Jag skriver regelbundet ut i A2 med min Epson 3880 och har fått väldigt bra A2-resultat av landskapsbilder även från en 12 megapixel MFT-kamera med superzoom. Faktorerna som spelade in för att bilden skulle bli bra var:
1) bra ljus som tillät bas-ISO på bländare f8
2) jämnt ljus som inte utmanade det dynamiska omfånget
3) att bilden inte behövde beskäras i efterbehandlingen
4) att bilden var ett landskap som gynnades av stort skärpedjup
5) att jag är en ovan betraktare av bildgenren (jag vet inte vad jag ska titta efter för att se detaljering i landskap, i bilder med människor vet jag att jag kan titta efter efter enskilda strån i ögonbryn på helkroppsbilder vilket 12 megapixel har svårt att återge även under perfekta förhållanden)
Under förhållandena ovan kan nog även en kvalitetsmobil prestera bra resultat och definitivt en kompaktkamera. Michael Reichmann lät blindtesta stora utskrifter från en scen tagen under liknande förhållanden med en kompaktkamera jämfört med samma scen plåtade med en PhaseOne mellanformatskamera och en grupp erfarna fotografer hade svårt att se skillnad.
Högre upplösning hjälper egentligen bara mot bilder där faktor 3 och 5 inte är uppfyllda. Kameror med större sensor kommer hjälpa till med bilder där 4 inte är uppfylld och större pixlar (vilket kameror med större sensor ofta har) hjälper i regel till med faktor 1 och 2.
När man väljer att skaffa A7 framför A7r är det egentligen endast möjligheten till beskärning (3) som offras, medan man med Fujis APS-C-sensorer åtminstone offrar möjligheterna till samma skärpedjupseffekter (faktor 4), och troligen även ISO (1) och dynamiskt omfång (2), gentemot A7/A7R. Det går ju att pressa alla kameror över dess begränsningar på dessa områden, men vissa kameror har svårare att uppnå olika resultat under olika förhållanden och man får fundera på vad som är viktigt och oviktigt för ens eget fotograferande.