt Sigma 150-500 än det annars ger. Jag kör det helst inte ända ut då det är bättre kring 400mm än längst ut.

Du ska inte jämföra jpegs med förstörande komprimering i raw. Det är en orelevant svartvit liknelse som inte för diskussionen framåt enligt föregående skribent!

Liknelsen med betraktningsavtåndet vid utskrifter är däremot synnerligen relevant för det handlar om precis samma sak, dvs att lura sig själv. Det du inte ser lider du inte av. Backa tillräckligt långt ifrån bilden, så ser du inte hur dåligt printad den är! Sonys förstörande komprimering bygger på samma utgångspunkt, vi förstör dina kreativa alster bara lite grann, så du ser det ändå inte. Så visst är det i huvudsak en principsak, men en viktig sådan tycker jag.

De som började fotografera digitalt någon gång 2002-2003 och har kvar sina raw-filer, vet att man för nästan varje ny generation rawkonverteringsprogramvara kunnat extrahera ytterligare kvalitet ur dessa raw-filer. Det går att göra mycket bättre konverteringar i dag av gamla raw-filer än vad man kunde göra när bilderna togs. Varför skulle man då vilja ha raw-filer som inte innehåller all den information som fanns vid exponeringsögonblicket? Vad vet vi om vad morgondagens rawkonverterare kan plocka ut från dessa filer, om all information finns där?

Med tanke på att Sony är så innovativa i andra sammanhang, är det rätt märkligt att de inte orkar ta fram en egen icke-förstörande komprimeringsalgoritm eller köpa in en från någon av alla de andra tillverkarna som inte förstör sina raw-filer. De har ju dessutom ett öppet alternativ att erbjuda DNG-filer istället för eller vid sidan av sitt eget förstörande raw-format.

Storm i ett vattenglas? Snarare en strategisk tabbe av Sony att inte förstå vad de gör när de bara tillhandahåller förstörda raw-filer. Den tabben rättar de förhoppningsvis till, även om det verkar som att den kortsiktiga lösningen blir helt okomprimerade raw-filer av jätteformat.

Håller med dig i allt väsentligt att det var korkat av Sony men jag kan ärligt säga att det är en helt akademisk fråga för mig. Jag har världens just nu bästa A3-skrivare när det kommer till bildkvalitet och jag saknar inget ur mina ARW som de ser ut nu när det kommer till färdig bild. Det viktiga är i stället att undvika onödigt höga ISO eftersom de urvattnar bilderna och ger onödigt dålig DR och detalj. Jag tror det är betydligt viktigare än de ev. förluster du pratar om. Vi vet ju inte ens hur de skulle se ut då ingen haft möjlighet att göra den jämförelsen vad jag vet. Har någon verkligen haft tillgång till någon annan variant av A7r II som inte komprimerar sina RAW. Vad vet vi om det som kommer ur andra tillverkares kameror? De kanske gör samma sak de med men håller tyst om vad de gör. Alla RAW är väl komprimerade eller hur?

Jag vet inte hur de ARW är beskaffade som jag tidigare fått ut A350, A550, A55, A580, NEX 7 eller för den delen A7r när det gäller komprimering men du har ju självfallet rätt i att man ska vara rädd om sina RAW oavsett den kamera de kommer ur just av det skäl du nämner.

Som du vet är jag ingen större fan av Lightroom rent generellt som Sony-fotograf. Jag tycker vi länge fått dras med previews under par och främst i de versioner vi haft upp till 2.x som inte var bra med ARW. Med 3.x så skedde ett jättelyft relativt tidigare versioner och det fick mig att göra om en del av de tidigare bilderna jag tagit. Sedan dess har det skett mer marginella förbättringar av bildkvaliteten i LR.

Jag vet faktiskt inte om Sony inte gör exakt samma sak som de gör i A7r II redan i de tidigare A7-orna. Men det borde väl inte vara så svårt att jämföra vad som kommer ur en A7r med en A7r II. Men problemet är att det aldrig kommer kunna gå att dra några slutsatser av vad skillnadera ev. skulle bero på med ett sådant test då ju A7r II har en helt annan typ av sensor av en helt ny generation som ju dessutom är bakbelyst.

