Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är jag bara lite nyfiken, men varför vill man zooma så mycket? Man ser ju mer än tillräckligt bra var skärpan ligger på första zoom-nivån. O redan där har man ju problem med massa kameraskak som gör att det är jobbigt att kolla i sökaren. :p
Då får du nog öva lite mer. ;-) Jag har plåtat i flera år med diverse NEX-kameror och helmanuella gluggar, så jag har väl fått lite träning på att hålla still (tydligen). Kör man som jag ofta ljusstarka objektiv (f/1.4) så blir skärpedjupet rakbladstunt vid vidöppet. Ligger fokus det minsta fel blir bilden inte alls som man vill ha den. Att A7(R) har en större sensor ställer då ännu större krav på exakt fokus.

C2-knappen zoomar in max o hjulet brevid funkar bara som zoom efter jag tryckt på C2-knappen. Den o alla andra rattar byter bara bild om jag inte tryckt C2 innan. :\
Vet inte om det skiljer mellan A7 och A7R, men efter att jag har tryckt på C2 i visningsläge kan jag zooma in (och ut) ytterligare med scrollhjulet till höger om den.

Det har blivit något strul med redigeringsfunktionen - kan plötsligt inte redigera mina inlägg.

Får skriva ett nytt inlägg istället för att redigera inlägget ovan:

16 EV-steg är inte alls någon gräns för vad dessa EVF:er klarar. 1/8000 sek och 1:22 är bara gränsen för "hur djävligt" jag snabbt och enkelt kunde göra det för EVF:en. :)

Hur hög förstärkning dessa EVF:er klarar får jag eller nån som känner sig road av detta testa sen.

Det har blivit något strul med redigeringsfunktionen - kan plötsligt inte redigera mina inlägg..

Det var nog inget fel med redigeringsfunktionen - jag raderade ett inlägg som inte innehöll någon meningsfull information.

Ett tips är att skriva inlägget i exempelvis notepad och posta först när det är klart. Gör du så ser du också om någon annan redan svarat så blir det inte dubbelbesvarat.

Någon med A7(r) som testat att fjärrstyra kameran via WiFi? Jag har den funktionen i min RX100 II, och den fungerar ganska bra, men är ibland rätt seg och appen hittar inte alltid kameran.

Någon med A7(r) som testat att fjärrstyra kameran via WiFi? Jag har den funktionen i min RX100 II, och den fungerar ganska bra, men är ibland rätt seg och appen hittar inte alltid kameran.

Jag har provat med wifi och tredjeparts-app i min Lumia 920 och Windows Phone. Det funkar, men det är väl ett par sekunders fördröjning på avtryck trots avsaknad av live feed och inställningsmöjligheter. Kanske hade gått snabbare om Sony någon gång fick tummen ur och gjorde en officiell app för WP. Jag vet inte hur bra det funkar mot Android och IOS, men jag provade en iPhone mot min AS-15 via PlayMemories en gång, och där var det betydligt rappare.

Vad jag även har provat är att plåta med kameran kopplad till dator via USB. En efterlängtad funktion för många, och man kan ställa in lite mer saker där, men jag blev paff över den sega responsen, trots direkt kabelanslutning. Varje justering man gör på ISO eller exponering tar tid innan kameran fattar. Att klicka sig upp eller ner ett tiotal steg i exponering tar en mindre evighet. Detta är något Sony definitivt bör putsa på.

Nu är jag bara lite nyfiken, men varför vill man zooma så mycket? Man ser ju mer än tillräckligt bra var skärpan ligger på första zoom-nivån. O redan där har man ju problem med massa kameraskak som gör att det är jobbigt att kolla i sökaren. :p

C2-knappen zoomar in max o hjulet brevid funkar bara som zoom efter jag tryckt på C2-knappen. Den o alla andra rattar byter bara bild om jag inte tryckt C2 innan. :\

Den första nivån är inte alltid tillräcklig. Särskilt om man har peakingmålningen på max och liten bländare för då blir hela bilden målad nästan = man tror allt är i fokus, vilket studie av bild visar att det ofta inte är fallet.

Min C2 zoom ar inte helt max utan det finn alltid en del kvar att zooma och det märker man genom att vrida på bakre ratten.

Jag flyttade den de isolösa inläggen till egen tråd i Fototeknik (eftersom det inte bara gäller Sony): http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=156327

Jag är medveten om att en del av de flyttade inläggen innehöll annat också, men bedömde att de passar bäst i den tråden.

Synpunkter på moderering tas endast i forumet fotosidan.se. Här raderas de ovillkorligen.

/Mod

Senast ändrad:
Det är otrolig mycket tjafsande i denna tråden. Tråden är väldigt lång och då brukar det bli så här. Om ni inte kan hålla god ton, hålla er till ämnet etc så stänger vi denna så får ni börja om olika nya trådar.

