Annons

Soligor DG-420 Z till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Eva-Lena skrev:
Jag köpte blixten Soligor DG-420 Z, och har provat den nu i helgen, jag upplever att P-TTL inte fungerar, ´det kommer ingen förblixt, och bilderna blir överexponerade.

Med extern blixt så ska förblixten normalt inte synas. Eftersom en extern blixt är snabbare på att ladda upp sig själv än den inbyggda blixten är, så är det gott betyg åt blixten om mellanrummet mellan förblixten och huvudblixten är så litet att det uppfattas som en enda blixt istället för två.

Om du slår blixten direkt mot motivet, så är det vanligt att P-TTL överexponerar något (särskilt om du har en ljus bakgrund). Det brukar fungera bättre när blixten är smälld i taket.

En annan faktor att uppmärksamma är autofokuspunkten och dess relation till mätsystemet. Min rekommendation är att undvika metoden med centrpunkt och sedan omkomposition, komponera istället bilden först och använd sedan den fokuspunkt som är närmast det som du vill ha skärpa på. Du kan givetvis också experimentera med instälningen för att ha AE kopplad till fokuspunkt eller urkopplad.

Hälsar
R
 
Jag har precis fått hem en DG-420Z och testat den på min *IstDL och den verkar fungera bra, men...
Ska den låta konstant?
Även när blixten indikerar klar (röd lampa) låter det som att blixten fortätter och laddar, ända till jag stänger av den. Det högfrekventa (o)ljudet är lite irriterande, speciellt om man har på blixten i några minuter.

/Peder
 
Trevligt att den funkar på DL, sugen på att köpa en blixt men vill inte lägga ut så mycket pengar.
 
En fråga från en nybliven K10D-ägare. Jag har 16-45 DA objektivet till och med den inbyggda blixten blir det ett mörkt fält i nederkant av bilden vid vidvinkel. Antar att objektivet helt enkelt skuggar.

Jag undrar om Soligor DG-420Z klarar av att få bort det mörka fältet när jag använder full vidvinkel? Krävs det en omnibounce för det, eller räcker blixtens inbyggda reflektorskiva och diffuser?

/Kristian
 
Med 16-45 och den inbyggda blixten får du vinjettering om du zoomar ut lite. Optiken sitter "i vägen". Använder du motljusskyddet blir ännu mer. Problemet finns beskrivet i manualen.
Med en extern blixt försvinner problemet, dock kan vissa blixtar ha problem med att lysa ut ända i hörnen då du zoomar ut max. Med hjälp av en Omnibounce eller motsvarande kan man komma runt det.

/Mats
 
Har en K10D. Funkar det att bara sätta fast blixten och sen funkar allt som om det vore en inbyggd blixt? Eller måste man använda den inyggbda för att trigga.. eller ställa in blixten manuellt beroende på inställningarna man fotar med för stunden?

Kanske står i tråden men vet inte så mycket om blixtar :)
 
Hur blixten fungerar beror på hur man ställer in den. Auto eller manuell, synk på första eller andra ridå, rikta den uppåt osv.

Om man riktar blixten rakt fram och ställer in den på auto och låter bli slowsynk så är den ungefär som den inbyggda fast den zoomar också.

Ställ kameran på M så den nästan underexponerar med 1/30s eller långsammare och du kan använda slowsynk på blixten.

Vinkla upp den, använd den inbygga difusorn och "vita kortet". När man slår den i taket så stänger den av zoomen.

Koppla en gammal manuell blixt till kameran och ställ Soligoren på lämpligt ställe som slav. Fungerar inte med förblixt.

Soligoren är billig, fungerar hyfsat men drar rätt mycket ström (har dock inget att jämföra med) och blir långsam så fort batterispänningen sjunker lite. Fungerar om man inte fotar så mycket med blixt men behöver lite mer än den inbyggda ibland.

OT: har hört att förblixten ska kunna stängas av genom att ställa bländarringen på fast läge. Nån som testat?
 
P-E Claesson skrev:

Koppla en gammal manuell blixt till kameran och ställ Soligoren på lämpligt ställe som slav. Fungerar inte med förblixt.


OT: har hört att förblixten ska kunna stängas av genom att ställa bländarringen på fast läge. Nån som testat?

Jag använder Soligoren med min *IstDL och jag kan använda den inbyggda blixten för slavtändning av blixten, i alla fall i ASM-lägena.
Har på denare tid inte lagt märke till någon förblixt från kamerans inbygda blixt?! Kan bara ställa in mellan "Manuell blixtexponering" och "anti röda ögon" i kameran, både med och utan extern blixt. Bländarringen är inställd på A.

/Peder
 
Förblixten är så kort och snabb så de flesta märker den inte, utan ser en lång blixt istället för en kort en lite längre.

Det är anti-röda ögon blixten som många tolkar som förblixten, men det är inte den blixten. :)
Som jag har fattat det så kommer förblixten efter anti-röda ögon blixten, före huvudblixten.

Hälsar
R
 
Min fru reagerar alltid på förblixten, hon blundar på varenda blixtbild.
Enda sättet jag lyckats komma förbi förblixten med K10d och Soligor är att sätta blixten i manuellt läge, då blir det ingen förblixt. Att låsa bländarvärdet i kameran verkar inte hjälpa. Har dock inget objektiv med bländarring att testa med, så det återstår.
 
Nu gjorde jag ett enkelt test med den inbyggda blixten (K10D). iso 400 f16 1/20s, M-läge, bländarring på A och synk på andra ridån. En tydlig blixt i sökaren. Lagom exponering.

Ställer in bländare f16 med bländarringen. Ingen synlig blixt i sökaren. Ljusare bild än i första exemplet. Ner med iso till 100. Nu blev bilden mörk.

Alltså: ställer man bländaren med bländarringen så blir även den inbyggda blixten helt manuell och borde gå utmärkt att t.ex trigga ett par studioblixtar eller soligoren med.
 
Martin_K skrev:
Min fru reagerar alltid på förblixten, hon blundar på varenda blixtbild.
Enda sättet jag lyckats komma förbi förblixten med K10d och Soligor är att sätta blixten i manuellt läge, då blir det ingen förblixt. Att låsa bländarvärdet i kameran verkar inte hjälpa. Har dock inget objektiv med bländarring att testa med, så det återstår.
Det är inte så att du använder röda ögon reducering?
I något autoläge? Och det blir bort kopplat i manuellt läge.
Jag är tveksam till att man hinner blinka på förblixten med kort slutartid.
 
Bofoto2 skrev:
Det är inte så att du använder röda ögon reducering?
I något autoläge? Och det blir bort kopplat i manuellt läge.
Jag är tveksam till att man hinner blinka på förblixten med kort slutartid.
Nej, ingen röda ögon-reducering. Jag hinner inte se någon förblixt, men hon reagerar alltid på den.
Är glad att det manuella läget på Soligoren fungerar iaf...
 
När man använder bländarringen på objektivet så kopplar man ifrån den elektriska bländarkopplingen, och då vet kameran inte vilken bländare som är inställd och då fungerar inte flerfältsmätningen vilket blixtsystemet P-TTL använder sig av.
Resultatet blir mycket riktigt en manuell "dum" blixt.

Hälsar
R
 
Låter som att ni är ett gäng som äger blixten. Funderar på att köpa en just eftersom den är så mycket billigare än andra blixtar. Hurpass nöjda är ni med den? Blir det bra bilder kvällstid i relativt stora rum? Hur långt kommer man på en uppsättning laddningsbara batterier (säg ca 2000mah)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.