Som sagt de ARW som kommer ur min A7r tillsammans med Capture One 8.2 har jag svårt att se skulle kunna bli märkbart mycket bättre och jag betvivlar starkt att det är det ev. bortkomprimerade i RAW-filen som är det begränsande i det som kommer ur min Epson-skrivare.

Likväl stöder jag dig i det att det är förvånande korkat av Sony att inte ge sina fotografer en valmöjlighet att själva bestämma vad som ska slängas bort eller inte för det är klart att det finns stora likheter med JPEG. Huvudskillnaden är väl främst att JPEG dessutom är 8 bit. Det är ett korkat marknadsmässigt misstag av Sony som öppnar för just sådana här bad will diskussioner som kommer redan innan någon överhuvudtaget vet vad Sony gjort med filerna och det är det jag vänder mig starkt emot. I hanteringen av exporterna från exv. I LR kan man ju åtminstone själv bestämma om det ska ske någon komprimering över huvudtaget och det borde man ju kunna få bestämma även med sina RAW.

Jag tror fortsatt att dessa diskussioner är här för att stanna för är det något jag är övertygad om så är det att komprimering kommer bli än mer viktig i framtiden då vi snart säkert ser 100 Mpixel-gränsen sprängas även i FF-sammanhang. Kanske kommer debatten snarast handla om varför man måste dras med dessa stora bilder när det borde finnas bra komprimering som gör bilderna mindre skrymmande.

Om inte jag missminner mig var det väl samma diskussion med A100 eller någon senare modell men då gällde det att man brusreducerat RAW-filerna och egentligen är det ju en del av samma diskussion som pågått länge eller så länge som folk levt i myten att en RAW inte skulle vara micklad med innan den kommer ur kameran. Hur länge sedan var det sedan en RAW ur vilken kamera som helst var ren som en oskuld i paradiset?

Hur länge sedan var det sedan en RAW ur vilken kamera som helst var ren som en oskuld i paradiset?

Ungefär sen aldrig. Man gör en hel del val när man bestämmer hur signalbehandlingen ska göras vid/efter utläsningen av sensorn. "Helst obehandlat data" är en meningslös term i sammanhanget.

Ja det är ju min uppfattning också som sagt.

Sedan faller det ju på sin egen orimlighet att Sony skulle ställa till det så för sig med sina ARW att man tappade så mycket bildkvalitet i RAW-filen att det påverkade bildkvaliteten negativt. Speciellt när man gjort sitt yttersta i just A7r-modellerna att ta fram en kamera som har så bra detaljåtergivning och DR det bara är möjligt att få med den tekniknivå vi har idag. Jag tror de har gjort väldigt noga överväganden i de kompromisser de ev. har gjort.

Vad man kan få ut ur är A7r och säkert i ännu högre grad med A7r II, är ju rent enastående med de ARW vi har redan idag. Skulle Sony ha skitit på sig helt i det blå skåpet så som en del hävdar, så borde vi nog blivit varse detta långt tidigare än idag och så har faktiskt inte varit fallet.

Trots att Sony förmodligen komprimerat bort en del data även ur A7r-filerna så har det varit svårt att se att A7r skulle vara märkbart sämre i exv. de tester jag kommer ihåg att dPreview gjorde mellan A7r och bl.a. Nikons D800E. Istället var fallet det omvända! Så då kan man väl fråga sig varför inte de andra kamerorna var märkbart bättre i detta test om vi misstänker att de inte använt förstörande komprimering.

Så här skriver dPreview: på http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a7R/16

The good news is we were overwhelmingly pleased with the images we captured with the Sony a7R. Color is good, auto white balance most often gets it right, and Raw files leave plenty of opportunity for adjustment in post. And did we mention the extraordinary detail we get from the a7R's files? It's really enjoyable to peer around in the images afterward just to see what we captured.

