Annons

Sony A290 och A390 presenterade idag

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Har precis sett en artikel i "Digitalfoto för Alla" nr 9 (kommit lite för tidigt av "misstag"?). Återkommer med mer info efter att ha läst igenom den.

Tidningen skriver att Sony har concentrerat sig på användarvänlighet och komfort för dessa båda instegskameror. Det tycks faktiskt som att Sony HAR lyssnat på klagomålen på framförallt greppen på A230/A330/A380.

Skrev om detta på Dyxum först, så detta blir i stort sett en svensk översättning av de inläggen.

Dessa båda modeller är utan intresse för mig personligen (har redan en A550, som jag är MYCKET tillfreds med - den är OERHÖRT mycket bättre än vad de flesta testare har upptäckt), men jag anser att dessa båda är viktiga av ett helt annat skäl - pga somliga pessimister som ansett att Sony är på väg att överge de lägre prissatta DSLR-kamerorna, och på sikt skippa alla DSLR-hus totalt till förmån för spegellösa hus. Bevisligen anser Sony dock att det fortfarande finns gott om liv även i lågpris DSLR-segmentet (och ännu mer så för kamerorna högre upp i Sonys hierarki, får man anta), och att deras NEX-system inte är tänkt att ta kål på det hittillsvarande Alpha-systemet. Sony förväntar sig dock möjligen en viss försäljningsminskning av DSLR-instegskamerorna, eftersom de denna gång kommer ut med bara två modeller (ifall det inte dyker upp fler senare), istället för de vanliga trilling-serierna... :)

Hursomhelst, det förefaller som att dessa nya modeller huvudsakligen representerar klagomåls-fixning. :)

Det rejält kritiserade greppet på A230/A330/A380 serien är borta, och ersatt med ett mera konventionell och av allt att döma med mycket bättre ergonomi.

Smart Teleconverter-knappen är flyttad upp litegrand, upp på kamerans topplatta.

Upplösningen på den billigaste modellen har ökats med 40%, så nu är båda utrustade med 14 Mp bildsensorer. Hittade ingenting alls om dessa är CCD eller CMOS.

A390 har Quick LiveView, A290 har det inte (tack Sony, för att inte förvirra oss onödigtvis!).

Fortfarande ingen video ännu, så NEX-kamerorna blir först ut med detta.

Återkommer med lite mera specifikationer imorgon. Nu måste jag åka hem!

Väcker denna tråden lit etill liv då jag fick en 290 i julklapp av en givmild lillasyster.
har tagit en hel del bilder och lär mig den underbara världen av system kameror.
Men är nyfiken då jag är total nybörjare...
Fotat en del på senaste dagarnas julmiddagar, men lyckas i princip alltid få gryniga bilder, är medveten om attj ag gör något fel, frågan är vad?

Väcker denna tråden lit etill liv då jag fick en 290 i julklapp av en givmild lillasyster.
har tagit en hel del bilder och lär mig den underbara världen av system kameror.
Men är nyfiken då jag är total nybörjare...
Fotat en del på senaste dagarnas julmiddagar, men lyckas i princip alltid få gryniga bilder, är medveten om attj ag gör något fel, frågan är vad?

Välkommen till systemkameravärlden!

Ge dig lite tid, du kommer att få bra bilder, men i början kan du råka ut för såna saker innan du blivit överens med alla inställningar.

Jag gissar att din grynighet beror på att du kanske har kameran inställd på Auto ISO och att det är lite mörkt. Prova att ställa kameran i läge A och välj det minsta bländartalet (= störst bländare) och ISO på 400. Då måste du hålla ganska stillam, gärna med stöd, för att få bilder som inte blir suddiga pga. skakning, men borde bli mindre gryniga.

Det som kameran och bilderna mår bra av är mängder med ljus! mer ljus så blir det bättre. prova blixten.

Nåja, detta var ingen fullständig fotokurs, men det löser sig med tiden. Håll dig kvar här i forumen och fråga massor!

/Mats

har testat lite med inställning P, utan blixt bra rums belysning o experimenterat med ISO samt exponerings kompensationen.
Ljuset i en del av bilderna har blivit underbart varmt o skönt mestadels för att med blixten tycker iaf jag att bilderna blir för "kalla".
Men det blir o fortsätta experimentera :)

alla ni som har en 290 eller 390

ladda upp lite bilder så man får se, gärna porträtt :)

Jag har en kamera med cmos-sensor numera ,men ibland kör jag även med min gamla D7D som har CCD. Har varit sugen på en CCD-kamera igen för att ersätt D7D men jag har inte sett så mycket bilder från dem.

laddade upp en bild jag tog igår på min hund här hemma, har även ngra bilder på FB under mitt namn bara adda mig där så grantar jag så ni kan se :)

Så nu e jag lite mer bekant med min A290 och börjat förstå den lite bättre, men fortfarande en bit kvar. Har laddat upp lite bilder på min sida här, och jag är nöjd just nu iaf med resultaten.

Skulle en a290 vara en bra kamera för att prova på dslr-världen? :) Hur är det med grynigheten vid högre iso? Är det påtagligt/störande?

mvh

Just nu lär det inte gå att hitta något bättre sätt att prova på DSLR-värden än just A290. Den går tydligen att få för runt 3.000 kr, och mera kamera för pengarna kunde i varje fall inte jag hitta just nu.

Först, det ekonomiska. Vill du byta upp dig till något häftigare sedan, så förlorar du minst pengar på denna. Den är redan så billig, att den faktiskt inte KAN sjunka så mycket mer som begagnad...

Den har stabilisering i kamerahuset, så ALLA objektiv blir stabiliserade. Även 25 år gamla Minolta AF-objektiv (där finns många mycket bra objektiv som går att få för jämförelsevis låga priser). Även alla Tamron, Tokina, Sigma etc. för Minolta AF eller Sony-fattningen passar. Vill du ha toppkvalitet så är Sony det enda system där det går att få Zeiss-objektiv med autofokus, autoexponering, autonedbländning, antiskak (i kameran), EXIF etc. Till alla andra system på marknaden blir allting manuellt ifall man vill köra Zeiss.

När det gäller din fråga om grynighet vid höga ISO, så är A290 försedd med en CCD-sensor. Dessa karakteriseras av en enastående bildkvalitet vid låga ISO. Vid ISO 100 finns ingen annan APS-C kamera på marknaden som kan konkurrera - OAVSETT PRIS - förutom A390, som har samma sensor, och kanske Leica M9 (som också har en CCD-sensor).

Vid höga ISO-värden ger CMOS-sensorerna mindre brus. Tänker du köra mycket aktion så är de senaste kamerorna från Sony mycket intressanta (A580 eller A55). En begagnad A550 ger också väldigt mycket för pengarna, men då handlar det väl i runda slängar om dubbla priset för en A290.

Men annars tycker jag inte att det är mycket att tveka på. Köp en A290 medan den går att få för bara 3.000 kr. I det här fallet betyder alltså inte ett lågt pris att man får låg kvalitet - i viktiga avseenden är det alldeles tvärtom!

Lycka till, vad du än väljer!

Som instegs kamera skulle jag vilja säga att den är ypperlig, lagom teknisk o inte alldeles för svår att lära sig.
Har inhandlat 2 minolta objectiv som passar, A serien, och dessa kan jag ha med till nästa kamera om jag stannar hos Sony.
Jag är iaf nöjd :)

Just nu lär det inte gå att hitta något bättre sätt att prova på DSLR-värden än just A290. Den går tydligen att få för runt 3.000 kr, och mera kamera för pengarna kunde i varje fall inte jag hitta just nu.

Först, det ekonomiska. Vill du byta upp dig till något häftigare sedan, så förlorar du minst pengar på denna. Den är redan så billig, att den faktiskt inte KAN sjunka så mycket mer som begagnad...

Den har stabilisering i kamerahuset, så ALLA objektiv blir stabiliserade. Även 25 år gamla Minolta AF-objektiv (där finns många mycket bra objektiv som går att få för jämförelsevis låga priser). Även alla Tamron, Tokina, Sigma etc. för Minolta AF eller Sony-fattningen passar. Vill du ha toppkvalitet så är Sony det enda system där det går att få Zeiss-objektiv med autofokus, autoexponering, autonedbländning, antiskak (i kameran), EXIF etc. Till alla andra system på marknaden blir allting manuellt ifall man vill köra Zeiss.

När det gäller din fråga om grynighet vid höga ISO, så är A290 försedd med en CCD-sensor. Dessa karakteriseras av en enastående bildkvalitet vid låga ISO. Vid ISO 100 finns ingen annan APS-C kamera på marknaden som kan konkurrera - OAVSETT PRIS - förutom A390, som har samma sensor, och kanske Leica M9 (som också har en CCD-sensor).

Vid höga ISO-värden ger CMOS-sensorerna mindre brus. Tänker du köra mycket aktion så är de senaste kamerorna från Sony mycket intressanta (A580 eller A55). En begagnad A550 ger också väldigt mycket för pengarna, men då handlar det väl i runda slängar om dubbla priset för en A290.

Men annars tycker jag inte att det är mycket att tveka på. Köp en A290 medan den går att få för bara 3.000 kr. I det här fallet betyder alltså inte ett lågt pris att man får låg kvalitet - i viktiga avseenden är det alldeles tvärtom!

Lycka till, vad du än väljer!

Okej det låter ju bra men hur ofta klarar man sig på lågt ISO? 100<400? Hur mycket bättre är D3100 än denna?

Okej det låter ju bra men hur ofta klarar man sig på lågt ISO? 100<400?
När jag började fotografera var ISO 25 lågt (Kodachrome 25), ISO 125 medel (Plus-X) och ISO 400 var högt (Tri-X). Ville man ha högre ISO än 400 fick man köpa dyr specialfilm eller pressa Tri-X något steg (med grövre korn som straff). Vi klarade av att ta bilder utan fem- och sex-siffriga ISO-värden då, så det borde fungera lika bra idag. :)

Visst fick vi klara oss på lägre iso förr, men då var vi också hänvisade till blixt så fort ljuset tröt eller hade fel färgtemperatur. Mycket bättre att kunna få hela motivet jämt belyst än bara den delen som är på ett snävt avstånd. Ingen anledning att köpa kamera med dåliga isoprestanda när det finns de som är bättre utan att det behöver kosta allt för mycket.

Hjälp - Motljusskydd!

Hallå alla. Jag är i ett stort behov av ett motljusskydd till min kamera (Sony a390) Men saken är just att jag icke hittar något på nätet överhuvudtaget. Förutom dom 3 par jag köpt! Och dom tre förstör alla bilder jag tar överhuvudtaget! Då jag syftar på att man ser "kanten" av motljusskydden!
Någon som kanske kan dela med sig av en länk till ett motljusskydd som passar till "3.5-5.6/1855 sam" Tack i förväg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar