Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SONY A200 3800 Kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, Sony avser uppenbarligen att konkurrera med en avsevärt aggressivare prispolitik än de har gjort tidigare. De började ju i USA, men man kunde ju inte vara säker på ifall det skulle bli bara där. Men turligt nog för oss europeer kom det hit också.

Nu kan man ju få råd med en billig och bra backup-kamera!
 
alltså, det känns ändå som om de sätter ett sådär lågt pris på en sådan bra kamera jämfört med exempelvis d60 eller canon 1000d så borde de ju börja sälja som attan..?
 
FILM) (philip svensson skrev:
alltså, det känns ändå som om de sätter ett sådär lågt pris på en sådan bra kamera jämfört med exempelvis d60 eller canon 1000d så borde de ju börja sälja som attan..?

Sakta men säkert så ... Jag har sett två stycken A200 på stan idag :)
 
Så det billiga är billigt och det dyra dyrt, är det kanske typiskt för sonys prissättning?

Hoppas dom säljer många så att man kan köpa nån begagnad om nåt år ännu billigare! Jag köper så sällan nya dyra saker, det enda över 1000 kr de senaste åren var nog min 5D.
 
David G skrev:
Så det billiga är billigt och det dyra dyrt, är det kanske typiskt för sonys prissättning?

Hoppas dom säljer många så att man kan köpa nån begagnad om nåt år ännu billigare! Jag köper så sällan nya dyra saker, det enda över 1000 kr de senaste åren var nog min 5D.

Det var ju mest SONY's 70-200 2.8 som gav SONY dåligt rykte, nu kostar den ca 18 000 , i samma klass som " alla andra" med andra ord.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31928
 
FILM) (philip svensson skrev:
alltså, det känns ändå som om de sätter ett sådär lågt pris på en sådan bra kamera jämfört med exempelvis d60 eller canon 1000d så borde de ju börja sälja som attan..?

Ja, eftersom det enda vi i Sverige bryr oss om är priset.. Sen när grejerna går sönder efter ett halvår så har vi glömt bort att vi köpte billigt skräp och går och köper nytt billigt skräp.

Dock så anser jag INTE att A200 är skräp.
 
70-200/2.8 är fortfarande väldigt dyr om man tänker på hur mycket sony pracka på folk att har man anti-skak i huset blir objektiven mycket billigare, Canons 70-200/2.8 kostar bara 12500kr och IS-modellen 18500kr. (som jämnförelse kostar sonys 22000kr på cyberphoto)
 
Patrik Palombo skrev:
(som jämnförelse kostar sonys 22000kr på cyberphoto)
Det är Cyberphoto som är extremt dyra i det här speciella fallet, t.o.m. att beställa direkt från SonyStyle.se är 2k billigare, och Scandinavian Photo ännu billigare.

18 ksek känns dock dyrt för vad alla de märkesobjektivet levererar. Den riktiga dealen blir när man i augusti kan köpa Tamron 70 - 200 f2.8, som enligt DPReviews tester verkar matcha eller klå märkesgluggarna, för ca 7k och även få den stabiliserad på Sony. Vill man ha snabbare AF blir ju även Sigma 70 - 200 f2.8 HSM som kommer vid samma tidpunkt för runt samma pris stabiliserad på Sony. Båda de optikerna ger ju dessutom bättre macrofunktion än märkesgluggarna.

Lurar själv på en A200 som backup/semesterkamera nu när jag sålt min gamla A100 (vars goda kvalitet övervann iskalla temperaturer, ökenhetta, tropisk fukt, kondens i undervattenshus, över en månads resande i ryggsäck etc. etc.). Då får man ju också ett till batteri som passar A700an... har dock inte bestämt om inte live-viewn i A300/350 kan rolig nog för att vara värd mellanskillnaden :)
 
Senast ändrad:
klankar inte ner något på antiskak i hus utan bara på Sonys marknadsföring/pris när dom gick ut stenhårt (när dom var nya på marknaden) med att antiskak i hus ger billigare objektiv och nu långt efter att Sony haft ett system är det fortfarande i princip samma prisklass på många av deras objektiv som Canon/nikon som har stabilisering (då syftar jag på sonys egna objektiv såklart, 3:e part hör inte hit just nu i det jag pratar om)
 
Patrik Palombo skrev:
klankar inte ner något på antiskak i hus utan bara på Sonys marknadsföring/pris när dom gick ut stenhårt (när dom var nya på marknaden) med att antiskak i hus ger billigare objektiv
Nja, Sonys marknadsföring var ganska tydlig om att det även gällde tredjepartare, har för mig de tryckte på stabilisering med "ANY lens".... och visst hör tredjepartare hit, speciellt när de i tester levererar bättre bildkvalitet till under halva priset av märkesoptiken.
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Nja, Sonys marknadsföring var ganska tydlig om att det även gällde tredjepartare, har för mig de tryckte på stabilisering med "ANY lens".... och visst hör tredjepartare hit, speciellt när de i tester levererar bättre bildkvalitet till under halva priset av märkesoptiken.

Ja speciellt Tamrons 70-200 2.8 är väldigt intessant med IS :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.