Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor DG-420 Z till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är något skumt här.
Cyberphoto säger att den ej fungerar med *ist DL, men att den ska fungera bra med K100D och K10D. Notera nu att det var med *ist DL som Pentax slutade stödja TTL blixt och därmed helt gick över till P-TTL. K100D och k10D stödjer samma blixtsystem som *ist DL.

På Soligors hemsida står det "TTL (not P-TTL)".
https://secure.soligor.com/index.php?id=5&backPID=75&L=1&tt_products=6704&L=1

Av detta drar jag slutsatsen att den ej fungerar.

Hälsar
R
 
Hej.

Det hela beror mest troligt på att Soligors blixt är mer uppdaterad än deras hemsida.

DG-420 Z fungerar utan några som helst problem med K10D.
Och då troligtvis även med istDL.

Mvh Mats.
 
Nu står det på Cyberphotos sida " För info: Testbilderna är tagna med Pentax K10D."

Bra att den fungerar, detta är i dagsläget den billigaste (men ändå bra) blixten till Pentax'arna tror jag. :)
 
M.O.Y skrev:
Hej.

Det hela beror mest troligt på att Soligors blixt är mer uppdaterad än deras hemsida.

DG-420 Z fungerar utan några som helst problem med K10D.
Och då troligtvis även med istDL.

En viktig fråga är ju då om den kör P-TTL eller läget programmerad Auto Blixt. För om den ej har P-TTL så kör den autoblixt, och har då i praktiken samma funtionalitet som min gamla AF160SA för min P30. Dvs, ganska "dum" alltså...

Autoblixt innebär att den själv mäter ljuset från en cell på blixten och anpassar till den valda bländaren. P-TTL innebär att kameran helt har hand om den biten. Autoblixt fungerar ej med kamerans funktioner för blixtljuskompensering.

Hälsar
R
 
Jag vet att det står så, men det är inget svar eftersom K100D och K10D saknar TTL! K10D och K100D, precis som *ist DL, stödjer enbart P-TTL - ej TTL. Så, hur kan den fungera på K10D men ej på *ist DL när dessa kameror använder precis samma blixtsystem?! (P-TTL).

Det är något skumt i informationen!
En möjlighet är att de körde blixten i AutoBlixt läget och ej TTL.

Eller så är det så att Soligor har uppdaterat blixten till P-TTL utan att tala om det för någon, men då ska den också fungera med *ist DL.

Hälsar
R
 
Jag har frågat Cyberphoto nu, och de säger att blixten fungerar i P-TTL för om den inte hade gjort det hade bilderna blivit kraftigt överexponerade.
Så, nu vet vi - och det är ju bättre att veta än att gissa. :)

Hälsar
R
 
Tittar man på Soligors sida nu så finns info om P-TTL med ( https://secure.soligor.com/index.php?id=5&backPID=75&L=1&tt_products=6704&L=1 )

Nu några frågor som jag hoppas någon kan svara på :)

1. Andra ridån, jag vill! Fungerar det att aktivera kameran för det med Soligorblixten?

2. Kan man vrida den enbart vertikalt, eller fungerar även horisontellt?

3. Kan jag trigga Soligoren med kamerans inbyggda blixt?

4. Finns någon funktion som gör att jag kan få Soligoren att blixtra utan att använda min inbyggda blixt eller någon extern pryl, tex via IR?

Jag har en Pentax K100D.
 
1. Osäker på om Soligor har sync på andra ridån, står inget om det på Soligors hemsida.
2. Du kan vrida vertikalt och horisontellt.
3. Nej, kamerans inbyggda blixt kan ej trigga Soligor på rätt sätt eftersom kameran sänder ut en förblixt och Soligor reagerar redan på förblixten istället för på huvudblixten. Det börjar komma blixtar som man kan ställa in så att de reagerar på huvudblixten och ignorerar förblixten, men Soligor är inte en sådan blixt. Soligor stödjer dessutom ej Pentax standard för trådlös blixtstyrning.
4. Pentax har ju kabelstyrning för att styra blixtar , det är en adapter du sätter på kameran och den har en sladd som du sätter i en extern blixtskoadapter som du sätter den externa blixten på. Det fungerar, för det är som att använda blixten monterad på kameran. Samma funktionalitet.

Hälsar
R
 
FILM) (ulltand skrev:

1. Andra ridån, jag vill! Fungerar det att aktivera kameran för det med Soligorblixten?

Jag mejlade Cyberphoto om det här och Mats(Cyberphoto) som svarade: "Inget vi testat eller kommer att testa men, jag är mycket tveksam till det."

Det som är lite intressant är att Cyberphoto verkar vara den enda svenska affär som säljer Soligors blixtar. Skriver man soligor.se kommer man till cyberphoto t om!

Med det med sig vill jag nästan påstå att Cyberphoto ska kunna svara på en sån enkel fråga..
 
Den listan är från 8 Augusti 2005 och den är felaktig. 2005 så var den här blixten ej P-TTL kompatibel, så den fungerade ej med *ist DL som var den första DSLR från Pentax som saknade vanlig TTL blixtmätning. Jag vet att när DL lanserades så rådde det stor oreda om huruvida den hade eller saknade TTL blixt, därför att Pentax egen tekniska information var luddig. (som Pentax tekniska information ofta är). Så uppenbarligen slank det in ett fel i Soligors kompatibilitetskarta, de antog att DL också hade vanlig TTL - men det är fel, DL hade bara P-TTL.

Förut på Soligors hemsida så stod det att DG 420 Z saknade P-TTL, att den bara hade TTL (det stod "TTL (not P-TTL)". Men nu har blixten uppdaterats till att även vara P-TTL och blixtens sida på hemsidan har också uppdaterats.

Däremot har den lista du länkar till ej uppdaterats än.

Hälsar
R
 
Jag köpte blixten Soligor DG-420 Z, och har provat den nu i helgen, jag upplever att P-TTL inte fungerar, ´det kommer ingen förblixt, och bilderna blir överexponerade.
Är det någon annan som har provat blixten till K10D.
 
Tänk på att förblixten inte syns om man inte titta i sökaren när man kollar detta. Det är väl inte så ovanligt med lätt överxpronering och att man kan behöva exponeringskompensera, men helt fel skall det ju inte bli.Omkomponering med mittersta fokuspunkten skulle väll kunna lura blixten..
 
Jag köpte en Soligor till min K10d och nog sjutton fungerar p-ttl. Har mest kört slowsynk och studs i taket, men oavsett tid, bländare och iso så får jag en bra exponering. Ljusmätning låst till focuspunkten, M-läge, blixten på -0,5 eller -1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.