Jag är inte osäker. Samtliga Sonys DSLR-kameror (liksom samtliga Minoltas) har bildstabilisering i huset.
Påstår du detta kan du omöjligt ha använt Sonys Quick LiveView. Den är snabb, enkel och lätt att använda. Det som Canon, Nikon, Pentax etc kallar för LiveView, är olidligt långsammt att använda. Dessa tar mellan 3 och 4 sekunder på sig för sin autofokus i LV, eftersom de då använder contrastdetektion. Fungerar knappast utan stativ. Sonys Quick LV fokuserar praktiskt taget lika snabbt i LV-läge som när man använder den optiska sökaren. A330 klarar att ta 2 bilder/sekund i LV-läge. De nya Sony A500 och A550 klarar t.o.m. att ösa iväg 4 bilder/sekund i LV-läge, med autofokusering, autoexponeringsmätning etc. mellan varje bild (vilket 1000D inte klarar av ens utan LV).
Eller uttryckt på ett annat sätt - medan Canon, Nikon etc. tar 1 bild i LV-läge, så klarar A330 att ösa iväg 7-8 (och A500/A550 15) bilder på samma tid(!). Fullständig utklassning, skulle jag vilja säga.
Dessutom har ingen av dessa andra (med ett enda undantag - Nikon D5000) utvinklingsbar skärm, vilket behövs för att man överhuvudtaget ska ha någon användning av LiveView. Men eftersom D5000:ans LiveView är så extremt långsam, så har man ju ändå inte så mycket nytta av detta.
Du pratar persilja. Alla som har EGEN ERFARENHET av olika system vet att Canon har mest, men sämst objektiv. Sony har minst (bortsett från Pentax och Olympus, som har ännu mindre), men den absolut största procenten av högklassiga objektiv. Nikon ligger någonstant mitt emellan. Zeiss (räknas till världens mest renommerade objektivkonstruktör) gör t.ex. objektiv med autofokus, autoexponering, antiskak (i huset)autonedbländning etc., samt zoomobjektiv ENBART till till Alpha-systeme. Det finns Zeiss-objektiv att köpa även till Canon etc. men då som sagt helt utan autofokus, antiskak etc., och inga zoom.
Inte heller detta är sant. De är förhållandevis få objektiv med ioptisk stabilisering till de övriga systemen, medan Minolta/Sonys objektiv alla blir stabiliserade (liksom alla tredjepartsobjektiv). Där finns det över 330 olika nya och begagnade objektiv att välja på, där SAMTLIGA dessa ger autofokus, antiskak, autoexponering etc. Vare sig Canon, Nikon och naturligtvis ingen annan heller kommer i närheten av detta.
Det var inte meningen att jag skulle vara såhär blunt, men ditt inlägg, där du sprider en sådan massa okunniga fördomar om sådant du uppenbarligen inte vet någonting om, gör att du triggar en lite vassare respons.