I Conclusions:

"At low ISOs, noise is comparable to full-frame SLRs such as the Canon EOS 5D Mark III and Nikon D800, keeping plenty of detail until the very highest sensitivities. Sony compresses its Raw files in a lossy and non-optional manner, which raises some concerns about a camera so likely to be bought by demanding Raw shooters. We wish Sony allowed users to save an uncompressed and un-suppressed Raw file, but we didn't encounter the theoretical limitations imposed by Sony's methods to the extent that we found it to be a problem.

One advantage to the Sony a7R is that its high-resolution sensor is matched by the high optical quality of the native FE lenses, providing confidence that cropped images can still make impressive enlargements. We were pleasantly surprised at the sharpness of the two FE primes (35mm F2.8, 55mm F1.8). The 28-70mm F3.5-5.6 makes a few compromises, but produces respectable results for a kit lens (it's only available in kits with the a7 in some markets and it wouldn't be our first choice for making full use of the a7r's capabilities). The 24-70mm F4 is noticeably better, and clearly worthy of its higher price."

.. och här under Image Quality compared i Daylight och "Low light respektive) med Canon 5D MK III och Nikons D800E som ju sägs dela sensor med Sony A7r

"The amount of fine detail captured by the a7R is very impressive at low sensitivities, as you'd expect from a camera with no low-pass filter. At ISO 1600 there's really no drop in quality, and the a7R suppresses moiré in JPEGs very well, especially compared to the Nikon D800E. You'll start to see the effects of noise reduction kick in at ISO 3200 and 6400. Even so, the camera is still capturing a lot of fine detail at the latter sensitivity.

At ISO 12800 that fine detail starts to disappear, and you begin to see one of the issues we've noticed with the a7R, related to its context-sensitive noise reduction feature. As you can see here, the center of the square is very 'flat' from heavy noise reduction, while near the edge the opposite is true. It's not as bad as on the a7, but it's still noticeable. While you can still see this phenomenon at print sizes, you really need to be looking for it.

One of the first surprises we saw when switching to Raw was (again) how little moiré there was, especially compared to the Nikon D800E, which is believed to use the same sensor as the a7R. At ISO 800, you start to see some luminance and chroma noise, but not much. Color noise becomes more of an issue at ISO 6400, but there's still plenty of fine detail left to work with. Things get worse one stop higher, but again, there's enough detail to work with. At the top sensitivity of ISO 25600, there's not much detail left, but if you downsize to what we call 'web size' (3MP), the image is still usable. If you compare the a7R to the Nikon D800E and Canon EOS 5D III, you'll find that it's very competitive."

"JPEG performance in low light isn't markedly different from its performance in good light. At ISO 3200 you'll see that the a7R is neck-and-neck with the much larger Canon 5D III and Nikon D800E DSLRs. You can get a feel for how the camera's context-sensitive noise reduction system works in this example. Notice how the low contrast area in the back looks very smooth, while the feather in the foreground retains its detail. At ISO 12,800 you can see the downside of this NR system - note how 'fuzzy' the lines around the square appear. While you can still see it when the image is reduced to 8 megapixel, it's not as obvious as it is on the 24 megapixel a7. One thing you won't find in these JPEGs is chroma (color) noise - Sony has really squashed it in JPEGs.

As with JPEGs, luminance noise is low and detail is high at low-to-middle sensitivities. Just as in good light there is some moiré, though (again), it's not as bad as on the D800E. Color noise starts to pick up at ISO 3200, but it doesn't start eating detail until ISO 6400. At ISO 12800 there's still some detail, but when you hit 25600 there's not much left, even if you downsize to 3 megapixels."

Så jag tycker faktiskt att det finns ett visst fog för att se detta "problem" mer som en akademisk fråga och möjligen en marknadsblunder. Jag har svårt att se komprimeringen av ARW-filerna som ett verkligt problem vid praktisk efterbehandling och i utskrifter. Så vad är det då vi debatterar tro innan vi ens sett A7r III-filer från en produktionskamera??

