Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lustigt att tryckta tidningar har hunnit före den här gången... senaste numret av Digital Foto för Alla bjöd, förutom en mycket insiktsfull artikel i konsten att göra ett ägghuvud, just på en test av detta Sonykonstverk... formgivningen borde placera den på MOMA...
 
Det var som väntat, nya 4 elements CCDn var inte så märkvärdig och den presterar som väntat i top skicket av fastoptik kompakter med ultrazoom.

Intressant att den dras med kromatiska avvikningar trots den fna Vario-optiken.

- QoS
 
Jag har lite svårt att förstår varför man skulle köpa en alltiettkamera som är minst lika stor och tung som en systemkamera och har samma pris...i praktiken större då det inte går att dela på objektiv och hus.
 
Antal pixlar i sig spelar ingen roll..det är verklig detaljupplösning som är intressant.

Får se vad Phil kommer fram till i sin test sen angående verklig upplösning.

Sen är ju bildkvalitet mycket annat än detaljupplösning oxå..brus exempelvis.
 
Olika människor har olika behov (och plånbok), ultrazoom kompakterna tilltalar folk som framför allt är bekväma och har något begränsad budget, för dom flesta lite mer avancerade användare är dessa kameror utmärkta för semestermester bilder med sitt stora span i bränvidd och reltivt många funktioner, allt på en liten kamer så får plats i en mindre triangelväska.

Men en yrkesfotograf har helt andra krav på funktionalitet och mångsidighet (och en stor fotoryggsäck :)) så har man nog helt andra preferenser.

- QoS
 
Ska verkligen bli intressant vad Askey säger, visserligen har han en viss kärlek för Canon, men brukar ändå vara relativt saklig! :)

- QoS
 
Visst, Daniel..men Sony 828 riktar sig helt klart till avancerade användare..och ska konkurera med Canon 300D och Nikon D70..tror det blir mycket svårt.

Vill man ha en bekväm kamera med ultrazoom så finns det betydligt smidigare och billigare alternativ (som forfarande är riktigt bra kameror)..Olumpus C-750 exempelvis.
 
sagan skrev:
Antal pixlar i sig spelar ingen roll..det är verklig detaljupplösning som är intressant.

snicksnack, inte när det gäller att sälja pryttlar! störst är bäst... de som förstår skillnaden är så få så de utgör ingen marknad för Sony ändå :) lika enkelt som att köpa ljud, Mark 2000MXV-2 från Ellos med 200W måste ju låta löjligt mycket bättre än grannens gamla rörsteg på 7W...
 
sagan: Sony vill säkert att den ska gå mot 300d och framtida D70, men som Keller på DCRP säger så är det i mot A1, S7000 och liknande den egentligen står mot. Men det är klart att det alltid är nån som går på Sonys smarta och snygga etiketter med häftiga varumärken som "Smart Zoom" (digital zoom) och andra "nya" uppfinningar! :)

KGS: Självklart är det så, siffrorna talar sitt klara språk, 200 > 7! :)

- QoS
 
QoS skrev:
sagan: Sony vill säkert att den ska gå mot 300d och framtida D70, men som Keller på DCRP säger så är det i mot A1, S7000 och liknande den egentligen står mot.

Japp..och jag tycker även A-1 ligger för högt i pris jämfört med 300D..S7000 är enligt alla tester så dålig att den inte är värd sina pengar heller, trots det betydligt lägre priset.
 
sagan skrev:
Japp..och jag tycker även A-1 ligger för högt i pris jämfört med 300D

En A1 kostar väl bara styvt 8000 numera... till skillnad mot 13 när den introducerades *s* men fortfarande är det priset som drar ner totalbetygen i testerna.

Nu senast i Elektronikvärlden t ex, där man angav "Högt Pris" som enda minus. Då utgick man från 13000 som pris... vojne! Det kostade den bara i de dyraste boutiqerna de allra första dagarna...

Fast de A1:eek:r som har låga serienummer är förstås de bästa *s*

/kg evig optimist
 
Problemet för båda Sony och Minotla är att dom har en begräsning i optiksortiment (Sony har inget, och Minolta har haft motorn i huset på Dynax-serien), vilket gör att dom måste sätta sina "topmodeller" (UZ-kompakterna) relativt högt i pris, annars vore det att erkänna att dom inte kan bättre - känt marknadsförningstrick! :)

Sen finns det för många en ekonomisk aspekt som gör det svårt att köpa en digitalsystemare med motsvarande 7x Zoom med vidvinkel, även med lite vassare budget optik från Sigma, Tamron el. liknande så landar man på optiken nästan lika mycket som dubbla priset för en UZ-kompakt.

Även om det på sikt är ett segment som kommer att fasas bort och man får en digitalmarknad som ser mer ut som den traditionella med system- och kompaktsegment så tror jag att UZ-kompakterna kommer finns kvar en eller två generationer till.

- QoS
 
sagan skrev:
Jag har lite svårt att förstår varför man skulle köpa en alltiettkamera som är minst lika stor och tung som en systemkamera och har samma pris...
Du har det, och jag med. Men inte marknadsanalytikerna på Minolta och Sony:)
De ger marknaden vad marknaden vill ha.
 
QoS skrev:
Även om det på sikt är ett segment som kommer att fasas bort och man får en digitalmarknad som ser mer ut som den traditionella med system- och kompaktsegment så tror jag att UZ-kompakterna kommer finns kvar en eller två generationer till.

Jag tror nog att UZ kompakter som C-750 kommer leva vidare mycket välmående :)
stora alltiettkameror som A1 och 828 är väl mer tveksamt..ja.
 
sagan skrev:
Lägsta pris på pricerunner just nu:
300D utan optik 8571:-
A-1 8281:-

Åh fan, en A1 utan optik... skämt åsido... prisargumentet är inte relevant i varje fall... ändå dyker det upp i varje test. Där gjorde Minolta bort sej!
 
Calle S skrev:
Du har det, och jag med. Men inte marknadsanalytikerna på Minolta och Sony:)
De ger marknaden vad marknaden vill ha.

Vad gäller Minolta så tror jag de insett att det inte fungerar med A-1 längre när priserna på D-SLR har gått ned så mycket (det märks inte minst av det stora och snabba prisraset på A-1)..A-1 verkar inte sälja i närheten av vad 7i gjorde..och Minolta ska visst ha en D-SLR på gång under nästa år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.