Annons

Solförmörkelse 31 maj 2003

Produkter
(logga in för att koppla)
Snart är det dax!

Har ni fyllt på termosen och brett era äggmackor?
Det är nu nästan bara tre timmar kvar till skådespelet..

/mankan
 
DÄr jag sitter är det så molnigt att man lär missa spektaklet, går nog och lägger mig istället ;)
 
Vem är först ut med ett tjusigt foto tro!?
Kan inte påstå att fotovärdet är så stort, det blir ju inte så spännande direkt...men det var trevligt att dokumentera och framför allt SE sin första solförmörkelse! Synd att den inte var 100%-ig!
 
Nu har jag sett det. Kunde knappast bli bättre väder 05:55 gick solen i moln. Det lägsta ljusmätaren visade var 1/30 bl 5,6 med ISO 50 mot ett gråkort och solen sken från klarblå himmel med härlig solgata över Vättern. I vanliga fall så hamnar det på ca: 1/90 bl 8 vilket gör 2,5 steg. Tog absolut inga bilder med telet utan valde 50mm i stället. Känns som ögona fått ljusterapi för flera år framåt.
 
Ja nu var det över. En riktigt fin morgon blev det i Sundsvall. Vi var fem stycken som stretade upp till Norra Berget och satt i tornet.

Återstår att se om bilderna blev någe bra...
 
vågade inte fota många bilder, var utan filter =)
Nog risk att både jag, spegeln och censorn skulle ge upp annars, gick dock rätt bra att se om man höll inne nedbländningsknappen hela tiden =).
Körde på iso 100, bländare 64 och 1/16000 sek slutartid.
 
Blev riktigt bra i Stockholm till sist! Molnen skingrade sig precis 05.35 :D

Skall springa ner till labbet så fort de öppnat!

Bra bild Herman!
 
nu är jag le. det här hade man ju laddat inför under flera månader, och så blir vädret som det blir.

Jaja, men det är väl kanske det som är det roliga med fotografering; man kan inte få allt!
 
Hmm, hade ingen kamera som var något att tänka på, fick min begagnade Eos 33 idag, måste fortfarande ha objektiv.

Men det var till att vara försiktig då jag inte hade något svetglas, och att titta på en liten projektion genom ett pinhål är ju inte så himla roligt. Först var det klart och sen lite molnigt, så med bra solglasögon samt titt genom pinhål gick det bra. Även om det satt kvar en prick i ögat i 5 minuter. Solen är verkligen ruskigt stark, även om den är dold och bakom lite moln.
 
Monterade ett svetsfilter på mitt 80 200 och brännde iväg massa bilder... Svårt att exponera bara eftersom bilden skulle juh bli lite mer exotisk om man får med lite miljö och inte bara solen...men vi får väl se hur det blir...
 
I Göteborg var delvis klart. Bilden tagen med Fuji 6900Z och solfilter. Kl 05:37.
 

Bilagor

  • sol1.jpg
    sol1.jpg
    16.1 KB · Visningar: 353
Molnen kom och gick vilket möjliggjorde miljöbilder utan solfilter.
 

Bilagor

  • sol2.jpg
    sol2.jpg
    15.5 KB · Visningar: 343
Det var molningt hos mig..inga bilder...tyvärr

Får vänta till 2124 till nästa totala solförmökelse.... =(
 
Jo, jag tror nog att molnen som var precis påväg att försvinna under solförmörkelnsen tillförde mer än skadade. Solen i sig har ju inte mycket till textur ellet form (förutom att vara rund) om man inte har ett bra teleskop.
 

Bilagor

  • dscn5764_print_small.jpg
    dscn5764_print_small.jpg
    47.6 KB · Visningar: 183
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.