Senast ändrad:
Sedan faller det ju på sin egen orimlighet att Sony skulle ställa till det så för sig med sina ARW att man tappade så mycket bildkvalitet i RAW-filen att det påverkade bildkvaliteten negativt. [...]

När du är inne på DPR och läser får du leta efter de relevanta avsnitten! Gå till denna länk och skrolla ner till "What we're a bit less happy about":

http://www.dpreview.com/articles/7945517371/opinion-did-sony-just-do-the-impossible/2

Där hittar du också en raw-fil du kan ladda ner och kolla på. Har du tillgång till diglloyd.com som är en betalsajt, så finns det fler exempel där. Läs också vad Rawdigger-gänget kom fram till förra året:

http://www.rawdigger.com/howtouse/sony-craw-arw2-posterization-detection

Det här är inget nytt och därför tycker man att Sony haft tid på sig och åtgärda om de ville det. Huruvida du ser det i dina utskrifter är inte huvudfrågan, utan varför Sony väljer att slänga bort information i raw-filen som ingen annan kameratillverkare gör (oss veterligen iallafall).

Jag tycker det varit bra att ha min NEX7 med APSC exv. då jag varit på safari. I de fallen har jag haft adapter 2 med translucentspegeln och fasdetekt AF som NEX7 annars saknar. Med förlängningsfaktorn så får man ännu längre räckvidd med mitt Sigma 150-500 än det annars ger. Jag kör det helst inte ända ut då det är bättre kring 400mm än längst ut.

Min tanke var att använda A7r med FF macro (ev adapter 3) men även i APC läge för resor då den väl inte är mycket större än nex-7 ? Jmg med A99/A77

I stort sett är det bara sökarhuset på A7R som gör att den är större.

Är APS-C-läge något vits? Det går ju lika bra att beskära i efterhand. Fast med APS-C-objektiv är det kanske enklare att låta kameran beskära, förstås.

När du är inne på DPR och läser får du leta efter de relevanta avsnitten! Gå till denna länk och skrolla ner till "What we're a bit less happy about":

http://www.dpreview.com/articles/7945517371/opinion-did-sony-just-do-the-impossible/2

Där hittar du också en raw-fil du kan ladda ner och kolla på. Har du tillgång till diglloyd.com som är en betalsajt, så finns det fler exempel där. Läs också vad Rawdigger-gänget kom fram till förra året:

http://www.rawdigger.com/howtouse/sony-craw-arw2-posterization-detection

Det här är inget nytt och därför tycker man att Sony haft tid på sig och åtgärda om de ville det. Huruvida du ser det i dina utskrifter är inte huvudfrågan, utan varför Sony väljer att slänga bort information i raw-filen som ingen annan kameratillverkare gör (oss veterligen iallafall).

Bildkvaliteten jämförs under varierande förhållanden mellan dessa olika kameror jag beskrev i A7r-reviewn. A7r klarade sig väldigt bra i den jämförelsen. Det är bara att läsa. Vi har ju dessutom inte fått motsvarande bilder i länken du pekade på som kommer ur produktionsexemplar ännu. Vid varenda ny lansering görs dessa fel om och om igen. Sen är det ju andra funktioner inblandade där också exv. long exposure NR,så det här är ju inget pareto optimalt resonemang direkt de för där effekten av komprimeringen kan isoleras. Man kan ju börja där åtminstone. Att dra för långtgående slutsatser ur vad som kommer ur preprodex. är inte helt seriöst. Det är dessutom ett väldigt speciellt exempel där även long exposure NR blandas in

"...It's important to note that - in this case - we didn't even have to make a drastic edit to make the posterization visible; in fact, posterization was evident even in out-of-camera JPEGs that had 'DRO' set to 'Auto' (as this mode performs some shadow boosting to even out tones). We feel that Raw shooters looking for the best image quality could do without the potential pitfalls of Sony's compression methods, especially considering the competition offers significantly more 'lossless' Raw**.

