Annons

Solförmörkelse 31 maj 2003

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som vet i vilket vädersträck solen står vi tidpunkten för eclipsen? (Det var lite svårt att reka imorse ...)
 
joker skrev:
Är det någon som vet i vilket vädersträck solen står vi tidpunkten för eclipsen? (Det var lite svårt att reka imorse ...)

Det borde väl logiskt sätt vara i det närmaste rakt i öster eftersom solen går upp där. Något mer exakt kan jag inte komma på i alla fall. Eller du kanske menar på något annat sätt?
/ Nicke
 
Eftersom vi inte befinner oss på ekvatorn - i alla fall inte flertalet av oss - så blir det väl knappast rakt öster ut. Det borde vara nordost så här nära midsommaren men det stämmer inte riktigt med hur den lyser in hemma på morgnarna. Det kan i o f s bero på att solen 'vandra' från NO till SO på ett par timmar.
 
Bjelkengren skrev:
Enligt en artikel på aftonbladets hemsida så menar en läkare att man kan använda överexponerat negativ som skydd. Jag bifogar länken till artikeln.
//Uffe


Enligt NASA så gäller det bara svart-vita negativ och inte vanliga färg.


Experienced amateur and professional astronomers may also use one or two layers of completely exposed and fully developed black-and-white film, provided the film contains a silver emulsion. Since all developed color films lack silver, they are always unsafe for use in solar viewing.


Från
http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/SEhelp/safety.html


/Jocke
 
För stockholm gäller följande (östersund ~8 min senare):

soluppgång kl 03:47, 40,7 grader österut från norr sett (då 45 grader är precis nordost).

början av förmörkelsen: 04:38 (51,1 grader, höjd 3,6 grader)
maximum av förmörkelsen: 05:37 (63,5 grader)
slut på förmörkelsen: 06:39 (76,8 grader, höjd 17,7 grader)

hoppas det hjälper lite!
 
Finns det någon fantast från Malmö som har lust att hänga med till Ale Stenar inatt och plåta därifrån? Tyvärr går solen inte upp över havet men det kan bli både trevliga bilder och liten utflykt. Dessutom har jag inte lust att stå där ensam när kossorna gör sin morgonpromenad in bland stenarna :)) Eller - är här någon från övriga Skåne som tänker ta sig dit?
MVH Eva
Ps. ta kontakt genom mail
 
varför ska man egentligen använda negativ film istället för diafilm när man knäpper på förmörkelser..?
 
Det handlade nog om att man kan skydda sina ögon mot solens starka strålar med överexponerad negativ film... Eller?

Är det någon som har tips vad man köpter svetsglas? Var in på en järnhandel och de hade inte. Iofs en liten men ändå...

/Svante
 
jajo. skrev kanske lite diffust där.
men när man knäpper kort har jag hört att man ska använda negativ film istället för diafilm.

Något med exponeringstoleransen kanske?

Jag köpte svetsglas på järnhandeln iaf. Det måste dom ju ha. kostar 8kr med så..
 
Senast ändrad:
elohim skrev:
För stockholm gäller följande (östersund ~8 min senare):

soluppgång kl 03:47, 40,7 grader österut från norr sett (då 45 grader är precis nordost).

början av förmörkelsen: 04:38 (51,1 grader, höjd 3,6 grader)
maximum av förmörkelsen: 05:37 (63,5 grader)
slut på förmörkelsen: 06:39 (76,8 grader, höjd 17,7 grader)

hoppas det hjälper lite!


Suveränt! Det var exakt detta jag var ute efter.

Svetsglas för Er i Stockholm finns i järnaffären i hörnan av Södermanna- och Gotlandsgatan för 19:-.
Detta kan Ni sedan för tillskuret så att det passar i Cokins P-system (82mm) för en tia hos Ringström på Östgötagatan 9. Många landskap blev det;)
 
joker skrev:
Suveränt! Det var exakt detta jag var ute efter.

Jo det blir så när man är besatt av astronomi! Säg till om ni behöver info om något mer!

Och så får vi hoppas att folk lägger upp sina bilder här! Klottra lite i messageboarden så man hittar till bilderna =)

//Calle
 
Jag har inte hunnit testfotografera solen så är den någon som kan ge ungefärliga exponeringstider för ND 10, 16 och 21, 100 ASA Kodak Supra/Fuji Sensia och bländare 8,11 och 16.
Vidare en liten fråga om effekten om man testar IR filter här.
 
Med IR-filtret hoppas jag på att få ett landskap med "normalvitt" gräs och mörk himmel, men med skilnaden att den förmörkad solen också är med i bilden. Inte bara en förmörkad sol med svart runt om.

Det är ju ingen risk för ögat att se på solen på kamerans display för det är ju bara en mini-tv som visar vad chipet ser.
Kanske desto mer risk för chipet men jag tror att det är ok för det är så kort exponeringstid.


Imorgon så här dags vet man:~]
 
Var i stockholm är det bäst att stå och fota solförmörkelsen? Jag tänkte uppe på Fjällgatan kanske?

/David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.