Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Som en fortsättning på en tidigare tråd...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
... måste jag lyssna lite med Er med längre/bättre/annan erfarenhet än jag;

Jag försöker utröna bästa sättet, med minsta pengainsats och minst antal grejor att släpa för att få till en bra bredd för många ändamål.

Jag bytte nyss hus från 30D till 40D, normal-zoom från 17-85 till 15-85 (tack till dem som rekommenderade. Jag är nöjd även om jag inte når fullt ut vidvinkel). Jag har ett 70-200 4L USM och en 1,4 extender serie II och når därmed 280mm x 1,6 i brännvidd fast utan IS. Har funderat på ett fast 300 4L USM som också ger med extendern 420mm x 1,6 vid bländare 5,6 som max.

Jag saknar längre brännvidd, jag vill komma närmare. Skrev en tråd om 300an med 1,4 extendern vs 400 5,6L USM och fick väl lite olika tyckanden, från olika. Vad tror Ni om att göra ett lite smågalet lappkast, sälja mitt 70-200, kanske behålla extendern, men köpa ett 100-400mm IS USM? Jag kommer lika med ett 400 5,6L i brännvid. Jag får IS som kanske innebär fler skarpa skott även om den fasta är skarpare optiskt. Stannar vid två gluggar. Upptäckt att det är lättare för mig som rookie att jaga motivet med zoom.

Vet inte riktigt hur jag bör tänka/göra. Kanske Ni kan komma med lite tips och råd. Jag vet att det finns en högre division och att jag borde göra si eller så, men Ni som har erfarenheten att kunna se båda sidor; hur är en 100-400 L-zoom jämfört med en 70-200 4L? Tänk bort extendern. Har ingen polare med just en 100-400. Ger den lika bra bilder? Har den någon svaghet på någon brännvidd eller bländaröppning?
 
Alledeles för svårt att ge råd utan att veta vilka motiv du jagar. DU indikerar att du vill ha det enklare, färre grejor att släpa på. Tänk då på att 100-400 väger dubbelt så mycket som ditt 70-200, och inte direkt nåt man slänger över axeln när man går på stan. Se därför till att du får hålla i ett och känna på det så att du vet hur det känns. Trist att köpa grejer som man inte orkar bära runt på.

Annars är mitt tips att oavsett vad du väljer - se till att köpa grejerna begagnat och ha lite tålamod (hoppa inte på första bästa utan vänta tills du får ett hyfsat pris). Då kan du sälja det i princip utan ekonomisk förlust om det skulle bli ett felköp.
 
Avsikten med längre brännvidd är komma närmre...

... djur och fågel i synnerhet. Även om det inte blir nu, så kommer en vår med gott om sjöfågel där jag bor och det är kort med 280 x 1,6. Men å andra sidan blir det inte lätt ta skarpa bilder på långa brännvider heller utan IS. Har monopod som hjälper en del, men det är tusan inte lätt ändå ens med nuvarande brännvidd. Viss skillnad på stilla motiv...

Jag vet 100-400an väger en del, men jag är rätt välväxt och märker att balansen är ganska viktig snarare än faktiska vikten. Lite som skytte. Grejorna får inte vara för lätta heller, för man har ju normalt lite muskelryckningar, så om vikten är rätt och i bra balans, motverkar dess masströghet att ryckningarna gar över till vapnet. Men om det är långa sessioner spelar ju vikten stor roll, tänker jag, samt om det skall släppas långt...

Vi får se hur det blir. Vad tycker Du om 100-400an annars?
 
Vad tror Ni om att göra ett lite smågalet lappkast, sälja mitt 70-200, kanske behålla extendern, men köpa ett 100-400mm IS USM?

Det är nog ingen större idé att behålla konvertern, på 100-400 ger den ingen autofokus (om du inte har en 1D).

Jag tycker 100-400 är riktigt trevligt, nästan lika skarpt som mitt 70-200 4L IS och det blir bra bett i bilderna med fina färger. IS gör att man kan handhålla det. Visst väger det en del men jag tycker det funkar bra att bära runt.

Det ena jag har emot mitt är att det är skjutzoom. Egentligen inget fel i det men det känns alltid lite avigt tycker jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.