Furthermore, a little known fact is that the a7 cameras far too easily default to a lower bit-depth analog-to-digital conversion, which ultimately truncates dynamic range drastically by increasing read noise (due to quantization error). Set your camera to continuous shooting, silent shutter, bulb mode, or use dark frame subtraction (long exposure NR) and the cameras default to 12-bit conversion, which can cost 1 to 2 EV dynamic range, nullifying one of the largest advantages of Sony sensors. We sincerely hope Sony's hard at work at ensuring this doesn't happen on a high-end camera like the a7R II, and we'll be testing for this as soon as we get our hands on a production model."

Men att Sony ibland gör en massa konstiga saker det vet vi från A7r också där kameran bl.a. är alltför kär i 1/60 sekund på auto ISO. Att auto DR kanske inte är optimalt för JPEG i alla lägen är heller inget nytt och det står en fritt att behandla sina RAW manuellt så det vet jag inte heller om vi behöver blanda in när det gäller den fråga vi pratar om här.

De skriver att de ser dessa effekter efter att ha gjort en mindre ändring av RAW-filen och tolkar det som ett utslag av problem en lossy komprimerad RAW-fil antas ge. Hur ska man då tolka den rätt galna bandning man fick ur vissa Canon-modeller när man lyfte skuggorna i mörka partier effekter du inte alls såg i Sonys RAW om du lyfte dem motsvarande. Jag säger detta bara för att peka på att vi faktiskt inte har någon fast punkt ännu at hänga upp denna typ av på ståenden på. Tänk om de resultat de ser är just resultat av att Sony brusreducerat RAW-filen också.

Det är ett ganska speciellt case detta. Man går ut på natten och gör en lång exponering i mörkret mot stjärnhimlen. Man får en bild med stjärnspår mot en natthimmel och sedan drar man upp exponeringen hårt på den och då ser man artefakter man inte är nöjd med - ibland. I allmänhet ser man emellertid inga artefakter trots det. "In the vast majority of cases. the artifacts are imperceptible unless vaddå??...the heavy-handed contrast boost is introduced."

"In the vast majority of cases, the compression artifacts are imperceptible unless the heavy-handed contrast boost is introduced. There are, however, exceptions. With some unlucky stars in alignment, the artifacts can become plainly visible, even without much image processing. All that is necessary for the artifacts to threaten the quality of the final image is a combination of high local contrast and a flat featureless background."

Jag tror de flesta kommer att drabbas i mycket högre grad av andra bildkvalitetsproblem när de tar bilder i dåliga ljusförhållanden långt innan dessa typer av problem blir till huvudproblemen och inte heller dessa kommer man kunna skylla i huvudsak på lossy RAW-filskomprimering helt enkelt för att man inte kommer med säkerhet kunna isolera problemet till ett beroende av filkomprimeringen.

Detta inlägg hindrar inte att jag tycker att Sony borde bjuda på ett alternativ med okomprimerad RAW men jag tror att man har orealistiska förväntningar på drastiska förbättringar i den tekniska bildkvaliteten av en sådan förändring som inte våldsamt överskuggas av andra negativa effekter vi får när vi pressar bildmaterialet mot materialets och verktygens gränser (inte minst då RAW-konverterarnas).

Senast ändrad:
Är helt säker på att Sony inte släpper ut denna modell om den inte är bra.

Det blir nog en fin kamera rent genrellt. Om än lite i dyraste laget (nästan Leicapriser på Sonys prylar nuförtiden).

Dock så hänger det ibland på detaljerna (som bla diskuteras här).

Sony A7R II
The Lord Of the Lenses.
One Camera To Rule Them All

Nu kommer en autofokus adapter till Nikon F objektiv (kanske fanns innan, jag har inte koll)
http://www.sonyalpharumors.com/new-nikon-f-to-sony-e-mount-electronic-adapter-coming-soon/

Detta är väldigt intressant och något jag hoppas att fler av Sonys modeller kanske kommer med i framtiden.

Sedan faller det ju på sin egen orimlighet att Sony skulle ställa till det så för sig med sina ARW att man tappade så mycket bildkvalitet i RAW-filen att det påverkade bildkvaliteten negativt.