På f/22 blir det nog en del diffraktion som försämrar skärpan med de flesta objektiv oavsett kamera.

Jag upplevde A7r som snabb vad gäller att spara och sånt, liksom när man vill zooma in för att sätta skärpan exakt. Kreativa filter fungerar bara i JPG på alla kameror.

Jag hade tänkt återkomma med vad Sony skrivit om sin "diffraction-reducing technology" men det är så mycket som flyttats kors och tvärs nu så jag hittar inte det inlägget som gick ut på att diffraktion ju är något naturligt som Sony inte kan göra mycket åt och så kan man ju se det men Sony gör ju faktiskt ett nummer av detta i den 40 sidor tjocka reklamfolder för A7-kamerorna som man fick på Foto-mässan.

Manualerna man får i lådan är ingen som helst hjälp för de är så usla att de är helt oanvändbara. Söker man på "Sony A7 manual" så är det första man får upp denna 40 sidiga reklamfolder men det är inte den man ska ha (för det är ju ingen manual) utan den 96 sidor långa "instruction Manual" som också finns. Den är inte speciellt pedagogisk och många kommer säkert anse den oläsbar. Det är konstigt att en så pass avancerad kamera inte har bättre dokumentation för tvärtom vad många tror så är det inte tillräckligt att gå på gammal intuition och det gäller nog särskilt de som aldrig haft Sony-kameror tidigare.

I reklamfoldern lyfter man fram två saker: "Detail reproduction technology" som ska återge detaljer mer naturtropget genom att inte överbetona konturer, vilket är vanligt i digitalfoton. "Diffraction-reducing" kan förstås inte upphäva diffraktion men Sony säger sig i dessa kameror motverka "Points of light to appear blurred especially at small apertures" ... "this technology faithfully restores clarity to Points of lights and other details". Det ska alltså ge klarare bilder vid användande av små bländare om man får tro Sony. Vi får väl testa när det blir ljusare.

Vore intressant om vi kunde titta lite mer på kamerornas verkliga funktioner och diskutera dessa tycker jag. Rubriken är ju "A7/A7r". Pågår allt annat för att det inte finns några som använder kamerorna praktiskt bara för att det är mörkt ute?

Jag är säker på att du kan hitta de hos flera av de stora återförsäljarna i Sverige som CyberPhoto, Scandinavianphoto eller Japanfoto.

Men du har ju alltid nätet och det är bara att söka på Canon NEX adapter.

There seem to be four:

Viltrox - $200

Techart - $220

RJ - $260

Metabones - $400

The Chinese Techart & RJ adapters seem to work:

http://www.sonyalpharumors.com/double-canon-eos-autofocus-adapter-test/

Det här är väl dessutom en fråga som skulle platsa bra just i en tråd för Canon-adapters.

Är det Metabones Smart Adapter III du har? (är väl enda som ger autofokus med Canon EF på A7/A7R) Skulle vara intressant att höra hur AF funkar på den med A7 isåfall, gärna jämfört med någon riktig FE-glugg...

Använder Metabones till min A7r och Canon objektiv. Autofokus fungerar men är väldigt långsam, kanske 1-2 sek. Använder mest manuell fokus så jag är inte så beroende av af.
Annars fungerar det klockrent med Canon objektiv

/Choke

Den första nivån är inte alltid tillräcklig. Särskilt om man har peakingmålningen på max och liten bländare för då blir hela bilden målad nästan = man tror allt är i fokus, vilket studie av bild visar att det ofta inte är fallet.

Min C2 zoom ar inte helt max utan det finn alltid en del kvar att zooma och det märker man genom att vrida på bakre ratten.

Sorry, men jag tycker verkligen det är barnsligt enkelt redan på första zoom-nivån. Antar att herrn har ganska dålig syn?

Är det föresten nån som upplever att kameran är långsam på att skriva till minneskortet? Typ om jag tar flera bilder på rad o försöker kolla på bilderna precis därefter så får jag upp "Writing to memory card. Unable to operate." o måste vänta en stund innan jag får göra nåt. Funderade först på om det var mitt kingston-kort som inte riktigt hängde med (hade problem med det märket på d700) så jag köpte ett sandisk, men det funkade lika dåligt.
Har också märkt att när jag tagit en bild så måste jag vänta typ ~fyra sekunder på att kunna ändra iso. Slutartid o så går däremot att ändra direkt.

Använder Metabones till min A7r och Canon objektiv. Autofokus fungerar men är väldigt långsam, kanske 1-2 sek. Använder mest manuell fokus så jag är inte så beroende av af.
Annars fungerar det klockrent med Canon objektiv

/Choke
Ok, skulle vara intressant att veta om A7 har snabbare AF pga sina PDAF-punkter på sensorn (A7 var iaf rejält snabbare än VG-900 med den spegellösa Sony Alphaadaptern på mässan).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar