Annons

Solförmörkelse 31 maj 2003

Produkter
(logga in för att koppla)
elohim skrev:
en kvadratdecimeter stora svetsglas borde ju fungera som både filter och "titt-platta". Eller..? 20 spänn på järnhandeln.. ;)
Kanske. Vet ej om de verkligen dämpar farliga IR- och UV-strålar också.
Ett problem med "udda" filter är att solen får "fel" färg.
 
Det är det här jag menar. Svetsglas är lika illa som en guldfärgad CD-skiva. Det dämpar ljuset så att det inte gör ont att titta på solen, vilket gör att man lugnt tittar vidare och skadar synen för alltid. Bra solglasögon har alltid UV-filter, och de är inte ens tänkta att titta PÅ solen med!

/Pontus
 
Pongu skrev:
Det är det här jag menar. Svetsglas är lika illa som en guldfärgad CD-skiva. Det dämpar ljuset så att det inte gör ont att titta på solen, vilket gör att man lugnt tittar vidare och skadar synen för alltid. Bra solglasögon har alltid UV-filter,
Det jag skriver nu har jag inget belägg för, det är bara baserat på logiskt tänkande. Så skyll inte på mig om ni får ögonskador :)
Svetsglasögon måste ha skydd för UV-strålning. De som har svetsat utan att ha riktiga kläder på sig kan säkert skriva under på att svetsning alstrar enorma mängder UV-ljus. Man får en härlig solbränna om man inte skyddar sig. Därför måste skyddsglasen även ta bort UV-strålningen. Hur det är med IR är jag mer osäker på. Jag tror att även den filtreras bort.
 
..eller så har man helt enkelt solglasögon på sig, samt använder sig av ett svetsglas eller två. Men jag tänkte mest på att man använder det som kamerafilter.
 
Jag hade tänkt testa med ett svetsglas och undrar vilka ungefärliga inställningar jag bör testa.

Tänkte ge mig ut och fota rakt mot solen en dag med olika inställningar.

Några tips på vad jag bör testa.

Det bör bero på vilken typ av svetsglas jag använder och så också..


/Patrik
 
Zangarh skrev:
Jag hade tänkt testa med ett svetsglas och undrar vilka ungefärliga inställningar jag bör testa.

Tänkte ge mig ut och fota rakt mot solen en dag med olika inställningar.

Några tips på vad jag bör testa.

Det bör bero på vilken typ av svetsglas jag använder och så också..


/Patrik

Patrik: Om du har testat så berätta gärna! =)
 
Verkligen intresserad av vilka inställningar man bör ha om man använder sig av svetsglas som filer. Kanske en dum fråga men hur applicerar man det på bästa sätt? Jag har en Dimage 7i.
 
Dum fråga,men vad händer om man inte använder filter när man fotograferar? Förstörs kameran då?
 
Om man vill köpa ett filter så har jag förstått av denna tråd att B+W 120 är ett filter som går att använda, finns det fler ? Är B+W 120 lätt att få tag i? I så fall vart. Det är ju lite bråttom, jag hade tänkt att testa den 31:a.
 
ansa45 skrev:
Om man vill köpa ett filter så har jag förstått av denna tråd att B+W 120 är ett filter som går att använda, finns det fler ? Är B+W 120 lätt att få tag i? I så fall vart. Det är ju lite bråttom, jag hade tänkt att testa den 31:a.

Hoyas ND X400 verkar vara en klar höjdare, som sänker ljuset 9 bländarsteg.
 
Det tråkiga med denna förmörkelsen är att den sker så tidigt på morgonen så vi i sverige har ingen möjlighet att se hela, utan bara en långt gången del av den, men det är iof en upplevelse i sig oxå,
Skulle lägga fram en länk till en sida som det står lite mer exakt om
tid osv, men den funkar inte just nu,
men kolla in
www.tbobs.lu.se, och klicka vidare så står där en del bra att veta, om du har mer frågor så är du välkommen att fråga,
Vad ni än gör så kika INTE på solen utan reläla skydd, solglasögon räcker INTE!
Går därimot att använda skivan i en gammal floppy disket. *Tipsar*


Mvh
Calle
 
ansa45 skrev:
Om man vill köpa ett filter så har jag förstått av denna tråd att B+W 120 är ett filter som går att använda, finns det fler ? Är B+W 120 lätt att få tag i? I så fall vart. Det är ju lite bråttom, jag hade tänkt att testa den 31:a.

Bara nyfiken på om du hittade nåt användbart objektiv till förmörkelsen. =)

/Calle
 
Vätskefilter

Borde man inte kunna limma en liten "låda" av plexiglas och slå i någon mörk vätska av något slag att ha som filter? Falcon Bayerskt borde fungera fast kanske billigare med Cola.
 
bild på solförmörkelsen -99

Har en bild uppe från -99 i min portolio under rubriken "mellan stjärnor och maneter"
Använde då ett svetsglas och fotade rakt genom det. Molnigheten runt solen antog en grön nyans men var riktigt estetiskt.
www.po_studio.fotosidan.se

lycka till PO
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.