Man kan säker betrakta det hela ur den synvinkeln också (speciellt om man har full lojalitet och 100% tro på sina tillverkare - många av mina Apple-kollegor som har detta).

Nu verkar det dock som om Sony kommer med en firmwareuppdatering för detta problem - sedan är det upp till var och en hur stort man ser det som.

Är helt säkert väldigt få fall och bilder som eventuellt kan drabbas.

Personligen så vill jag dock ändå själv kunna välja och styra över om jag vill ta den risken eller inte. Speciellt om vi talar arkivformat och råfiler som man vill kunna använda och ha kvar som original/master för resten av livet.

Senast ändrad:
Finns det någon information när denna kamera kommer till Sverige?

Skulle vara mycket intressant att prova AF om den är så bra som de säger eller om det är rena överdrifter.

A7R II har inte en AF som är bättre än alla andra kameror på allt, som vissa entusiastiskt nu hävdar. En ren spegellös kamera kommer inte, med känd teknik, och vad jag kan se inte heller inom överblickbar framtid (eller aldrig), att kunna konkurrera med kameror enligt koncepten i D4s, 1D X, 7D Mk II eller A77 II när det gäller aktionfoto, speciellt inte i dåligt ljus.

Men när det gäller att få AF:en att följa just det objekt, eller den del av objektet som fotografen vill, så är det en annan femma.

Här är något av det jag fått fram (gäller de senase modellerna):

51 Off-Chip PDAF-punkter - Nikon
65 Off-Chip PDAF-punkter - Canon 7D Mark II
79 Off-Chip PDAF-punkter - Sony A77 II

399 On-Chip PDAF-punkter - Sony A7R II

Tillgängligt för mönsterigenkänning

0,09 Mp Separat videochip i sökaren - Nikon
0,15 Mp Separat videochip i sökaren - Canon
42 Mp Bildsensorn - Sony A7R II

Vissa slutsatser om dagens situation och den framtida kan ju dras.

Preliminära praktiska prov med A7R II har visat att den klarar AF med ringmotorförsedda objektiv utvecklade för Off-Chip PDAF och med måttliga brännvidder förhållandevis bra när det är bra ljus, även med en adapter med "fritt blås igenom".

När det gäller mönsterigenkänning så har vi sett Sony gå från Face Detection AF-S > Face Detection AF-C > Eye Detect AF-S > Eye Detect AF-C och t.o.m.till pupill detect.

Sett preliminära tester av Ögon AF-funktionen på Canon 1D X, Nikon D810 och Sony A7R II. Lite försiktig tolkning eftersom de inte var gjorda under helt lika förhållanden - Canon och Nikon testade man på närmare håll medan Sony provades på mera "normalt" avstånd.
De (DPReview) ansåg att D810 var klart bäst i gruppen DSLR-kameror, den gav någorlunda hyfsat resultat. Dock inte i näheten av A7R II, som låg i en klass för sig själv (har inte sett någonting annat i världen som på något sätt kan utmana den f.n.). 1D X hade förvånansvärt dålig mönsterigenkänning, den klarade i stort sett inte att hålla fokus på det valda ögat alls. I stället var AF:en på i stort sett allting annat, som det bortre ögat, munnen, något föremål bredvid etc.

Min generella uppfattning - Tro inte att ETT ENDA system någonsin kommer att kunna bli bäst på allt och ersätta allting annat, inom alla olika fotograferingnsområden.
.

Ögon-autofokus-onani-i-den-högre-skolan-eller-bara-frimärkssamlar-syndrom?

Själv hade jag varit nöjd om autofokusen visar sig vara blixtsnabb i alla olika situationer!

Det finns tillräckligt med fotografer som är intresserade av att fotografera människor och sätta fokus exakt på närmaste ögats iris för att denna utveckling ska ha stort intresse, och inte bara förhånas (det senare vanligt om det är "fel" märke som kommer med något intressant).

