Atropine
Avslutat medlemskap
Hur är responsen när man plåtar med den? Sparar den snabbt, kan man snabbt zooma in, låser den sig i något läge? Seg? Jag läste någonstans att om man använder kreativa filter så sparas en original jpg också? Är det så?
Responsen är inte blixtrande, men inte heller störande, utom vid några få tillfällen. Den något diffusa känslan i avtryckaren gör det svårt att uppskatta hur lång slutarlaggen egentligen är. Jag misstänker att man på Sony valt ett extremt mjukt avtryck för att minska risken för eventuella skakningar. Lite som en tävlingspistol. Man kramar och kramar, långsamt och försiktigt, och helt plötsligt utan någon direkt mekanisk feedback smäller det.
Knapparna reagerar halvsnabbt. Som exempel; för noggrann manuell fokusering krävs att man man använder fokusförstoring, och i vissa fall 14x förstoring vilket innebär tre snabba knapptryck på C1-knappen som jag har satt till denna uppgift. Det hade varit trevligt om man hade kunnat trycka dessa knapptryck med samma snabbhet som dubbelklick på en datormus, men det funkar inte, man får trycka med typ 0,3s mellanrum. Att rota i menyerna går ungefär lika kvickt som i A77, och en gnutta långsammare än i en NEX. Man kan tycka vad man vill om menysystemet i NEX-kamerorna, men man kunde knappa omkring i dom tämligen snabbt. Som sagt, inte blixtrande reaktion, men heller inte sövande långsamt.
Jag har också fått upp "writing to card" ett par gånger när jag av någon anledning haft bråttom att kolla på bilden jag just tagit. Man kan väl gissa att kortets snabbhet (jag har f.n. ett 45MB/s Sandisk i) och rawfilernas storlek påverkar en del här.
Jag kan bekräfta att du INTE får någon orörd jpeg om du använder kreativa inställningar, det har du nog fått om bakfoten. Men om du väljer att kameran skall spara raw+jpeg så sparar kameran en orörd raw samt en jpeg med filtereffekten pålagd.
Jag har hittills inte råkat ut för någon hängning eller någon annan glitch i min A7R. Den är väldigt stabil skulle jag vilja säga. Jag hoppas dock att framtida firmwareuppdateringar kan göra kameran aningens snabbare i reaktionerna.