Annons

Sommarjobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

henab

Aktiv medlem
Tja, vet inte riktigt var jag ska börja.. :)

Jag är ytterligare en förhoppingsfull ungdom som tycker foto är väldigt kul. Ska ha sommarlov från civ.ing studier nu, och letar efter något att syssla med. Frågan är om man skulle kunna hitta ett sommarjobb som på något sätt involverade fotografering? I så fall vad? Ev. tips på vad man kan leta efter emottages tacksamt. Jag vet faktiskt inte ens var jag ska börja. Hur ser marknaden ut? Finns det 100tals amatörer precis som jag?

Om ni tittat på mina bilder och tycker att jag är helt fel ute och inte alls tar bilder som duger så säg det gärna. Jag uppskattar ärliga åsikter.

Nån som vill ha en arbetsvillig 20-åring? :)

SOMMARJOB

Hej !!

Jag har fakttisk ingen åning vad du kan hittar ett sommarjobb, men försök och gå runt i stan i sonna Photo affären, kanske de bevör personal. Bara gç runt, det är den endast jag kan tänka mig.

Punkt 2: Dina bilder är ok. Vi måste alla jobbar för vart hobby.....BUT NEVER GIVE UP and BELIEVE IN YOURSELF!! oK?

Fota, fota, fota, fota och fota så mycket du kan. Titta på andras bilder och tänk: varför tycker jag om den här bild? Varför tycker jag inte om den här bild? Vad kan jag göra bättre?

GOOD LUCK!!

Arkie:)

Synd att inte fler har kommit med tips i denna tråd. Jag håller just nu på att fundera inför jobb i sommar och skulle gärna jobba med det jag tycker om mest, fota och skriva. Jag vet att alla sommarvick som annonseras ut är svåra att få. På Sundsvalls Tidning annonserar de oftast ut som galningar, men jag vet att de redan har sina vick färdiga. Det är tråkigt.
Någon som har något litet tips? Jag är en tjej som gärna hoppar in och jobbar med det mesta, kan både skriva, fota och redigera. Jag tycker att det borde finnas ett företag som kan ha nytta av mig ;)

Några tips?

Sök, precis som alla andra söker jobb!
Det är ju inget som trillar i ens knä, man måste vara lite driftig i det här yrket.
Assa eller jobba som kopist, kolla på de professionella labben, dom har alltid massa lappar på sina anslagstavlor där assistenter sökes. Det är oftast den vägen man går, i alla fall inom reklam/mode och redaktionella magasin branschen. Inom dagspress är det till att försöka få ett vik någonstan så att du får in en fot, kontakter är det bästa, någon som kan ge dig bra referenser.
Lycka till,

mvh Izabelle
Fotostuderande 1996-97
Assistent 1997-98
Frilansfotograf 1998-2002
Fotostuden på högskolan 2002-04 (tar examen)

drömmen om ett fotojobb där man kan ha kul, lära sig något och samtidigt tjäna lite pengar, är det möjligt?

jag är "bara" 15 år ( fyller 16 i augusti) jag tycker det är jätteroligt att foto ( använder mig av min gamla canon t70 men sparar pengar till en canon 10d).
Jag håller också på att försöka lära mej adobe photoshop 7.0 och adobe photo deluxe 4.0.

har jag någon chans att få ett somarjobb hos fotograf eller liknande?
Hur ska jag gå till väga? ( jag bor i stockholm och eksjö, småland)

Häslningar emma

Somamarjobb

Håller med följande personer och deras inlägg, Jessica, Arcadia och Izabelle.

Sterner; kanske lite för högt o söka sommarjobb på aftonbladet om man har nada erfarenhet?

Till Jessica; du som pluggar till bildjournalist borde ha en chans till vik, typ dagstidning. Eller är det stockholmssjukan som råder hos er uppe i norr? ( läs biskops arnö) Kollade just din sida, då är jag ännu mera förbryllad, mycket bra, men det där Kent låter intressant, stå på dig bara o lycka till i dframtiden med dina bilder.

Syvende o sist, det är svårt att ha en sommarjobbare eller praktikant. Särskilt om du är ensamjobbare, ( typ undertecknad). Det finns inte alltid jobb, eller så har man inte tid. Men som råd till er, ge inte upp utan gå runt till tidningar, fotografer, och fråga o fråga osv.

Ilkka

Måste det vara just sommarjobb?

När jag började jobba som anställd fotograf tog jag ledigt några dagar då och då (under lågsäsong) för att åka runt till olika fotografer i Göteborg och Stockholm och praktisera en dag eller ett par.

Jag ringde och frågade om de stod ut med att jag hängde med som oavlönad assistent för att lära mig mer och flera gick med på det.

Har varit hos sådana som Johan Westin, Brundinateljéerna (Borås), studio CA, Lennart Nilsson (just han ja) och Kerstin Bernhard i hennes fina hus. Var i Köpenhamn på den där jättestora ateljén, jag minns inte vad den heter.

Att göra någonting liknande kan vara en god grund för att få ett assistentjobb på ”riktigt”.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar