Annons

sony a100 eller canon eos 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Vad jag menar är att man kanske inte ska skrota IS & VR då kanske vissa, som kan tänka sig att betala, föredrar den lösningen. Däremot så kommer ju självfallet VR & IS att sälja mycket mindre men jag tror att C & N kan ta det om dom får fingrarna ur & fixar stabilisering i huset, dom kan ju som Anders säger annars få lida av det...
Nej man ska ju inte skrota VR/IS eftersom de har fördelar, men iallafall på en instegsmodell/semipro som 350D/30D kan dom hamna rejält mycket efter pga att dom inte har AS, men "alla" andra har det i motsvarande modeller, men med inbyggt AS skulle dom nog få problem med att sälja objektiv som t.ex. 17-85 IS som blir mycket dyrare än ett 17-85 utan IS.
 
.Z. skrev:
Ok. Tänkte att det var samma då det är samma sensor...

Som du säger så måste det ju vara svårt att göra ännu fler lösningar att få patent på om det redan finns två men jag vet inte hur detta med patent funkar...

//Larsa


Det kan nog vara marigt. Pentax styr sensorn med magneter som jag minns det, har KM motorer kanske?
Återstår väl bara en pneumatisk lösning då :)
 
jimh skrev:
Närå, det finns åtminstone hydraulik, ljud, värmeutvidgning och telekinesi över till de andra ;)
Eftersom man får mer brus vid högre temperaturer, och mindre brus på större sensorer så vore väl en sensor som ökar i storlek i takt med temperaturen jättebra :)
 
Anddje skrev:
men med inbyggt AS skulle dom nog få problem med att sälja objektiv som t.ex. 17-85 IS som blir mycket dyrare än ett 17-85 utan IS.
Jo men om det nu skulle bli så att Canons instegsmodeller får problem mot ett par konkurrenter p.g.a. avsaknad av stabilisering i huset så tror jag att Canon skulle kunna ta igen is-optikförlusten på stabilisering i huset.

Idag så är dom inte intresserade då dom säljer så bra ändå av 350D men i en framtid så vet man ju inte?

//Larsa
 
canons objektiv med motorer för af i objektivet har ju beteckningen USM. Vad har Sony/KM för motsvarande beteckning på sina obj med AF-motor?
 
erkus skrev:
canons objektiv med motorer för af i objektivet har ju beteckningen USM. Vad har Sony/KM för motsvarande beteckning på sina obj med AF-motor?
Alla canonobjektiv har motor i objektivet, USM betyder att det är en "Ultra Sonic Motor", dvs en ultraljudsmotor, vilket ger snabbare fokusering.

Minolta har motorn inbyggd i huset, och på kortare objektiv (under 70mm ungefär tror jag) är den ungefär lika snabb som en canon med USM, på några längre teleobjektiv från minolta (70-200 2.8, 200 2.8, 300 2.8) finns något som kallas SSM, super sonic motor, vilket är precis samma som USM, som då sitter i objektivet och används istället för den inbyggda motorn i huset för att ge snabbare fokusering på de långa brännvidderna.
 
Rent generellt så tycker jag att Canon har ett försprång där. Om man prioriterar snabb & tyst AF så är Canon suvve jämfört med KM/Sony. Blir alltid lika faschinerad av den tysta snaba AF:en när jag har en EOS i handen men skulle inte vilja byta av andra skäl, prioriteringar som sagt... Då står jag hellre ut med att min 70-210 låter som en skruvdragare.

//Larsa
 
alltså jag är helt ställd. Fördelen med 350d är att den finns tillgänglig nu, och att det är en överlag bra kamera som folk inte har hittat några allvarligare brister på. Det enda som gör mig skeptisk på sonykameran är att det är mer "noise" med den sensorn. Vet absolut inte vilken jag ska satsa på...kanske köper nikon istället :p
 
erkus skrev:
alltså jag är helt ställd. Fördelen med 350d är att den finns tillgänglig nu, och att det är en överlag bra kamera som folk inte har hittat några allvarligare brister på. Det enda som gör mig skeptisk på sonykameran är att det är mer "noise" med den sensorn. Vet absolut inte vilken jag ska satsa på...kanske köper nikon istället :p
Jag är ledsen om vi krånglar till det men min ytterst personliga uppfattning är att 350D lider kraftigt av brist på ergonomi, den har dessutom dålig sökare (likt Nikon). NU kommer förmodligen nån att skriva att man ska köpa till vertikalgreppet, ok den blir säkert bättre då men Canon har av nån anledning även glömt bort hur man bygger bra vertikalgrepp också, det har gått utför sen jag körde EOS:)

Ergonomimästaren i klassen just nu är Nikon D70S, sökaren suger dock. Sonyn verkar ju dock enligt det man skrivit vara fin ergonomiskt sett men är ju mindre än D70S som är en mer fullvuxen kamera, ja va fan köp den:)

Du måste själv ut & känna på den & dess konkurenter & är det så att 350D känns bra i din hand & du inte förstår detta med att dess sökare är sämre än Pentax & KM så ser jag inget hinder, köp!

Känn gärna på en D70S också, bra? Köp!

Eller vänta in Sonyn...

Du måste förstå att det inte finns några sanningar i allt detta, ingen instegsDSLR är bäst i allt utan dom har alla sina för & nackdelar & det är enbart en fråga om vad man prioriterar. Själv så prioriterar jag ergonomi & sökare, därför köpte jag KM D7D & inte EOS 20D & jag har aldrig ångrat mitt val!

//Larsa
 
Vad skulle du behövt prioritera för att ha vald eosen? Jag har läst 5-6 prewievs av a100 och jag blir bara mer och mer osäker på vilken kamera som är bäst för mig. Sonyn verkar bättre men den är också högljudd både i slutare/spegellåsning och i AF. Jag är inte helt hundra på hur moderna objektiv funkar, om eos 350d sköter AF med en motor i objektivet, och a100 med en motor i huset, hur blir det då om jag köper t.ex. Sigmas 70-300 f4-5,6 dg apo objektiv med konica bajonett? hur kommer a100 sköta AF med det objektivet och är det bättre eller sämre än 350ds sätt? sen har vi ju frågan CCD/CMOS och jag undrar lite över "noise" nivåerna vid normal iso (typ 400), ser man någon skillnad alls där? Sen kommer det tydligen inte släppas något batterigrepp till a100 och det kan ju vara en nackdel då de är ganska liten. 350d är iofs mindre men den har ju ett batterigrepp man kan komplettera med.

Många frågor blev det :p
 
Detta är ju så svårt då A100 inte ens finns att köpa! Vi vet ju inte hur stort brusproblemet är men jag vågar nästan säga att den kommer att brusa mer än 350D vid höga känsligheter, sen så var det en annan sak om det bekommer dig för om man tittar upplösningsmässigt vid lägre käsligheter så bör A100 vara snäppet vassare, vi pratar som vanligt om oerhört små skillnader som inte är viktiga i praktiken.

Om du inte har bråttom, invänta tester på Sonyn. Om du är sugen på kamera nu så köp då 350D eller nåt annat som finns...

//Larsa
 
Du valde Konica Minolta. Men för att du skulle ha valt 20D, vad skulle du ha prioriterat ist för ergonomi och bra sökare?
 
erkus skrev:
Du valde Konica Minolta. Men för att du skulle ha valt 20D, vad skulle du ha prioriterat ist för ergonomi och bra sökare?
20D är snabbare i AF & serietagning, har större systemutbud samt har ngt högre bildkvalite, vi pratar dock mycket små skillnader i bildkvalite.

D7D har bättre ergonomi & bättre sökare. Exempelvis skillnaden på vertikalgreppet till D7D & 20D skiljer ljusår i kvalitetskänsla, vet inte varför Canon klantat till vertikalgreppet så samt att dom försämrade greppet på 20D gentemot föregångaren 10D???

Snabbhet prioriterar jag inte, kör aldrig serietagning & bildkvalitetsskillnaderna är för små för att jag ska bry mig.

Systemutbudet för KM räcker & blir över för mig, vad gör det att det finns massor av bra objektiv jag ändå aldrig kommer att ha råd med, det fanns i KM:s utbud också & även nu i Sonys fast inte lika många som i Canons fall.

Det bästa vore ju en mix av de båda men så funkar det ju inte...

//Larsa
 
Om Sony inte tar hela sommaren på sig utan får ut kameran till butik i början av juli så får det nog bli en sån, främst för att kitobjektivet verkar bra mycket bättre än 350ds och jag har inte råd att köpa till objektiv samtidigt som jag köper kameran+minneskort. Sen får man ju en ny kamera och inte en modell som kommer bytas ut i september då det är troligt att 350d får ett lyft. Om Sony däremot segar så måste det bli en canon (verkar passa mig bätte än nikon d50/d70) och då blir det ju surt att sitta med ett sunkigt objektiv och en 1 år gammal kameramodell som kommer ha ett tokkasst andrahandsvärde om/när man vill byta ut den mot canons nya som förmodligen kommer ha ungefär samma spec som a100. I såna fall så kommer det kostnadsglappet äta upp mitt tilltänkta tele..minst.
Bara för att jag sagt det här nu så kommer sonys modell säkert inte ut förrän 31 juli eller nåt liknande.

Förresten hur är det med konica minolta och sigma-objektiv och AF som jag frågade om förut?
 
Har ingen direkt koll på hur skillnaderna blir med ett sigmaobjektiv på en Sony eller KM jämfört med en Canon men gissar lite grovt att det blir ganska så likt, canonen är dock enligt min erfarenhet ngt snabbare i alla lägen.

Du har lagt bort Nikon säger du men själv så tycker jag att D70S är den ergonomiskt klart bästa integskameran som finns att köpa nu, ja bortsett från den sunkiga sökaren då...

Fundera inte på vad som ska komma, om du vill ha en kamera nu så köp då det som finns nu men som sagt, om du inte har brådska så avvaktar du & inväntar Sonyn.

Var heller inte rädd för 6MP, funkar suvve upp till A3-förstoringar & om du ransakar dig själv & funderar så undrar jag, när gjorde du senast en A3-förstoring? 8MP ger inte mycket mer, oerhört likt, 10,2 blir lite mer men inte sådär förtvivlat mycket mer än 6MP som man kan tro...

Det som ser ut att vara det stora men A100 är bildstabiliseringen, antidammprylen samt möjligtvis ergonomin & kvalitetskänslan, det sista bara baserat på att de som skrivit om den påpekat detta. Denna dynamikomfångsutökningspryl (puh) ser även den intressant ut men den måste nog utvärderas mer.

//Larsa
 
Senast ändrad:
Grejjen är att tar jag en tillräckligt bra bild så vill jag nog kunna göra en riktigt stor plansch av den, >> a3 alltså...
Jag har ju en gammal 35a så i absolut värsta fall så får jag leka med den och min kompaktkameror tills rätt kamera och rätt ekonomi infunnit sig. Just nu har jag nog nästan bestämt mig för sonyn i alla fall, ska man börja med nåt nytt kan man ju göra det ordentligt.
 
jag har så fruktansvärt dåligt tålamod för sånt bara, jag är som ett litet litet barn. Den som väntar på nåt gott väntar alltid aldeles för länge...
 
Jamen då får du köpa nåt som finns, har du varit ute & kännt på de olika märkena & modellerna?

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.