Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sony a100 eller canon eos 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
ondjultomte skrev:
en 30D kostar ca 12 000 , A100 kommer kosta 7200 nått?

lite skillnad är det, 60% :)

Det skall bli intressant att se jämförelser mot Nikon D200 som har samma sensor.

D200 har ju inte så farligt med brus.


Nu snackar vi om 350D INTE 30D..
 
JONNY CU skrev:
Erik måste du ha den nyaste grejen hela tiden?
Antidamm skakar bara sensoren litet och tvilar på
att det funkar, det funkar inte på mina glasögon att bara skaka dem
men Olympus skjuter ultraljud på sensorytan som
låter troligare att kunna funka..

ehm ? :) och vad tror du ultraljudet kommer ifrån..

vet du vad piezoelement är för något ? :)

ofta använder man just piezoelement för att generera ultraljud ...........

och vad är det för något som sensorn är fäst i ....


TADA! piezoelement ...

Alltså, prestandan hos sonys antidust funktion är något som får mätas när väl kameran finns att tillgå. Förvisso tror jag ingen kommer utföra systematiska "antidust" test direkt ... utan vi kommer nog mera få ta del av diverse subjektiva åsikter om dess prestanda

Det krävs med andra ord lite mer än att tro att " skjuta ultraljud" är bättre än "skakningar"

iofs är ju uttrycket "skjuta ultraljud" häftigare för gemeneman kanske??
 
JONNY CU skrev:
Nu snackar vi om 350D INTE 30D..

Vi pratar om 30d också, jag sa att jag absolut itne skulle tackan nej till en sån men att den är för dyr för mig.
Sen handlar det ju inte om att ha det senaste hela tiden. Det känns bara inte vettigt att pytsa ut 7000 för en kamera när jag vet att det kommer en bättre för samma pris senare. Även om tekniken inte spelar någon roll så gör ju faktiskt andrahandsvärdet det, iaf i början. Tänk om jag köper en 350d och inte trivs alls, då vill man ju kunna sälja den utan att ha gjort nån gigantisk ekonomisk förlust, men om canon släpper en ny i september så kommer andrahandsvärdet bottna ur på 350d. sonyn kommer att ha ett bra andrahandsvärde iom att det är en ny modell och tillverkare (nästan) och folk säkert vill prova den.

...och bilderna såg ju riktigt bra ut på iso 400.
 
sant, men nu är det ju kortare tid det handlar om. Jag skulle gå o gräma mig om jag handlade något dyrt (gäller vad som helst, inte bara kamera) och en månad senare kom det en bättre produkt till samma pris. Alla funkar inte så, men jag gör det.
 
När kommer CANONs svar på SONYs A100 tro? 6-18 månader frammåt?

Får vi se en antiskakfunktion då tro? Eller vill de inte påverka försäljningen av IS objektiv?
 
jag tror inte att canon släpper ett direkt svar på a100. Canon kör nog sitt eget race. Jag tror på en uppföljare till 350d i september och en ny semiprokamera nästa vår. Antiskak tror jag canon kommer hålla utanför huset, däremot antidust, där kommer de nog göra något, främst på instegsmarknaden.
 
ondjultomte skrev:
...vet du vad piezoelement är för något?...

Hm, jag vet!
Man använder det ofta för att mäta tryck, men även i elektroniska tändare (tex ciggtändare) för att snabbt generera en hög spänning.

Då är alltså frågan vad Sony har använt sitt piezoelement till...
Inbyggt förstörelsemekanism?
Höjd- och djupmätere?
 
erkus skrev:
jag tror inte att canon släpper ett direkt svar på a100. Canon kör nog sitt eget race. Jag tror på en uppföljare till 350d i september och en ny semiprokamera nästa vår. Antiskak tror jag canon kommer hålla utanför huset, däremot antidust, där kommer de nog göra något, främst på instegsmarknaden.

Vad kommer vara förbättrat från 350D då tro? Om nu CANON är lite konservativa.

Man kan ju anta att de behåller samma sensor.

+ Antidust
+ Design och användargränssnitt
+ ...
 
Jag tror canon kommer att kunna köpa in LCD billigare då tekniken blivit allmännt billigare så vi får nog se en större LCD. Sen uppdaterar dom nog DIGIC II processorn stoppar in i modeller som presenteras då. Då kamske vi t.o.m får se live-preview på LCDn. Det borde egentligen inte vara så svårt för canon att åstadkomma det med stöd för det i processorn och med cmos-arkitektur i sensorn. jag tror inte dom ökar upplösningen för det blir däremot dyrt med cmos-censorer och instegsmodeller vill man ju ha konkurrenskraftiga priser på.
 
FILM) (ulltand skrev:
Hm, jag vet!
Man använder det ofta för att mäta tryck, men även i elektroniska tändare (tex ciggtändare) för att snabbt generera en hög spänning.

Då är alltså frågan vad Sony har använt sitt piezoelement till...
Inbyggt förstörelsemekanism?
Höjd- och djupmätere?

Det är bara en av mååååååånga användnings områden.

Jag kan fylla på listan med ytterligare ett.

Rörelseelement i AFM (Atomic Force Microscope) .
Del i mikrofoner.

Och tusentals andra saker. Vi kan tacka Piezoelektricitet för måånga praktiska prylar runt omkring oss!
 
sitter piezo-element i min elgitarr och i RSV-granater man skjuter sönder stridsvagnar med, så ett brett användningsområde finns det ju. I a100 så tror jag dock sony använder dom i nån slags big-brother teknologi så att när man fotar så får sony automatiskt upphovsrätten till bilden :p
...sen får man köpa tillbaks den från dom.
 
erkus skrev:
sitter piezo-element i min elgitarr och i RSV-granater man skjuter sönder stridsvagnar med, så ett brett användningsområde finns det ju. I a100 så tror jag dock sony använder dom i nån slags big-brother teknologi så att när man fotar så får sony automatiskt upphovsrätten till bilden :p
...sen får man köpa tillbaks den från dom.

Med SONYs RootKits så vet man ju aldrig ;)
 
ondjultomte skrev:
Med SONYs RootKits så vet man ju aldrig ;)

Intressant, ni vet att det var ett helt annat företag det va? Sony BMG, som inte har något att göra med något annat som heter sony förutom att dom långt upp är ägda av samma moderbolag... (obs, jag försvarar inte rootkiten, bara alla andra Sonyföretag)
 
erkus skrev:
Jag tror canon kommer att kunna köpa in LCD billigare då tekniken blivit allmännt billigare så vi får nog se en större LCD. Sen uppdaterar dom nog DIGIC II processorn stoppar in i modeller som presenteras då. Då kamske vi t.o.m får se live-preview på LCDn. Det borde egentligen inte vara så svårt för canon att åstadkomma det med stöd för det i processorn och med cmos-arkitektur i sensorn. jag tror inte dom ökar upplösningen för det blir däremot dyrt med cmos-censorer och instegsmodeller vill man ju ha konkurrenskraftiga priser på.
Live preview hoppas jag verkligen att dom låter bli, canon behöver inte ännu sämre sökare...
 
provade att interpolera två bilder till 10 och 17 MP både RAW o JPEG utan svårigheter.
Märkte inte att bild försämrades vid det.
 
Om bara ursprungsbilden är bra blir försämringen kanppt märkbar. Interpolerar man till jättebilder syns det nog mer men väger man in ett normalt betraktningsavstånd saknar det betydelse.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.