Annons

Byta från Nikon D80 till D7000/D7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror du blir nöjd, har du inte känt dig hämmad af AF i D80 så kanske skillnaden mellan D7000 och D7100 inte betyder så mycket.

D7000 är en fantastiskt fin kamera, köpte själv en sådan i höstas åt föräldrarna (eftersom deras gamla D70 börjat bete sig underligt) :)

Ok, låter lovande.
Nu när du testat båda så pass mycket, har D7000 en HDR-funktion?
Har läst mig till att D7100 har en inbyggd sådan.
 
Ok, låter lovande.
Nu när du testat båda så pass mycket, har D7000 en HDR-funktion?
Har läst mig till att D7100 har en inbyggd sådan.

Det har den, men den är inte imponerande. Du får bättre resultat om du kör med gaffling och gör HDR i efterhand i stället.
 
Ok. Hmm, vad skulle du säga att jag borde satsa på, D7000 eller D7100 och varför?

Det är faktiskt en rätt svår fråga. Det beror på ifall du känner ett behov av de egenskaper/funktioner som D7100 har men inte D7000.

* 24 Mpix i stället för 16 Mpix. Ger lite större marginaler i efterbehandlingen, men inget dramatiskt.
* Fungerande AF med maxbländare f/8. Endast en teoretisk fördel. AF med bländare f/8 brukar fungera på D7000 också.
* 51 fokuspunkter (15 korsade) i stället för 39 punkter (9 korsade).
* Kan gaffla upp till 5 bilder i stället för 3. Säkert bra om man gillar HDR.
* Lite bättre videokvalitet (1920 x 1080; 60i vs. 1920 × 1080 24p) och stereoljud i stället för mono.
* Brännviddskänslig auto-ISO.

För mig är smartare auto-ISO och bättre AF de största fördelarna.
 
Det är faktiskt en rätt svår fråga. Det beror på ifall du känner ett behov av de egenskaper/funktioner som D7100 har men inte D7000.

* 24 Mpix i stället för 16 Mpix. Ger lite större marginaler i efterbehandlingen, men inget dramatiskt.
* Fungerande AF med maxbländare f/8. Endast en teoretisk fördel. AF med bländare f/8 brukar fungera på D7000 också.
* 51 fokuspunkter (15 korsade) i stället för 39 punkter (9 korsade).
* Kan gaffla upp till 5 bilder i stället för 3. Säkert bra om man gillar HDR.
* Lite bättre videokvalitet (1920 x 1080; 60i vs. 1920 × 1080 24p) och stereoljud i stället för mono.
* Brännviddskänslig auto-ISO.

För mig är smartare auto-ISO och bättre AF de största fördelarna.

Ok, så du har en D7100 idag? Vad hade du för kamera innan? För min del vill jag ställa ISO manuellt så den stora skillnaden för mig mellan de två verkar vara bättre AF, dock vet jag inte om jag kan motivera bättre AF med 3000 kr mer.
 
Ok, så du har en D7100 idag? Vad hade du för kamera innan? För min del vill jag ställa ISO manuellt så den stora skillnaden för mig mellan de två verkar vara bättre AF, dock vet jag inte om jag kan motivera bättre AF med 3000 kr mer.

Jag hade en D5100 innan.
Jag kikade på D300s och D7000 som tänkbara ersättare vid ett uppbyte, men min slutsats var att det inte skulle löna sig. Det blev en D7100 ett halvår senare i stället.
 
Håller i stort med, bara lite precisering:

* Fungerande AF med maxbländare f/8. Endast en teoretisk fördel. AF med bländare f/8 brukar fungera på D7000 också.

Faktiskt en konkret fördel, dels fungerar det alltid och inte bara ibland, och dels fungerar det avsevärt snabbare och träffsäkrare.

* 51 fokuspunkter (15 korsade) i stället för 39 punkter (9 korsade).

Plus som sagt att AF-systemet i D7100 är tydligt bättre i svagt ljus, det skulle jag nog säga är den tydligaste skillnaden.
 
Dessvärre inte. Kombinationen Nikon 70-300 och 1,4x extender fungerar sådär även på D7100.

Med objektiv som är avsedda att användas med extern konverter fungerar det utmärkt vid maxbländare 8 vilket det inte gjort med andra AF-versioner (eller ens de äldre versionerna av 51-punkterssystemet). Som min namne påpekade, det finns ett skäl att Nikons egna telekonvertrar inte passar till en 70-300 :)

Det jag kan hålla med dig om är att den fördelen kan kännas akademisk eftersom det mest handlar om ganska dyra objektiv där man kan utnyttja fördelen. Men en D7100 och nya 80-400 är en mycket trevlig kombo för t.ex fågelfoto och där fungerar det bra även med telekonverter.

Jag hoppas det inte låter som jag sågar AF i D7000, den står sig bra mot de flesta av sina konkurrenter (och är märkbart bättre än sina föregångare D90 och D80). Men eftersföljaren D7100 har i sin tur en ännu bättre AF vilket märks på flera olika sätt.
 
Man tager hvad man hafver, som Cajsa Warg sade.
Jag hoppas att kunna ersätta min Nikon 70-300 och mi Sigma 150-500 med nya 80-400 en vacker dag, men den är tyvärr fortfarande en bra bit utanför min budget.

Bortsett från kombinationen telekonverter och billiga zoomar så fungerar AF på D7100 fantastiskt bra. Även mekanisk AF som jag trodde skulle vara slö och rasslig är rapp och exakt. Till och med snabbare än ultraljudsmotorn i många fall.
 
Gjorde slag i saken förra veckan och köpte nytt kamerahus. Begav mig till Netonnets lagershop i göteborg och köpte mig en D7000. Bara provat lite naturfotografering med den men är hittills riktigt nöjd. De fördelarna jag har märkt gentemot D80 är framförallt:

1. Uppfattar att jag ser "hela bilden" i sökaren, upplever även sökaren som betydligt större än den på D80n.

2. Autofokusen är MYCKET rappare i både bra och dåligt ljus.

3. Om jag har sekvensfotografering på så gäller det att inte släpa med fingret på avtryckaren om man bara ska ta en bild, på D80n som var väldigt seg på sekvensfotografering så brukade jag släpa kvar med fingret på avtryckaren efter att jag tagit en bild. D7000 känns väldigt rapp :).

4. Liveview är faktiskt användbart när man ska fota exempelvis ett löv en eller blomma ovanför en.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.