Du är tvungen att lära dig leva med att du aldrig kommer att få uppleva att det kommer någon kamera med ett AF-system som är "blixtsnabb i alla olika situationer". Det existerar inte, och kommer inte heller i framtiden att komma ut någon kamera som kan klara detta.

Jag citerar Grevture: Det finns inga autofokuskameror, bara fokusassist-kameror (eller något med den innebörden). Men förutsättningen för att bli nöjd är inte bara att köpa den senaste kameran, utan att lära sig förstå och träna sig i att använda det man har (och ev. kan skaffa). Detta är vad vi har att anpassa vår nöjdhetsnivå till.

En ren spegellös kamera kommer inte, med känd teknik, och vad jag kan se inte heller inom överblickbar framtid (eller aldrig), att kunna konkurrera med kameror enligt koncepten i D4s, 1D X, 7D Mk II eller A77 II när det gäller aktionfoto, speciellt inte i dåligt ljus.

Vad baserar du det på? Varför skulle man inte kunna göra det? Processorer, motorer, algoritmer har inte utvecklats till det sämre.

Vad baserar du det på? ---
Finns skäl att ställa den frågan ibland. Internet kryllar av påståenden baserade på vad somliga tror, hoppas, fruktar eller inbillar sig, men som ändå med stor självsäkerhet presenteras som fakta...

--- Varför skulle man inte kunna göra det? Processorer, motorer, algoritmer har inte utvecklats till det sämre.
En generell och mycket utbredd myt nästan överallt. Vi har alla sett hur mänsklig uppfinningsförmåga gång på gång har övervunnit hinder och gjort sådant som är "omöjligt". Vi kan se en del sådant även inom fotovärlden från vissa håll. :)

Men många drar då den helt galna slutsatsen att ingenting är omöjligt, att precis allting kommer gå att göra bara tekniken har utvecklats tillräckligt. Vi komer FÖRVISSO att se mycket som de flesta idag håller för omöjligt, men absoluta gränser finns likväl.

Ett exempel - Megapixel-racet. Kommer detta aldrig att stoppa? Kommer vi att få se t.ex. 10.000 Mp FF-kameror?

Här sätter ljusets våglängd gräns för hur små fotodioderna kan göras på våra bildsensorer. Gör vi dem för små så kommer ljuset inte att kunna "armbåga sig in". Först kommer det långvågiga ljuset (det röda) att reflekteras tillbakak ut, i stället för att tränga in till sensorern. Vi får sensorer som blir som äldre ortokromatisk film, vilken inte var känslig för rött (läpparna t.ex. blev svarta). Men sådant har väl ni ungdomar aldrig sett. :)

Minskar vi ytterligare försvinner sedan i tur och ordning orange, gult, grönt osv. Till slut är det bara den violetta färgen som är kvar i våra bilder. Och hur kul är det? Ytterligare lite mindre fotositer och allt synligt ljus reflekteras tillbaka ut - inget når sensorn.

Nu finns det i och för sig tekniker som gör att det går att observera objekt som är långt mindre än en halv ljusvåglängd, men det är ingenting som kan användas för kamerabruk. Se t.ex. förra årets Nobelpristagare i kemi. Då förstår du också varför deras metod inte kommer att kunna användas för allmänt kamerabruk.
.

Vad baserar du det på? ---
Mera konkret - jag baserar det på kännedom om principer och teknik för passiva avståndsmätarsystem, samt kunskap om elektronik, fysik, optik och kamerateknik.

De två huvudkoncepten för passiva avståndsmätarsystem är som bekant PDAF (Phase Detect Auto Focus och CDAF (Contrast Detect Auto Focus). PDAF-systemet är principiellt detsamma som snittbildsmätarsystemet för SLR-kameror, och CDAF principiellt detsamma som fokusering med mattskiva.

PDAF realiseras på ett helt annat sätt on-chip än off-chip. Med ett PDAF off-chipsystem har du runt 40 mm extra emellan det bildplan som den andra spegeln (i DSLR-kameror) eller den första (i SLT-kameror) som förlägger bildplanet till kamerabotten (resp. i prismahuset) och AF-sensorplattan. Detta ger tillverkarna möjlighet att plocka ut exakt de ljusstrålar som ger bäst noggrannhet - kika på hur dessa system är konstruerade. Du har typiskt en radda av olika ljusformare inklämda här. Först en kondensorlins, sedan fältlinser och separatorlinser. Och tre ljusmasker på olika ställen för olika ändamål, IR-filter och en eller två speglar (för att kunna knyckla ihop det här systemet i kamerabotten (för OVF/DSLR-kameror) eller i prismahuset utan prisma (i EVF/SLT-kameror).

Se sedan på en en liten fotodiod för PDAF on-chip. Det är inte så mycket du kan göra där annat än att maska av den grovt till halva bildvinkeln (tyvärr får du då med en massa ljusstrålar som du inte vill ha, vilket sänker noggrannheten - snabbheten kan ändock bli stor).

Eller att göra som Canon med sitt "Dual Pixel AF"-system genom att ha dubbelt så många fotodioder för en viss upplösning, vilket har samma nackdel samt minskar dessutom bildsensorns DR.

En tredje variant kan man se i ett patent från Sony, där man har dubbla lager av stackade PDAF-sensorer, som kanske kan förbättra de spegellösa systemens problem med att klara att fokusera en väldigt suddig bild, som man snabbt får vid längre teleobjektiv eller vid makrofotografering. Vi får väl se ifall det kommer ut något praktiskt användbart.

Det finns ju anledningar till att det inte har funnits några teleobjektiv längre än 300 mm för något spegellöst system trots att dessa har funnits i 7-8 år (OK, 300 mm finns, och det börjar talas om längre - men hur de presterar återstår att se).
.

Senast ändrad:
Eller att göra som Canon med sitt "Dual Pixel AF"-system genom att ha dubbelt så många fotodioder för en viss upplösning, vilket har samma nackdel samt minskar bildsensorns DR.
Varför minskar det dynamiken?

Fördelen med att sensorns alla fotodioder kan används för PDAF är ju f.ö. rätt uppenbar.

Har Canon patent på det, eller kan vi få se det i andra tillverkares kameror också?

Tänk dig att du har ett visst antal pixlar på en sensorplatta, säg 20 Mp. För att implementera Dual Pixel AF så behöver man använda en 40 Mp-platta. Man får dubbelt så många AD-omvandlingar och får högre brus per "pixel". Detta kan kameraprocessorn jämna ut. Men man tappar också i "well capacity", och det kan man inte åtgärda. Varje pixel har ju en "brunn" som rymmer häiften så mycket innan det "rinner över".

Fördelen med att använda alla fotodioder för PDAF är inte alls lika uppenbar i praktiken. För att göra detta på ett bra sätt skulle det krävas en datorkraft som vare sig Canon eller någon annan tillverkare är i närheten av att kunna klämma in i sina kameror. Vad jag TYCKER mig se, alltså utan att själv ha provat A7R II, är att Sonys begränsning till "bara" 399 AF-punkter ger vassare AF.

Canon har patent på "Dual Pixel AF". De brukar som bekant inte vara särskilt benägna att sälja licenser på sina grejer.

Jag tror uppriktigt sagt inte att några andra kameratillverkare har varit särskilt intresserade av detta Canon-patent (tror knappast att Canon har fått några förfrågningar). Sådär superbra är Dual Pixel AF inte i praktiken (har visserligen själv provat det bara vid ett fåtal tillfällen).
.

Senast ändrad:
det är utläsningsbruset som styr vad det gäller dagens DR http://www.sensorgen.info[/url]
att Canon inte kan få till DR är beroende på deras utläsningskedja

att en midre pixel oftast har en lägre signalnivå beror på som du nämner FWC, men slår du samman antal pixlar och den signal nivå dessa utgör och jämför brus nivån och ser bilden i samma storlek så har kameran med flera pixlar bättre förutsättningar till bättre resultat och speciellt när ljuset är tillräckligt

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar