Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony 16-105

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
någon som läst eller sett till några
tester av SONY 16-105?
ska bli spännande att se vad gluggen
presterar. 16-105 låter som en högst förträfflig kitglugg.

jag testade den lite på sony center i sthlm i höstas. jag kan säga att den känns rätt bra, och att den är ganska snabb. bra omfånf också

Har haft den hemma i snart två veckor, men har i ärlighetens namn inte hunnit testa den så mycket än.
Det jag dock kan nämna utifrån de bilder jag har tagit är att vid 16 mm kan man ibland ana en svag vinjettering (kan ju förstås också bero på UV-filtret som är påsatt som extra skydd).
Har bara tagit bilder utomhus och i gråmulet väder, men jag är faktiskt rätt nöjd med vad den har presterat hitills så för egen del blir det nog en lins som sitter på när jag bara skall ha en lins med mig.
Jag har också ett Sigma 18-200 mm, men av vad jag upplevt hitills så upplever jag Sonys objektiv som skarpare.
Det är dock bara en känsla som jag får när jag tittar på bilderna, känner mig mer nöjd med dem helt enkelt.

Är det ingen mer som har testat denna optik ??
Står inför att köpa en A700 och funderar starkt på att välja den med 16-105 optiken.
Finns det någon test av den på nätet ???
Jag har inte kunnat hitta någon.

Mvh Anders

Provade den på Sony Center STHLM igår.
Väntar på att få 16-105 på en kamera från Japan imorgon.
Det går bara att köpa a700 i kit med 16-105 i Tokyo.
Optiken kändes fin mycket likt carl zess 17-80.

Optiken är toppen har tagit några hundra bilder redan med mycket bra resultat!
Tar de flesta bilder i bredbildsformatet då är det inga problem med vinjettering!

Ja, det där ser vekligen bra ut.
Undrar vad DigitalFoto sysslar med som mer eller mindre dömde ut det?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto