Photocon
Aktiv medlem
peaking är utmärkt och peaking med förstorning är ännu bättre
Objektiv med AF. Ja tack för det mesta. Finessen du nämner med Sonys E-mount att få MF bara man vrider på fokuseringsringen är värdefull. Speciellt när de gluggar jag provat ur den serien har FBW (focus by wire) och ett behagligt tröghetsmoment.
Tyvärr saknar många AF-gluggar det lite trögare motståndet och har väldigt "sladdriga" fokuseringsringar vilket i min ögon många gånger diskvalificerar dem för MF.
Ur den aspekten ser jag inte helmanuella objektiv som bakomsträvande. Bara den sköna känslan i ett Zeiss 35/2 ZF med dess mjuka, exakta snäckgång gör det lätt att ställa MF jämfört med en hel del AF-primes i MF-läge.
Tyvärr är det så att AF ofta är osälert med ljusstarka gluggar (fasdetekterande AF som har ett h-e i många lägen med gluggar som har mycket hög ljusstyrka. CDAF brukar fixa det bättre, men ibland letar det fram och tillbaka förgäves)
Givetvis är det kanonbra att behålla sina gamla MF-objektiv. Speciellt när tillgången på adaptrar i olika varianter finns i allt större utsträckning.
Sedan har vi ju det faktumet att MF-gluggar fortfarande kan göras mindre och mer kompromisslösa då ingen AF-motor behöver trängas med linserna.
Själv vill jag dock helst ha tillgång till AF och de gluggarna önskar jag hade bättre MF-ringar eftersom jag växlar mellan AF och MF ganska ofta. Och just där ligger en styrka hos Sonys E-mount med FBW.
//Lennart
Edit: Ser att Martin svarat med en liknande uppställning, men jag tror mina svar innehåller lite andra aspekter också.