Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solförmörkelse idag

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Glöm inte solförmörkelsen idag, och glöm inte att skydda ögonen.

Tyvärr blir det ingen solförmörkelsefotande för min del, eftersom det är ett tungt molntäcke över Stockholm :-(

Annars ska den tydligen synas bäst på Gotland.

Ni som har lite molnfritt och tar bilder på förmörkelsen, kan inte ni lägga upp bilderna här, så vi andra också får se den.

StaffanW skrev:

Tyvärr blir det ingen solförmörkelsefotande för min del, eftersom det är ett tungt molntäcke över Stockholm :-(

Ni som har lite molnfritt och tar bilder på förmörkelsen, kan inte ni lägga upp bilderna här, så vi andra också får se den.

Jag är lite besviken på solförmörkelser.. :)

11 augusti 1999 var det strålande sol och klarblå himmel, men när månen skuggade en betydlig del av solskivan märktes ingen skillnad alls där jag befann mig. Jag fotade den och fick iofs rätt fina bilder på en liten sol med en månskugga, men det var med sotat glas och gråfilter.

En total vore skoj, för då märks det ju verkligen utan hjälpmedel.

Men det är ganska grått i Göteborg också, så jag behöver inte irritera mig ;P

MVH

StaffanW skrev:

Det är bara en partiell solförmörkelse så den är knappt sevärd ens om man har klar himmel..

Har för mig att det var en partiell bara för ett eller två år sen, det märktes ganska tydlig. Blev påtagligt grått och trist. Då var det också molnigt.

anw skrev:
Har för mig att det var en partiell bara för ett eller två år sen, det märktes ganska tydlig. Blev påtagligt grått och trist. Då var det också molnigt.

Men om du då jämför det med en total förmörkelse så är den ju betydligt intressantare att titta på, samt att försöka fotografera. :)

tog själv en bild idag men kom ut lite för sent..
men roligt att se..

kanske lite of topic
men det jag undrar lite över är ögonen och hur man ska skydda dom?

alltså gäller inte det alla kort mot/med solen i sökaren, solnedgångar osv..och hur ska skydda mina ögonen för det här..? och är det bara när man tar kortet eller alltid när man tittar i sökaren och vad händer om blir skadad, blind?

eek skrev:
tog själv en bild idag men kom ut lite för sent..
men roligt att se..

kanske lite of topic
men det jag undrar lite över är ögonen och hur man ska skydda dom?

alltså gäller inte det alla kort mot/med solen i sökaren, solnedgångar osv..och hur ska skydda mina ögonen för det här..? och är det bara när man tar kortet eller alltid när man tittar i sökaren och vad händer om blir skadad, blind?

Jo, det gäller naturligtvis alltid när man tittar mot solen. Men om jag förstått det rätt, så har vi en reflex att titta bort när vi försöker titta på solen. Alltså, det är väldigt svårt att hålla kvar blicken mer än delar av en sekund. Ett skydd för att vi inte ska förstöra vår syn.

MEN, när det är solförmörkelse (partiell) skyms solen tillräckligt mycket för att reflexen inte ska slå till, och det går ganska lätt att hålla kvar blicken länge. Solen skadar ändå lika mycket trots att det bara är en del av solen som är synlig. Därför är det viktigt att ha ett ordentligt skydd framför ögonen, även vid en solförmörkelse. Bäst är att köpa ett solfilter (finns hos dom flesta handlare som säljer teleskop). I brist på det, ska tydligen svetsarglasögon vara tillräckligt skydd (vågar inte svära på det). Tex solglasögon ger INTE tillräckligt med skydd.

Det syntes lite bättre i Turkiet! Fler bilder finns i mitt Astronomialbum.

Bilagor

• korona400.jpg
    korona400.jpg
    16.6 KB · Visningar: 1,130
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar